Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallatteko syödä ravintolassa salaatteja?

07.01.2008 |

Eli tuossa otsikossa se tulikin.. Ihan mielenkiinnosta kysyn: uskallatteko te muut odottajat syödä ravintoloissa salaattia, tomaattia, kurkkua jne.? Itse olen vältellyt pakastevihanneksia salaatissa sekä majoneesipitoisia salaatteja, mutta nyt olen alkanut miettiä kylmiä vihanneksia ylipäätään. Eihän niistä tietenkään voi tietää, onko kunnolla pesty jne. Listeriariskiä siis ajattelen.

Toinen mietityttävä juttu on muut tuotteet esim. majoneesi, margariini (seisovassa pöydässä) jne. Hankalaa, kun lounastakin pitäisi työpäivisin nauttia..

Kylmät kalat ja muut " normaalit" kielletyt on tietenkin pannassa jo muutenkin.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei voisi suomalaisissa ravintoloissa syödä salaatteja yms. Toisin sanoen syön ihan normaalisti. Pakastevihanneksia keitetään kotona ruualle lisuukkena kutakuinkin jokapäivä ja työpaikkaruokalassa laitan oivariinia leivälle niin kuin ennenkin. En syö vakuumipakattuja ruokia/ruoka-aineita, mutta muuten ihan normaalisti kuten tähänkin asti.

Egyptin lomalle lähdemme raskauden ollessa puolessa välissä helmi-maaliskuun vaihteessa ja siellä aioin toki olla tarkempi mitä suuhuni pistän eli ei salaatteja ja kuorittuja hedelmiä. Ja katukeittöistä en ole tähänkään asti lomareissulla syönyt.

Terkkusin,

Tinttis-74, rv:t 12 tasan

Vierailija
2/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole kyllä mullakaan tullut mieleen miettiä, voiko Suomessa syödä ravintolassa salaattia. Ihan olen salaattipöydästä ottanut sitä, mitä on just sillä hetkellä tehnyt mieli.

neronja & kuutonen rv 36+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen syönyt Suomessa melkein mitä vaan ja missä vaan...Mutta jokainen tavallaan, jos hysteriasta ei ole itselle vaivaa...Ulkomaan matkoilla olen ollut ehkä turhankin tarkka hygieniasta. esim. en oikein nauttinut egyptinmatkastamme, kun mietin niin paljon mitä pistin suuhuni.

Vierailija
4/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]kun mulla ei ole tullut edes tuo mieleen...olen myös syönyt Hovijuustoa,värjännyt hiuksia, kulmia,ripsiä jne. Harrastanut liikuntaa normaalisti eli paljon ja muutenkin elänyt ihan normaalia elämää. Minulla on kaksi tervettä, normaalisti kehittynyttä lasta ja itsekin voin mitä parhaiten[/color]

Vierailija
5/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä majoneesissakaan mitään riskiä ole. Lämpimässä tietysti pilaantuu melko nopeasti, mutta eiköhän ravintoloissa osata normaalista hygieniasta huolehtia. Ei ole tullut mieleenkään, että margariinissa voisi olla jotain vaaraa.

Vierailija
6/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joululomalla ja täytyy sanoa,että loma meni niiltä osin pilalle,että ruoka-aika oli minulla aina kauhun paikka.. nyt soitin viime viikolla neuvolaan ja kysyin mieltä vaivaamat asiat ja sain tähän jotain tolkkua. en enää millään jaksa vouhottaa joka asiasta,sillä muuten minulle tulisi hyvin pitkä odotus,laskettu aika kun on vasta 1.7.. syön siis salaatteja,ehkä vähemmän raasteita,sillä en niistä pidäkään ja ne salaatit,joissa on pakastevihanneksia,jätän väliin. kyllä ravintoloissa on sen verran osaavat työntekijät,ettei tuollaista tarvitse pelätä (ainakin näin oletan,opiskelen itsekin alaa..).

