Tekisitkö tilanteessani ilmoituksen lastensuojeluun?
Naapurissamme asuva yh huutaa lapsilleen päivittäin, iltaisin ja aamuisin. Eilen illalla taas alkoi karjuminen lapsille (3 lasta, tietääkseni kaksi alle kouluikäistä ja yksi varmaan ekalla tai tokalla luokalla). Nainen huusi mm. " mene helvettiin" , ja " pää kiinni" . EI mielestäni kovinkaan kypsää käytöstä, mutta olen ajatellut jo pitkään että on varmasti tosi lopussa. Tämän jälkeen jäi itkemään kovaan ääneen. Tätä itkua kuuluu suht usein (tosi kovaäänistä ja talossamme TODELLA HUONOT eristeet). Huutaa myös exälle puhelimessa elatuksesta (taloudellinen tilanne huono).
Olemme ihmetelleet myös sitä, että nainen istuu koneella yleensä illat pitkät (viikonloppuisin päivät), ja esim. vkonloppuna ei ole koskaan lasten kanssa yhdessä ulkona (tai me emme ainakaan ole nähneet, ja riehumisesta päätelle ovat vaan sisällä, on ilma sitten miten kaunis vaan. Sairaudesta ei myöskään ole kyse, sillä normaalisti lähtevät maanantaisin aamulla töihin ja tarhaan). Nykyään tuntuu että lapsetkin vaan riehuvat päivät pitkät keskenään sisällä, ja illalla huuto alkaa.
Perheen pieni piha on kaaoksen vallassa, näyttää mielestäni masentuneen kodilta kun ei jaksa edes tavaroita keräillä pihastaan. Olen odottanut että kuulisin naisen esim. lyövän lasta, jolloin soittaisin välittömästi lastensuojeluun. Tätä ei kuitenkaan ole tapahtunut. Tuntuu että näillä tiedoilla soittaminen olisi turhaa, mutta selvää on, että lapsilla on varmaan aika ikävät oltavat tuon jatkuvan äidin epätasapainoisen käytöksen vuoksi. Hänellä tuntuu olevan vanhemmuus täysin hukassa. Mietin, että jonain päivänä tulevat poliisit pihaan viemään lapset ruumissäkeissä pois, että äiti sekoaa. Mutta voiko kukaan tuollaiseen puuttua jos ihminen ei itse hae apua. Tarjollahan sitä varmasti olisi. Mitä tekisit????
Kommentit (51)
hän näköttää koneellaan (tiedän, että hänen työnsä ei sitä vaadi). Näkyy hienosti tuohon pihaan talon muodosta johtuen. Äänieristyksestä (tai siis sen puutteesta;) johtuen kuulemme myös kun huutaa lapsille tuosta huoneesta käsin.
Ja voin kertoa, että sitä apua ei todellakaan tipu niin helposti kuin kuvittelet. En tiedä, herääkö joku siinä vaiheessa kun yritän itsemurhaa.
LASTENSUOJELUVIRANOMAISILLE JA KERRO SAMA MINKÄ TÄÄLLÄ. JUTTELET JA KYSYT VOISIKO ÄITIN AUTTAMISEKSI TEHDÄ JOTAIN, ÄITI ON SELVÄSTI VÄSYNYT JA AVUN TARPEESSA!! EI SINNE TARVI HETI POLIISEJA OLLA SOITTAMASSA TAI MUUTA RADIKAALIA TEHDÄ. SUN VELVOLLISUUS ON MIELESTÄNI NYT AUTTAA ÄITIÄ JA LAPSIA OTTAMALLA YHTEYS VIRANOMAISIIN IHAN YSTÄVÄLLISESSÄ HENGESSÄ!!
Tai muuten alkaisit juttusille ja tarjoisit apuasi, kun tilanne noin näyttää sinua huolettavan....
Ymmärrän kyllä, että äidin pinna kiristyy, varsinkin illalla kun on itsekin väsynyt ja sisällä olleet lapset vain meuhkaa. Voithan ainakin kysyä, vaikka et ilmoitusta tekisikään, että voiko perhettä auttaa jotenkin. Sillä apua tuo äiti todellakin tarvitsisi!
(itse sitä tiedostamatta) asioita väärin ja saa lisää pontta omille luuloilleen.
ihminen saa apua mistään? Tukitoimia tms. Itse olen saanut omiin vaikeuksiini apua hakiessani sitä. Toisaalta kaikki eivät jaksa väsyneinä ja masentuneina avun hakuun lähteä. Meillä ei ole aikaa eikä haluakaan toimia ko. ihmisen tukena, omassa elämässä on riittävästi tekemistä. Mutta olen oikeasti huolissani lapsista: omassa lapsuudenkodissa on huudettu paljon, ja se on kyllä jättänyt jälkensä :(
-ap
Siinä vaarantuu omakin jaksaminen ja sitten kun, et enää jaksa itse kantaa ko ihmistä niin tämä jää yksin. Nämä ongelmat ei ratkea ulkonakäymisellä ja parin tunnin lastenhoidolla vaan nämä prosessit kestää yleensä vuosia ja ovat monitahoisia.
