Tenavat mukana ultrassa?
Onko kellään ollut muksut mukana ultrassa? Miten isosiskoihin/-veljiin suhtauduttiin? (Olettaen, että iskäkin on mukana) Minkä ikäisiä olivat?
Meillä isommat ipanat on 5,5v ja 2,5v. Rakenneultra sattuu sillai hassusti ajallisesti, että joutuisin joko viemään muksut jo heti aamusta hoitoon tai sitten otan ultrareissulle mukaan.. Toisaalta en ite haluis ihan aamusta viedä, kun menen iltavuoroon. En näkis muksuja siis oikeastaan ennen seuraavaa aamua... Siksi olen vakavasti harkinnut mukaan ottamista, mutta suhtautuukohan kätilöt noin yleisesti kuinka nuivasti sisarusten läsnäoloon...? Isompi saattaisi olla ihan innoissaankin kun saisi nähdä edes vilaukselta jonkun osan vauvasta (nuoremmasta ei pysty sanoo :D)
Kommentit (16)
Eli itse olen ollut odottajana Kotkassa, Hyvinkäällä sekä Lahdessa eikä näissä paikoissa ainakaan saa ottaa lapsia mukaan ultraan. Siitä mainitaan jo ihan erikseen ä-polin kutsukirjeissä. Noissa myös sanotaan, ettei tutkimushuoneeseen saa ottaa ollenkaan lapsia mukaan.
Meillä mennyt niin, että isä ollut sitten lasten kanssa aulassa odottelemassa, Koska pelkkään odotustilaan viemisestäkin on tullut sanomista.:( koska jos lapset mkana ei isäkään ole sitten päässyt sinne ultraan mukaan.
Joo Naistenklinikallekaan ei saa viedä lapsia mukana ultriin ja siellä laput vielä erikseen joka tutkimushuoneen ovilla. Tosin en kyllä veisikään näitä meitin kaikkia pieniä sinne xD Me ollaan onneksi melkein aina saatu hoitaja siks aikaa toisille lapsille niin et mieskin on päässyt mukaan :)
Minni kera kuusikon ja rv 24
Ilmeisesti riippuu ihan paikasta!!
Mulla oli typy pikkusen alle 2v mukana np-ultrassa Tampereen Väestöliitossa eikä kukaan maininnut sanallakaan ettei olisi saanut mukana olla! Innoissaan oli kun näki vauvan ruudulla!!
Rakenne ultra tehtiin sitten TK.ssa ja typy ja isiki oli mukana tällä kerralla! Iloisesti otettiin vastaan isosisko sielläkin!
Mutta ilmeisesti jos Ä-Polilla ultrataan niin ei voi ottaa mukaan! I
Mä olen Naistenklinikalle kerran ottanut esikoisen mukaan ultraan myöhemmässä vaiheessa raskautta, mutta varmistin etukäteen, sopiiko se.
En halunnut kuitenkaan ottaa esikoista mukaan seulontaultriin, koska en tiedä, miten olisin suhtautunut, jos kaikki ei olisikaan ollut hyvin. Rakenneultrassa mulla löydettiin myomia, tosin siinä vaiheessa ei vielä tiedetty, mitä ne ovat. Hiukan siinä ehti säikähtää, kun kävi mielessä muitakin vaihtoehtoja.
Koska siellähän voi selvitä ihan mitä tahansa vakavaa. Se ei mielestäni ole lainkaan lasten paikka. Ja se on lääketieteellinen tutkimus. En veisi mihinkään muuhunkaan tutkimukseen lasta mukanani.
Ja niin monella on selvinnyt kauheita asioita vielä rakenneultrassakin. Isä tai tukihenkilö on eri asia.
Minun mitkään ultrat ei ole mennyt hyvin, esikoisen rakenne ultrassa haettiin virtsarakkoa vaikka kuinka kauan ja minä itkin koko sen ajan kun luulin että joku on pahasti vialla. Löytyihän se mutta ei takuulla ollut lasten katseltavaa kun mieskin oli ihan paniikissa.
Suosittelen miettimään aika tarkkaan asiaa.
On eriasia jos katsellaan kotona lasten kanssa esim. dvd:ltä ultraa, kun itse tutkimus on jo tehty.
Ja erityisesti mainittiin, ettei isompia sisaruksia saa ottaa mukaan.
Siis lapsia ei saa ottaa mukaan ihan vaan sen takia että tutkimus on kuitenkin aika tarkkaa ja jos jotain poikkeavaa olisi niin silloin ei saa lapset olla mukana...Ultra kuvia saa sen takia että voi sit ihailla lasten kanssa :) Näin pääkaupunki seudulla
Lohjallekaan ei saa ottaa lapsia mukaan ultraan.
