selällään nukkumisesta
Moi!
Olikos siihen jotain suositusta, että missä vaiheessa ei enää saisi nukkua selällään? Itse tykkään selällään nukkumisesta ja mietin, että joko pitäisi yrittää jotain muita asentoja. Viikkoja kohta 20.
Kommentit (12)
Moi,
En ole koskaan aiemmin kuullut että selallään nukkuminen olisi kiellettyä. Miksi? (paitsi jos tulee huono olo)? Ja jos mahallaan nukkuminen on kiellettyä (vai onko) niin mitä vaihtoehtoja jää...
Samoilla linjoilla Suanin kanssa; eli kyllä sen itse olostaan huomaa, kun selällään nukkuminen ei tunnu hyvältä. =]
Itse nukuin ennen raskautta aina selälläni (tai ainakin osan yöstä), ja raskauden aikanakin pystyin nukkumaan osan yöstä selälläni jonnekin viikoille 25 asti. Sen jälkeen olo onkin käynyt tukalaksi; tulee itselle huono olo, jos yrittää olla selällään, ja kaiken lisäksi lonkkien nivelet sattuvat selällään maatessa ihan pirusti. Viime yönä kun tultiin miehen kanssa kotiin uudenvuodenvietosta, makasin hetken sohvalla sellaisessa " puolimakaavassa asennossa" selälläni, ja tuli kyllä aika pian huono olo, sekä lonkat sattuivat. Mulla jopa tuottaa tuskaa mennä neuvolassa siihen pedille maate sydänäänten kuuntelua varten, vaikka sekin on vain sellanen " hetkellinen" juttu.. =/
Nyt olen yrittänyt opetella nukkumaan kyljelläni, joskin se kyljen vaihto keskellä yötä on tässä vaiheessa jo " iso projekti" , ja toisella kyljellä saan paremmin nukutuksi kuin toisella. Joten vähiin on käyneet nukkuma-asennot... =)
jonttu rv35+0
sen vuoksi selällään nukkumisesta tulee " huono olo" ja äidin veri ei kierrä kunnolla, kun vauva alkaa painamaan alapuolellaan kulkevia isoja verisuonia.
" Useimmat neuvolalääkärit tai kätilöt suosittelevat, että nukut kyljelläsi raskauden aikana. Selällään nukkuminen voi lisätä painetta onttolaskimossa; verisuonissa, jotka palauttavat veren takaisin sydämeen. Lisäksi selällään nukkuminen voi pahentaa selkäkipuja etenkin vatsan kasvaessa. Kasvava vatsa hankaloittaa tietysti myös vatsallaan nukkumista, vaikka haluaisitkin nukkua niin."
Mutta tämä kaikki on niin yksilökohtaista, toiset pystyvät nukkumaan selällään vaikka koko raskausajan, toiset eivät... =] Hyvä silti ois, että jokainen pystyis edes nukkumaan jotenkin. =P
jeps, vauva painaa verisuonia ja näin ollen tulee huono olo ja alkaa pyörryttämään, mulla on alkanut jo nyt tulla näitä kun viikkoja on kohta 23.
Lisäksi edellisissä odotuksissa neuvolakäynneillä, kun vauvan sydänääniä kuunneltiin ja olin selälleen ja aina kun alkoi itselle tulla jo huono olo, niin vauvan sykekin hidastui, joskus huomattavastikin ja terkan kanssa todettiin että siitä eteenpäin kuunnellaan sydänäänet kyljellään ja silloin ei vauvan sykkeen vaihteluakaan enää tapahtunut eikä mulle tullut huono olo!
olin suppareiden takia tarkistuksessa, ja olin normaalisti selällään kun lääkäri kuunteli doplerilla sydänääniä. Hetken kuunneltuaan pyysi asettumaan kyljelleen ja samalla sanoi että mun pitäisi nukkua kyljellään. Samoihin aikoihin kyllä huomasin että ei tee hyvää olla selällään. SF-mitta mulla kasvanut yläkäyrillä koko ajan. Tämä on lapsi numero kolme jota helmikuuksi odotetaan.
