Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallatteko syödä ravintolassa salaatteja?

07.01.2008 |

Eli tuossa otsikossa se tulikin.. Ihan mielenkiinnosta kysyn: uskallatteko te muut odottajat syödä ravintoloissa salaattia, tomaattia, kurkkua jne.? Itse olen vältellyt pakastevihanneksia salaatissa sekä majoneesipitoisia salaatteja, mutta nyt olen alkanut miettiä kylmiä vihanneksia ylipäätään. Eihän niistä tietenkään voi tietää, onko kunnolla pesty jne. Listeriariskiä siis ajattelen.

Toinen mietityttävä juttu on muut tuotteet esim. majoneesi, margariini (seisovassa pöydässä) jne. Hankalaa, kun lounastakin pitäisi työpäivisin nauttia..

Kylmät kalat ja muut " normaalit" kielletyt on tietenkin pannassa jo muutenkin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin normaaliin terveeseen ihmiseen (vaikka en tarkoita nyt että raskaana oleva ei olis terve;). Kuulutaan ns. riskiryhmään lasten ja vanhusten kanssa. Muistaakseni joitain satoja tartuntoja suomessa löytyy, mutta suurin osa ei tule viranomaisten tietoon. Ja terveeseen normaaliin ei välttämättä tartu. Joskus on maha vähän löysällä, eikä sitä sen kummemmin ihmettele...

Tuorejuustoja pastöroidusta maidosta (Viola, Creme Bonjour ym) voi huoletta syödä.

Itse olen koulutuksen ja työn puolesta saanut ehkä vähän liiankin paljon informatiota elintarvikehygieniasta, joten tulee kyllä ottamatta turhia riskejä. Itselle ainakin tulisi enemmän stressiä jos söisi huoletta mitä vaan, koska en voisi kuitenkaan olla ajattelematta mitä jos, kun tuntee faktat. Mutta kukin tyylillään.

Ja voihan sitä ajatella, että mitäs siitä että jos keskenmeno tapahtuu, saahan niitä uusia;) (itse km kokeneenakin en ajattele näin, mutta yksi kaverini on tätä mieltä). Mutta raskaana olleessa on sama riskiryhmässä kuin nämä vanhukset ja lapset eli pahimassa tapauksessa se on myös riski äidille ei pelkästään sikiölle. Vastustuskyky on siis heikentynyt.

Minäkin luotan suurkeittiöiden hygieniaan. Pienet ravintolat ja joskus sukulaisilla syöminen ( esim. jouluna tarjottiin raakaa kalaa, joka piti olla kypsää) on ehkä riskaalimpaa. Eli hoidetaan elintarvikehygieniasta myös kotona, se taitaa suomessa olla suurin riski.

Vierailija
22/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sitä ei ole terveenä, ei raskaana olevana aikuisena saanut tai saadessaankaan siitä vakavia oireita kehittänyt. Todellisuutta kuitenkin on, että raskausaikana immuunivaste on heikentynyt ja listeria pääsee sikiön kimppuun ja aiheuttaa mahdollisesti keskenmenon, sikiön vakavan sairastumisen tai kuoleman. Kuolleisuus taitaa listeriainfektioissa olla 20% luokkaa. Raskaudenaikaiset listeriainfektiot ovat yksittäisiä ja varmastikin juuri sen takia, että suomalaiset nuoret naiset ovat valveutuneita (niin kun tämänkin ketjun kirjoituksista voi päätellä) ja uskovat mitä terveydenhuollon ammattilaiset heille sanovat.

On aivan turhaa puhua hysteriasta... Jokainen valitsee syömisensä ja syömättä jättämisensä itse. Jos joku haluaa välttää tiettyjä ruoka-aineita liserian takia, niin hän sen tekee ja todennäköisesti tekee fiksustikin. Minullakin on neljä tervettä lasta ja olen kaiketi heitä odottaessani syönyt mitä sattuu tietämättömyyttäni. Neljä tervettä lasta ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voin nyt viidettä odottaessani tehdä mitä lystää ja syödä mitä ikinä tekee mieli. Raskaus on lyhyt aika ja toiveena on saada terve lapsi, enkä aio ottaa sitä riskiä, että omalla itsekkyydelläni aiheutan lapselleni infektion ja mahdollisen vammautumisen tai kuoleman. Olkoonkin se riski sitten kuinka pieni tahansa.

