hormonikierukka ja jatkuva vuoto
Eli synnytys (sektio) 2,5 kk:tta sitten ja hormonikierukka laitettiin reilu 3 viikkoa sitten. Jälkivuotoa kesti 6vkoa, sitten viikon tauko ja kuukautisia onkin ollut siitä saakka. Ja kyseessä ei todella mikään tiputtelu vuoto vaan reilu vuoto hyytymineen. Myös selkäkipuja ja vatsakramppeja on niin että särkylääkettä täytyy syödä.
Onko tämä normaalia hormonikierukan kanssa vai mahtaako nämä olla jotain synnytyksen jälkimaininkeja? Alkaa jo hermostuttaa tämä koko touhu!!! Jälkitarkastus oli ok. Onko kellään kokemusta tälläisestä ronskista jatkuvasta vuodosta ja kuinka pitkään tätä voi kestää?
Kommentit (7)
Eppuliinan kuvaama oireilu ei kuulosta normaalilta. Päinvastoin. Itse suuntaisin mitä pikimmiten gynekologin vastaanotolle. Kuvaamasi oireilu voi olla merkki siitä, että kierukka on osittain irronnut (tai jopa poistunut kokonaan) tai kyseessä voi olla kohdun perforaatio (kierukka on voinut lävistää kohdun seinämän asettamisen yhteydessä), jolloin oireina juuri nuo mainitsemasi vuoto ja kipu. Jos epäsäännöllisen vuodon yhteydessä esiintyy alavatsakipuja kohdunulkoista raskauttakaan ei voi täysin poissulkea.
Yleensä haittavaikutuksia esiintyy ensimmäisten kuukausien aikana, mutta oireet kuten tiputtelu häviävät vähitellen käytön yhteydessä. Muita oireita ovat mm. päänsärky, alavatsakivut, selkäkivut, iho-ongelmat, mielialavaihtelut.
Itselläni hormonikierukka asetettiin tasan kuukausi sitten, reilu 3kk synnytyksestä. Kuukauden aikana on ollut hyvn vähäistä tiputtelua ja yksi päänsärkykohtaus (jonka alkuperästä en täysin mene takuuseen johtuiko kierukasta vai jostakin muusta). Ennen viimeistä raskautta minulla oli kuukautta vaille 5-vuotta edellinen hormonikierukka, joka sopi mulle erittäin hyvin. Kuukautiset jäivät pois kokonaan (aikaisemmin kärsin runsaista kuukautisista) ja plussana tuli myös se, että ikävät pms-oireet jäivät historiaan elikäs mielialavaihtelut, kiukkuisuus ja ärtyisyys ennen kuukautisia olivat tipotiessään.
On hyvin yksilöllistä mikä ehkäisin kenellekin sopii, itselleni kuparikierukka ja e-pillerit eivät käyneet laisinkaan.
Toivottavasti saat selvyyttä tilanteeseesi.
Mulla oli 3kk kuukautiset yhtä soittoa, kun hormoonikierukan laitatin. Sen lisäksi tuli pahempi oire, järkky akne kasvoihin, selkään ja peppuun.Mulla ei ole ollut funnejä edes teininä ja posliini-iho meni siinä!!! Poistatin kierukan puolen vuoden kohdalla, kun iho-oireet pahanivat tasaiseen.Sen jälkeen meni penni poikineen, kun ramppasin kasvohoidoissa ja jouduin syömään Diane Novaa akneen. Iho ei koskaan palautunut täysin normaaliksi vaikka kokemuksesta on jo vuosia.
Ei mulla ainakaan ollut isompia kipuja ja vuotoja, joskin kierukan laiton jälkeen kyllä tuli kuukautisten tyyppistä vuotoa viikkokausia, sen jälkeen ei tippaakaan kahteen vuoteen. Mitään hyytymiä tms ei kyllä ollut. Kierukka oli kyllä koko ajan sellainen että oli joittain mietoja ja ajoittain melko mojoviakin alavatsakipuja ja hirmu päänsärkyjä kunnes se poistettiin -uudestaan en laittais. Kyllä sun kantsis varmaan käydä lääkärillä, jos se onkin huonosti siellä. Ei mun tietääkseni kovat kivut ja samaan aikaan mahtivuodot kuulu asiaan, senhän pitäis vähentää vuotoja alkuvuotojen jälkeen.
Ei kyllä kuulosta normaalilta, että noin kovat kivut ja paljon hyytymiä vuodossa ! Toki alussa on ihan normaalia, että tulee tiputteluvuotoa jopa useita kuukausia mutta sinuna kävisin lääkärissä. Itselleni laitettiin hormonikierukka 6 viikkoa sitten ja siitä asti on vuotoa ollut, muttei kovin runsasta eikä kipuja myöskään.
5 viikkoa kierukan laiton jälkeen, kipujakin oli ja panadolia kului. Sit vuoto lakkas ja kolme viikkoa kuivaa kautta sit tuli menkat ja erittäin runsaat ja kivuliaat, taas kolmen viikon tauko ja menkat runsaat ja kivuliaat. Sit 4 vkoa taukoa ja taas menkat, kivut taas kovat mut vuoto vielä vähäistä.
Ja noi menkat kestää 7 päivää koko ajan runsailla vuodoille.
kiva ehkäisy tämä hormoonikierukka, katon vielä pari kk, jos meno jatkuu samana rakkine lähtee.
mun pitää nyt varata se kontrolli, katotaan onko edes paikoillaan..
Hmm hmm, hormonikierukoitahan määrätään reseptillä naisille, jotka kärsivät runsaista vuodoista, eli pikemminkin hormonikierukan pitäisi vähentää vuotoa kuin lisätä sitä.
Yksilöllistä tietenkin on, että miten kukakin määrittelee runsaan. Vuodon määrä on tavallisesti alle 100 ml _koko vuotojakson ajalta. Esimerkiksi itselläni vuoto oli pahimmillaan lähes 100 ml _vuorokaudessa (kuukupilla mitattu ;) , ja sidettä olisi saanut vaihtaa tunnin välein, kuukupin tyhjennys 1 - 1,5 tunnin välein.
Kysäisepä asiast kuitenkin varmuuden vuoksi lääkäriltä :) , vaikka puhelimitse.
Itse olen miettinyt homoonikierukan laittoa. synnytyksestä nyt kulunut 9viikkoa. Tosin edellis kerralla lääkäri sano ettei laita hormoonikierukkaa jos imettää koska se saattaa tehdä vuodosta tosi runsaat. Ja laittoi sitten kuparikierukan jonka kanssa ei ollu mitään ongelmia. Harmi vaan etsillä ei jää menkat pois kuten hormoonik. voi jäädä.Nyt oon kahden vaiheella mitä sitä tekis.