Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joissain perheissä ei opeteta lapsia kunnioittamaan aikuisia??

Vierailija
07.01.2008 |

Käyn usein lasteni kanssa eräässä lapsiperheessä jossa 6- ja 9-vuotiaat lapset. Minusta nämä lapset ovat röyhkeitä eikä heillä ole käytöstapoja ja lisäksi he eivät kunnioita vanhempia ihmisiäkään, mikä minusta on aika kamalaa JO HEIDÄN IÄSSÄÄN!

Esim. tuo 6-vuotias tyttö komentelee minuakin ja sanoo " mene pois täältä huoneesta" tai kun lapsemme pelasivat tietsikalla niin hän yritti jatkuvasti komentaa minua siitä pois. No siihen sanoin kyllä että minuahan et määräile eikä hän siihen sitten mitään enää sanonut.

Mutta muutenkin nämä lapset pompottelevat vanhempiaan, kahvipöydässä rohmuavat keksejä ja nauravat vain räkäisesti jos äiti yrittää jotain kieltää.

Tv:a huudattavat kovaa ja äiti yrittää vähän hiljaisella äänellä sanoa että laittaisivat hiljempaa (tv oli siinä vaiheessa niin kovalla ettemme me aikuiset voineet edes puhua!). Minä menin sitten sinne ja hiljensin tolloa.

6-vuotiaskin tuntuu itse päättävän milloin katselee jotain dvd:a tai pelaa jotain tietokonepeliä. Onko tämä muuten tavallista? Meillä 6-vuotias vielä kyselee lupaa kaikkeen...

Heidän äitinsä on jotenkin vähän liian lepsun oloinen. Kieltelee kyllä mutta jotenkin ei niin uskottavalla sävyllä.

Molemmat lapset ovat jotenkin röyhkeän ja itseriittoisen oloisia, ihan kuin omistaisivat maailman! Minulle tulee usein sellainen olo että hyppivät pian silmille. Kuitenkin kiellän heitä kyllä siellä ollessani.

Olemme usein mieheni kanssa keskustelleet tästä perheestä ja ihmetelleet että näinkö lapsia pitäisi kasvattaa???? Olemmeko ME kenties liian ankaria sitten kun vaadimme omilta lapsiltamme jonkin verran KUNNIOITUSTA? Meidän lapset eivät komentele meitä aikuisia tai muitakaan aikuisia.

Onko kommentteja?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tavasta ottaa herkkuja kaapista pyytämättä... Tätä kuulemma esiintyy tässä tuttavaperheessäkin. Perheen äiti just valitti mulle, etteivät keksit pysy kaapeissa kun tuo 6-vuotias syö ne sieltä pois. Minusta se oli aika uskomatonta! Siis haloo, eikö 6-vuotiasta muka saa estettyä syömästä herkkuja!!! Sit tää samainen äiti myös valitti kuinka tytär syö niin paljon makeaa... No ihmekös tuo jos saa itse valita mitä ja koska syö.

Kyllähän lapset söisivät herkkuja jatkuvasti jos saisivat. Ainakin meidänkin lapset. Minä sitten yritän sitä rajoittaa niin etteivät esim. päivittäin saisi keksejä tai karkkeja.

Itse en olisi lapsuudessani koskaan uskaltanut mennä syömään keksejä ilman lupaa tai ainaakaan niin että olisin niitä montaa syönyt. Tiesin että äiti olisi siitä suuttunut koska ne oli tarkoitettu vieraille.

Kyllä mua ainakin ärsyttäisi myös jos joku vieras lapsi menisi kaappeja kaivamaan. Eivätkä omat lapseni ainakaan vielä ole edes hoksanneet sitä tehdä, mutta ovat tosiaan vasta 6-vuotiaita...

ap

Vierailija
22/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun tyttärenikin siinä makoili ja katseli tv:a ja tämä perheen riiviötytär ei tietenkään pienentänyt ääntä, eikä äiti mennyt sinne mitään tekemään, niin minä sitten kovasta äänestä häiriintyneenä menin komentamaan, että ääni pienemmälle. Kun meidän äitien keskustelusta ei tullut yhtään mitään tv:n pauhun vuoksi!

Kun lapset istuivat tietokoneella pelaamassa ja tämän perheen tytär komensi minua pois niin minun spontaani reaktioni oli kyllä sanoa hänelle " että et sinä minua komentele" . Luulenpas että tämän tytön olisi hyvä kuulla tuollaista useamminkin... Jos oma tyttöni sanoisi tuollaista vieraalle aikuiselle ihmiselle niin pitäisin kyllä hänelle puhuttelun enkä katsoisi vain sormien välitse.

Juu aika lapanen tää ystäväni valitettavasti on. Enkä minä nyt voi mennä siitä hänelle oikein mitään sanomaankaan. Luulen, että hän kyllä itsekin tietää että ote on lipsumassa ja tulee olemaan yhä vaikeampaa kun lapset ovat jo noin isoja eikä heille ole rajoja opetettu.

Eihän rajojen antaminen ja niiden valvominen kuitenkaan tarkoita sitäkään ettei voisi olla rakastava ja lempeä ja välillä keskustellakin lapsen kanssa niistä rajoista?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on opettaja joka määrää ja muutenkin pitää noudattaa sääntöjä.

Vierailija
24/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tiukat rajat lapsilla, mutta jokainen aikuinen saa/ joutuu omalla käytöksellään ansaitsemaan kunnioituksen. Siinä on vissi ero.

Vierailija
25/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä varmasti ole kyse siitä, ettei olisi sanottu komentelemisesta. Joka ikinen kerta sanon, että minua et muuten komentele, mutta se tuntuu aina unohtuvan. Kyllä se jossain vaiheessa menee jakeluun. Niin se on mennyt meillä muillakin lapsilla.

Vierailija
26/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikä varmasti ole kyse siitä, ettei olisi sanottu komentelemisesta. Joka ikinen kerta sanon, että minua et muuten komentele, mutta se tuntuu aina unohtuvan. Kyllä se jossain vaiheessa menee jakeluun. Niin se on mennyt meillä muillakin lapsilla.

Vierailija
27/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

Vierailija
28/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on sellainen. Ja sillon kun olemme kaverin seurassa, jonka lapset on tosi levottomia, lapseni muuttuu todella hiljaiseksi, eikä oikein halua edes leikkiä. Kaverin lapset ovat koko ajan tönimässä, heittelemässä leluilla tai muuten vaan ovat äänekkäitä, ja telkkari tuhannella sadalla.

Heidän seurassaan saan käyttää tavallista enemmän aikaa lapseni lohdutteluun. Mielestäni lapseni ei jaksa huutaa kilpaa näiden lasten kanssa.

TOisaalta minulla on joskus sellainen olo, että kaverini ihmettelee kun oma lapseni on niin hiljainen.

Tuntuu, että jotkut ovat sellaisia, että heidän pitäisi saada kaikki huomio, keinolla millä hyvänsä. Silloin rauhallisemmat ihmiset vetätytyvät taka-alalle ja antavat toisten mesota.

Vierailija
29/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
30/30 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ihmettelevät aina vierestä jos joku lapsi alkaa meuhkata.