Vierailija:
Meillä ei ole aikaa eikä haluakaan toimia ko. ihmisen tukena, omassa elämässä on riittävästi tekemistä. Mutta olen oikeasti huolissani lapsista: omassa lapsuudenkodissa on huudettu paljon, ja se on kyllä jättänyt jälkensä :(
-ap
minäkin huudan lapselleni joskus että pää kiinni. lapsi vuoden ikäinen. huudan kun koti on sotkuinen ja olis paljon tekemistä ja lapsi roikkuu jaloissa eikä sitten pysty tekemään mitään. olen kotiäitinä vielä. kai sitä saa tunteensa purkaa vaikka huutamalla mutta jos se on jokapäiväistä niin varmasti äiti on loppu. kannattaa ilmoittaa, jospa vaikka tarjoaisivat äidille apua.
vaan ihmettelen sitä, että tosi hyperaktiivisen tuntuisten lasten kanssa ei lähdetä ulos riehumaan porukalla, vaan annetaan lasten riehua sisällä. Tekisi varmasti äidillekin hyvää ulkoilut, omalle mielelle ja terveydelle muutenkin. Edes viikonloppuisin, jos ei arkisin jaksa. Täällä kuitenkin on ulkoilumaastoja ympäriinsä, puistoja myös. Tuon ikäiset osaavat varmasti pukeakin itse, mutta lapsia näkee näin talviaikaan tosi vähän ulkona. Ja jos ovat, niin yleensä yksi kpl, pelaa yksinään tms.
-ap
Yritän sanoa, että olen omassakin elämässäni kokenut isoja vaikeuksia, joihin olen tarvinnut ulkopuolista apua. Siinä ei ole mielestäni mitään hävettävää. Ehkä sinusta sitten on? Uskoisin siis ymmärtäväni, että joskus tulee tilanteita joista ei yksin selviä, ja silloin apua on kyllä saatavilla jos sitä on valmis ottamaan vastaan. Mielestäni meidän tehtävämme on hoitaa oma elämämme kunnialla, eikä ryhtyä " auttamaan" meille täysin tuntematonta ihmistä. Siihen en usko olevani millään tasolla pätevä, vaikka omia vaikeuksia on ollut. EIköhän tuo äitikin kokisi sen tosi kiusalliseksi.
-ap
Sen sijaan keskityt kyyläämään kuka on minkäkin verran ulkona ja milloin äiti on koneella ja jeesustelet aiheella netin keskustelupalstoilla.
joskus huutaa lapsilleen. Meillä myös kolme lasta.
Hermot on tiukassa joskus kun on paljon tehtävää ja aikaa vähän.
Saatan huutaa lapsille tosi pahastikkin silloin kun menee hermot ja olen kova komentamaan, mutta toisaalta lapset saavat myös pusuja, haleja ja hellyyttä ja näitä jälkimmäisiä varmasti huomattavasi enemmän kuin huutoa.
Jos joku ilmoittaisi minusta lastensuojeluun pelkän huutamisen perusteella, niin järkyttyisin todella.
Ja tuo masennus on nyt niin muotia, että heti jos jollain ei ole piha kunnossa jne niin masennustahan se ja äkkiä pakolla saatettava avun piiriin...Ei kai kolmen lapsen huutava yksinhuoltaja, jolla vielä rahaongelmia ja nettiriippuvuus ja pihakin sotkussa voi millään olla hyvä äiti niille lapsilleen kuitenkaan?
En jeesustele, vaan totean asian olevan näin. Olen huolissani myös muista maailman lapsista, mutta en suinkaan kuvittele voivani heitä auttaa muuten kuin esim. lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen. Minä olen luopunut kaikkivoipaisuuden harhasta omalla kohdallani, oletko sinä? Me emme voi naapuria auttaa konkreettisesti, enkä halua vinkkejä siihen, vaan kysyin että mitä mieltä palstailijat ovat mahdollisesta ilmoittamisesta lastensuojeluun. That' s all.
-ap
sinä et tarvitse enää terapiaa? Kuulostat hieman traumaattiselta ja vainoharhaiselta..
Olen odottanut että kuulisin naisen esim. lyövän lasta, jolloin soittaisin välittömästi lastensuojeluun.
Mietin, että jonain päivänä tulevat poliisit pihaan viemään lapset ruumissäkeissä pois, että äiti sekoaa.
Etkö itse tekisi ilmoitusta jos tietäisit lasta lyötävän? Minä kyllä tekisin. Ja kyse ei ole huutamisesta JOSKUS, vaan JOKA PÄIVÄ. Aamuin ja illoin. Ennen töihin lähtöä ja illalla kun kotiin tullaa-nukkumaan menoon asti.
-ap
ja sen tunnusmerkithän tuossa täyttyvät (jos huutaa lapselle " mene helvettiin" ). kyllä minä soittaisin. jos eivät halua asiaan puuttua, niin kyllähän ne sulle kertoo. soittaisin ilman muuta.