Tuo Norjan juttu on nainen, joka listeriajuustoa syötyään menetti kaksosvauvat. Samaisessa lehtijutussa mainitaan, että kolme muutakin ihmistä on kuollut listeriabakteerin vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tauti voi ilmetä tavallisen flunssan kaltaisina oireilla. Raskausaikana vastustuskyky tosiaan on heikentynyt, joten tartunnan saa helpommin.

Kuottarulla:

Ja toisaalta... jos en ole tähän ikään mennessä listeriaa mistään saanut ns. normaalilla syömisellä, niin mikä on todennäköisyys saada se nyt odotusaikana?

Vierailija
24/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni siunaantunut 4 tervettä tenavaa, joista viimeisin syntyi joulukuun lopussa.

En ole kertaakaan jättänyt salaattia syömättä missään, päinvastoin keho tarvitsee paljon mikroravinteita ja esim.foolihappoa on juuri vihreissä.

Olen popsinut paljon lohta, juustoja, kaikenlaista...Hiuksetkin värjännyt silloin tällöin.

Listeriatartuntoja on Suomessa todella harvoin, yleensä vakuumipakatusta kalasta tai pilaantuneesta tuotteesta. Toisaalta on paljon vaarallisempia viruksia ja bakteereja olemassa, jotka tulevat esim.ihan tavallisen flunssan muodossa vaikkapa bussissa kanssamatkustajalta.Tuurista on paljon kiinni, mutta pääsääntöisesti raskaus sujuu normaalisti eläen ihan normaalia elämää.

Vierailija
25/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi todella tietää, mitä ruokaravintoloita on Maarian mainitsemassa Helsingin yliopistossa (Amiga, Sodexho?! KatriAntell?), jotta voin itse ottaa selvää ja kysyä ko paikasta heidän " kasvistenvalmistuksesta" . En nimittäin usko, että MIKÄÄN ruokapaikka Suomessa tietoisesti ottaa MITÄÄN riskiä valmistettavan ruoan laadukkuudesta ja puhtaudesta. Siihen ei yksinkertaisesti isoilla ketjuilla tai pienillä ravintoloilla ole varaa! Ei edes yhden terveen aikuisen ruokamyrkytyksen tai salmonellan verran...

Ja mitä vielä tulee noihin pakastevihanneksiin, niin ne eivät ole raakoja vihanneksia! Esimerkiksi pakasteporkkanat ja kukkakaalit on jo kertaalleen ryöpätty (=nopea keittäminen) ennen pussiin pakkaamista. Vai onko odottajat todellakin niin huonohampaista porukkaa, ettei eroteta raa' an porkkanan kovuutta jo kertaalleen kypsennetystä porkkanasta?! =P Eli jos niissä pakastevihanneksissa on pellolta haettaessa ollut listeriabakteeri, se on ryöppäyksen aikana kuollut. Ja takaisinhan se ei tule (paitsi raakojen listeriabakteerin saastuttamien ja jo kypsennettyjen tuotteiden päästessä keskenään kosketuksiin, joka on PALJON todennäköisempää siellä mammojen omassa keittiössä, kuin teollisuuden tarkan hygienian omaavissa tehtaissa/ruokaloissa).

Tässä: Pakastevihannesten valmistus:

Tuore vihannes --> esikäsittely --> prosessointi (ryöppäys, pakastus) --> varastointi --> tuote.

Kyseinen kaavake löytyy mm. jostain linkistä Apetit' n sivujen kautta, jossa VTT:n Biotekniikka on tehnyt tutkimusta pakastuksen vaikutuksista kasvisten positiivisiin yhdisteisiin ja niiden säilymiseen prosessoinnin yhteydessä ja tuotteen varastoinnin aikana.

Ja kun kotona omasta maasta " valmistetaan" esimerkiksi pakkaseen herneitä, niin nekin kuuluu ryöpätä ennen pakastusta. Näin ainakin meillä toimitaan. =] Eikä se rakenne kerkiä ryöppäyksen aikana muuttumaan mihinkään, ei lähellekään hernekeittoa.

