Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni pienten lasten äiti on masentunut?

Vierailija
08.01.2008 |

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole oikea palsta arvioimaan oletko hyvä äiti. kaikki tietää millainen on hyvä äiti. Sillä ei ole mitään tekemistä sektion tai imetyksen tai pukemisen kanssa. Tämä on viihdettä, äitiys on taitolaji ja taitoja voi ja pitää harjoitella.

Vierailija
22/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aivan kaiken joutui opettelemaan itse. Isoissa pulmissa tietysti pystyi kääntymään neuvolan puoleen, mutta ei sinne voi soitella kaikista pienistä, tyhmistä, arkisista pulmanaiheista, joita uudella äidillä oli paljon. Kun oma äitinikin asuu neljänsadan kilometrin päässä, olin suurimman osan ajasta täysin oman ällini varassa. Olisi ollut niin helpottavaa, jos siinä tilanteessa joku kokeneempi olisi sanonut, että nyt tee näin, ja nyt vauva tarvitsee tätä. Sairaalasta lähtiessä tuntui siltä, kuin olisi heitetty uimataidottomana syvään veteen ja sanottu, että opi nyt uimaan tai uppoat! Lisäksi mies katsoi mut auktoriteetiksi vauvanhoitoasioissa, mikä vaan lisäsi taakkaa.

Toisaalta masensi myös se, että vietin pitkiä aikoja pelkästään vauvan kanssa miehen ollessa työmatkoilla. Enkä ole sellainen ihminen, joka jaksaisi ravata tutustumassa ihmisiin kaiket päivät (vauvakerhoissa yms).

Lääketieteellisesti todettua masennusta mulla ei ole ikinä ollut, mutta jälkikäteen ajateltuna varmaan olin ajoittain aika masentunut. En vain siitä kellekään kertonut. Nytkin kahden pienen lapsen äitinä arki on välillä vaikeaa, mutta siinä missä esikoisen kanssa tarvottiin reittä myöten suossa, nyt mennään vain keveästi nilkkaa myöten. Pahimpina päivinä ehkä polvea myöten. :) Toisen lapsen kanssa auttaa se, että rutiinit ovat jo valmiiksi kohdallaan, ja tietää, että pahimmatkin uhma- yms. iät menee kyllä ohi, suht pian vieläpä. Sekä tietysti esikoisen seura auttaa myös, ei tarvitse yksinään keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- uupumus, vauva heräili ekat puoli vuotta 2 h välein 24/7 ja sen jälkeen nukkui JOPA 3-4h pätkissä. Mun meni unirytmit ihan sekaisin

- emme saaneet ulkopuolista apua

- isovanhemmat eivät auta, vaikka asuvat lähes naapurissa

Vierailija
24/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut itseeni, olen tahkonnut lasten kanssa jo 13 vuotta =)

Vierailija
25/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mennyt kaikki nämä vuodet vaistojen varassa, teen parhaani ja se riittää. Autan ystäviäni lapsiin liittyvissä asioissa jos pyydetään ja tuen parhaalla mahdollisella tavalla =)

Vierailija
26/26 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli monta hyvää näkökulmaa asiaan.