Onko kyseessä todella sosiaalinen 3v vai onko sittenkin turvaton lapsi?
Perhekerhossa 3v poika menee muitta mutkitta kenen tahansa vieraan aikuisen syliin istumaan. Äiti istuu taustalla mairea hymy kasvoillaan. Koskaan en ole kuullut äidin varsinaisesti puhuvan lapselleen, koskeintaa joskus menee näön vuoksi kieltämään lasta tekemästä jotain, jos paikalla on jo joku toinen aikuinen opastamassa hänen lastaan. Lapsi ei loukatessaan tai itkun tullessa mene äitinsä luo hakemaan lohdutusta vaan kuka tahansa lähin aikuinen kelpaa. Lapsi puhuu aika huonosti, on villi ja mielestäni rajaton. Äiti opiskelee ksavatustieteitä ja hehkuttaa ties mitä teorioita, mutta minusta hän ei ole aidosti sisäistänt lukemaansa ja ole lapselleen läsnä. Äidistä poika on vaan todella sosiaalinen ikäisekseen, mutta onko sittenkään? Miksi äiti on lapsen silmissä kuin kuka tahansa muukin aikuinen ihminen perhekerhossa?
Kommentit (48)
tekstin siitä, että perhepeti kasvattaa itsenäsiä lapsia
http: //www. hernekeppi. fi/hernekeppi/hk3/perhepeti. shtml
Mutta roikkuvat kyllä tunnollisesti myös minun puntissani. En ajatellutkaan, että jokin olisi vialla. Jos vieraita käymässä ja jompi kumpi vaikka kaatuu, niin hakevat minua. Jos en juuri sillä hetkellä pysty ottamaan syliin, niin tunkevat vieraaseen.
-Maalaisäiti-:
Mutta lapsista ne tekevät ulospäinsuuntautuneen ja rohkeasti ympärilleen kontaktia ottavan ;)
Vierailija:
Minusta on normaalia jutella aikuisille, muttei hakeutua väkisin syliin.
Ja kuinka vieraista on kyse? Jos lapsi on vuoden verrankin käynyt samaa kerho, hän ei välttämättä koe enää tuttuja aikuisia vieraina. Lapset eivät katso tätä maailmaa niin kieroutunein silmin, kuin aikuiset. Mitä niiden pitäisi aikuisissa ihmisissä pelätä? Ei lapsi nää samalla tavalla pahaa kuin aikuinen, me aikuiset ne ennakkoluulot heihin istutamme.
Mä kiellän mun lasta aina jos menee " toisten reviirille" . Sanon, että ei saa koskea saati kiivetä syliin ilman lupaa. Joskus jos joku aikuinen itse sanoo, et saa se tulla, niin sit annan luvan, mut vanhdin silti vieressä. En minä itsekään haluaisi tuntemattomia kakaroita siihen nyhjäämään.
Sosiaalisuus on ihan hyvä piirre, mutta mun mielestä lapselle pitää opettaa (tai ainakin minä opetan omalleni), että toisten ihmisten koskemattomuutta ja reviiriä pitää kunnioittaa.
t:se junan tiukkis
Meillä lähinnä mulkoilevat hetken sellaista ihmistä, jota eivät ole ennen nähneet. Mutta hetken päästä jo toimivat normaalisti ja uskaltautuvat lähemmäksi. Mitään vierastushuutoja ei ole esiintynyt kenelläkään. Ja ihmiset, joita ovat ennenkin nähneet eivät herätä mitään reaktiota.
Täti sanoi, että enemmän hän on huolissaan lapsista, jotka kiipeävät ihan kenen tahansa aikuisen syliin...
Vierailija:
Meillä lähinnä mulkoilevat hetken sellaista ihmistä, jota eivät ole ennen nähneet. Mutta hetken päästä jo toimivat normaalisti ja uskaltautuvat lähemmäksi. Mitään vierastushuutoja ei ole esiintynyt kenelläkään. Ja ihmiset, joita ovat ennenkin nähneet eivät herätä mitään reaktiota.
