Köyhä ei voi olla onnellinen!
Kommentit (58)
Seiska ei edellenkään tiedä mitään todellisesta kurjuudesta, kiitos sen sosiaalisysteemimme...
Vierailija:
joskus toki stressaantuntu , mutta silti olen onnellinen.
Elämä on oikeasti ihanaa kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. Lapsetkin oppivat arvostamaan eri asioita kuin " rikkaitten" mukulat.Kyllä mä kuminkin taidan ennemmin olla näin ja onnellinen ihanien lasten ja maailman kultasimman miehen kanssa. ja jaan niitä mainoksia kulutushysteerisille ihmisille jotta saan edes hiukan " ylimääräistä" rahaa.
-3ja9, ja edelleen onnellinen-
Erittäin vaikea uskoa, että oikeasti köyhä voi olla onnellinen. Toki hienoa, jos joku osaa olla onnellinen vaikeuksista huolimatta.
Minä en kykene onnellisuuteen, kun ahdistaa niin hirveästi, että oksettaa ja mahaa vääntää. En todella tiedä, miten selviämme tästäkin talvesta.
ap
Lapsiperheet saavat harrastusvälineisiin ja vaatteisiin ylimääräistä rahaa sossusta kun siitä vaan sanoo ääneen ettei ole varaa niitä hankkia! Eli harkinnanvaraista!! Minä sain raskaana ollessa rintaliiveihin ja äitiysvaatteisiin. Sain myös uusiin kenkiin ja talvitakkiin!
Me saatiin sossunasiakkaina joka vuosi uudet vaatteet lapsille, saatiin vaunut, sängyt, syöttötuolit, leluihikin saatiin rahaa. Niin ja joulunviettoon ylimääräistä(40e). Ja päästiin vielä matkallekkin leirikeskukseen ilmaiseksi yhtenä kesänä!
Näin siis Jkl:ssä!
Täytyy sanoa että suomi on hieno maa! Sossun elättinäkään ei tarvitse sitkutella!
Vierailija:
No jos ei ole varakkaana onnellinen niin sitten on päässä vikaa.
No höh. Tottakai varakas voi olla onneton siinä missä köyhäkin. Rikkaalla voi olla elämässä vaikka minkälaista ahdistusta ja surua. Mutta minun pointtini onkin se, että kun köyhällä on ahdistusta ja surua, siinä on _vielä lisänä_ köyhyyden tuomat ahdistukset.
ap
Olisin silti onnellinen jos mies rakastais mua ja lapsia, tai kertois sen.. Tiedän että rakastaa mutta ei kykene kertomaan -ei kivaa sekään.
Vierailija:
Vierailija:No jos ei ole varakkaana onnellinen niin sitten on päässä vikaa.
No höh. Tottakai varakas voi olla onneton siinä missä köyhäkin. Rikkaalla voi olla elämässä vaikka minkälaista ahdistusta ja surua. Mutta minun pointtini onkin se, että kun köyhällä on ahdistusta ja surua, siinä on _vielä lisänä_ köyhyyden tuomat ahdistukset.
ap
rikas päätyy etsimään onnea ostamalla ja ostamalla, eikä sitä koskaan saavuta!
Vierailija:
Lapsiperheet saavat harrastusvälineisiin ja vaatteisiin ylimääräistä rahaa sossusta kun siitä vaan sanoo ääneen ettei ole varaa niitä hankkia! Eli harkinnanvaraista!! Minä sain raskaana ollessa rintaliiveihin ja äitiysvaatteisiin. Sain myös uusiin kenkiin ja talvitakkiin!Me saatiin sossunasiakkaina joka vuosi uudet vaatteet lapsille, saatiin vaunut, sängyt, syöttötuolit, leluihikin saatiin rahaa. Niin ja joulunviettoon ylimääräistä(40e). Ja päästiin vielä matkallekkin leirikeskukseen ilmaiseksi yhtenä kesänä!
Näin siis Jkl:ssä!
