#HUHTIHIPPUSET VUOTEEN 2008#
Hyvää alkanutta vuotta 2008 kaikille hippusille!
Tästä se sitten lähtee kohti päämäärää, ollaan jo oikealla vuosiluvulla.. ;)
Vuosi on ainakin täällä käynnistynyt seesteisissä merkeissä, ei uutta masu-rintamalla.
Viime viikolla kyseltiin että onko joku jo kyllästynyt olemaan raskaana?
Täällä nousee ainakin jonkin verran kättä pystyyn, jotenkin on niin turhauttavan odottava olo.. Sitä on vaikea selittää, mut varmaan ne jotka tuntevat samoin, tietävät mistä puhun. Ei sinänsä, ei saisi valittaa kun ei ole mitään " ongelmia" vaan kaikki sujuu kuin itsestään.
Ei sitten muuta tällä kertaa, poitsulle pitää lähteä laittaa ruokaa että saa päikkäreille.
äiti -05-08 rv 23 tasan
Kommentit (39)
Ja terveisiä Kiinasta!! Meidän reissu venyi kahdella päivällä kun esikko sairastui just lähtöaamuna kovaan kuumeeseen ja korvatulehdukseen. Onneks oltiin Finnairin lennolla niin ei ollut mikään ongelma muuttaa lähtöpäivää. Kiinalainen lääkärissäkäynti sen sijaan oli melkoisen mielenkiintoinen kokemus mutta siitäkin selvittiin ja korvatipat jotka saatiin sai pojan kuntoon niin että kaksi päivää myöhemmin nukkui laskun eli ei sattunut korviin enää! Mainittava on että pojalla ei ole koskaan aiemmin ollut noin pahaa korvatulehdusta, sairastumisyönä ei pystynyt olemaan sekuntiakaan makuuasennossa ja korvalehteenkin koskeminen aiheutti tuskaisen huudon. Mutta pääasia tietenkin että kotiin on päästy. Edelleen poika tosin kuumeessa, viikon nyt sairastanut joten ruotsalainenkin terveyshuolto on jo taas käyty tsekkaamassa. Ab-kuuri nyt vielä päällä tämän päivän, jos ei parane nyt niin katsellaan taas uudemman kerran.
Masu voi reissussa hyvin, mitä nyt vähäisetkin raskauskilot lähti kun koko ajan oltiin menossa eikä " ehtinyt" syömään niin usein. Vain yksi raskauskilo oli jäljellä kun kotiuduin, nyt yritän saada suklaalla vajeen kiinni ;) Liikkeet tuntuu nyt selvemmin (mullahan kans istukka edessä vaimentamassa) ja mieskin on jo tuntenut. Tänään pitäisi ottaa labrakokeet maanantaista neuvolakäyntiä ennakoiden, saas nähdä mikä on hb. Mä en ole vielä yhtään kyllästynyt raskaanaoloon, mun masukin on tosi pieni esikkoon verrattuna joten ei oo tiellä edes. Ja mitään erikoisia vaivoja ei juuri nyt ole, iskias kyllä reissussa vaivasi pitkän lennon jälkeen jne mutta sekin on jo helpottanut. Kai sitä jotain riesaa taas kohta tulee mutta täytyy nyt nauttia kun voi :)
Mä lähden kohta töihin, pari viikkoa vapaalla olinkin. Mies jää esikoisen kanssa kotiin kun ei sitä hoitoonkaan tietenkään voi viedä ja huomenna olen sitten minä kotona jos tarvii. Mukavaa tynkäviikkoa kaikille työläisille :D
Emmis 23+3 ja esikko kohta 2.v
Joulun pyhät menivät rentoutuessa, mitä nyt tosin nuorimmainen sairasti yhden päivän mahatautia ja toisen poti kuumetta. Muillakin oli ollut flunssaa liikkeellä. Taitaa olla aika tyypillistä, että joulun aikaan helposti sairastuu. Toivotaan, että tästä vuodesta tulee flunssattomampi :). Emmasophian Kiinan reissusta oli kiva kuulla. Onneksi kaikki meni tuota tulehdusta lukuun ottamatta hyvin ja saitte nautiskella lomasta. Muut lomalaiset (eli kauemmas reissuun lähteneet) eivät ole tainneet vielä ehtiä koneen äärelle.
Vaikka oma loma meni aika kivasti. Ihan kivuton olotila ei ole kuitenkaan ollut. Supistuksia tulee ja pari kertaa päivässä muutama ¿oikeakin¿ supistus. Senkin takia on mennyt enempi pötköttelyn ja romaanien lukemisen puolelle. Kävely on tosi tuskaista. Meillä on postilaatikolle on kilsan matka ja oikeastaan sen pidemmälle en pääse kävelemään kun supistukset ja liitoskivut yms säryt ovat niin kovat. Vähän huolettaakin, että mitenkä tässä minkäänlaisessa kunnossa pysyy, kun liikkuminen on tuota luokkaa. Onneksi uiminen onnistuu vielä. Sopii toivoa, että eivät paikat ala aueta ennen aikojaan, sitten sekin huvi jää historiaan.
