Millä viikoilla olette kertoneet raskaudesta? Jaksaisinko odottaa 12 vkoon asti?
Mietin että olisiko se turvallisin viikko? Olisi ikävä hehkuttaa asiaa kovasti jos käy myöhemmin ikävästi (keskenmeno tai joutuu päätymään aborttiin)...
Kasvaako maha 12 viikkoon mennessä paljon? Saisikohan asian salattua siihen asti?
Kommentit (8)
Kerroin silloin äidilleni ja sukulaisille yms.
ja kyllä helpotti. ymmärsivät paremmin väsymystä ja kaikkea siihen liittyvää. mulla kyllä toinen tulossa ja joku asiakas oli huomannut raskauteni jo silloin viikolla 8
Itselläni ensimmäinen raskaus oli ihan onnellinen ja "terve". Silloin odoteltiin ns. "turvallisille viikoille" eli tuonne rv 15, ennen kuin kerrottiin kellekkään. Toinen raskaus meni kesken rv 20, joten tulipahan todistettua, ettei turvallisia viikkoja olekkaan. Sama kertoa tai olla kertomatta. Kuten itsestä parhaalta tuntuu!
Itse olen rv 15, sukulaisille ei olla kerrottu, lapsille ja muutamille ystäville vain sekä työnantajalle "pakon" edessä, kun tulevaisuutta suunniteltiin. Jännä muuten miten suhtautuminen töissä muuttui, yhden asian tiedottamisen jälkeen olen "ylisuojeltu"
: )
Rv 12 asti saa mahan kyllä kätkettyä, jos käyttää väljiä paitoja. Eri asia jos pahoinvointi paljastaa asian.
Minulla oli aika pieni maha, yksi työkaverikin kehui n. rv 25 että olin laihtunut :-D (no kasvoni olivatkin kaventuneet pahoinvoinnin vuoksi).
Tässä raskaudessa joutunen kertomaan lähisuvulle jo rv 20 eli jouluna, kun joudutaan sukuloimaan. Toivottavasti lv-punktion tulokset ehtivät ennen sitä.
Mielestäni sukulaiset ja kaverit ehtivät vouhottaa aivan riittävästi vielä raskauden puolivälinkin jälkeen.
Töissä kerroin esimiehelle rv16+ ja muille virallisesti rv19+ kun rakenneultra oli ohi.
Kavereille kerroin sitä mukaa kun satuttiin tapaamaan. Paras ystävä tiesi alusta asti, jotkut vasta rv32 maissa...
ja kyllä muillekkin ennen tuota 12 rv. En malttanut olla kertomatta:)
Omalle lähisuvulle odotin ainakin tuon 12 viikkoa. Esimiehelle kerroin kun oli neljäs kuukausi menossa ja alkoi olla lääkärikäyntejä vähän enemmän. Muille työkavereille kun maha alkoi kasvaa ja sain tuijotusta, eli viidennellä kuulla.
Odotat varmaan ensimmäistä, kun on niin jännää? :-) Mielestäni voi kertoa silloin kun itsestä tuntuu sopivalta. Keskenmenoa tms. ei kannata pelätä tässä asiassa, jos jotain sattuu niin sattuu - onpahan ainakin ymmärtäjiä. Miksi pitää iloja ja suruja sisällään?