Täytyy sanoa että suomi on hieno maa! Sossun elättinäkään ei tarvitse sitkutella!
toinen antaa vain sen perusosan ja toinen antaa myös harkinnan varaista.
meinaan meillä kävi joitain aikoja sitten niin, että toinen sossutäti sanoi että jäätiin + 20 joten mitään ei herunut.. Suraavassa kuussa sama tilanne + 20 ja laskuja maksamatta edelliseltä kuulta.. no toinen täti paukautti harkinnan varasta 600 egeä jotta saadaan perhe jaloille...
eli on niin työntekijästä kiinni kun vaan voi olla.. Vaatikaa eri työntekijää.
huonekalut, vaatteet jne maksetaan perusosasta. Tuo äitiysvaatteiden saaminen on aika uusi juttu. Kun sille oli tarvetta niin ainoastaan romaneilla oli oikeus saada vaateavustusta vielä niihin aikoihin. Lasten harrastusvälineisiin luonnollisesti saa tukea jos siitä sovitaan, mutta muu on itsestä kiinni.
Minusta ap on kyllä osittain oikeassa. Rahanpuutteesta tulee helposti ongelmia muuten hyvään ja onnelliseen elämään, varsinkin jos se kestää pidempään. Jos vain vähän aikaa on " köyhä" , niin se ei vielä välttämättä vaikuta, mutta vuosien kituuttaminen alkaa kyllä syödä sitä onnellisuutta.
Ja puhun ihan kokemuksesta. Nyt meillä on hyvät tulot ja hyvä elintaso - ja täytyy sanoa, että elämä on paljon mukavampaa, kun ei tarvitse miettiä, mistä ruokarahat raapii kasaan.
rikas, siis taloudellisesti. Olin helvetin onneton lapsi. Nyt olen köyhä opiskelija, siis oikeasti köyhä, ruokaakin välillä vaikea saada tarpeeksi. Mutta olen onnellinen!
Toisessa on kyse puhtaasti materiaalisesta toimeentulosta ja toisessa mielentilasta. Itse mielelläni voittaisin lauantaina lotossa 4 miljoonaa, että voisin valita elänkö rikasta vaikko köyhää elämää ulkoisesti. Mielentilaani en valitettavasti pysty yhtä konkreettisesti vaikuttamaan. Olen ihminen ja normaalisti jokseenkin terve ihminen kokee kaikenlaisia tunteita tilin saldosta riippumatta.
kyllä jatkuva ruokarahan ja laskujen miettiminen ahdistaa ja vaikuttaa elämän laatuun. En kaipaa suurta rikkautta, mutta kun voisi käydä kaupassa laskematta roposiaan. Ja kerta vuodessa ostaa jotain uutta vaatetta.
On omasta itsestä kiinni. Jokainen tuloton on oikeutettu toimeentulotukeen ja sehän on isompi kuin esim. opintotuki ja jos on lapsia niin harkinnanvaraista irtoaa todella pakollisiin menoihin kuten lääkärikäynti, lääkkeet ym.
Nykyään on enemmän tavallista kuin poikkeuksellista, että laskut maksetaan eräpäivän jälkeen.
mutta en nyt mitenkään onneton. Tietysti jatkuva rahapula ahdistaa välillä, mutta toisaalta elämässä on paljon asiota, joista olen onnellinen.
En usko, että suurissa kaupungeissa on mahdollista saada toimeentulotukea vaatteisiin yms. Monissa kaupungeissa ei saa rahaa lastentarvikkeisiinkaan vaan niitä saa lainaan sosiaalitoimelta.
Ja siksi toisekseen, jos niin röyhkeitä sosiaalitoimen asiakkaita alkaa olla paljon, että vaativat rintiskoihinkin rahaa, niin kohta Suomessa ei enää ole kummoistakaan toimeentulotukea.
Ja se joka väittää, ettei raha tuo onnea, on hyvin toimeentulevatai sitten joku muu elättää. Kyllä se että on rahaa ruokaan ja laskut maksaa, tuo onnellista mieltä, uskokaa pois.
Ap, tiedän miltä susta tuntuu.
-köyhä myös
Vierailija:
Minun mielestä Suomessa ei köyhiä olekaan.
Niin, mikä lasketaan köyhyydeksi? Tietenkin on eri asia olla niin köyhä, että ei ole kotia tai rahaa ruokaan ollenkaan kuin olla köyhä Suomessa, siis kituuttaa laskujen ja toimeentulon kanssa.
ap
Erikseen niitä ei korvata.