Noihin särkyihin ja supistuksiin liittyen onko kellään kokemusta tukivöistä? Auttavatko ne? ja jos olette niitä käyttäneet minkä mallisia/merkkisiä?
Tuosta yllä olevasta tekstistä voi päätelläkin, että olen aika ajoin todella kyllästynyt raskaana oloon. En olisi ikinä uskonut, että tämä voi olla näin hankalaa, kun kaksi aimpaa raskautta on kuitenkin mennyt huomattavasti paremmin. Onneksi on niitä hyviäkin hetkiä, jolloin mahan unohtaa ja pystyy keskittymään muihin tekemisiin. Ja onhan lapsen odotus muuten ihanaa! Malttamattomana odotan jo huhtikuuta, mutta myös samalla supistuksista säikähtäneenä huolestuneena odottelen seuraavia kuukausia.
Sitten vielä kysymystä kehiin. Oletteko jäämässä äityslomalle 30 vai 50 päivää ennen laskettua aikaa ja millä perusteella olette siihen päätyneet? Mulla kun paperit ovat menossa vasta kelaan, enkä oikein osaa päättää. Alustavasti työnantajan kanssa on sovittu tuosta 30 päivästä, mutta jos olotila on nyt jo tällainen, niin mitähän hyötyä minusta töissä on? Aiemmin en ole edes ollut vastaavassa tilanteessa kun opiskelin molempien lapsien syntymään saakka ja äitysraha on alkanut 30 pv ennen laskettua aikaa.
Tämän ei pitänyt olla liian masentava juttu¿.on kuitenkin ihanaa kun nyt ollaan jo vuoden 08 puolella!
June vko 23+3
June kyseli, että milloin mammikselle. Minä olen anonut taas tuon 30 arkipäivää mukaan, koska todennäköisesti ehdin taas tympiintyä kotona olemiseen ihan totaalisesti ennen vauvan syntymää. Esikoinen meni 12 vrk yli lasketun ajan ja meikäläinen oli ehtinyt siihen mennessä nuolemaan kaikki nurkat puhtaiksi, täyttämään pakastimen kaiken maailman leivonnaisilla ja todella tympiintymään lähes kuoliaaksi.
Mulla ei myöskään ole mitään syytä hinkua täältä töistä pois, koska fyysisesti homma ei rasita ja jos alkaisikin rasittamaan joko fyysisesti tai psyykkisesti, niin sittenhän on aina sairasloman mahdollisuus. Tietty rahnaa saa vähän enemmän, kun on töissäkin pidempään, koska meillä saa ekalta 4 kk:lta täyden palkan.
Ja nyt kotio!
juu, mäkin oon hakenu rahaa 30 päivää ennen laskettua. se olis kuitenkin sit pois sieltä loppupäästä, jos aikasemmin jäis. vaikka eipä kyllä, sinnittelen koulussa niin viimesilleni, kun vaan pystyn, että saisin opinnot keväältä ees suunnilleen kasaan. täytyy sitte tehä mammaloman aikana kuitenkin jotain puuttuvia suorituksia. en pääse alottamaan seuraavaa lukukautta vuoden päästä syksyllä, jos jää rästiin tää kevät. joten oon siis ajatellu olla laskettuun aikaan asti koulussa ja jäädä sit pois. todennäkösesti tämäkin menee kuitenkin reilusti yli (esikoinen meni 13 päivää), joten on siinä sit aikaa kuitenkin laittaa kotia ja tehä ruokaa pakkaseen. ja ehkä ei sitte ihan niin pahasti kyllästy niihin yliaikaispäiviin, kun on loppuun asti tekemistä...? ehkä? esikoista odottaessa oli kyllä pää jo loppuvaiheessa ihan hajalla, kun odotti vaan että millon millon millon se nyt tulee... kotona olisin kyllä voinu hengailla vaikka kuinka, oon niin peruslaiska luonteeltani. herää kyllä pieni epäilys, että onkohan tullu valittua ihan oikea ala... ;)
kävin tänään halvennusmyynneissä yhen kaverin kanssa. löysin kauan kaivatut _kengät_! lisäks ostin kaulahuivin ja pari odotuspaitaa. tai oikeestaan ne kyllä oli ihan normiosastolta, mutta sen mallisia, että menee hyvin mahan kanssa. on kyllä ihanaa kun löytää niin helposti nyt vaatteita! :) jotenkin tekee siedettävämmäksi tän olon, kun on ees kivoja vaatteita saatavilla. tai no, ei olossa mitään vikaa oikeastaan ole. ei oo juuri kipuja (ehkä ihan vähän liitoskipuja? ei oo ennen ollu, niin en ihan tiedä) ja supistuksia silleen kivasti, että voi toivoa että jotain tapahtuis sitte ajallaan, muttei muuta. on vaan jotenkin niin iso ja lihava olo. ja kömpelö.
