oisko täällä ketään joka osais neuvoa mua talonrakentamispulmissa?:)
Kommentit (13)
eli sanoppa mulle paljonko tulee maksaan talon tarvikkeet jos tontti ja työmiehet valmiina. ainoastaan tarvikkeet.
odottelen...
Mistä materiaalista talo? Sisustusmateriaalit? Talon koko? Paikkakunta? Kuka tekee pohjatyöt?
mut noin niinku suurinpiirtein jos vaikka mennään halvimmalla mahdollisella?
kaikki tehdään itse.
saa uppoamaan juuri niin paljon rahaa kuin sitä on! Sillä on vaikutusta teetkö pitkästä, paketista vai kivestä. Karkeasti talon saa omalla aputyöllä valmiiksi n. 2000¿/m2 eteläsuomessa. Jos on kovasti halukkaita, taitavia talkoolaisia päässee n. 1500¿/m2 eli 100m2 maksaisi 150k¿ + tontti. Aika alkeissaan on nuo sun haaveet....
kuin ap:lla, ei kyllä taida olla rakennustaitoakaan. Eli miten aioitte muka tehdä kaiken itse? Sen kun näkisi...
noin 160 000 euroa, 132 m2, tontti erikseen 5000 ¿. Lähes kaikki tehtiin itse, paitsi lämmitykseen liittyvät jutut, ilmastointi- ja putkihommat, sähköhommat ja kaakeloinnit. Tuo summa sisältää kiinteät kalusteet (ja muutamalla tonnilla muitakin huonekaluja).
Jos parisuhteessa on jotain pielessä, yhteinen projekti - haaveet ja päämäärät - antaa voimaa jaksaa taas yhdessä!
ihan tarkka summa saadaan, kun viimeiset laskut tulee duunareilta.
Mutta oletan jo kysymyksestäsi, että teillä ei ole minkäänlaista ammattitaitoa talon rakentamiseen. Voi tulla aika kalliiksi alkaa rakentaa taloa itse ja pistää ammattilainen korjaamaan jäljet.
Halvemmaksi saattaisi tulla se, että rakennutatte talon muilla ja toimitte itse lähinnä siivoojina rakennustyömaalla.
Jos teillä tosiaan on homma noin hakusessa vielä (tontti kuitenkin jo hankittuna?), niin ehkä kannattaa päästää ammattilaiset tekemään työnsä.
Talkotyötkin tulevat kalliiksi, ellei väki oikeasti osaa hommiaan... sinä kannat koppakaupalla kaljaa viikonlopun ja leikit emäntää, lopulta ei mitään tule tehtyä ja se vähä mitä tulee tehtyä on nenillään kuitenkin. Sitten tilaatte rakennusfirman paikalle korjaamaan jäljet.
Ellei oikeasti ole osaamista, niin kannattanee ottaa talopaketti, tilata pohjatyöt joltain paikalliselta kaivinkonemieheltä ja valu kanssa ammattilaiselta. Sitten tulevat talopakettipojat ja lyövät talon pystyyn. Paketista riippuen tämän jälkeen vielä putkimies, sähkömies, kaakeloinnit ja keittiöpojat. Keittiökaapit on toki sellaisia, että ne käsittääkseni nykyään kuka tahansa, joka osaa lukea piirustuksia ja käyttää porakonetta, osaa laittaa (saatan olla kyllä väärässäkin). Kyllä sitä hommaa silti jää, vaikkei itse kaikkea tekisikään. Raksalla on pakko jonkun valvoa työnkulkua kuitenkin... ja siivota ja sellaista.
Sitten, kun perusasiat on rakennettu, on vielä jäljellä maalaus, tapetointi, mahdolliset väliovet... kalustaminen. Näitä voi sitten itse ainakin suunnitella, ehkä jopa laittaa paikalleen, jos uskoo osaavansa (tosin olen nähnyt paljon sitä, että ensin koitetaan tämäkin itse ja sitten pyydetään maalari paikalle korjaamaan).
Me tosin rakennamme / restauroimme alusta loppuun itse (tilaamme kyllä putkimiehen ja sähkömiehen, koska näillä asioilla ei leikitä ja mieheni ei ole alan ammattilainen). Puutavara tulee omasta metsästä, joten kuluissa säästetään siinä kovasti. Tällä hetkellä mieheni hoitaa projektiamme yksin, koska musta ei oikeasti ole paljoa apua kivijalan ja hirsien kanssa. Sitten, kun päästään sisähommiin, tulevat minun taitoni tarpeeseen :)
talonrakennuslaskurissa. Ne auttavat vähän kokretisoimaan haavetta.
Hintaa ei oikein voi sanoa suunnilleen, siihen liittyy niin moni tekijä.
Talon materiaali, rakennuspaikkakunta, tontin rakennusolosuhteet mm.
On ihan turhaa sanoa, vaikka paljonko meidän talo maksoi,kun tuskin rakennat samalle paikkakunnalle, samaa talotehdasta ja samoja perustusolosuhteita käyttäen.
Jos nyt jotain haluat summaksi,niin laske 1500¿/m2 se on varmaan keskiverto, halvemmalla ja varsinkin kalliimmalla pääsee.
Rakentamisessa kun niitä pulmia on niin monenlaisia.