Eli asumme pienellä (alle 10 000 as.) paikkakunnalla ja meidän neuvolantäti oikein varmisteli, että koko perhe pääsee rakenneultraan mukaan 20. rv:lla :) Ekaan ultraan (rv 12) en ottanut ketään mukaan, enkä olisi halunnutkaan lapsia, koska silloin kyseessä oli alakautta tehtävä ultra. Mulla itsellä se "raja" menee siinä, että tehdäänkö alakautta vai masun läpi eli en halua, että lapset näkevät mua tökittävän alapäähän ultralaitteella, mutta masun päältä ei tietenkään mitään ongelmaa. Mutta sitä en pidä esteenä, että lapset eivät saisi nähdä, jos tilanteessa olisi jotain häikkää. Onneksi sellaista ei eteen tullut, joten en voi toki tietää, miten tositilanteessa olisin kokenut asian. Meillä lapset siis vielä suht pieniä (alle 8v.) ja heitä on monta ja silti tosiaan neuvolantäti ihan kympillä "halusi" heidät mukaan. Mutta hän on onkin vähän erikoislaatuinen täti muutenkin :) Tietääkseni yleistä käytäntöä ei asiasta meillä täällä edes ole. Missään en ole nähnyt minkäänlaista lappua tai ilmoitusta, että lapsia ei saisi ottaa ultraan mukaan...Olen tyytyväinen tähän järjestelyyn, mutta ymmärrän toki isommissa kaupungeissa käytännön.
ja hyvin meni, vaikka jännitti etukäteen. Soitin äitipolille etukäteen ja kysyin, että voidaanko ottaa mukaan kun muuten olisin joutunut menemään yksin koko ultraan. Lupasivat, että sen aikaa vaikka joku hoitaja voi katsoa perään, elleivät lapset pysy rauhassa ultrahuoneessa mutta menikin niin hyvin että lapset oli siellä koko ajan mukana. Kyseessä siis rakenneultra ja mahan päältä tehtynä. Edellistä odottaessani esikoinen, alle 2v silloin, oli mukana myös ja hyvin meni sekin kerta.
Vinkiksi, että kannatta ottaa lapsille jotain natusteltavaa (meillä oli rusina-askit ja tikkarit) ja vaikka joku kirja tai lelu, jos tulee aika pitkäksi.
mutta minulla on ollut isommat lapset, 6 ja 5 vuotiaat mukana Lohjan sairaalassa ja ovat odottaneet siellä odotustilassa. Lapsia varten siellä on paljon leluja. Miksi niitä siellä olisi, jos sinne ei saisi lapsia mukaan ottaa. Tietysti ihan pientä ei voi yksin jättää, mutta iloisesti otettiin mun mukulat Lohjalla vastaan ja ultran jälkeen lapset pääsi vielä katsomaan tulevaa sisarusta pysäytyskuvana ruudulta.
ollu lapset mukana ja nyt tässä viidennen ultran kohdalla oli mukana 3v. ja huomenna on jälleen äippäpoli käynti ja poika tulee jälleen mukaan ja mies tietysti. Muut ovat koulussa. Mun on pakko ottaa koska meillä ei ole sukulaisia täällä ja kaverit on töissä ja mll:n paikat ei ole aamusta auki joten vaihtoehtoja ei ole. Ei ole mulle ainakaan ikinä sanottu mitään kun lapsi/lapset on ollu mukana. Ja me ollaan Seinäjoen seudulla.
Ja keskenmenoja kokeneena tämän sanon ja kirjoitan. Ei ollut itsellekään mikään "helppo pala", kun ultrassa rv 12 keskenmeno (kuollut sikiö, eli kyseessä keskeytynyt keskenmeno, kun ei ollut pois vuotanut) todettiin.
Vaikka kyseessä ei ollut ensimmäinen keskenmeno, niin kyllä siinä silti yritti itkua pidätellä ultraajan ja hoitajan läsnäollessa, mutta ei auttanut, itkualtaat aukesivat ja taisi hoitajallekin tippa linssiin tulla kertoessaan vaihtoehdoista, joilla kuollut sikiö ulos saadaan. Ei olis todellakaan ollut lasten katseltavaa.
Vielä vaikeampi kuvitella, että lapsen ottaisin rakenneultraan, siinä vaiheessa kun odotus on vielä todellisemman tuntuista, kuin alkuraskaudessa. Ja jos rakenneultrassa jotain kamalaa selviäisi, niin en haluaisi että lapset olisivat mukana katsomassa ja kuulemassa. Tai vaikka heidät huoneesta ulos ohjattaisiin todennäköisesti ensin, niin kyllä se heillekin liian kamala paikka olisi.
Joten itse en ottais.
.. itse huonoja uutisia ultrasssa saaneena, en missään tilanteessa ottaisi lapsia mukaan ultratilanteeseen.
Siiili
Meillä on aina olleet lapset ultrassa ja sen on meidän mielestä ihan ok. Viikon päästä olisi alkuraskauden ultra ja kaikki 3 alle kouluikäistä lähtevät mukaan. Meillä on lapset olleet osallisena synnytyksessäkin(Ei ponnarissa) eikä mielestäni meille ole jäänyt mitään mietittävään myssyyn jäljestä. olis varmaan tullut ilmi. Meillä synnytettiin kotona. Jokainen tavallaan. Meillä perhe pysyy yhdessä tilanteessa kuin tilanteessa. Meihin on suhtauduttu aina oikein hyvin ultrassa ja neuvolassa. Niin siis vielä lisäisin ettei meillä ole alakautta ultrattu eikä tutkittu lasten nähden.
Täällä Tampereella lapsia ei ainakaan saa ottaa mukaan ultraan. Kielto koskee myös kaikkia muita henkilöitä lukuunottamatta äidin tukihenkilöä, siis yleensä isää. Jokaisessa lippusessa ja öappusessa jotka olen itse saanut on ehdoton kielto lasten viemisestä ultraan. En sitte tiedä miten on muilla paikkakunnilla käytäntö. Sinuna soittaisin ja tarkistaisin asian. Täällä tämä kielto viittaa ainakin siihen, että lasten ei ole soveliasta olla paikalla jos ultrassa selviää jotain ei toivottua tms. Kannatan siis asian tarkistusta vielä ultraajalta.