enkä voi kyllä sanoa, että toi opiskelumotivaatio olis kauheen korkeella. se oli ennen lomaa ihan hyvä, mutta jotenkin pääs taas laiskuus saamaan vallan... no. ehkä se siitä kun pääsee taas vauhtiin. toivottavasti. muuten tulee kyllä piiiiitkä kevät ennen huhtikuuta. tosin tahti on niin tiivis, ettei siinä paljon ehi miettiä että kiinnostaako vai ei, kunhan yrittää perässä pysyä.
oon mä oikeesti joskus hyvälläkin tuulella, taitaa mennä aina valitukseks nää mun kirjotukset... ;) mukavaa loppuviikkoa kaikille massuille! t.VadelmaMama, rv 25+1
[color=teal] Mä en ehdi ny muuta, kun toivottaa oikein HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2008!!! Neiti tuolla häärää... Otti keittiön pöydältä hapankorppu rasian ja levittelee niitä lattialle. Pitää mennä siivoomaan. =)
Burde, heidi 1v3kk ja viltsu 26+3
PS. Tuorein masukuva, joka on koneella: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=73175347
Ja loman jälkeen pitäisi uutta puhtiakin olla, mihin lie jäi mun puhti??!!! Aamulla herääminenkin oli tuskaa kun saanut nukkua n. 3tuntia pidempään, niin aamupäivään asti töissä oli niin " aivot narikassa olo" ..ja vielä kun sain aloittaa uudessa, kevyemmässä vastaanotossa työt (olin esittänyt loppu raskauden ajalle toiveen töiden kevennyksestä, aloittivat sitten jo nyt=)..) Opetella siinä ajatusten sohjossa uusia asioita..hmm mutta olen tosiaankin kiitollinen että työpaikkani huomio tällaisenkin asian. Olen ollutkin osan viikkoa tosi uupunut, seisomisesta issias vaivana ja jalat turvoksissa,kun leikkaussalissa seisonut selkä köyryssä ja nostoja tehden. Niin nyt ihanaa kun saa istua enimmäkseen ja rauhassa liikuskella kun ei tarvi kiirehtiä ojentamaan sitä sun tätä mahdollisimman ripein liikkein...
Joku kyselikin tukivyöstä. Minä ainakin olen viimeisen kuukauden joutunut tukivyöhön turvautumaan (Aino tai ainu merkkinen,kait?).Juuri tuon seisomisen tai edestakaisen-seisomaan/istumaan-liikkeen takia, maha mennyt kovaksi, tuntunut että nyt tippuu koko lapsi-olo,muka jatkuva pissahätä ja ennenkaikkea alaselän kivun helpottamiseksi.
Joka raskauden aikana tuo issias vaivannut enempi tai vähempi..nyt viime aikoina enempi, varsinkin sänkyyn oikaistaessa iskee hermosärky pohkeeseen asti ;(
Onko muilla jo kipuja siitä kun vauva potkii rakkoa vasten tai jonnekin tuonne alas???..jestas että sekin yhtäkkiä juilasee ikävästi!
Ja koira kuulumisiamme. Sillähän oli se kohtutulehdus.Nyt on kohtu poistettu ja koira piristynyt silmissä. Haava siisti eikä eritä,pääsen pian tikit poistamaan. Oma mielikin helpottunut, pahaa teki katsoa toisen riutumista.
Olen anonut äippärahan 30 päivää ennen laskettua aikaa alkavaksi. Toivon kovasti että sinne asti voin työskennellä, kun ehtii tosiaan kotonakin sitten taas olla ja kotona 2 rasavillin pojan(silloin 4v ja 2v ja 10kk) kanssa oleminen ei ole mitään lepoa..ja yli lasketun ajan täälläkin taas varmaan mennään..kunhan huhtikuun aikana syntyy!!!
Nyt iltapalalle ja nukkumaan*********aikainen aamu taas**********
klematis ja kasvava pikku-ukko ehkä rv25+jotain
Nyt sitten ollaan jo vuodessa 2008 ja huhtikuukin lähetyy lupaavasti!!:)) Hirvittää vaan kun aattelee mitä kaikkea pitäis keritä tehhä ennen sitä, huh! Ja meillähän vauveli tulee maailmaan todennäköisesti joko maaliskuun lopussa tai huhtikuun ihan alussa!
