Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako mun lukea erityisopettajaksi?

Vierailija
12.11.2008 |

Olen kiltti ja rauhallinen luonne, ei sanottavaa auktoriteettia. Pyrin yleensä tavoitteeseeni kaupankäynnillä. Haluaisin auttaa "ressukoita" eteenäin.

Alalla toimivat, onko minulla tulevaisuutta vai pitääkö miettiä muuta?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonteellasi ja asenteellasi se tulisi olemaan vaikeaa ja ei-toivottavaa. Jos et menesty aineenopettajana, voisit harkita vanhustyötä. Siellä rauhallisuus ja auttamishalusi ovat omiaan. -terveisiä koulusta

Vierailija
22/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin perustelut sille miksi luonteeni ja asenteeni ei ole hyvä (muutkin voi tähän vastata).

Ja sitten haluaisin tietää mitä hajua minulla ei työnkuvasta ole. Itse luulen että minulla on hajua siitä :)

Vanhuksia en kestäisi päivääkään, en myöskään ole kiinnostunut pikkulapsista, ainoastaan yläkouluikäisistä nuorista.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoasenteesi on yleistävä ja alentava, väheksyvä ja väärä. Tuntuu kurjalta kaikkien oppilaitteni puolesta, että joku, vieläpä opettaja, ajattelee heistä niin. Opettajan pitää lähtökohtaisesti olla oman alansa asiantuntija. Ensin asiantuntijuus, sitten opettajuus, sitten ammattitaito ja työn myötä kokemus. -14

Vierailija
24/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielestäni väheksy heitä jos olen sitä mieltä että ilman tukea he tipahtavat pahasti kärryiltä ja menettävät itseluottamuksensa. Pidän näistä nuorista kovasti, itse asiassa enemmän kuin hikipingoista, mutta minua ärsyttää se että minulla on yli 100 oppilasta, näen heitä kerran viikossa, yritän pitää kuria ja kahlata läpi jotain enemmän tai vähemmän tylsää aihetta ja sitten potkaisen sen ryhmän pellolle ja uudet sisään. Ei puhettakaan että voisin kaikkien asioihin paneutua vaikka näen että monet tarvitsisivat erityishuomiota. Tuota asiantuntijuus-rimpsua en nyt valitettavasti tajunnut että miten se liittyy tähän aiheyhteyteen.

ap

Vierailija
25/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisuuksia saa varmasti. Sitten tiedät enemmän.

Vierailija
26/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri yläkoulussa, kun näillä nuorilla on käytöshäiriöitä, vaikeita diagnoseja ym. ( huonosti sanottu mutta kaiketi ymmärrätte mitä tarkoitan ).

Mutta kehitysvammaisten opettajana voisit pärjätäkin.

T. Alalla

Vierailija
27/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen hyvin tekee. Asiantuntijuus sisältää sen, että opettaja on kiinnostunut omasta aineestaan. Oletko sinä?

Vierailija
28/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytä nyt alkuun lapsi, joka ei tarvi tukea. jokainen putoaa kelkasta, jos ei saa tukea, oli sitten erityis tai ei. kun kerran kysyt niin toivoisin tosiaan, että jo ihan lasten takia uskoisit. tää on sikäli poikkeuksellinen ketju, että oikeesti kaikki muut paitsi ap puhuu asiallisesti ja asiaa.

Vierailija
29/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisiin ryhmiin rakastuin, toiset voisivat olla ehkä liian haastavia, ainakin tällä kokemuksella.

t. ap

Vierailija
30/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan asenteilla hän ei tee mitään, päinvastoin. -14

Vierailija
31/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siinä pelkällä empatialla pärjää, jos luokalla vaikka kymmenen erityistä, jotka aika usein vaativat todella napakkaa otetta, tai homma leviää käsiin hyvin äkkiä. Lapset, erityisetkin, ja ehkä juuri varsinkin he, vaistoavat tosi nopeasti pienenkin epävarmuuden ja käyttävät sitä hyväkseen. Erityisyys ei tarkota sitä, että olisi joku idiootti ressukka, jolle riittää lässytys, ja elämä on pelastettu.

Vierailija
32/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yleisopetuksen ryhmät ovat sinulle haastavia, niin mitä ihmettä kuvittelet erityisopetuksen olevan? helppoa rahaa ja rauhalisia ressukoita, jotka odottavat kiltisti tukeasi? kokeile tosiaan...

t. aineopettaja-erityisopettaja

Vierailija
33/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan asenteilla hän ei tee mitään, päinvastoin. -14

Minusta oppilaalle on erityisen tärkeää juuri opettajan asenne. Juu, minä en ole itse asiassa kiinnostunut opettamastani aineesta, olen kiinnostunut vain niistä nuorista. Oppimäärät ovat tylsiä ja kaukana siitä mikä nuoria (ja minua) kiinnostaa. Mutta vaikka olisinkin into piukkana aineen kanssa niin se ei muuta sitä tosiasiaa että en ehdi tutustua henkilökohtaisesti kuin kouralliseen nuoria, en niihin sataan!

