Miten aikuiselle käy vahinko ehkäisyssä?
En nyt kysele teiltä, jotka kuulutte siihen häviävän pieneen prosenttiin, jolla tehokas, oikein hoidettu ehkäisy on pettänyt.
Vaan ihmettelen sitä mieletäntä muka " vahinkojen" määrää, mihin todellisessa elämässä törmää. Miten yli 20v, parisuhteessa elävä ei osaa hoitaa ehkäsiyä, jos ei todella halua raskaaksi? Vai onko takana oikeastaan tullakin raskaaksi, ja siksi suohtauduttu ehkäisyyn huolettomasti?
Kommentit (64)
Nainen on psykologi ja mies lääkäri. Kyllä silloin pisti mietityttämään, että mikä se koulutuksen taso yliopistoissa oikein on. Tai että onko se vaan niin korkealentoista opetusta, että jää perusasiat kertomatta.
Ja ap ei tosiaan jaksa uskoa, että kaikki tämän maan " vahinko-vauvat" olisivat seurausta hyvin huolehditun ehkäisyn pettämisestä.
Eikä sitä kehdata ääneen sanoa, että oikeastaan se ei ollutkaan niin yllätys, vaan ehkä salaa toivottu tärppi?
-ap
Vierailija:
Jos vaikka ehkäisy on 95% varma, niin 5% käyttäjistä raskautuu vuoden aikana, vaikka käyttää menetelmää oikein.
pillereiden varmuus oikeinkäytettynä on 98% ja 100 000 naista käyttää niitä, niin vuosittain 2000 naista tulee raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Ja nämä siis naisia, jotka ottaneet jokaisen pillerin ajallaan jne.
ehkäisyä ja päälle 30-vuotiaana tulin vahingossa raskaaksi, vauvan pidin, enkä vieläkään ehkäise sen paremmin....Hormonaalinen ehkäisy tuo minulle migreenejä, enkä usko, että hormoonit on kenellekään hyvästä. Valaisiko tämä ap:n mustavalkoista näkemystä? Joillain ihmisillä ei tosiaan riitä ymmärrystä kuin omien ympyröiden pyörittämiseen....maailmassa meitä on kuitenkin moneksi ja elämä opettaa ja kasvattaa vielä sinuakin ymmärtämään erilaisia näkemyksiä tähänkin asiaan.
15v suhde ja kaksi lasta. Ennen lapsia olimme todella tarkkoja ehkäisystä, mutta lasten jälkeen emme enää. Eli kortsu käytössä ja ehkä kerran jopa kaksi kuussa ilman sitä. Mutta, jos sen paremmmin suunnitelematta tulisin raskaaksi olisi lapsi ehdottomasti kummallekin tervetullut ja asiat ovat muutenkin ihan ok mallilla niin taloudellisesti kuin työelämässä.
Eli me olemme ns. sanattomasti päättäneet, että kolmas saa tulla, jos on tullakseen, mutta emme varsinaisesti suunnitttele ja yritä nyt perheenlisäystä. En tiedä millainen vahinko muka kyseessä olis, koska lapsi olisi kuitenkin haluttu eikä abortti tulisi kyseeseen. Ns. tarkemmin suunnittelemattomia lapsia on ainakin monella tutullani.
Kyllähän kai sitten olit/olet miettinyt, mitä teet jos tulet raskaaksi?
Olitko ajatellut, että vauvan voisi pitää vai oletit abortin hoitavan jälkiehkäisyn? Vaikea käsittää, että aikuinen ei olisi miettinyt vaihtoehtoja.
- ap
Vierailija:
ehkäisyä ja päälle 30-vuotiaana tulin vahingossa raskaaksi, vauvan pidin, enkä vieläkään ehkäise sen paremmin....
Ainakaan meillä abortti ei tulisi kysymykseenkään. (kolmen suunnitellun lapsen äiti)
Meille sanottiin, että luomuraskauden todennäköisyys on häviävän pieni, joten emme ehkäisseet. Yllättäen tulin raskaaksi hiukka hankalassa työtilanteessa. Toki pidin lapsen, mutta periaatteessa oli yllätysvauva.