(.) Tänään kävin sokerirasituksessa ja tulokset olivat sallittujen rajoissa, paastoarvo aika hilkulla, mutta toimenpiteisiin ei tarvi ruveta. Muuten olo on ollut kuin ei raskaana olisikaan, masu vaan on välillä tiellä ja muistuttaa olemassa olostaan:)
Mammalomalle jään kun valmistun helmikuun lopussa. Raskaanaoloon en ole kyllästynyt, vaan yritän nauttia joka hetkestä, kun tämä on meille se viimeinen kerta:(((
Viikon jatkoja T: Tuija + hippunen rv 26+5
no niin,jotenki mahtava fiilis ku päästii tähän vauvan syntymävuoteen. jotenki koko ajan ajatellu että olispa jo edes täällä asti...nyt alkaa jo tuntuu että laskettu aika olis suht lähellä eikä ihan kaukaisuuksissa.
June kyseli äitiysloman alkua ja tukivyöstä. Mä otin ehdottomasti sen 30 pv, koska jos on tarvetta aiemmin, niin sit otan kyllä saikkua. Tuki vyö mulla on ollu jo aika kauan, tosin vasta viim kk käytössä. ostin sen selkäkipujen avuks,aluks ei auttanu kun massu liian pieni,mut kyllä se nyt auttaa selvästi. ei tunnu " että maha tippuu" eikä kävelessä ala pistää niin helposti,ja luulen että auttaa myös tukee selkää. Merkkiä en kyllä nyt muista...ostin sen helsingistä kampin beluasta, n 40e. Siinä on sellainen paksu," kova" tuki joka on hyvä. siel olis ollu sellaisia halvempia,mut ne oli ihan ohutta kangasta vaan,ei vaikuttanu että tukis yhtään.
tänään olin neuvolassa,myös lääkärin tarkastuksessa. hemoglobiini oli hiukan alhainen, sanoinki että sydän on ollu tosi kovilla ja sydän hakkaa tosi lujaa välillä mistä tulee hirmu paha ja ahdistava olo. antoi puolitoista viikkoa saikkua ja käski syömään lisää rautaa. tohon pitkään saikkuun vaikutti myös kun kerroin mun työoloista. oon siel tosi stressaantunu kun työilmapiiri on mielettömän huono,ei niin kun yhtään kiinnosta olla sielä....eli aivan ihanaa kun saan nyt olla rauhassa vauvan kanssa,hoitaa asioita,ym. eikä tarvii stressaa töitä!!aivan luksusta. ehkä sitä sit jaksaa mammalomaan asti painaa.
mut vauvan sydänäänet oli hyvät, 145, painoa tullu yhteensä vähän reilu 4 kg, ym. eli kaikki muuten ok. sydän vaan on tosiaa aika kovilla, toivottavasti ei oo muutenki sukuvika,kun pappa just kärsii samanlaisista sydänoireista,tosin pahemmista......
siel kyseltii kans onko kyllästyny raskauteen jo. en kyllä oo,on aivan ihanaa olla raskaana ja paijailla massua,haaveilla ajasta lapsen kanssa ym. raskausoireetkin kestää hyvin kun tietää miksi tän " kärsii" . toki hirveästi haluisin sen lapsen jo,mut kuitenki kivaa kun on aikaa valmistua sen lapsen tuloon. Ja lopupeleissähän tää aika menee TOSI nopeesti. ja kyllä tästä pitää nauttia niin kuin kaikki jaksaa toitottaa:D
mut toi kello pomppas jo aika pitkälle,joten aika mennä nukkuu ettei mee huomenna koko aamupv nukkuessa.
-Hendu ja Hipsu- rv 25+4
en vähään aikaan olekaan kirjotellut tänne vauva-lehden sivuille.minulla laskettu aika 16.4.2008,tämä on viides ja viimeinen raskaus.synnytyksen jälkeen odottaa sterilisaatio.olen -81 vuonna syntynyt äippä ja asun mieheni ja lasteni kanssa päijät-hämeessä.
eilen kävin neuvolassa ja tänään on 25+1 raskausviikkoa täynnä.vielä olisi edessä sokerirasitus ja lääkärille meno,kun ilmeisesti minulla on tyrä tossa navan yläpuolella,jännittää vähän että mitä lääkäri sanoo.meneekö ihan pelkällä seurailulla raskauden myötä.
vauveli on kova pyörimään ja liikkumaan masussa.kohdunpohjan korkeudeksi mitattiin eilen 30,pommpasi yli käyrien.mutta vauveli onkin välillä möyrinyt ihan kylkiluitten alla.
seuraavaa ultraa odotan,jos vaikka sattuisi olemaan niin ihana lääkäri joka kertoisi kumpi tulee(viime kerralla kertoi).jos sitten vaikka tuleekin tyttö niin mulla kaapissa pelkkää sinistä,kun nuorimmainen on poika.mutta nyt aamupuuron keittoon.ihanaa vuoden alkua kaikille!
t:äityliini-81 ja neljän poppoo ja vaavi
joulunpyhistä saakka esikoinen on ollut ripulissa ja " valittanut" öisin. Huomenna vasta päästään lääkäriin jos vielä tarvetta, kun ei kerran ole kuivumisen vaaraa: tyttö syö ja juo hyvin, ainoastaan kakka ja limainen yskä on vaivoina..