samoin värjäsin pari viikkoa sitten hiukset ja aion tehdä niin jatkossa.. viime raskaudessa en osannut pelätä näin ja söin fetasalaattia ainakin pari kertaa viikossa ja ihan terve lapsi syntyi :)

ei raskaudessa voi kuitenkaan koskaan olla täysin levollisin mielin,sillä mitä vain voi tapahtua kaikesta varovaisuudesta huolimatta. sitä täytyy kai vaan oppia luottamaan,että kaikki menee hyvin. ei kai se vauvakaan voi hyvin,jos aina on stressi päällä milloin mistäkin. näin minä tämän asian järkeilin itselleni ja tänään kävin ostamassa muutaman pikkuistakin pikkuisemman bodyn,joita saan sitten heikoilla hetkillä " hiplata" ja saan sen luottamuksen takaisin,että kaikki menee hyvin. eikai sitä voi muutakaan uskoa?:)

mukavaa odotusta!

-annu ja sintti 14+6-

Vierailija
7/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myönnän kyllä että pientä hysteriaa on ilmassa :). Jännää, miten minullakin ekan kohdalla tämä mietintä oli vähäisempää. Ehkä tämä huolehtiminen johtuu osittain siitäkin, että ensimmäisessä raskaudessa kaikki ei mennyt ihan hyvin. Terve lapsi täälläkin silti siitä huolimatta, että fetaakin muistaakseni pistelin..

Rauhallista odotusta kaikille,

t. hopsuhimpula rv 16

Vierailija
8/36 |
07.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. feta ja sulatejuustot on tehty pastöroidusta maidosta. Minäkin luulin ennen, ettei fetaa saisi syödä, mutta tarkemmin asiaa tutkittuani en ole löytänyt pastöroimattomasta tehtyä. ihan toinen juttu on tuorejuustot ja homejuustot, joita voi nauttia vain paistettuna/keitettynä.

Salaattia olen syönyt missä vain, pakastevihanneksia syön vain keitettynä, herättää muuten kummastusta kun ruokaloissa kysyy asiasta.

Maaria 28+4

Vierailija
9/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen on todettu vähentävän mm. raskausmyrkytyksen riskiä - eli on vanhaa tietoa, jos joku sitä kieltää ilman erityistä syytä.

Se että on saanut viimeksi terveen lapsen vaikka söi Hovi-juustoa on tietty vähän kumma väite. Tuossa listeriariskissähän on se ero verrattuna esim. petokaloihin tai hiusten värjäämiseen, että siinä voi huonolla onnella saada kerta laakista saada tartunnan, joka on sikiölle vaarallinen. Nuo mut vältettävät asiat, kun ovat vaarallisia jatkuvasti käytettynä ja silleen. Mutta turhaa hysteriaa kannattaa välttää.

Vierailija
10/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se listerian riski on pieni, niin huonolla tuurilla tartunnan saa yhdestä kerrasta. Koskaanhan ei voi olla varma, että kaikki menee hyvin, mutta voi sitä riskiä kuitenkin pienentää. Tuolla joskus aikaisemmin taisin verrata tilannetta punaisia päin kävelyyn; jotkut kävelevät useinkin punaisia päin jäämättä auton alle mutta se yksikin kerta voi olla kohtalokas. Jokainen tehköön tavallaan, mutta itselleni syömättä jättäminen on helpompaa kuin jälkeenpäin murehtiminen.

Salaatteja kyllä olen syönyt ravintolassakin, sen verran luotan suomalaisten alan ammattilaisten hygieniaan, mutta ne pakastevihannekset kylmänä jätän väliin, samoin pehmeät juustot kylmänä jos en ole varma pastöroinnista. Herkuttelen sitten kotona juustoilla, joissa on pastörointimerkintä ja/tai paistettuna. Raa' asta kalasta en onneksi tykkää.

