Annetaanko synnyttäjille vielä PERÄRUISKE hanakasti? Miten Jorvissa?
3 lasta on ja kenenkään kohdalla en ole sellaista saanut. Mietin miten nytten - vieläkö sitä tarjotaan, etenkin Jorvissa?
Aina on ollut niin kiire tai vauva tila vaatinut muita toimenpiteitä ja tarkkailua, ettei siihen ole ollut tähän mennessä aikaa... mietin että JOS nyt menisi rutiinilla, niin kannattaako ottaa vai kieltäydynkö.
En ehkä kaipaa mitään mikä voimistaa supistuksia, ne on aina olleet mulla melkeen alusta asti tarpeeksi napakat ja kivuliaat muutenkin, niin että kiire ollut saada vaan se ilokaasu tai jotain heti sairaalaan saavuttua.
Kommentit (15)
ja tämä tyksissä ja vuosina -03 ja -07
tosin molemmilla kerroilla käynnistetty synnytys ja kestoiltaan molemma 3h 30 min eli en tiä olisko ehtinytkään
Ekalla kerralla siis käynnistettiin että oli aikaa, toisella kerralla oli vähän nopeampaa mutta olisi siinä ehtinyt ja jälkikäteen ajatellen oisin halunnutkin, miehen ottamassa ekassa valokuvassa vauvasta näkyy lapsivesilammikon seassa sitä itteensä. :P
Sain peräruiskeen. En tiedä miten se vahvisti suppareita, kun muutenkin oli käynnistetty synytys. Helpotti kuitenkin mun oloa hirveästi, kun oli umpi tullut pari päivää ennen.
2005 ja 2007 molemmilla kerroilla on annettu. Ihan ok oli, kyllä sieltä sitä tavaraakin tuli,että ei nyt ihan turhaan annettu.
ja aina joutunut pyytämään peräruisketta. Ekalla kerralla ei tosin ehditty antaa. Ruiske kyllä voimisti supistuksia, mutta helpotti muuten oloa.
mutta sitten kätilö totesi itsekin että en selviytyisi wc ruljanssista hengissä ilman ilokaasua. Tosin eipä olis ollu hyötyäkään, koska vauva ei koskaan laskeutunut ja meni sektioksi.
Jorvissa synnytin ja minulta kysyttiin haluaisinko sen. Halusin ja aion myös pyytää seuraavalla kerralla jos seuraava kertaa tulee.
Kertaakaan ei ole tarjottu enkä ole itse pyytänyt.
mulla oli kyllä tyhjentynyt suoli ennen synnytystä,mutta siis ei sitä ruisketta edes kysytty,ehkä mun olisi pitänyt pyytää halutessani.
siis todellakin aina kun ehdin sairaalaan niin kivut on jo HIRVEET. (ekat 1-2 h kotona mietin oisko tää jo sitä, sit loput 2-3 h kivut suurenee räjähdysmäisesti kun tajuan että nyt on lähdettävä ja kiireellä - synnytykset kestäneet vaan n. 4 h)
Lisäksi mun suoli on aina ollut löysänä jo päiviä, jopa viikkoja ennen synnytystä (ummetusta ei ikinä raskausaikana), joten ehkä se mun kohdalla ei niin tähdellinen oo se peräruiske sitten...
ap
mutta sitten kätilö totesi itsekin että en selviytyisi wc ruljanssista hengissä ilman ilokaasua. Tosin eipä olis ollu hyötyäkään, koska vauva ei koskaan laskeutunut ja meni sektioksi.
peräruiskeen antaminen kuuluu ryhmään jolla ei ole tutkittua näyttöä sen hyödyn suhteen ja on siksi turha ja myös epämieluinen kokemus..Toki sen voi antaa jos synnyttäjä haluaa mutta rutiinisti sitä ei tulisi antaa kellekkään. Joissain sairaaloissa sitä kuitenkin suositaan vanhojen tapojen mukaisesti...
on varmasti mukavampia, kun suoli on tyhjä eikä tarvitse kikistää kakkaa tikit paukkuen..
Synnytyksen jälkeiset päivät varsinkin repeämien kanssa..
on varmasti mukavampia, kun suoli on tyhjä eikä tarvitse kikistää kakkaa tikit paukkuen..
kuten sanottu, mulla ei yleensä ole kova vatsa (ja senhän saa toimimaan ja löysytettyä esim. luumulla, lakuilla jne. ..)
Ja 2. + 3. kohdalla repeämät oli niin pieniä ettei tikkejä tarvittu.
Eli tääkin ehkä puhuu sen puolesta, että just MULLE tuosta ruiskeesta ei ehkä juuri hyötyä ole... ehkä enempi sitten haittaa...?
(en tiiä voishan se olla kätilöllle vähän siistimpää :-) ?)
ap
Olin Päijät-Hämeen keskussairaalassa.
toisesta sain eikä se ainakaan haitaksi ollut, että suoli oli tyhjempi. Supistuksiin sillä ei ollut mitään vaikutusta, vaikka olivat jo hyvässä vauhdissa siinä vaiheessah. Tämä Taysissa, -01 ja -03.