Miksi se on niin vaikaa ymmärtää, että vahinkoja todella sattuu? Mikään ehkäisy ei ole varmaa, edes sterilisaatio ei ole 100% varma ehkäisy!
Meillä on kaksi vahinkolasta perheessä, ja ihan ollaan aikuisia normaaliälyisiä työssäkäyviä ihmisiä.
Esikoinen sai alkunsa pillereistä huolimatta. Jokaisen pillerin otin ajallaan. En tänäkään päivänä tiedä, mikä meni vikaan. Kuopus sai alkunsa kuparikierukasta huolimatta. Kierukka poistettiin -raskaus jatkui.
Kuopuksen jälkeen minulle laitettiin hormonikierukka, jonka toivon ehkäisevän kunnolla. Olemme kyllä varautuneet siihen, että saamme lisää vahinkolapsia hoidettavaksemme. Meillä kun näyttää sitä tuuria riittävän.
eli lääkäri totesi vain et kuuluun siihen 2% joka tulee raskaaksi hormoonikierukasta huolimatta. Joten vahinko kävi vaikka käytössä markkinoiden tehokkain ehkäisymuoto
yllätyslapsi? Minkä takia usein ulkopuoliset alkavat kauhistella asiaa ja ehdottavat jopa aborttia?
Kokeile elämää ilman hormonaalista ehkäisyä, on paljon parempaa!
Täällä toinen, joka on elänyt lähes täysin ilman hormoniehkäisyä, ja miehethän ei tunnetusti piittaa kortsuista, joten...
Olen ehkäissyt mm. raakaa papaijaa syömällä. ;) Kaksi lasta toki on, mutta ihan suunnitellusti. Nyt olen 32 ja voihan se vahinkovauva vielä joskus siunaantua.
Nykyään mulla on ehkäisykapseli. Ei ole ainakaan muistamisesta kiinni! On toiseksi luotettavin menetelmä sterilisaation jälkeen.
..ja yhtään ei varsinaisesti ole suunniteltu. Eli voisi sanoa, että tuli kolme vahingossa, mutta eihän se niin mene. Ensimmäinen oli " varmojen päivien" tulos, mutta kaksi seuraavaa otti tullakseen niin vähäisellä seksillä, että hämmästyin omaa ja puolison lisääntymiskykyä. Niissäkin kerroissa ilman ehkäisyä urheiltiin, mutta tilanteessa, joissa (yleensä!) ei tärppää. Eli puolisolla ei ollut imetysshown jälkeen edes kertaakaan menkkoja, kun nro.2 oli jo tulossa. Itse olin miehenä niin valmis seksiin noina rospuuttovuosina, etten juuri ehkäisyä ajatellut. Paitsi, että lisälapset ei haittaa. Siltikin tuntuu ihmeelliseltä, että kun muilla kestää ikuisuus raskautua, niin täällä tuntuu pyhä henki siittäneen lapsia.
Olen siis sitä mieltä, että vahingot sattuessaan ovat materiaalisia. Tietoinen riskinotto (" Jee! Seksiä! Mikä ehkäisy?" ) ei ole vahinko.
Tietysti on helpompi sanoa, että lapsi oli ns. vahinko, kun ei viitsi sanoa, että sen kerran vuoteen sattuvan yhdynnän hetkellä ei tullut mieleen lähteä Siwaan kortsuja hakemaan. Varsinkin kun vaimolla oli juuri menkat päättyneet.
eikä koskaan ole kortsu hajonnut. Laskettiin tässä, että 2000 kondomia ollaan käytetty. Muutamat pillerit olen kokeillut (eivät sovi) eikä koskaa pillerikään ei ole unohtunut. Ehkäisy on tosiaan itsestä kiinni. Kondomit eivät todellakaan hajoa, jos niitä säilyttää ja käyttää oikein. Samoin pilleri ei unohdu, jos on vastuuntuntoinen. Jotkut on vain sellaisia huithapeleita, jotka eivät haluakaan tehdä asioita 100 %:sti.
