Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon teillä heitetään ruokaa roskiin?

Vierailija
09.01.2008 |

Hesarissa oli juttu, että tuoreen tutkimuksen mukaan Britanniassa heitetään kolmasosa ruuasta pois. Aika käsittämätöntä mielestäni. Meillä ei kyllä syötäväksi kelpaavaa ruokaa juurikaan pois heitetä ja aika vähän pääsee pilaantumaankaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä leipää menee joskus vanhaksi, mutta eniten varmaan lasten lautasille jäänyttä ruokaa.. Vaikka kuinka pistää pienet annokset, haluan niiden kuitenkin olevan monipuoliset (ja siksi lauatsella tavaraa), toinen lapsi toooosi huono syömään lämmintä ruokaa. Enkä kyllä samaa ruokaa moneen kertaan lämmitä, tai lautasella ollutta takaisin laita. En myöskään itse toimi kompostina ;) mies joskus, mutta harvoin.

Vierailija
2/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joskus huoneenlämpöön " unohtuneet" hedelmät pilaantuvat yllättäin... Päiväyksiä seuraan tosi tarkkaan. Ei ole ylimääräistä rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on tosi leväperäinen ja ehkä siitäkin syystä haluan toimia toisin - se kun ei ole kovinkaan vaikeaa suunnitella ostoksia etukäteen, käyttää aineksia monipuolisesti, hyödyntää tähteitä ja säästää niin rahaa kuin luontoakin!

Vierailija
4/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompostiin lautaselta tähteet. Joskus joutuu laittamaan kompostiin jotain itäneitä perunoita tai muuten pahaksi menneitä vihanneksia.

Yritän käyttää leikkeleenjämät joita uhkaa vanheneminen, johonkin ruokaan tai leivon jonkun piirakan mihin ne upotan. Meillä syödään aina päivällisen jämät lounaaksi, minä ja lapset kotona sekä mies töissä. Jos siitä vielä jää yli, pakastan loput lounasannoksina. Kuivat leivät jauhan korppujauhoiksi.

Vierailija
5/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät säilytän pakastimessa ja aamuisin otan pienen paketin sulamaan. Jos lisää tarvitaan, lämmitän sitä mukaa leivänpaahtimessa. On aina tuoretta!

Jos lautaselle jotain jää, niin koira yleensä hoitelee ne.

Ja sitten sille jollekin, joka laittaa lasten lautaselle monipuolisesti syötävää. Ei sitä kaikkea tarvitse yhdellä aterialla syödä. Jos lounaalla on tarjolla yhdenlaista kasvista, niin välipalalla voi tarjota jotain toista. Voi olla ruoansulatuksella liikaa töitä, jos yhdellä aterialla tulee sitä sun tätä työstettävää.

Vierailija
6/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tosi leväperäinen äiti, raivostuttaa aina käydä siellä kun kaapit täynnä ruokaa ja tiedän että sitä menee roskiin, paljon...

Olen varmaan tämän esimerkinkin voimalla pyrkinyt ihan toiseen ääripäähän, eli olen tosi tarkka. meillä lapset kyllä syövät lautaset aika hyvin tyhjiksi, ovat hyvä-ruokahaluisia ja ottavat usein lisääkin. Käytän pakastinta paljon enkä koskaan hautaa jääkaapin perälle mitään. Tiedän suht hyvin mitä kaapeissani on, en osta heräteostoksina mitään, mille en tiedä käyttöajankohtaa, jne.

Vierailija
7/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä missään nimessä kolmasosaa kotona mene haaskiin, mutta liikaa silti. Ostan liikaa tomaatteja ja ne homehtuvat, keitän liikaa riisiä enkä keksi mitään minne laittaisin ylijäämän sitten kun muu ruoka on syöty jne.

Vierailija
8/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa roskiin, sillä tenavan lautaselta kaalitaan tähteen koirien kuppeihin ja ruokaa ei päästetä kaapissa vanhaksi.

Vierailija
9/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei mene ruokaa ollenkaan roskiin. Koira syö mielellään kaikki loput ruuat.

joku kans mainitsi että leipää jää hukkaan. mulla on kori kellarissa minne vien vanhat leivät ja kuivatan ne. linnut tykkää kun vien heille välillä tuonne ulos leivän murusia eikä aina vaan jotakin talipalloja.

Vierailija
10/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kovasti moinen tuhlaus...

Vierailija
11/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä en tahdo uskaltaa siellä syödä, kun ruoka on kaupasta ostettu ylipäiväisenä tai melkein (ja isoja määriä kerrallaan) ja sitten mitään ei heitetä pois. Pilaantuminen on anopin mielestä vain sivumakua.

Niinpä olen itse aika paljon ronskimpi, vaikka tavoite tietysti on, että ruokaa ostetaan ja laitetaan vain sen verran kuin syödään.

Vierailija
12/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei juuri heitetä kompostiin. Lisäksi teen suht pieniä määriä kerralla, käytän pakastinta ja syömme samaa ruokaa kahtenakin päivänä peräkkäin.

Vierailija
13/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään menee paremmin, tosi vähän enään menee laskiin!

Vierailija
14/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

roskiin. Tekevät ruokaa armeijalle, vaikka vain kaksi syöjää. Ei vissiin anoppi ole osannut pienentää valmistusmääriä sen jälkeen kun lapset ovat maailmalle lähteneet (viimeisin 10v sitten).