Hiusväreissä ja vastaavissa toiminee paremmin kohtuullisuus, eli kun ei liian usein käytä, elimistöön imeytyvät määrät ovat niin pieniä, ettei niistä pitäisi olla haittaa.

Vierailija
11/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselen kyllä maitotuotteista aina, onko pastöroitua vai ei. Myös salaateista katson aika tarkkaan, mitä syön. Kylmät pakastevihannekset jätän syömättä ja valmiit salaattikastikkeet tarkistan.

Tiedän, että listeriaa ei Suomessa kovin usein löydy. Mutta en todellakaan halua ottaa riskiä syömällä salaattia ihan missä vain. On ravintoloita, joissa olen todennut, etten tahdo salattia edes maistaa. Mutta useimmite sopiva salaatti löytyy.

Mupsi

P.S. Kovin pitkään lämpimässä seisseen margariininkin jätän väliin. Ehkei siinä listeria pesi, mutta pilaantuneet tai pilaantuvat elintarvikkeet eivät oikein houkuta.

Vierailija
12/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni on todellakin vähän [b]kärjistää[/b] asioita (niin kuin muutamat ehkä tajusivatkin) ja samalla ottaa kantaa myös muihin tällä saitilla esiintyviin, välillä vähän älyttömiinkin pohdintoihin.

Enemmän se vauva kärsii siitä stressistä jotka nämä hysteerikot miettimisellään aiheuttavat kun mistään muusta. Joten [b]relatkaa ja nauttikaan raskaudesta[/b] , kohta se on kuitenkin ohi ; )

Niin ja totta kai itsekin huomioin nämä ¿kielletytaineet¿ joista listan olen neuvolasta saanut. Ja muutenkin katson etten nyt mitään pilaantunutta suuhuni laita, mutta eikös niin tehdä ¿normaalissakin tilassa¿ ; )

Vierailija
13/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun aikaan huvitti, kun tein ruukkusalaatista salaattia. Täältä olin aikaisemmin lukenut juttua, että kun salaatissa oli ollut mustia pisteitä ja sitä oli tullut syötyä ja kova pelko oli listeriasta vai mistähän se olikaan (entäs jos ne olikin vaikka mustapippuria...?). Ja monta muutakin listeriaotsikkoa ollut täällä nyt hyvin tiheään nähtävillä. Tulipa itelläkin huuhdottua se ruukkusalaatti tarkkaan, kun siinä tosiaan OLI jotain mustia pisteitä (multaa tai turvetta mitä ilmeisimmin). Ajattelin, että niinköhän tuo listeriahysteria itseenkin nyt kuudetta odottaessa tarttuu... Ei tässä kyllä ole enää kuin jokunen viikko, kun loppuu koko raskaus. Vähän kai myöhäistä alkaa meikäläisen intoilla tuosta listeriasta tai mistään muustakaan syömiseen liittyvästä. Mitään suoralta kädeltä epämääräistä kun en syö muutenkaan (jos siis esim. näyttää tai tuoksahtaa pilaantuneelta) ja esim. mistään vakuumipakatuista kaloista kun en ole koskaan edes tykännyt (en tosin ole kyllä koskaan maistanutkaan...).

neronja rv 36+2

Vierailija
14/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki fetat ole tehty pastöroidusta maidosta, kannattaa aina tarkistaa tuoteselosteesta.

Maaria2:

Esim. feta ja sulatejuustot on tehty pastöroidusta maidosta.

Vierailija
15/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selvittelin aikanaan tuota pakastevihannesasiaa kahdessa työpaikkaruokalassa, jossa söin säännöllisesti. Kummassakin kaikki pakastevihannekset iskukuumennettiin ennen tarjolle laittoa eli eivät ole pakkasesta vain sulatettuja vihanneksia. Tuo iskukuumennus on kuulemma juuri tuon listeriavaaran vuoksi ja se siis tappaa listeriabakteerin. SIksi esimerkiksi lounassalaattien vakioaines pakastemaissi on turvallinen.

