Ei ruokahalua -> Mitä ruokia saatte alas?
Olen rv7+3 ja ruokahalu on ihan olematon. On todella työlästä saada yhtään mitään alas, mutta nesteet menee jotenkin, esim. mansikkakeitto, piimä+kauraleseet, omenamehu. Äsken meni vähän juustoa ja nyt popsin tomaattia. Kunnon kiinteitä en saisi alas. Apteekin ravinnejuomia olen muutamia juonut, mutta nekin jo puistattavat. Muusia olen ajatellut kokeilla.
Huono olo ei tällä hetkellä silti ole, huono olo oli kunnolla vain yhden päivän, eilen. Huolestuttaa, kun en saa paljoa ravintoaineita, eikä sitten vauvakaan :( Mitä te muut saatte syötyä?
(Lisäksi suolistosairauteni on tällä hetkellä aktiivinen, käyn vessassa 2. hädällä lähemmäs 20krt/pv, vie voimia sekin ja tekee heikon olon)
Nimim. Vinkkejä vailla
Kommentit (14)
mulla oli koko alkuraskauden, aina tonne viikolle 15 asti tosi voimakasta ruokahaluttomuutta.
Söin sitten monivitamiinia jotka oli tarkotettu raskaanaoleville, multivita 2+ taisi olla sen nimi.
Mutta jotain sentään sain kurkusta alas... satsumat (nimenomaan satsumat ei klementiinit joita nyt kaupoissa yök)
joku jugurtti, ei läheskään kaikki maut, lemppari tais olla uuniomena.
Kuivahko ruisleipä ja päällä vain vähän margariinia.
Ja sit imeskelin usein terve leijonia, ne maistui, mutta mikään muu makea ei maistunut. Eikä muutkaan herkut.
Ihan vehnäpullaa sain jonkun verran syötyä ja sitten kylmä kurkku, kuorittuna.
Porkkanakin alkoi jossian vaiheessa maistua.
Paino laski aika paljon alussa.. mutta on nyt jo nousussa.
Tohko rv 23
Mulla kanssa yhdessä vaiheessa oli lähinnä mehukeitto-mehu-tuore hedelmä linjaa. Riisipuuro tai riisi saattoi mennä ja väkisin joku leivänpala. En mä usko että siitä on haittaa jos sitä pari, muutama viikkoa kestää. Mulla on ainakin jo nyt ihan hyvä olo ja moni ruoka on palannut takaisin " listalle" . Mutta syö niitä monivitamiineja jotka on raskauden ajaksi tarkoitettu!
Tsemppiä,
Tiuhtiainen (9+2)
Itselleni esikoisen aikana ei alkuraskaudessa ( ensimmäiseen 12 vkoon) maistunut muu kuin pizza ja hampurilaiset :D
Nyt tässä raskaudessa ei oikein mikään maistuisi.
Hedelmiä, mansikoita :D ( esikoisen kanssa oli vadelmat himona)
Ja vesi sekä kylmä maito! NAM ;)
Eli itseltäsi se on pois ja omasta jaksamisesta. Joillekkin ei kyllä vaikuta jaksamiseen, väsyttää yhtä paljon söi kunnolla tai ei :)
Mutta vauvan kasvun ja ravinnon saannin suhteen ei hätää. Vauva imee sinun varastoja tyhjäksi kyllä.
Mulla oli samaa ajoittain, ei tehnyt mitään mieli. Kyselin silloin siitä neuvolassakin ja vastaus on, että vauva saa kyllä omansa. Mulle sattui vielä raskauden aikana vatsabakteeri, joka rajoitti myös syömistä.
Kannattaa ottaa niitä monivitamiinejä, jotta omat ravintoarvot eivät tipahda kovin alas.
Mulle maistui murot, jugurtti, mustikkakeitto ja jääkaappikylmät viinirypäleet. Tuoremehut myöskin. Sinänsä ei nyt kovin epäterveellistä, mutta hyvin yksipuolista.