Mutta uskon silti, että nämä suuret ruokakeittiöt/ravintolat kuumentavat kasvikset höyryssä (ja jäähdyttävät) ennen tarjolle panoa. Tai ehkä osa kasviksista on ollut edellispäivänä lämpimän lisäkkeen osassa, ja seuraavana päivänä ne löytyvät salaattipöydästä. =]

jonttu rv 36+1

Vierailija
26/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston ruokalapalvelut toimittaa Unicafe.

Unicafe tuottaa kuitenkin tuhansia (jos ei kymmeniä tuhansia) lounaita päivittäin, joten minustakin on vaikea uskoa, että heillä ei olisi ammattimaiset prosessit. En ole tarkastanut tilannetta tosin, kun en syö enää heidän ravintoloissaan.

Vierailija
27/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla hysteerinen, mutta kommentoin sen verran, että itse en missään tapauksessa usko mantraan: ei tällaista voi tapahtua minulle. Minun elämässäni on tapahtunut sen verran näitä " kenelle tällaisia kauheita asioita voi tapahtua" -asioita, ja olen oppinut, että kyllä kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa. Siksi siis en todellakaan voi ajatella, että listeria nyt on niin harvinaista, että ei se minulle voi tulla.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten en välttele ravintoloissa salaatteja, ainoastaan raakaa kalaa ja lihaa ja muita neuvolan kiellettyjen listalla olevia.

Vierailija
28/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt " kylmänäkin" pastöroidusta maidosta tehtyjä sini- ja valkohomejuustoja, esim. blå castello. Käsittääkseni listerian riski on häviävän pieni meillä Suomessa. Kukin tehköön tavallaan, koska omankin kokemukseni mukaan mikään ei ole kurjempaa, kuin miettiä jälkikäteen syömisiään. Joten jos joku ruoka-aine epäilyttää, niin ei kannata suuhunsa pistää.

Vierailija
29/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden valmistusprosessin eli pitkän kypsytyksen (vai mikä se vaihe on kun homeita kasvatetaan) takia.

Listeria viihtyy myös kotijääkaapissa hyvin (voi siis tarttua elintarvikkeeseen vasta kotona ja alkaa kasvaa) ja siksi en syö mitään tuorejuustoja, jotka ovat viettäneet jääkaapissamme jo jonkin aikaa.

Mielestäni se on pieni uhraus siitä ettei tarvitse jälkikäteen jossitella. Ei tämä raskaus kuitenkaan niin kauan kestä etten sen hetken voisi olla ilman.

Vierailija
30/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa nyt rakkaat ystävät ihan itse tämä sivu:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…

Uskoisin, että Espoon äitiysneuvolassa tietävät, mistä puhuvat. Saman listan sain paperiversiona omasta neuvolasta. Siinä on lueteltu vältettävät aineet. Näiden joukosta löytyy pakastevihannekset ja valmisruoat, jotka on kuumennettava ennen käyttöä listeriariskin vuoksi. Jos Jontulla on parempaa tietoa asiasta kuin Suomen äitiysneuvoloilla, ehkä hänen kannattaisi hakeutua niihin töihin.

Juu, allekirjoittanut on käyttänyt nimenomaan Helsingin yliopiston Unicafen ravintoloita, eikä edelleenkään ole tietoa siitä, mitä he keittiöissään TEKEVÄT, mutta kun asiaa henkilökunnalta KYSYIN moneen kertaan, he VASTASIVAT ETTEI OLE KUUMENNETTU. Minkäs minä sitten sílle voin, jos eivät osaa infota asiasta oikein.

Enkä edelleenkään usko, että kaikissa kebab-paikoissa sen paremmin kuin paremmissa ravintoloissa aina tehdään asiat oikein, vakuuttaa siitä minulle kuka tahansa. Aika usein terveystarkastuksissa jaellaan varoituksia, tuskin turhaan.

Ja vaikka kuka vielä alkaisi kirjoituksiani vääntelemään niin enää en vaivaudu asiaa kommentoimaan. Omaa järkeä saa kukin käyttää. Valitettavasti vain täytyy todeta, että Suomessa syntymättömällä lapsella ei ole mitään oikeuksia äitinsä tekemisiin nähden.