Oma jaksaminen alkaa olla aika finaalissa, kun yön aikana saa nousta reilu parikymmentä kertaa ylös.. Millon laittaa neidille tuttia tai antaa maitoa tai ite käydä vessassa.. Huoh.. En tiedä sitten mikä tauti tms. meillä riivaa. Ensi yönä alotetaan unikoulutus ja jätetään tuo yömaito jo pois. Jos edes sais yöt rauhottumaan pikkusen.
Muuten olo hyvä. Mahakin on nyt pullahtanu ulos ja parisen viikkoa on liikkeet tuntunu selvästi. Tällä viikolla on alkanu myöskin kunnon muljaukset :) Huomenna neuvolaan ja saadaan paperit kelaan, aion aloittaa ÄIPPÄLOMAN 30pv aiemmin kun kerran olen kotihoidontuella. Paperit pistän menemään niin myöhään kuin mahdollista, niin nähdään saadaanko tuleva äitiyspaketti vai viime vuoden mallistoa :)
Uusi vuosi tosiaan tuli, kevät ja huhtikuu lähestyvät.. Kiirettä pukkaa kun on niin paljon tehtävää ennen vauvan syntymää. Päälimmäisenä huolena nyt muutto, kun sopivaa asuntoa ei tohdi löytyä aikarajoissa eikä ukko ole vielä edes päättänyt mille suunnalle sitten tahtoisi muuttaa (tästä kaupungista päästävä pois henk.koht syistä..) Esikoisellekin pitäisi vielä hankkia lasten jatkettava sänky ja ehkäpä kaksos/sisarrattaat tai -vaunut.. Mut ei ennen..
Toivottavasti kaikki tästä pian selkiytyy.. Mukavaa odotusta kaikille! Meillä huomenna neuvola niin palailen jossakin vaiheessa kuulumisten kera jälleen..
t.Ufa, Viivi (10,5kk) & Wagner (rv tasan 24)
Nostan meitä, kun oltiin jo niin kaukana...
Samalla laitan linkin melkeen tuoreimpaan masukuvaan: =)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=73175347
Burde, heidi 1v3kk ja viltsu 26+5
Heipparallaa ja hyvää uutta vuotta minunkin puolestani!
Burde: sun masu on kyllä ihanan iso! Odotan esikoista ja mulla on kaikkien mielestä valtava pallomasu muttei se musta noin iso ole. Mutta sähän odotatkin jo toista..:)
June77:lla ollut SUPPAREITA ja muuta kremppaa. Mäkin olen ollut huonokuntoinen iskiaskipujen ja liitos-yms. kipujen takia, hyvä kun olen välillä kävelemään pystynyt. Ja nyt uutena vaivana tullut aika paljon harjoitussuppareita ja alavatsakipuja. Eilen lekuri määräsikin mulle pari viikkoa saikkua.
Joku kyseli ÄITIYSLOMASTA: itse aloitan 30 päivää ennen, tein jo aikoja sitten päätöksen että jos sitä ennen on olo huono, jään saikulle. On taloudellisesti kannattavampaa niin enkä koe olevani firmalle velkaa, että äippälomaa siihen käyttäisin, onhan se sieltä loppupäästä sitten pois. Nyt on olo on kyllä ollut sen verran kivulias ja väsynyt , että taidan tosiaan pyytää lisäsaikkua siihen asti, kun muutenkin jäisin pois töistä. Mulla on pitämättömiä kesä- ja talvilomia ja ylityövapaita sen verran, että olisin jäänyt muutenkin pois jo helmikuun alkupuolella. Eli tuskin siis palaan enää töihin. Aika jännä jäädä jo nyt kotiin, mutta ei musta töissäkään mitään hyötyä olisi. Työni on asiakkaitten tapaamista, lounailla ramppaamista, ideointia ja luovuutta, joka mulla ainakin ekaksi kärsii jos olen huonokuntoinen.
Klematis kärsii KIVULIAISTA POTKUISTA - mulla sama juttu. Masuasukki on jo pitkään potkinut tosi terhakkaasti virtsarakon ja kohdunsuun suuntaan, ja ne sattuu etenkin öisin tosi paljon. Muutenkin potkuissa on jo niin paljon voimaa että herään helposti potkuihin ja liikkeisiin. Yöt ovatkin sen(kin) takia tosi katkonaisia ja päivisin saa sit olla silmät ristissä. No, hyvää harjoitusta tulevaa ajatellen. Olisin tosin toivonut että olisin voinut levätä kunnolla ennen vauvan syntymää mut menee se näinkin. KUn vain aurinko tulisi esiin niin jaksaisi päivisin paremmin, menee hermo kun ainakin täällä Hgissä on pimeetä ja harmaata päivästä toiseen.