Kysyin tätä asiaa just viimeksi käydessäni Naistenklinikalla sisätautilääkärillä. Ja jos on " isompi" maha, niin pitäisi nukkua kyljellään jo aikaisemminkin.
On kai tuohon olemassa jotain suosituksia, mutta itse nukuin raskauden loppuun asti selälläni ja kaikki meni hyvin:) Mahallani en ekassa raskaudessa nukkunut kertaakaan tehtyäni r-testin, mutta tässä nykyisessä meinaan nukkua vatsallani niin kauan kuin hyvältä tuntuu.
Olen käsittänyt, että oma olo kertoo paljon...eli juuri selälläänkin nukkuessa sinulle itsellesi tulee huono olo ennen kuin vauvalla on minkäänlaista " vaaraa" :)
Varmaan on olemassa toisenlaisiakin mielipiteitä...
niitä odotellessa;)
T. Je_Ni rv13+0
Eivät ne lääkärit ja neuvolan väki selällään nukkumista suosittele, kun viikkoja alkaa kertyä. Mutta uskoisin että omaa elimistöä kannattaa kuunnella, kyllä sen huomaa jos alkaa oireita tulla.
Mulle tulee välillä tosi inhottavia repiviä kipuja alamasuun ja kylkiin, jos nukun selälläni. Mutta koska olen selälläni nukkuja, niin yleensä yön aikana pyörähdän kyljeltä selälle ja sit saatan herätä niihin kipuihin. Joskus kyllä nukun ihan aamuun asti selälläni ilman kipuja, vaihtelee yöstä riippuen.
Mulla on ongelmana, että kyljelläkin nukkuessa tulee kipuja lonkkiin, kylkiin ja selkään. Edes paksu tyyny jalkojen välissä ei poista kipuja. Lisäksi mulla puutuu kädet, minkä vuoksi mulla on tyyny käsienkin alla..
Ja viikkoja vasta kasassa 26+3.
eli jos nukun selälläni, koko kroppa tuntuu puutuvan, mutta kyljellään nukkumisessakin on ongelmansa, nimittäin pystyn nukkumaan vain oikealla kyljelläni. Vasemmalla kyljelläni makaaminen aiheuttaa saman puutumisen. Helmikuusta odotan eniten sitä että saan taas nukkua vatsallani, joka on ehdoton suosikkiasentoni...:)
Ylimääräiset tyynyt selän takana, jalkojen ja käsien välissä auttaa jonkin verran nukkumiseen, mutta kun tuonne sänkyyn pitäisi mahtua vielä tyynyjen ja minun lisäksi tuo ukkokin, että vähän ahtaaksi käy. Tarttee varmaan laittaa se sohvalle koisaamaan...:D
valentine80:
Helmikuusta odotan eniten sitä että saan taas nukkua vatsallani, joka on ehdoton suosikkiasentoni...:)
Myös minä tykkään nukkua mahallani, ja ekassa raskaudessa odotin synnytyksen jälkeistä elämää... Mutta synnytyksen jälkeen rinnat olivat niin kipeät, ettei sittenkään voinut mahallaan nukkua :-(
Marke rv 16+6
Mä uskaltaisin väittää että sä kyllä itse huomaat kun on aika jättää selällään nukkuminen vähemmälle. Minäkin rakastan etenkin mahallaan nukkumista (joka on jäänyt pois jo aikoja sitten) ja sen lisäksi nukkumista, mutta nyt viime viikkoina tuo selällään makaaminen saa olon todella ikäväksi. Ei tarvitse kuin hetki maata ja alkaa olla paha olo.
Uskon siis, että huomaat kun on aika luopua tuosta nukkumisasennosta. Nauti siis vielä kun pystyt!
Suan ja Nuppu 33+6