Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hammaslääkäri vastaa lyhyesti kysymyksiin.

Vierailija
07.01.2008 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun lähden hammaslääkäristä pois, koko naama puutuu vasta kotimatkalla?

Vierailija
2/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroosio johtuu esim. oksentelusta tai happamien hedelmien/juomien nauttimisesta, elä pese hampaita tunnin sisällä altistumisesta. Huuhtele suu vedellä. Hampaat on heikolla happaman altistuksen jälkeen. Käytä xylitolia, se suojaa ja lisää syljeneritystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutuksesta. Joillakin puudutusaine vaikuttaa hitaasti. Toisilla taas heti. Se on aivan yksilöllistä.

Vierailija
4/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten paljastuukin sisältä, että siellä on iso reikä?

Vierailija
5/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Onko totta, että karies-bakterin saa tartuntana (syljen mukana esim. äidiltään) ja jos tätä tartuntaa ei saa niin ei tule reikiäkään?

2. Onko totta, että joillakin on ns. parempi hammasluu (ei tule reikiä) vai johtuuko enemmän syljen bakteerikannasta tms?

3. Kumpaa suosittelet, fluoritabletteja vai xylitol-purkkaa ruuan jälkeen? Miksi?

KIITOS!

Vierailija
6/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. Sairaalloisesti hammaslääkäriä pelkäävä

Vierailija
7/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin olen käynyt joulukuussa hammaskiven poistossa ja jo nyt näkyy hammaskiveä....pesen hampaat 2 x vrk ja käytän hammaslankaakin.

Vierailija
8/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan hampaani hyvin, nyt syksyllä todettiin että alaetuleuassa iso märkäpaise täysin ehjien ja paikkaamattomien hampaiden alla, mahdollisesti kystaperäinen. Kaksi etuhammasta jouduttiin juurihoitamaan, särky ei meinannut helpottaa, kolot auki yhden vuorokauden, jotta mätää pääsi pois. Yksi antb kuuri ei tehonnut vaan söin vielä toisen tuplakuurin. Hammaslääkäri lähetti minut lähetteellä keskussairaalan, jotta homma hoidettaisiin loppuun leikkauksella, mutta eivät huolineet. Nyt odotellaan ja lääke vaihdetaan ensi kuussa. Onko mahdollista ja kuinka todennäköistä että ei enää uusiudu ja paranee pelkällä juurihoidolla ? Voiko mätää kehittyä lisää vaikka ei itse huomaa? Minulla on kyllä superhyvä hammaslääkäri :) Onneksi.

Vierailija
9/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on kamalat hampaat. Ei ole enää montaakaan suussa ja nekin mitkä on jäljellä ovat ihan mustia, täynnä reikiä tai vaan hampaan kappaleita. Paljonko maksaa että ne revitään pois ja saa tekohampaat?

Vierailija
10/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 vasta puhjennut, 33-v, ei vaivoja, ei reikiä.

Vierailija
11/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reijät eivät useinkaan näy päälle päin. Reijät alkavat monesti hampaan välistä, jolloin päällepäin hammas on ehjän näköinen. Reikä löydetään röntgenin tai kuituvalon avulla.

On totta, että karies bakteerin saa tartuntana. Ja reikiä ei tule, jos tätä bakteeria ei saa. Onnelliset ne, jotka on suojattu tältä.

Ja on totta, että toisilla hammas materiaali on parempi kuin toisilla. Mutta se ei tarkoita sitä, että hampaat on huonot ja reikäiset. " huonot" hampaat saa pidettyä oikealla ruokavaliolla ja hyvällä suuhygienialla terveinä, ja hyvät hampaat voi saada kaaosmaiseen kuntoon huonolla suuhygienialla ja huonoilla ruokatavoilla.

Ruokaa ennen tulisi saada fluoria, jotta hammas ois tehokkaana ruoan aiheuttamaa happohyökkäystä vastaan. Xylitol-purkka ruoan päälle, jolloin happohyökkäys katkeaa.

Vierailija
12/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin litra menee päivässä. Entä ruosteisen veden aiheuttamat värjäytymät, kannattaako valkaista kun vesi ei muutu kuitenkaan?

Vierailija
13/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tunnollinen hampaanhoitaja. Pesen 2krt/vrk, joka aterian päälle pureskelen 2 xylitol-purukumia. Käytän hammaslankaa ja vesi sisältää tarpeeksi fluoria.

Mieheni unohtaa välillä toisen pesun ja ei ihan yhtä säännöllisesti purkkaa.

Ruokavaliomme on sama. Herkkuja yhtä usein. Silti miehelläni ei ole yhtään reikää ollut koskaan ja minulla taas on paljon reikiä ja aina.

Ymmärrän toki, että varmaan miehelläni ei ole sitä bakteeria. Mutta miten minä voin vielä parantaa hampaanhoitoani?

Vierailija
14/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahd. vähän sokerisia ruokia.

Onko noissa asioissa vielä korjattavaa?

ap

Vierailija
15/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin hoito hammaskiillettä säästävämpi? Oma hammaslääkärini ei suositellut muutama vuosi sitten, mutta kuulin, että nykyisin ovat sen verran hellävaraisia, että uskaltaisi kokeilla.

Vierailija
16/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu, että hampaat murenevat suuhun? Hoidan hampaita hyvin ja en syö paljoa sokeria. Sylkitestit otettu ja ne ok.

Hammashoidot tehdään nukutuksessa, koska ovat niin isoja projekteja. 9 hammasta jo poistettu (kaikki takaa ja niistä 4 viisaudenhampaita).

Viimeksi lääkäri (keskussairaalassa) väläytti ideaa laminaateista suojaamaan loppuja hampaita. Onko laminaatit helppo saada tällaisessa tilanteessa ja kuinka paljon joudun niistä itse maksamaan, jjos siis laitetaan sairaalassa?

Vierailija
17/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää, että viimeksi reikiä vuodessa oli tullut 9! ja tosiaan hoidan hampaani hyvin! Ja yhtäkkiä vaan saattaa joku hampaista alkaa murenemaan suuhun.

Vierailija
18/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole todettu mitään koskaan!

ap

Vierailija
19/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan sellaiset missä ei ole reikiä niin yhtäkkiä tippuu paloja pois esim. pehmeää ruokaa syödessä tai hammaslankaa käyttäessä, lohkeaa vaan sellaisia pieniä paloja irti. Miten sitä voisi estää?

Vierailija
20/20 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli siis 26 eikä ap.