Kaikesta päätellen voisi luulla että olisin KYLLÄSTYNYT RASKAUTEEN mutta päin vastoin, ei ole yhtään sellainen olo. Tosin välillä tulee ihan hirvittävä kaipuu saada vauva jo syliin, näen jo aika paljon unia vauvasta ja sen kanssa puuhailusta.
Ainakin Äityliini81:llä oli ISO SF-MITTA, mulla se oli eilen mitattuna 27 eli yli käyrien. Miten aiemmin synnyttäneillä, onko teillä iso sf-mitta kertonut myös isosta vauvasta? Nehän ei aina korreloi keskenään ja mittaustuloskin voi vaihdella tilanteesta ja mittaajasta riippuen. Silti vähän mietityttää, että kuinkahan iso vauveli sieltä on tulossa...
Siinäpä taisikin olla tärkeimmät kuulumiset, ihanaa tammikuuta kaikille huhtikuisille! Muistakaa levätä, jos väsymys yllättää!
Marinelle rv 26+2
Pari päivää hommia takana, näin uudelle vuodelle ja opinnäytetyö on kivasti alullaan! Ei oo vielä ainakaan tuntunut liian raskaalta, ainoastaan kyykkimiset on ollu vähän vaikeita, kun masu alkaa olla tiellä:)
Tänään tuli päätökset äitiyspäivä- ja vanhempain rahoista ja äitiysavustuksesta, pakkaus tulee parin viikon sisällä! Ihanaa päästä hipelöimään niitä pieniä vaatteita ja muita tavaroita:)
Sf-mitoista oli jotain puhetta. Mulla ekassa raskaudessa mitat huiteli koko raskauden yli käyrien ja poika olikin melkein 5 kg! Tokassa ja kolmannessa raskaudessa mentiin keski ja ylä käyrien välillä poika oli n. 3,5 kg ja tyttö oli n. 3,2 kg. Mittaustuloksiin vaikuttaa monesti lapsen asento ja onhan mittaajillakin eroja.
Tiistaina olis sitten se kontrolliultra, jospa vaikka näkis kumpi siellä köllöttelee:) Olis se kiva kun tietäis, olis niin paljon helpompi ostella sitten vaatteitakin, en oo vielä ostanu mitään!
Burden masu on tosi ihanan näköinen:) Mulla on paljon ylempänä, tai ainakin musta itsestä sille näyttää.
Tuija + napero rv 27+0
[color=violet]Kiitos masukommenteista. =) Vaikka kuvassa masu näyttää isolta.. siis siihen nähden, että kun ei normaalisti sen kohdalla ole mitään, niin silti ei sitä meinaa huomata. Siis onhan se jo jonkun verran tiellä jne., mutta kyllä se vielä on mentävä peilin eteen pyörimään, että tuon masun olemassa olon oikeasti tajuaa. =D
Tosi monet alottaa äitiysloman 30pvää ennen LA, niin mäkin. Eipä oo sit sieltä loppupäästä pois. :)
Tuikku pääsee kontrolliultraan.. Mä pidän peukkuja, että vauveli vilauttais sen verran, että pääset ostoksille. ;)
Mä oon viime aikoina miettiny tosi paljon synnytystä... Oon laitellu s.postia doula-asioihin liittyen ja tänään varasin ajan hypnoosivalmennukseen palauttelemaan muistiin Heidin raskauden aikaisia hypnoosijuttuja. =) On muuten tässä raskaudessa käyny paljon mielessä kaikki poikkeusjutut synnytyksen aikana. Heidiä odottaessa oli koko ajan semmonen olo, että kaikki menee hyvin, synnytys onnistuu alakautta, heidi on RT jne. Nyt taas välillä aina tulee mieleen, että entäs jos viltsu onkin perätilassa tai syntyy ennenaikasesti tms. En kylläkään stressaa sitä tai mitään, mutta käy vaan mielessä.
Joko te ootte laittanu vauvalle paikkoja kuntoon tms.? Mä en. Kauheesti on tehny mieli puljata noita Heidin vanhoja vaatteita järjestykseen, mutta en oo vielä sit kuitenkaan. Jotenkin tuntuu liian aikaselta, mutta toisaalta taas tekis mieli kyllä alkaa jo pikku hiljaa järjestelee... Mut jos vaikka sit ku jää äitiyslomalle. =) Täytyy vaan toivoo, että viltsu ei synny keskosena. ;)
Onko muilla tuplaratas pähkäilyjä käynnissä? Meillä on... Ei oikeen tiiä, että mitä niiden suhteen kannattais tehdä tai mitkä rattaat ostaa. Plääh. Ei mulla oo enää yhtään vapaita aivosoluja tämmösten miettimiseen, kun kaikki on tainnu valuu tonne masuun... :D
Oikeen hyvää viikonloppua kaikille ja voikaa hyvin!