Ja en minäkään anna lasteni kiipeillä vieraiden ihmisten syleihin, mutta otan kyllä itse avosylin vastaan myös " vieraat" lapset jos he syliin pyrkivät.
mmän kävelemään opettelevan kumoon ja läpsäissyt vieressä seisovaa isompaa sisarusta. Tuo läpsiminen ja töniminen nyt varmaan on jokin vaihe, mutta todella ihmetytti, että änkesi mun täyteen syliin itkemään päätään, vaikka äiti oli vieressä.
Mutta jos teillä on samanlaisia lapsia ja se on teistä normaalia, niin en voi kuin ihmetellä miten ovat lapset erilaisia.
ap
Vierailija:
Täti sanoi, että enemmän hän on huolissaan lapsista, jotka kiipeävät ihan kenen tahansa aikuisen syliin...
Niin, kenen tahansa, mutta ehkä perhekerhossa on tultu jo niin tutuiksi, ettei ihan kenestä tahansa ole kyse!
een ovatkin avoimesti lörpötelleet ummet ja lammet ventovieraille.
Vierailija:
Odotinkin jotain tällaista käännettä juttuusi.
Tietää varmasti paremmin ku jotkut av-mammat.
Ja ainakin mulla oma järkikin sanoo tuon.
Ettekö ollenkaan opeta varovaisuutta vieraita kohtaan?
Vierailija:
Odotinkin jotain tällaista käännettä juttuusi.
Eikö vaan olekin kummallista, että kun saa pienenä lohdutusta ja syliä ja kiintyy vahvasti yhteen tai kahteen ihmiseen, niin katselee sitten maailmaa luottavaisemmin silmin? Eikä muuten tuppaa tuntemattomilta hakemaan lohtua. Toisinkuin jos jättää lapsensa huutamaan vaunuihin ja menee itse tekemään jotain tähdellisempää kuin lapsen lohduttaminen... Kantoliina ei tee autuaaksi, mutta asenteitaan on syytä jokaisen pohtia.
Oma 3-vuotiaani on hyvin estoton vieraita kohtaan (hädän hetkellä turvautuu kuitenkin omiin vanhempiinsa, kuten kuuluukin). Tuon ikäisessä se on vielä hyvin suloinen piirre. Toki murehdin miten käy kun lapsi kasvaa ja alkaa kulkea myös itsekseen. Puhuminen ja varoittelu riittää vain tiettyyn rajaan asti, päätös vieraan mukaan lähtemisestä on kuitenkin lopulta lapsesta kiinni.
Tekstisi tuntuu siltä että mielestäsi erityisen sosiaalisten lasten vanhemmat ovat surkeita kasvattajia? Mistä moinen vihamielinen asenne, kyseessä kuitenkin on pikemminkin persoonallisuuden piirre kuin kasvatus?
Vierailija:
Onko teistä sit hyvä jos lapsi myöhemmin lähtee kenen tahansa aikuisen mukaan?
Vierailija:
Oma 3-vuotiaani on hyvin estoton vieraita kohtaan (hädän hetkellä turvautuu kuitenkin omiin vanhempiinsa, kuten kuuluukin). Tuon ikäisessä se on vielä hyvin suloinen piirre. Toki murehdin miten käy kun lapsi kasvaa ja alkaa kulkea myös itsekseen. Puhuminen ja varoittelu riittää vain tiettyyn rajaan asti, päätös vieraan mukaan lähtemisestä on kuitenkin lopulta lapsesta kiinni.
Tekstisi tuntuu siltä että mielestäsi erityisen sosiaalisten lasten vanhemmat ovat surkeita kasvattajia? Mistä moinen vihamielinen asenne, kyseessä kuitenkin on pikemminkin persoonallisuuden piirre kuin kasvatus?
Vierailija:
Onko teistä sit hyvä jos lapsi myöhemmin lähtee kenen tahansa aikuisen mukaan?
Minusta on normaalia jutella aikuisille, muttei hakeutua väkisin syliin.