Huijje... täytyypä nostaa hattua sinulle ja miehellesi...
Itse emme jaksaneet ilmapalloilla leikkiä... sain synnytyksen jälkitarkastuksen yhteydessä minipillerit. Muutaman kerran olen unohtanut pillerin ottaa ajallaan (yhtä kertaa lukuunottamatta kuitenkin tuon 12h sisällä olen asian muistanut). Emme ole noiden unohdusten vuoksi kumia käyttäneet... pikkukakkonen on todella tarkoitettu, jos näin saa alkunsa. Emme me kuitenkaan hänestä käyttäisi termiä " vahinko" .
Ehkä tähän vaikuttaa se, että tuo ensimmäinen lapsi antoi odottaa itseään todella kauan. Vuosi mentiin ilman ehkäisyä (joo, ei tämä oikeasti ole pitkä aika, mutta...).
Toiset vaan on hedelmällisempiä kuin toiset. Kukin tyylillään. Jos lapsi päätetään pitää, niin yleensä hän on ihan yhtä rakastettu ja palvottu kuin se suunniteltukin lapsi :)
Terkuin
Itsekin " vahinko" ja silti kovasti vanhempien rakastama aina vaan :)
... että eipä sitä aina pysty hallitsemaan yrityksistä huolimatta. Toisille käy " vahinkoja" , toiset ei saa biologisia lapsia millään keinolla. Itsellä kaksi lasta ns. suunniteltuja. Mielessä ajatus, että jos kävisi niin, että " varmasta" hormonikierukkaehkäisystä huolimatta tulisin raskaaksi, ei se olisi mitenkään vahinko tai maailmanloppu. Ehkä vastaus kysymykseesi voisi olla, että, jos on säännöllisissä yhdynnöissä hedelmällisen iän ajan, aina voi tulla raskaaksi ehkäisytavasta huolimatta. Onhan joillekin käynyt niinkin, että monien lääkärien vakuutettua lapsettomuudesta kärsiville raskauden olevan täysin epätodennäköinen, onkin uusi elämä saanut alkunsa. Ymmärrän myös täysin, jos aikuiset ihmiset unohtaa ottaa esim. e-pillerin! Itse varmaankin olisin jo raskaana, jos asia olisi muistini varassa! Pienten lasten äitinä mulla ainakin muisti pätkii ajoittain tosi hyvin! Ja aikuisistakin löytyy heitä, jotka ei syystä tai toisesta osaa pitää itsestään tai muista huolta tarpeeksi hyvin. Tällaisia ajatuksia heräsi mulla aiheesta...
Vierailija:
eikä koskaan ole kortsu hajonnut. Laskettiin tässä, että 2000 kondomia ollaan käytetty. Muutamat pillerit olen kokeillut (eivät sovi) eikä koskaa pillerikään ei ole unohtunut. Ehkäisy on tosiaan itsestä kiinni. Kondomit eivät todellakaan hajoa, jos niitä säilyttää ja käyttää oikein. Samoin pilleri ei unohdu, jos on vastuuntuntoinen. Jotkut on vain sellaisia huithapeleita, jotka eivät haluakaan tehdä asioita 100 %:sti.
Niin....että jos sinulle ei ole vahinkoraskautta sattunut, ei sellaista voi sattua kenellekään muullekaan?!
Pilleri ei unohdu, jos on vastuuntuntoinen? No kyllä voi. Mutta entäpä jos pillerit ottaa jokaisen ajallaan, mutta siitä huolimatta raskautuu? Eikö se henkilö ole tarpeeksi vastuuntuntoinen? No minkälainen huithapeli on se, jolla lapsi tulee kuparikierukasta huolimatta?
t.17
ja jos se pettää, niin teen varmasti abortin.
Jos vaikka ehkäisy on 95% varma, niin 5% käyttäjistä raskautuu vuoden aikana, vaikka käyttää menetelmää oikein.