Haalariasiaa, mitä tekisit?
Meidän lapsi on pärjännyt tähän asti hyvin 80 cm talvihaalarilla, mutta nyt se näyttää uhkaavasti jäävän pieneksi. Lapsi on siis vauva eikä tule edes konttaamaan ennen kevättä. Nyt mietin ostanko 86 cm haalarin, joka ei mahtune enää ensi talvena vai 92 cm kokoisen. 92 cm on tietenkin valtava, mutta kun lapsi makaa tämän talven vain vaunuissa, niin se ei haittaisi niin paljon. Automatkoja varten on sopiva takki eli haalari tulisi vain vaunukäyttöön.
Kommentit (4)
Kiitos vinkeistäsi. Odottelen vielä hieman ja hankin tuon 86 cm puvun. Kaipa sille käyttäjä löytyy syksyllä.
En tiedä vauvan kokoa tällä hetkellä, mutta hän on hieman pulska ja kasvaa pituutta +3 -käyrällä. Tuo pulskuus on ongelma enemmän kuin pituus. Meillä on se hassu tilanne, että vanhempi lapsi kasvaa -1 -käyrällä ja on laiha. Niinpä osa vaatteista, jotka eivät kunnolla mahdu vauvalle, mahtuvat vielä vanhemmalle. Vauvalla on käytössä sisävaatteista 86 cm, jos kangas ei jousta ja käärin vain hieman hihoja. Joustavissa menee 80 cm.
Arvannet että meillä oli joululahjavaatteiden kanssa todellinen riemu, kun ihmiset olivat iän mukaan ostaneet mielestään vaatteisiin reilusti kasvunvaraa ja olivat 74 cm kokoisia. Yksikään lahjavaatteista ei mahdu päälle.
Mitä liikkumiseen tulee, vauva ei vielä ryömi, joten en usko hänen ihan vähään aikaan konttavankaan. Hän ei myöskään vielä istu. Vanhempikin oli hidas liikkeelle lähtijä.
Terve!
Meillä myöskin vauva (kohta 6 kk), jonka haalariasioita tässä olen joutunut pohtimaan. Käytin nyt talvella ä-pakkauksen toppahaalaria, mutta alkoi ahdistaa, kun se oli niin lötkö ja suuri (! päinvastoin kuin teillä). Poika on kyllä aika paksu ja mahakas. Ostin sitten nro 74 kokoisen Reimatecin vauvahaalarin , kun halusin saada sellaisen, jota voimme käyttää nyt ja kun poika kohta oppii konttaamaan. Halusin ylipäätään sellaisen, joka on helppo pukea (kaksi vetoketjua), lämmin ja hyvälaatuinen. Nyt olen ollut tosi tyytyväinen (kyllähän se haalari tosin jää pieneksi ennen syksyä, se on varma) ja ilahdun, joka kerta, kun puen haalarin!
On mielestäni tosi vaikea arvioida tuonikäisen lapsen kasvua ja varmasti riippuu haalarityypistäkin & lapsen ruumiinrakenteesta, mikä vaate sopii hieman isompanakin/pitkän aikaa. Esimerkiksi itse ostin aikoinaan esikoiselle välikausihaalarin kokoa 86 cm, kun hän oppi 9 kk:n iässä kävelemään ja hän käyttää sitä edelleen, vaikka on jo 2,5 v. Eli siis tarkoitan, että lapsen ruumiinrakennekin vaikuttaa tosi paljon siihen, voiko haalarin ostaa " varastoon" odottamaan. Tuo meidän esikko on tosi sirpukka ja pitkäraajainen, ehkäpä siksi haalari on mahtunut yllättävän kauan.
Eli tällaista vähän sekavaa täällä ;)
Mahtuisikohan se 92cm sitten kuitenkaan ensi talvena? Minkä ikäinen lapsesi on nyt? Kasvuvauhtihan alkaa vähän hidastua siinä puolen vuoden jälkeen ja lisää vielä vuoden jälkeen.
Minä ehkä myös ostaisin sen 86cm haalarin, jos luulet että se mahtuu koko talven, koska luulen että se 92cm ei välttämättä mene teidän vauvalle enää ensi talvena. (Meillä poika 1v1kk hoikka poika ja kasvaa pituudesta vähän yli +2 käyrällä ja 86cm Remu haalari on pieni, 86cm Reimatec on nyt sopiva). Yleensähän nuo haalarit, varsinkin babymallit on aika leveitä, joten niissä ei ehkä tarvitse ottaa leveyden takia isompaa?
86 kokoisen nyt alesta (ja vielä sen 92 kokoisenkin ensi talveksi). Ei kosteussuojatun saa varmaan 20 eurolla ja edullisen kosteussuojatun ehkä 35 eurolla, ellei halua erityisesti jotain kallista merkkiä. Puvun voi sitten alkusyksystä myydä vähän käytettynä vaikka huutiksessa. Jos ostat nyt käytettäväksi sen 92 kokoisen ja vauva alkaakin kontata tai haluaa muuten ulkona lumessa istuskella/ryömiä tai kovilla pakkasilla tarvitsee pukua ehkä kauppareissulla, niin ei ole kiva, että puku on iso. Mielenkiinnosta kysyn minkä pituinen vauva on, jos ei talven aikana konttaa (eli on varmaan 5-8 kuukautta?), mutta tarvitsee jo 86 kokoisen puvun?