Toinen oli iso Amica ja toinen Sodexho. Luulisin, että ketjuissa tällaiset asiat ovat kohtuullisesti kunnossa. Tietysti jossain veijon essolla voi olla tilanne toinen.

Vierailija
16/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin usein näkemässä nälkää tai saisin puutostiloja! Nyt etenkin kun olen raskaana, syön entistä enemmän salaatteja ja troppisia hedelmäkoktaileja ja usein tulee syötyä ulkona.

Singaporessa, jossa asumme, syön mitä vain ravintoloissa, täällä on hyvät tarkastukset ja hygieniataso korkealla.

Joulun vietimme Vietnamissa, jossa jopa pesin hampaani hanavedellä. Salaattejakin söin, mutta vain hotellissa. Ei tullut mitään vatsaoireita.

Vierailija
17/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut melko tarkkana juustojen kansa, kun ainut itse muistamani listeriatapaus Suomessa (varmaan 10 vuotta sitten) oli edam-juustossa, joka käsittääkseni on koviin juustoihin laskettava. Lisäksi Norjassahan oli pastöroidussa kovassa juustossa tänä talvena listeriaa. Toisaalta pahinta hysteriaani on hillinnyt se tieto, että Suomessa myös esim. voissa on ollut listeriaa - Enkä voi kuitenkaan kiletäytyä kaikesta..

Oli hyvä tieto, että lounasravintolat kuumentaisivat pakastevihannekset ennen salaattiin laittamista. PIdän kovasti työpaikkaruokalamme ruokaisista salaateista, joissa on aina myös pakastevihanneksia. Täytyy vain käydä tarkistamassa asia keittiön henkilökunnalta..

Yksi listeriaan liittymätön riemun asia oli eviran sivuilta löytynyt tieto, että maksamakkaraa uskaltaa hyvillä mielin syödä silloin tällöin. Olin näin päätellytkin, mutta aina jotenkin sen maksamakkaraleivän jälkeen tuli huono mieli ja varmistus helpotti kummasti oloa.

Rehellisesti sanottuna, en oikein luota neuvvolatätien mielipiteisiin ravitsemuksesta, kun eivät oikein tunnu tietävän faktoja. Ihan sattuman kauppaa, mitä kukakin heistä suosittelee. Itse etsin tietoa luotettavilta sivuilta netistä (evira, ktl yms).

Vierailija
18/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin aina kysynyt pakastevihanneksista, onko ne kuumennettu, ja yleensä vastaus on hölmistynyt " no ei tietenkään ole" , suoraan pakkasesta. Näin ainakin Helsingin Yliopiston ruokaloissa ja monissa muissa, myös ravintoloissa. Eli kannattaa kyllä aina varmistaa, jos asia kiinnostaa.

Yksi kiellettyhän on muuten idut, jollei niitä itse kasvata. En jaksa, ja harmittaa kun ostettuja ei saa syödä, ovat niin kovin hyviä!

Netissä on kyllä hyvät sivut kielletyistä aineista perusteluineen, kannattaa käydä lukemassa.

Niin ja siitä fetastahan kirjoitin, etten ole löytänyt pastöroimattomasta maidosta tehtyä, en väittänyt ettei niitä olisi. En tosin muutenkaan koskaan osta ulkolaisia maitotuotteita, joten ehkäpä johtuu siitä.

Maaria

Vierailija
19/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse " alan ammattilaisena" (tai ainakin alan opiskelleena) voin kertoa, että kyllä ne pakastevihannekset kuumennetaan/kypsennetään keittiössä painekaapissa, ennen kuin niistä mitään salaatteja tms tehdään! Samoin herneet ja maissipaprikat. Ja jos joku ruoka (esimerkiksi se homejuusto pizzan päällä) on jo kertaalleen kuumennettu, ja ruoka oikein säilytetty (kontaminoitumisvaara), ei siihen enää listeriaa siitä homejuustosta tule, vaan bakteeri on kuollut kuumennuksen yhteydessä.