Oikein hyvää odotusta kaikille kuitenkin!

Maaria

" jonttu82:

Kiinnostaisi todella tietää, mitä ruokaravintoloita on Maarian mainitsemassa Helsingin yliopistossa (Amiga, Sodexho?! KatriAntell?), jotta voin itse ottaa selvää ja kysyä ko paikasta heidän " kasvistenvalmistuksesta" . En nimittäin usko, että MIKÄÄN ruokapaikka Suomessa tietoisesti ottaa MITÄÄN riskiä valmistettavan ruoan laadukkuudesta ja puhtaudesta. Siihen ei yksinkertaisesti isoilla ketjuilla tai pienillä ravintoloilla ole varaa! Ei edes yhden terveen aikuisen ruokamyrkytyksen tai salmonellan verran...

Ja mitä vielä tulee noihin pakastevihanneksiin, niin ne eivät ole raakoja vihanneksia! Esimerkiksi pakasteporkkanat ja kukkakaalit on jo kertaalleen ryöpätty (=nopea keittäminen) ennen pussiin pakkaamista. Vai onko odottajat todellakin niin huonohampaista porukkaa, ettei eroteta raa' an porkkanan kovuutta jo kertaalleen kypsennetystä porkkanasta?! =P Eli jos niissä pakastevihanneksissa on pellolta haettaessa ollut listeriabakteeri, se on ryöppäyksen aikana kuollut. Ja takaisinhan se ei tule (paitsi raakojen listeriabakteerin saastuttamien ja jo kypsennettyjen tuotteiden päästessä keskenään kosketuksiin, joka on PALJON todennäköisempää siellä mammojen omassa keittiössä, kuin teollisuuden tarkan hygienian omaavissa tehtaissa/ruokaloissa).

Tässä: Pakastevihannesten valmistus:

Tuore vihannes --> esikäsittely --> prosessointi (ryöppäys, pakastus) --> varastointi --> tuote.

Kyseinen kaavake löytyy mm. jostain linkistä Apetit' n sivujen kautta, jossa VTT:n Biotekniikka on tehnyt tutkimusta pakastuksen vaikutuksista kasvisten positiivisiin yhdisteisiin ja niiden säilymiseen prosessoinnin yhteydessä ja tuotteen varastoinnin aikana.

Ja kun kotona omasta maasta " valmistetaan" esimerkiksi pakkaseen herneitä, niin nekin kuuluu ryöpätä ennen pakastusta. Näin ainakin meillä toimitaan. =] Eikä se rakenne kerkiä ryöppäyksen aikana muuttumaan mihinkään, ei lähellekään hernekeittoa.

Mutta uskon silti, että nämä suuret ruokakeittiöt/ravintolat kuumentavat kasvikset höyryssä (ja jäähdyttävät) ennen tarjolle panoa. Tai ehkä osa kasviksista on ollut edellispäivänä lämpimän lisäkkeen osassa, ja seuraavana päivänä ne löytyvät salaattipöydästä."

Vierailija
31/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakeutumassa töihin äitiysneuvolaan, mutta sen verran voin todeta, että omassa neuvolassa ja täältä saamissani ohjeissa (sekä kirjasissa joita kaikille odottajille on jaettu) ei ole pakastevihannesten käyttöä kielletty listeriariskin vuoksi. Ja aion kyllä ottaa heti huomenna selvää mainitsemasi yliopiston keittiöiltä, että tarjoilevatko he kuumentamattomia kasviksia. Ja kyllä, antamani tieto on oikeaa; kasvikset ryöpätään ennen pakastamista! Katso itse esimerkiksi Apetit' n sivuilta, kohdasta " usein kysyttyä" .

