Puuro terveellistä? Ja HAH :D
Kyllä on niin tiukassa nuo Markus-sedän opit, ettei mikään tieteellinenkään selitys voi niitä kumota ;)
Ei puuro toki vaarallista ole ja kyllähän siitä kuituakin saa, mutta monet väittämät sen " terveellisyydestä" ovat täysin puppua. Puuroa ei todellakaan tarvita täyspainoisessa ruokavaliossa.
Puuro ei myöskään pidä nälkää loitolla - päin vastoin. Mistä lie tuokin uskomus syntynyt... kaipa sitä ihminen uskoo kaikkea, kun joku " viisas" niin sanoo.
Varmasti pula-aikana puurolla oli suuri merkitys, sillä saahan sillä hetkellisesti vatsan täyteen - edullisesti.
Eli eipäs nyt anneta puurolle sellaista glooriaa, mitä se todellakaan ei tarvitse. Se on yksi ruokalaji muiden joukossa - mutta esim. ruisleipä on monin verroin sitä terveellisempää ja ravitsevampaa, jos viljatuotteita ajatellaan.
Jos olette eri mieltä, niin kertokaa minulle, mitä kasvun ja kehityksen kannalta välttämättömiä ravintoaineita puuro sisältää? (Kuidun toin jo itsekin esille, mutta se ei ole ao. asioiden kannalta välttämätön ja lisäksi kuitua saa helposti muualtakin)
Kommentit (79)
Mitä väliä sillä on jos joku haluaa kuitunsa puurosta?
Samaa mieltä olen kanssasi siitä, ettei puuro täytä, ei ainakaan minun vatsaani :)
Kun et millään jaksa naperollesi puuroa keittää, niin tuolla yrität nyt sitten hiljentää huonoa omaatuntoasi / saada laajempaa hyväksyntää välinpitämättömyydellesi?
" Tällä kertaa käsitellään suosittua suomalaista aamupalaa eli kaurapuuroa. Tehdään yksi annos aamupuuroa yhdestä desilitrasta (noin 40 g) kaurahiutaleita.
Yksi annos kaurapuuroa:
Hiilihydraatteja 23 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) 74
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 17
Otetaan vertailukohdaksi yhdeksän sokeripalaa.
9 sokeripalaa:
Hiilihydraatteja noin 25 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 68
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 17
Annos kaurapuuroa vastaa siis sokerikuormaltaan yhdeksää sokeripalaa."
Enkä sanonut, että puuron täytyisi pitää nälkää pitkään loitolla. Sanoin, että sellaista legendaa levitetään - ja se on täyttä pötyä.
Mutta tuon ylläolevan pitäisi kyllä antaa hieman ajattelemisen aihetta puuron puolustajille...
Vierailija:
Mutta eihän näin ole tarkoituskaan olla että kerran tai kaksi kertaa päivässä kiilataan maha täyteen huonosti sulavaa evästä.
Minä olen syönyt jo useita vuosia vain kerran tai kaksi päivässä. Täysin helposti voi olla syömättä lounaasta seuraavan päivän iltaan, ilman että tulee heikotusta tai nälkää. Syön vain kun mulla on nälkä.
Mutta mä olenkin karppi. Ruoansulatukseni toimii mainiosti kiitos. Nälänsäätely elimistö sokeripolttoisena on vain äärimmäisen vaikeaa. Minä viihdyn rasvapolttoisena ja tasaisilla verensokereilla ilman nälkää.
Ja enen kuin kukaan keuhkoaa kolesteroleista, niin lääkärin mukaan niillä elää 100-vuotiaaksi, samoin on verenpaineen ja hemoglobiinin laita.
oi voi - keitän kyllä puuroa. Tai itse asiassa teen sen niin, että kiehautan veden, laitan ryynit termariin ja annan puuron hautua yön yli. Urheilijalapseni tykkää syödä sitä osana aamupalaa. Mutta silti en pidä sitä erityisen terveellisenä.
Kuopus ei koskaan ole puurosta välittänyt enkä koe siitäkään huonoa omaatuntoa, valitan ;D
t. ap
hiilihydraatteja on erilaisia, hitaita ja nopeita. Et voi tosissasi väittää, että on sama asia syödä kourallinen sokeripaloja kuin annos puuroa :D
Ravinto on muutakin kuin hiilareita! Karppausfanaatikot on sitten raivostuttavia kun levittävät yksipuolista tietoa
jo lapsena laiheliinina pohdin miksei nälkä lähde puurolla vaikka kaikki sanoo että pitää nälkää.