Burde, heidi 1v3kk ja viltsu 26+5
Pitkästä pitkästä aikaa...
Onpa mennyt aika siivillä. Olo on ollut ihan kohtalainen, itkuisuutta ilmenee silloin tällöin, hermot menee välillä, mutta pääosin olo on täällä positiivinen. Kasvava vatsa teettää kipua tuonne häpyluun seutuville, joten täälläkin tukivyö on käytössä - etenkin, kun tiedossa on liikkumista. Supisteluja on alkanu tulla jonkin verran, eikä esikoisen kakkapyllyn peseminen (1v3kk) ja muut mukavat hommat yhtään auta asiaa... ;-)
Itseäni ei vielä raskaus tympäise, saattaa olla, että vatsan kasvaessa - sylin käydessä ahtaammaksi - tuskaisuus lisääntyy... Kelaan lähti paperit äitiysloman aloittamiseksi 30 päivää ennen - jotta syntyneen lapsen kanssa on enemmän aikaa olla kotona.
Mukava lukea kuulumisianne, vaikka itse käynkin harvoin kommentoimassa...
=) huomenna 26 täynnä
Äippälomasta oli juttua... Täällä Ruotsissa valitaan ihan vapaasti koska haluaa jäädä pois töistä ja mä olen harvinaisuus siinä mielessä että olen ilmoittanut jääväni pois " jo" 1.4. Tosi moni tekee täällä hommia viikko-kaksi ennen laskettua aikaa. Mua ei kiinnosta, haluan toipua hetken aikaa kotona ennen vauva-arkea joten jos tää pienokainen tulee ajallaan, olen ollut neljä viikkoa kotona paikkoja järjestelemässä :) Vielä en ole siis mitään järjestelyjä vauvaa ajatellen tehnyt, tänään kyllä olin ostamassa kylpyammeen päälle tulevaa hoitopöytää mut ne olikin loppu! Huomenna pitäisi lähteä isännän kanssa vaunuostoksille, meillä oli esikoisella käytetyt ja niitä en enää kelpuuta. Saapa nähdä löytyykö mieleisiä vaunuja, yhtään en oo miettinyt mitkä haluan. Meidän lähellä on Brion tehtaanmyymälä ja sinne tammialeen tarkoitus suunnata, myyvät kyllä muitakin merkkejä siellä...
Aika isoja sf-mittoja on täällä ihmisillä ollut, tosin niin oli mullakin esikoisesta ;) Nyt mun masu on tosi pieni, Burden masusta tulee ihan poikamasu mieleen mutta olikos teillä varmuus toisesta tytöstä? Maanantaina menen neuvolaan ja tulen sitten ilmoittamaan mihin mittoihin meikäläinen pääsi...
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Emmis 23+5
täällä sitä taas roikutaan... :)
sellasta piti kysyä, että pyöriikö teillä muilla jo synnytys kovastikin mielessä? mä huomaan miettiväni sitä tosi paljon. ei se oikeastaan pelota, mutta mietityttää vaan. Burde ainakin taisi sanoa pohtivansa sitä? oon käyny aika usein viime päivinä lueskelemassa noitten joulu- ja tammikuisten juttuja ja ihana niitä on kyllä lukea, kun ovat niin täynnä vauvaa ja odottelevat synnytystä ja jotkut on jo saaneetkin vauvansa. tai no, joulukuisista varmaan jo suurin osa.
muuten, millasia talvitakkiratkaisuja teillä muilla on? täällä lämpimässä Turussakin taitaa vähitellen alkaa tammi-helmikuupakkaset, ja mä oon käyttäny untsikkaa jo ties kuinka kauan. en vaan mahdu siihen enää kovinkaan pitkään, ehkä viikon, pari. korkeintaan. kamalaa. palelen tosi herkästi eikä autolla viittis mennä joka paikkaan. yritin katella tänään netistä (ja yhestä mammaliikkeestä) äitiystoppiksia, mutta _ainoa_ minkä löysin makso 90e (sekin jo alessa!), mikä on aika paljon yhen talven takista... huuto.netistäkään en löytäny mitään. ajattelin huomena käydä kattomassa h&m:n isojen tyttöjen tarjonnan, että olisko siellä halvennuksessa jotain.