Ottaa tietoisen riskin ken haluaa, mutta mihinkään hysteriaan ei silti kannata ryhtyä! Itse olen kokenut ennen tätä onnistunutta raskautta kolme keskenmenoa, ja voin kertoa, että niihin ei ole ollut syynä listeriat tai toksoplasmoosit!

jonttu

Vierailija
32/36 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi sitten Maaria käytät ravintolaa, jonka ruoanvalmistukseen et luota? Uskoisin, että asiakasmäärä olisi paljon pienempi kyseisissä paikoissa (joista siis olet moneen kertaan asioita kysellyt), jos ihmiset eivät luottaisi ammattilaisten valmistamaan ruokaan? Luotatko edes lääkäriisi? Tai neuvolatätiisi?

Vierailija
33/36 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

totean, ettei tuo Espoon listakaan ole ihan ajan tasainen. Jokin aika sitten (kuukausi-pari?) lehdissä (niin sanoma- kuin vauvalehdissäkin) uutisoitiin, että maksan käyttökieltoa raskausaikana on lievennetty. Ihan tarkkoja määriä en muista, mutta olikohan niin, että sallittu viikkoannos on esim. 200g maksapasteijaa tai maksalaatikkoa tai jos käyttö on päivittäistä, niin pari viipaletta maksamakkaraa päivä.

Eli tämän tiedon perusteella maksallakin voi herkutella harvakseltaan *nam*

Aika kulkee ja " oikea" tieto muuttuu ees taas. Sain käsiini anopin neuvolalehtisiä 60-70-luvun taitteesta, jossa odottajaa erityisesti kehotetaan syömään runsaasti maksaa raudan ja anemianehkäisyn vuoksi. *hih*

Vierailija
34/36 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisenaan suoraan pussista lautaselle niiden sulattua.

Tahtoo sanoa, eiköhän ne jokatapauksessa kuumenneta ennen syömistä. Käytän niitä keitoissa tai pannulla pataruokien kanssa tai joskus uuniruoissa.

Sama koskee raakojen lihatuotteiden kieltämistä raskausaikana, harva niitä raakoina popsii.

Vierailija
35/36 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se käsitys, että ulkomaiset pakastevihannekset (kuten myös marjat) on kielletty niiden mahdolliset pilaantuneen veden vuoksi. Kotimaiset eivät olisi. Voihan niissä tuoreissakin kasviksissa sitä listeriaa tosin olla, kuten se Tuusulan tapaus osoitti. Mutta nää nyt on harvinaisia.

Unicafeita on niin monia, että kannattaa kysyä siitä missä käy syömässä. Ei välttämättä kaikissa pisteissä samat toiminnot. Itse luottaisin Amican ja Sodexhon ravintoloihin kyllä enemmän.

Itse käyn toisinaan Unicafe Palmeniassa ja siellä salaatit oli kerran laitetettu jo ennen klo 8 tarjolle. Toisena päivänä kysyin ruoan jakajalta, mitä kalalajia oli ruoassa. Vastaus oli hyvin varma, sitten kaverini luki menun vieressä olevasta lapusta, aivan eri vastauksen. Keittiöhenkilökuntaan kuuluva ihminen sitten vaan tuhahti, että ei niistä aina tiedä mitä niissä on:0 Tämä vaan esimerkkinä siitä, että saattavat vastata mitä sattuu.

Vierailija
36/36 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla, että Fazer-Amica ja Sodexho hoitavat hygienian kunnialla joka paikassa. Mutta ihan joka ravintolaan en luota.

Muistuupa mieleen se pieni ravintola, joka oli samassa talossa, missä jokunen vuosi sitten asuttiin. Siis Suomessa. Ravintolan takaovi aukesi pihalle, jossa oli roskikset. Erinäisinä iltoina näin omin silmin hiirien tulevan ravintolasta ja kipittävän kukkalaatikoihin (ei roskiksiin). Jostain syystä ei siinä ravintolassa koskaan käyty, vaikka ei vauvasta vielä edes haaveiltu.

Mutta kukin tavallaan: syökööt jokainen sitä, mitä itse kukin parhaaksi katsoo. Toivoisin kuitenkin, ettei heti leimata hysteeriseksi, jos jotain tällä palstalla kysyy. Toki joku voi hysteerinen ollakin ainakin hetken, mutta varmasti kaikki eivät ole. Kyse on vain siitä, että päättää, mitä suuhunsa panee ja toimii sitten sen mukaan - ei siinä hysteriaa tarvita.

Mupsi