Nälkä tulee heti. Täyttävämpiä ovat riisi- ja manna-puurot, mutta ne eivät ole terveellisiä.
Elimistön insuliinijärjestelmälle on TÄYSIN sama syödä nuo sokeripalat kuin se puuro.. Että silleen... (ihmetelkääs sitä täällä diabeteksen luvatussa maassa leipinenne ja puuroinennne) T: Ei AP
voi itse vaikuttaa, ei ole pakko laittaa ollenkaan. Ainakin marketeista löytyvissä " ruisleivissä" on yleensä paljon suolaa, leivänpäällisistä nyt puhumattakaan.
Itse tein juuri uuden vuoden lupauksen syödä aamuisin puuroa ja kyllä se minut täytää paremmin kuin leipä- jogurttiaamiainen.
Lisäksi on kotimaista, ei tarvitse rahdata ainesosia lentokoneella, eikä sisällä mitään eläinperäistä.
Joku jo kommentoikin...
.. eli kyllä se nyt vaan on ihan sama vetää ne sokeripalat tai puuro. Ei ole eroa.
Enkä ole karppi/karppausfanaatikko. Ihan vaan muuten selvillä ravitsemusasioista.
Kansanterveyslaitoksen ylläpitämässä elintarvikkeiden koostumustietopankissa Finelissä voi kätevästi tehdä järjestetyn listan eri erintarvikkeiden kuitupitoisuudesta annoskokoon suhteutettuna.
Ruispuurossa on kuitua 7 grammaa, ruisnäkkileivässä 6 g, ruispaloissa 4 g ja vaaleassa leivässä 1 g. Papupadassa puolestaan on kuitua 17 g, kaakaossa 12 g, hernekeitossa 10 g, avokadossa 9 g, pähkinöissä 8 g, päärynässä 8 g, monissa marjoissa 7 g, bataatissa 6 g, kiivissä 5 g, linsseissä 4 g, appelsiinissa ja mandariinissa 4 g, persikassa 4 g, omenassa 4 g, manteleissa 4 g, banaanissa 4 g ja oliiveissa 4 g. (Kaikki nämä siis annoskokoon suhteutettuna.)
Kuten voimme havaita, vilja ei ole lainkaan korvaamaton kuidun lähde.
Veteen keitetty kaurapuuro pitää ainakin mulla nälkää viitisen tuntia, keitetty niin, että 1 dl (30 g) ryynejä menee mun annokseen.
kuten voit kansamme painoindeksistä todeta. Ja ennen se kaikki jok asyötiin myös kulutettiin sisäelimet ei ollu rasvan peitossa.
Ja ennen niiden hiilarien kanssa syötiin oikeita rasvoja joita ihmisen kuuluu syödä eli rasvaista lihaa rasvaista kalaa, kermaa ja voita.
Ei mitän cremejä jotka on melkeinpä voisi sanoa teknokemiantuotteita...
Vierailija:
Joku jo kommentoikin..... eli kyllä se nyt vaan on ihan sama vetää ne sokeripalat tai puuro. Ei ole eroa.
Enkä ole karppi/karppausfanaatikko. Ihan vaan muuten selvillä ravitsemusasioista.
Katsot asiaa nyt vain yhdeltä kantilta.
Sokerissa on vain sokeria. Puurossa taas on hiilihydraatteja, mutta hyvin vähän sokeria. Lisäksi puurossa on hivenaineita ja kuituja, joten en voi käsittää miten joku voisi väittää niiden olevan sama asia?
Fanaattisuus asiassa kuin asiassa on pahasta.
Tosin haluaisin maahan, jossa saan vapaasti ulkoilla lasteni kanssa useamman kerran päivässä ja syödä aamiaiseksi kaurapuuroa ilman, että joku tulee siitä virnuilemaan.
ja elimistö reagoi niihin TÄYSIN samoin. :D
Heh oletko lukenut sokeripussin kyljestä ravintosisällön *REPS*
Tottahan se on että 300g häränpihvi tekee mahan pinkeeks pitkäksi aikaa, paljon pitemmäksi aikaa kuin puuro. Mutta eihän näin ole tarkoituskaan olla että kerran tai kaksi kertaa päivässä kiilataan maha täyteen huonosti sulavaa evästä.
Opithan sanoo(kenen lie keksimät) että mielummin useammin ja vähän vähemmän. Jos syöt sen 5 kertaa päivässä niin kyllä puurokupillenen pitää nälän poissa oikein mainiosti tämän välin, enemmänkin.
Söisittte joskus puuroa niin tietäisitte... mutta ei, mäkkärin kautta, ja maha täyteen limpparia