Mulla on ollut samaa oiretta.
Lähes kaikki hajut kuvottaa ja syömistä on vaikea keksiä. Huomaan kuitenkin, että kaikki " mössö" menee hyvin alas: muusi, jugurtti, piimä, jäätelö, viili, sosekeitto, piltit... Eli ei sattumia minulle. Paitsi salmiakkia voisin syödä vaikka kuinka. Se tosin ei kai ole oikeen hyväksi, että syö sitä kuin leipää.
Kuvottavimpia juttuja ovat kaikki rasvaiset eli Hesen/Mäkin/ym paikkojen ohi käveleminenkin on kamalaa. Suklaa, pullat, keksit ja leivonnaiset ällöttää. Jos jotain ruokaa syö vähänkin liikaa niin seuraavana päivänä ei puhettakaan että enää sitä alas. Näin kävi harmikseni eiliselle lohikeitolle...
Tänään taas muusia siis :D
mulla oli kanssa sama eli vain kertaalleen yhtä ruokaa! Hassua, enpä muistanutkaan. Siis tähteitä ei meidän taloudessa ole voinut syödä kuin puoliso. Ei oikein vielään, edelleen oksettaa ajatus joistain ruoista joita väkisin tungin kurkkuun silloin kun oli tosi huono olo. Hyöök.
Eli kaikki maistui jopa pahalta! Löysin tuossa joulusiivousta tehdessäni kauppakuitteja kesältä, jolloin oli tuo alkuraskauden öllöolo pahimmillaan, paljon oli mennyt mehujäätä, pakastemustikoita ja suolatonta soodavettä.:) Ja tosiaan, sairastin vkot 5-10 kamalaa mahatautia, joka pakotti käymään " kakkosella" n. 15krt/pvä, että siinä sitten paino tuli parhaimmillaan alaspäin sen kahdeksan kiloa. Mutta kyllä, ne ovat jo tulleet takaisin, korkojen kera... Nyt rv34+2.
Et kertonut ns. aloituspainoasi, on tietty eri asia onko vesilinjalla jos bmi on 18 tai 28... Meikällä kun tuota massaa oli ihan tarpeeksi jo alussa.
...ajatellen, että " Kyllä se vauva siitä." Yhtälailla huolestuttaa oma vointi. Ravinteita minulta vie tietty tämä raskaus, mutta sen lisäksi tosiaan suolisairaus, joka heikentää ravinteiden imeytymistä, ja sen lisäksi vielä kuopuksen imetys. Eipä taida itselle paljoa jäädä.
Peilikuva ei näytä hyvältä, aika myöhään aloin punnitsemaan itseäni, mutta nyt 2pv sisällä on mennyt 2kg. Lähtöpainoa ei ollut ylimääräistä ja nyt menee huomattavasti alle 50kg, olen 164cm. On kyllä heikko olo ja pitäisi jaksaa hoitaa tuota lastakin, vaikka haluaisin maata koko ajan.
Suolisairauteeni sain nyt tänään uutta lääkettä, pitää koittaa sitä 3-5pv, jos ei tepsi, niin sitten vahvempaa lääkettä (jonka tiedän tepsivän). Pelottaa, että kuinka jaksan pari päivää vielä tätä päivin ja öin vessarumbaa. Olon luulisi parantuvan hieman sitten, kun on suoli kunnossa.
Pitää vaan pakottaa jotain alas ja ostaa lisää kirkkaita ravinnejuomia, joita pakotan itseni juomaan nenästä kiinni pitäen. En ole ollenkaan sellainen sissi, joka urheasti syö ja juo, kun pakko on, vaan lipsun helposti sille linjalle, että kun ei tee mieli ja en alas saa, niin en sitten syökään. Vaarallista.