Kyllä suomalaiseen ruokaan ja ravintolaan voi sen verran luottaa, että salaatteja uskaltaa normaalisti syödä. Raskaus ei ole sairaus, toisin kuin esimerkiksi laktoosi-intoleranssi tai keliakia. =]

Ja mitä tulee näihin " muissa maissa" tapahtuneisiin listeria ym tapauksiin (kuten se Norjan tapaus), niin me emme täällä Suomessa voi varmaksi tietää, mitä odottava äiti on tuossa tapauksessa syönyt (ja kaikenlisäks listerian itämisaika on pitkä, joten ei ehkä tiedä se äitikään mistä tartunnan on saanut. kuulopuheita ja juoruja vain). Lisäksi uskon, että Norjassa on aivan erilaiset ruokasuositukset raskausaikana, kuin meillä täällä Suomessa. Heidän maitonsakin on jo erilaista. Myös ruotsalaisten maito on erilaista kuin meidän suomalaisten. Nimittäin sukulaiseni lapsi, alle 3vuotias, saa laktoosioireita suomalaisesta maidosta (joten pitää ostaa lapselle maitojuomaa). Mutta koska he asuvat lähellä ruotsin rajaa, he hakevat lapselle maidon ruotsista, siitä ei tule lapselle mitään oireita! Joten onko meidän suomalaisten maitokin " liian hyväksi jalostettu" , ja tästä johtuu esimerkiksi laktoosi-intolerantikkojen suuri määrä? Onko lakstoosi liian pieneksi pilkottu?

Itse olen välttänyt raskausaikana tyhjöpakattuja graavikaloja (itse graavattua tuoretta olen syönyt) sekä pehmeitä juustoja (en niistä muutenkaan niin kovasti välitä). Majoneeseissa ja voissa ei ole listerian vaaraa, ennemmin majoneesissa salmonellan vaara.

Hyvää ruokahalua kaikille!

Vierailija
20/36 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luotan kyllä suomalaiseen ravintolahygieniaan ja elintarvikevalvontaan. Eipä minullekaan ole tullut mieleen varoa salaatteja tai muutakaan ravintoloissa. Mutta mä taidankin olla se silloin tällöin punaisia päin kävelijä... (; Yritän kyllä " varmuuden vuoksi" välttää noita ei-suositeltuja ruoka-aineita. Meillä ei kyllä esikoista odottaessani edes jaettu neuvolasta mitään ruoka-ainelistoja. Sanottiin vaan, että kannattaa pitää maalaisjärki mukana ruokahygienia-asioissa. Nyt olen uudelleen raskaana, mutta neuvolassa en ole vielä käynyt, joten en tiedä, onko systeemi siellä muuttunut (th ainakin on)

Välillä tämän odottajien ruokahysterian keskellä mietin, että kuinka suuri/todellinen riski odottajalla on saada listeria? Vai välttääkö kaikki odottajat niin tiukasti ns. riskiruoka-aineita, että listeriaa ei siksi juuri esiinny? Itse olen tällä hetkellä ahkerasti lisääntyvää ikäpolvea (3-kymppinen), eikä laajassa odottavassa tai odottaneessa tuttavapiirissäni tai edes tuttavien tuttavilla ole ollut listeriaa. Luulisi, että jos jonkun tutun tutun tutulla olisi ollut listeria ikävin seurauksin, niin siitä liikkuisi kauhujuttuja kauas? Enkä kyllä ole todelliseen odottajan listeriaan törmännyt näillä keskustelupalstoilla (ehkä nyt törmään...?)

Ja toisaalta... jos en ole tähän ikään mennessä listeriaa mistään saanut ns. normaalilla syömisellä, niin mikä on todennäköisyys saada se nyt odotusaikana?

Mikä tuo em. Norjan tapaus oli? En ole kuullutkaan.