Dubai 1v:n kanssa ja ostos ym. vinkkejä.
Nyt on matkakohde selvillä. Dubai. Minkälainen se Aurinkomatkojen kaupunkikierros on? Siinä oli joku venematka. Varmaan jollain pienellä kalastajavenellä? Lapsetkin ilmanpelastuliivejä? Joo olen ehkä turhan nipo, mutta mietin että heitänkö rattaiden mukaan pojan pelastusliivit.
Muutakin vinkkejä kaivateen. En ole koskaan käynyt Arabiemiraateissa.
Kommentit (23)
Dubai (ihan keskustan soukkeja lukuunottamatta) ja koko UAE on maana suunniteltu autolla liikkumisen varaan, joten jos haluaa nähdä vähinkin enemmän, taxia yms tarvitaan. Tunnen maan kohtuullisen hyvin, mutta siitä on jo vuosia kun kävin paikan päällä ja kehitys on ollut ihan mieletöntä näin kaukaakin seurattuna.
Julkistaliikennettä ei länsimaisille asukkaille pahemmin ole aiemmin ollut, vain koulukuljetusbusseja muistan nähneeni. Toiseksikin, jos nainen liikkuu yksin ilman todella isoa miestä, en usko että haluaisin olla täydessä bussissa paikallisen siirtotyövoiman (miehiä kaukana kotoa) kanssa. Ruumillisentyöntekijöitä kuljetettiin työmaille avolavavirityksillä ja muilla kammotuksilla, tyyliin karjankuljetusautot... Joten ainakin silloin aiemmin taxi oli ainoa järkevä vaihtoehto. Lentokentän pikkubussit olivat kyllä ihan ok, niillä pääsi kentältä esim. hotelleille. Dubaista voi ostaa ihan mitä vaan (ilmeisesti hävittäjälentokoneisiin asti) ja palveluhenkilökuntaa on paljon, joten vaikea uskoa, ettei lasten turvaistuinta saisi jostain vuokralle.
Aiemmin eri taxifirmoilla oli eri tasoisia/kokoisia autoja, sekin vaikuttaa turvallisuuteen, millaisessa autossa matkustatte.
Dubaihin verrattuna Sveitsikin on köyhä maa, mutta UAE:ssa erotkin ovat todella dramaattiset eri emiraateissa, sekä maisemassa että taloudessa. Yrittäkää siis päästä näkemään myös Omanin rajanpintaa " peräkyliä" tai esim. Al-Ainin kaupunki keskellä aavikkoa tai Intian valtameren puoleinen rannikko, esim. Fujairah. Kuten varmaan moni tietää, heti Dubain kyljessä on jo muutama köyhempi emiirikunta. Paikalliset liikennetavat poikkeavat paljon Euroopasta, joten autonvuokrausta en suosittele huonohermoiselle, mutta omalla autolla pääsisi kyllä näkemään aivan mahtavia juttuja UAE:sta. Joten jos kuski löytyy eikä halua maata rannalla tai kävellä läpi kauppoja, niin auto vaan alle. Kolarin sattuaessa paikallinen asukas tai ainakin se joka puhuu arabiaa tai poliisin kanssa jotain samaa kieltä (urdu etc.) on aina oikeassa, joten ottakaa ainakin kaikki mahdolliset vakuutukset vuokra-autoon. Ainakin aikaisempina vuosina aavikkoa halkovilla isoillakin teillä oli pimeällä vaarana kolaroida vapaana laiduntavien kameleiden kanssa, ihan samalla tavoin kuin täällä hirvien kanssa. En tiedä, ovatko laittaneet sittemmin kameliaitoja...
Jokin pienempi paikallinen matkatoisto varmasti kuljettaa teidän maastoautolla esim. rantatietä pitkin omalle exkursiolle muihin emiraatteihin, jos vain haluatte.
Siellä on melkein pakko liikkua taxilla, etäisyydet on aika pitkiä ja jalankulkijoita on ole juuri olleenkaan otettu huomioon. Me ollaan ite kyllä myös paljon kävelty (välillä se on aika vaarallista, siellä kun rakennetaan niin paljon ja ne olemattomat jalka käytävät on remontin takia pois käytöstä). Ilman rattaita kävely vielä sujuu kauemmaksikin, mutta rattailla ollaan kuljettu n. 5km säteellä hotellista ja muualle menty taxilla.
Viimeksi kun oltiin dubaissa niin pikkunen oli 6kk ja sillon oli mukana kaukalo, jonka sai rattaiden päälle kiinni. mutta nyt onkin toinen juttu toi taxissa matkustaminen,kun istuinta ei sitten saa kuljettua ostoskeskuksissa missään.
Oon mietinyt että ottaisin mukaan rintarepun ja itse menisin turvavöihin rintareppun kanssa siten että rintareppu jäisi " turvavöiden ulkopuolelle" ja sitten lapsukainen istuisi sylissäni rintarepussa kasvot menosuuntaan. Näin lapsi ei olisi pelkästään mun käsivoimien varassa jos tulee äkki jarrutus (rinta reppu toivottavasti pitäisi muksun paikoillaan), ja samoihin turvavöihinhän ei lasta koskaan saa laittaa, muuten litistyy mun ja vyön väliin. Mutta nyt olisin minä vöissä ja lapsi sylissäni rintarepussa........mitä mieltä.....kuulostaako ihan hullulta!!! lapsi ei muuten rinta reppua siis enään käytä (ikää 1v.10kk) mutta nyt se toimisi vain muksun turvavyönä. .....kauheasti oon tota taxilla kulkemista pohtunu ja hurjalta tuntuu jos muksu olis vain mun käsivoimien varassa....
Nyt tulikin todella paljon tietoa. Niin aivan mahdottomalta se ison turvaistuimen raahaaminen tuntuu siellä ostoskeskuksissa, joten en nyt ainakaan sitä tässä vaiheessa lähde vuokraamaan. Täytyy miettiä sitä miten sitten liikutaan ja liikutaanko edes paljon kävelymatkan ulkopuolelle.