Vauva kyllä saa omansa: vaikka sinun luistasi vie kalsiumit ja verestä punasolut jos ei muualta irtoa, eli jos ei sapuska maistu, niin se on sinulta pois -ei lapselta. Itellä kans alussa uskomattoman huono ruokahalu ja laihduin 6 kg rv 20 mennessä, sitten alkoi pikkuhiljaa ylämäki.
Nyt kiloja tullut yhteensä 9, eli ei hirveästi, mutta ei ei liian vähääkään. Neuvolassa eivät hätäilleet vaan sanovat painonnousun olevan maltillista, mutta vauvan kasvavan normaalisti. Ja itsellä olo ollut mitä mainioin kun sapuska alkoi maistua paremmin rv 20 paikkeilla.
Alussa sain alas lähinnä hedelmiä, kaurapuuroa ja jossain vaiheessa maustamatonta viiliä. Jogurtit, liha, rasva, kahvi, mausteet, mehut, kana, kala, leipä yms sai mut voimaan vaan pahoin. Kunnon oksentaminen alkoi rv 13 ja loppui silloin rv 20, eli ei mennyt ihan kirjojen mukaan tuo..
Lycka till!
siitä, että vauva saa tarpeeksi ravinteita, vaikkei äiti saisi paljoa mitään syötyä? Siis mielenkiinnosta ihan. Olen nyt jutellut kahden minua hoitaneen lääkärin kanssa ja kummatkin ovat sanoneet, että toki olisi ruokaa saatava alas jonkin verran edes, että sekä vauva, että minä itse saisimme ravinteita. Jos olen tällä hetkellä syömättä, niin olen kyllä sairaalassa tipassa pian, siis ainakin ennenkuin tämä suolijuttu paranee. Toisaalta yksi juttu, mikä tulee mieleen, on raskaana olevat ja paljon oksentelevat, eipä heilläkään varmaan paljoa ravinteita sisään jää ja silti sanotaan, että heilläkään ei huolta vauvan suhteen.
Haluaisin vaan toistaa, että minua ei huoleta ainoastaan vauvan, vaan myös oma vointini.
Minkä ikäinen imetettävä sulla on? Ei sun tarvi olla superäiti ja imettää oman terveytesi kustannuksella.
Toivon sulle voimia ja että uudet lääkkeet tepsii!
Seiskaseiska:
Peilikuva ei näytä hyvältä, aika myöhään aloin punnitsemaan itseäni, mutta nyt 2pv sisällä on mennyt 2kg. Lähtöpainoa ei ollut ylimääräistä ja nyt menee huomattavasti alle 50kg, olen 164cm. On kyllä heikko olo ja pitäisi jaksaa hoitaa tuota lastakin, vaikka haluaisin maata koko ajan.
Hei! Soita ihmeessä neuvolaan tai vaikka suoraan synnytysvastaanottoon, kun olet noin hoikka ja yleisvointi on huono. Neuvolassa voivat sillä " pissatikulla" tarkistaa, onko virtsassa ketoaineita eli oletko päässyt kuivumaan. Silloin saatat tarvita nesteytystä ja suola-tasapainon (tai mikä ikinä se virallisesti onkaan) palautusta tiputuksella. Tutuistani tiedän, että tiputus on korjannut rajussa pahoinvoinnissa oloa ainakin hetkellisesti.
Yleensä kai kuitenkin onneksi on niin, että rajukaan pahoinvointi ei sikiötä vahingoita. Äiti vaan riutuu ja kärsii )=
Itse odottelen aluillaan (rv 6) pikkukakkosta ja toistaiseksi pahoinvointi ilmoittelee vain etomisen tunteena iltapäivisin. Ruoka ja jopa edellisessä raskaudessa totaalistopin tehnyt kahvi maistuvat *koputtaa puuta*
Esikoisesta mulla oli pahoinvointia n. rv 7-11 (?) Silloin söin mielläni hapankorppuja sekä jääkaappikylmiä mandariineja ja kiivejä. (;
mutta eihän hedelmillä eletä...