Sairaslomalle vai ei?
Kertokaapa mielipiteitä miten tekisitte tässä tilanteessa.Menossa siis kolmas raskaus ja rv 29.Supistuksia on ollut kaikissa raskauksissa paljon mutta laspet syntyneet täysiaikaisina.Jokin aika sitten jouduin sairaslomalle kun kohdun sisäsuu alkoi aueta.Se meni kuitenkin levolla takaisin kiinni mutta sairasloma jatkui.Nyt kävin kontrollissa niin ultralla kohdunkaulaa oli jäljellä 3,6cm (lyhentynyt 3 viikossa sentin) ja sekä ulko että sisäsuu kiinni.Kohdunkaulakanava oli kuitenkin pehmennyt kolmessa viikossa kun 3 viikkoa sitten se oli kiinteä.Supistuksia on ollut koko ajan mutta suurta muutosta ei siis ollut tapahtunut ja lääkäri sanoi, että uudelleen synnyttäjälle ihan ok tilanne.
Sain taas 2 viikkoa sairaslomaa.En kuitenkaan millään malttaisi olla saikulla kun tilanne ei ollut lääkärinkään mielestä mitenkään hälyttävä.En saanut mitään makuukäskyä tms.Uskallanko siis olla töissä ja olla kertomatta työnantajalle sairaslomastani vai mitä olette mieltä?Työ on istumatyö.
Nyt joku heti älähtää että tietenkin saikulle mutta tilanne ei ole niin yksinkertainen.Työni on uusi ja palkkaa en saa sairaslomalta enää.Lisäksi Kelan tuki olisi aivan minimi ja sairasloma vähentäisi myös tulevaa äitiyspäivärahaa.Mitä siis olette mieltä?
Kommentit (4)
Itsellä on sellainen kokemus tuosta kanavan mittauksesta, että eri mittaaja mittaa ihan eri tuloksia. Joskus samakin mittaaja mittaa ihan erilailla. Minulla oli viime raskaudessa jo viikolla 28 kanavaa jäljellä vaivainen sentti. Kunnes tuli toinen mittaus ja eri mittaaja parin päivän päästä ja silloin kanavaa olikin lähes kolme senttiä. Samoin jotkut lääkärit saivat näkyviin sisäsuulla pienen aukon ja toiset sitten eivät löytäneet sitä aukkoa millään. Itse en oikein enää luota noihin mittauksiin :)
Jos menet töihin ja siellä jotain sattuu niin muista ettei kukaan korvaa sitä!
mutta mitäs sitten, jos menet nyt töihin, ja tämän kahden viikon aikana (kun sun siis pitäs lääkärin mukaan olla saikulla) tapahtuukin jotain radikaalia? Siis että kohdunsuun tilanne muuttuu tai jopa lapsi syntyy? Siitä et voi syyttää kuin itseäsi, jos töihin menet.
Mun mielestä lääkärit eivät turhaan kirjoittele sairaslomia (tai kirjoittavat, jos niille valittaa vaikka olemattomasta mahataudista). Mutta sinä itse päätät, onko tässä tilanteessa sinulle tärkeämpää raha ja työ vai oma ja sikiön terveys.
Tai miksi et suoraan sanonut saikkua kirjoittaneelle lääkärille, ettet enää sitä tarvitse? Tuleeko siitä jotain seurauksia, jos työnantaja saa tietää, että sinun pitäisi olla saikulla, mutta oletkin töissä?
Saisin vain minimipäivärahaa sairaslomalta sillä en ole ollut 6 kk töissä ja työsopimus on muutenkin vain 5kk mittainen (eli 6kk työssäoloehto ei täyty).Äitiyspäiväraha on siten myös minimi jos jään nyt saikulle (syitä en jaksa nyt eritellä mutta tarkistin asian Kelalta).
En kuitenkaan ole menossa töihin yksinomaan rahan vuoksi.Työni on nimittäin tosi mielenkiintoinen ja itsestäni tuntuu että saan enemmän stressiä siitä että jään kotiin.Tuntuu että jaksaisin olla paremmin vauvan kanssa kotona jos vielä hetken voisin viettää ns. normaalia elämää.
Sairaslomalla ei ole periaatteessa sallittua olla töissä ja mikään vakuutus ei korvaa sitä mutta mistä rekistereistä se näkyy, että minun pitäisi olla sairaslomalla?Jos siis en toimita todistusta mihinkään.
Sitä paitsi lääkärit haluavat pelata varman päälle.Yleensä ihmiset nimenomaan haluavat sairaslomaa ja tiesin jo etukäteen että minulle kirjoitetaan sitä automaattisesti pari viikkoa.Näkökantoja on eroavia lääkäreilläkin.Mietin vain, että olen ollut vastaavassa tilanteessa kotiäitinä ja raskaana runsaiden supistusten kera.Eipä siinä paljon sairaslomaan ollut mahdollisuuksia...
Itse olen ollut myös siinä pelossa, että jos olen paljon sairaslomalla ja palkka tippuu, niin se vaikuttaisi äitiyspäivärahaan. Jos olet ollut työssä 6kk ennen kuin jäit sairaslomalle, niin asia on ok.
Soitin nimittäin tästä asiasta Kelaan ja virkailija sanoi, että äitiyspäivärahaa laskettaessa voidaan hypätä työkyvyttömyysjaksojen yli (siis sairasloman) jos ne vaikuttaisivat alentavasti siihen äitiyspäivärahaan. Tietysti jos et ole ollut pitkään töissä, niin sitten asialla ei ole vaikutusta. Mitä olet tehnyt ennen töihin menoa? Eli etkö saa ansiosidonnaista sairaspäivärahaa viimeisen 6kk tulojen mukaan? Tai edellisen verotuksen mukaan?
Muutoin sinun tilannettasi kommeintoiden sanoisin, että mene vaan töihin. Tilannetta voi varmaan seurata, eli jos supistuksia alkaa tulla enemmän tai ne muuttuu kipeiksi, niin jäät sitten töistä pois. Tai jos kohdunsuu alkaa aueta. Enemmän stressiä taitaa aiheuttaa se, että olet poissa töistä.
Onko edellisestä äitiyslomastasi muuten alle 3 vuotta aikaa? Äitiyspäivärahan voi ottaa samana kuin edellisen lapsen aikaan, jos se on silloin ollut suurempi kuin nyt.
Minusta tuo kohdunsuun tilanne kuulostaa erinomaiselta tällä hetkellä ja jos edelliset raskautesi ovat menneet hyvin loppuun asti, niin tuskin on mitään syytä jäädä kotiin makaamaan. Lisäksi sinulla on jo hyvin viikkoja kasassa.
Tytteli-83