Oliko yhden ja puolen tunnin ponnistusvaihe liian pitkä
Minua on alkanut huolestuttamaan, että oliko yhden ja puolen tunnin kestävä ponnistusvaihe liian pitkä ja kärsiköhän vauvani hapenpuutteesta. Kätilö kutsui lääkärin vasta tän yhen ja puolen tunnin päästä ja vauva vedettiin imukupilla ulos... Mistä tietää onko vauva kärsinyt synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta?
Kommentit (3)
Lapsesi on saanut apgarin pisteet synnyttyään ja ne kertovat aika hyvin miten vauva on hapettunut. Jokaisesta vauvasta otetaan myös synnyttyään ph-arvo napanuoran verestä ja se kertoo, miten lapsesi on hapettunut. Saat nämä arvot tietoosi synnytyskertomuksesta. Mikäli arvoissa on ollut häikkää, synnärissä tai osastolla on otettu vauvasta vielä verikokeita.
Mä ponnistin esikoista reilut 2 h ja itse huusin jo sektioon pääsyä, kun en enää jaksanut. Sitten lääkäri tuli ja vauva saatiin ulos. Jälkeenpäin kysyin, että miksi ponnistus kesti niin kauan ja oliko vauva vaarassa, mutta ei ollut, koska hänen sydänäänensä eivät romahtaneet kertaakaan. Pää tosin oli pitkulainen suippo ja alapää turtana, mutta kaikki hyvin :)
Meillä isokokoinen esikoinen syntyi vähän yli neljä vuotta sitten avoimessa tarjonnassa ja ponnitusvaihe kesti tuon tarjonnan takia samaisen 1,5 tuntia. Kaikki meni kuitenkin ok ja ainoa, mikä tuosta pitkästä ajasta kanavasta jäi " harmiksi" oli iso pahka pojan päässä, joka kyllä laskeutui ensimmäisten päivien aikana.
Kyllähän vauvalla on kaikki anturit ym. kiinni ponnistusvaiheessa eli hänen tilaansa seurataan tarkkaan. Jos jotain hapenpuutetta tms. olisi ollut, niin olisi varmaan tehty hätäsektio.
t. Jogu