Allergoista
Hei
Meillä todettiin vähän vajaa 6kk vanha vauva maito- ja kananmuna-allergiseksi. Ihopistokokeessa kummatkin niistä reagoivat. Olen nyt ollut jo useamman viikon maidottomalla ja munattomalla dietillä ja vauvan vatsa on alkanut toimia paremmin ja pulauttelu on vähentynyt.
Mutta ihottuma vaivaa häntä edelleen dietistä huolimatta. Kortisonilla ihottuman saa kuriin, mutta kun voiteen laittamisen lopettaa, ihottuma palaa.
Ihopistokokeessa testattiin maidon ja munan lisäksi kaura, vehnä ja gliadiini, mutta ne eivät reagoineet. Voisikohan silti olla mahdollista, että lapsella on jokin muukin ruoka-aineallergia vielä?
Vauva nukkuu suht hyvin ja on päivisin hyvän tuulinen, joten sen puolesta en ole huolissani vauvan voinnista, mutta ihottuma ja kutina huolestuttavat hieman, jos ne eivät häviäkään.
Kommentit (3)
Eli nyt kannattaa ryhtyä pitämään ruoka- ja oirepäiväkirjaa, jonka avulla yrität selvittää mahdollisia aiheuttajia.
Yleisimmin pieniä lapsia allergisoivat maito, kananmuna, soija, vehnä (+ohra ja ruis) sekä muut yleisesti allergisoivat kuten sitrukset, mansikka, kaakao & suklaa, tomaatti, kala, pähkinä, paprika jne. Eli näiden syömistä ja oireita kannattaa ainakin seurata. Sekä ehkä jättäisin heti pois ainakin sitrukset, mansikan, kaakaon ja kalan (+ravut jne.)?
Itse olen epäillyt maidon ja kananmunan lisäksi ainakin soijaa, joka aiheuttaisi oireita. Tuo päiväkirjan pitäminen oli hyvä ehdotus. Taidankin kokeilla sitä.
Meillä todettu myös maitoallergia (poika 5 kk) ja nyt käytetään neocate maitoa. Lääkäri suositteli imetyksen lopettamista, koska pojalla voi olla muitakin allergioita, vaikka ihotestit eivät niitä näytä. Esimerkkinä se, että tehdessämmä toista kertaa prick testiä, se ei näyttänyt maitoallergiaa lainkaan, mutta altistus maidolle nostatti ihottuman välittömästi. Lääkärin mukaan ihotestit ovat vaikeasti tulkittavia ja epävarmoja alle vuoden ikäisillä ja oikeastaan altistaminen ruoka-aineelle kertoo vasta sen onko lapsi allerginen vaiko ei...
Nyt mennään uudella ruoka-aineella / viikko ja koetetaan selvitellä mahdollisen ruoka-allergiat sitä kautta...
t, huhtikuunvauva