Minulla on muuten itsellänikin yksi vähän reppana erityinen poika. Ei koskaan missään erityisopetuksessa mutta ilman minun apuani ei olisi selvinnyt. Ei niin että älyä puuttuisi, mutta motivaatiota. Koska opettajan asenne alakoulussa ei ollut hänelle sopiva. Muut viisi lastani eivät ole koskaan tarvinneet hetkeäkään kenenkään "lisäapua", eli he ovat normaalimpia kuin tämä yksi (joka on lempilapseni, ettette tule vinkumaan että halveksin yhtä lapsistani).

En usko hevillä yhtään mitään ja jankkaan mielelläni vastaan, joten antaa tulla vaan lisää ;)

ap

Vierailija
34/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Väliin tunkeutuu uusia viestejä.)

Vierailija
35/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saan rauhassa keskittyä vääntämään niitten vaikeitten kanssa, ilman että 20 oppilaan täytyy tuhlata tuntinsa sen katseluun. Siis sitä ettei tarvi valita jättääkö ne heikot vai ne älyköt vaille ansaitsemaansa huomiota.

ap

jos yleisopetuksen ryhmät ovat sinulle haastavia, niin mitä ihmettä kuvittelet erityisopetuksen olevan? helppoa rahaa ja rauhalisia ressukoita, jotka odottavat kiltisti tukeasi? kokeile tosiaan...

t. aineopettaja-erityisopettaja

Vierailija
36/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän oppiaineestani ja olen kiinnostunut siitä. Oppilaat kohtaan ihmisinä, yksilöinä, kunkin erikseen. Minulla ei ole heitä kohtaan massana eikä henkilöinä minkäänlaisia asenteita, ennen kuin olen heidät tavannut ja heihin tutustunut. Olen pidetty opettaja ja kouluni ns. luotto-opettajia, joille annetaan haastavampia integraatioluokkia. Virheetön en ole, tietenkään. Mutta tämän ei ollut tarkoitus olla mikään kilpailu, eikä opettajuus sitä voi ollakaan. Kysyit, kannattaako sinun opiskella erityisopettajaksi. Antamasi kuvauksen perusteella tulin tulokseen, että eipä kannata. -14

Vierailija
37/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hevillä yhtään mitään ja jankkaan mielelläni vastaan, joten antaa tulla vaan lisää ;)

ap

[/quote]

säästä meidä erityislapset itseltäsi, ja keksi joku muu tapa kiillottaa sädekehääsi.

t. erityislapsen äiti

Vierailija
38/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervemenoa vaikkapa vankilaan opettajaksi, niin näet, kuka ensin on ressukka

Vierailija
39/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin pienemmässä ja rajummassa mittakaavassa... kaikki vaativat erityishuomiota, joten sitä on taas osattava jakaa. On pakko miettiä käytätkö kuinka paljon aikaasi räyhä-petterin tatuttamiseen vai keskitytkö hitaampaan oppijaan, vai muutamaan muuhun kullannuppuun, jos räyhä jää taltuttamatta, niin se kohta polttaaa koulun ja toisaalta tuo hiljainen masentunut voi olla vaaraksi itselleen eli et pysty täysin rinnoin keskittymään yhteen oppilaaseen ja hänen ongelmiinsa vaan ryhmänohjaaminen on entistä tärkeämpää

ja kaupan päälle se, että ne oppimäärät pitää erityisoppilaidenkin suorittaa

ihanaa työtä, rakastan sitä itse ja voithan sinäkin toki kokeilla

Vierailija
40/46 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit että oppilas ei tee mitään opettajan asenteella. Siis ihan sama halveksiiko ope vai tykkääkö. Kunhan on asijantuntija omassa aineessaan ;)

Omasta mielestäni minulla on positiivinen ennakkoasenne nimen omaan erityisoppilaita kllut ohtaan. Mutta eihän ennakkoasenne ole se lopullinen asenne, joten mitä merkitystä sillä on?

Mutta et ole vielä perustellut minulle niin että minäkin tajuaisin. Väität vaan että asenteeni on huono. Joten siis perustele että miksi se on huono. Mikä siinä on sellaista joka estää minua pärjäämästä erityisopena?

Ja tuolle yhdelle; etkä ole koskaan huomannut että jotkut saavat kymppejä, jotkut kutosia. Ja kutosten saaminen ei välttämättä johdu tyhmyydestä vaan motivoitumattomuudesta, mutta silti se tekee oppilaasta "heikon".

ap