muuten olo on edelleen mitä mainoin. supisteluja ja niitä vähäisiä liitoskipuja (?) lukuunottamatta on ihan kuin ei raskaana oliskaan. paitsi tietty toi masu. ja paksut reidet, kun on tota painoa tullu... ;) mutta yhä edelleen toivon, että aika menis yhtä nopsasti kun tähänkin asti, sen verran tää jo kyllästyttää... tai se on ehkä väärä ja turhan voimakas sana, mutta mutta... ihanaahan tää odotusaika on, mutta kuitenkin olo on tavallaan jo aika malttamaton, että sais vauvan jo kotiin, ja lisäks haluisin jo tehä normaaleja juttuja: käydä kunnolla jumpassa, syödä rauhassa miettimättä, että mistähän maidosta tämäkin juusto on tehty, juoda lasin viintä ruoan kanssa jne. lisäks kun tietää että loppua kohden olo ei tästä enää ainakaan kevene, niin sekin tekee osansa. mut aika lohdullista, että on muitakin, joilla on samoja fiiliksiä, etten oo ihan ainoa. jotenkin hölmön tuntustahan tää on, kun hirvee vauvakuume oli kesällä ja kauheesti odotti plussan jälkeen, että masu alkais tulla näkyviin ja nyt alkaakin olla jo aika kypsä ja haluis vaan että olis jo kevät ja pääsis synnyttämään. vaikka sitä ihanempaahan se sitte on, kun on kärvistelly ensin kunnolla. ;)
hops, tulipas taas pitkä sepustus. onnittelen jos joku jaksoi lukea... :)
hyvät viikonloput jokaiselle masulle! t.VadelmaMama, rv 25+4
Mie täällä taas valvoskelen. Ea tiedä miksi, mutta en vaan saa nukahdettua aikaisin illalla ja öisinkin heräilen noin neljän aikaan ja olisin ihan pirteänä nousemaan ylös... Aamulla sitten en meinaa millään jaksaa nousta pikkumiehen kanssa ylös ja päikkäreitä tuleekin kiskottua siinä missä poikakin :).
Täällä ollaan juteltu äippäloman aloittamisesta. Mie aloitan sen myös 30pv ennen LA:ta ja jään saikulle, jos siihen on tarvetta. Itseasiassa, selkä alkoi töissä vaivata viime viikolla yövuorossa, ja samainen vuoro olisi taas ensi viikolla, saas nähdä, miten käy. Toinen vaiva on kohdun kannattimen kipu. Tuossa aavistuksen navan yläpuolella ja siitä vähän vasemmalle tuntuu aina pitkän seisomisen/kävelyn/nostelun jälkeen ihan kuin joku siihen puukkoa työntäisi, ja ihan jo sivelykin sattuu kun se oikein äityy pahaksi.
Tukivyö on ollut jo pikkumiestä odottaessani kaapissa, mutta kertaakaan en oo sitä käyttänyt. En tiiä miksi, voisi kai sitä nyt edes kokeilla, josko siitä mitään hyötyä olisi.
Vauvavalmisteluista: Meillä on tuossa takkahuoneessa nyt jonkin aikaan ollut jo hoitopöytä tulokasta odottamassa, kaukalon saan ensi viikolla ja vaunut, kaksostenrattaat huutelin Huutiksesta ja niiden pitäisi kotiutua veljeni kyydissä kolmen viikon päästä. Vaatteitakin on jo alkanut ilmestyä kaappeihin, oon huudelut niitäkin Huutiksesta, huomenna olisi tarkoitus alkaa penkaamaan taas noita varastoja ja vauvanvaatelaatikoita, pestä ja laitella laatikoihin. Sitten alkaakin olla valmistelut jo siinä ja loppuodotuksen vietän sitten kaikessa rauhassa isompien muksujan kanssa, niin no, onhan noita töitäkin vielä jokunen viikko jäljellä.
Mie en millään malttaisi enää odotella, että saisin vauvan syliini! En mie oo kyllästynyt raskauteen, mutta ei vain malttaisi. Oon kovasti käynyt lukemassa toisten synnytyskertomuksia niin täällä vauva-palstalla ja sitten vauvat.netissä. Tippa linssissä niitä lukenut... :) On se vaan niin ihanaa ja yhtäaikaa kamalaakin, kun tosiaan tajuaa, että nyt se on sitten menoa synnärille! Eikä meillä ole siihen loppujen lopuksi enää edes kauaa aikaa!!! Hui :)!!!
Oli taas paljon juttuja, mihin en nyt muista vastailla... Niin joo, klematiksen koiran toipumisesta oli kiva kuulla! Ja kenenkäs koiruus se oli pentuja saanut?! Onnea vaan kovasti :)!!!
Niin ja sf-mitasta oli juttua myös. Miulla se oli rv 23+6 olleessa neuvolassa jo 25 eli selkeästi yläkäyrän yläpuolella, mutta niin on ollut jokaisessa raskaudessa tähän asti ja se on sitten tasoittunut ja meille on syntynyt vauvoja joiden painot ovat olleen 3270-3670g joten ihan hyvän kokoisia huikeista mitoista huolimatta. Mutta näin vaan siis meillä, on tosiaan ihan mahdollista, että joillekin tulee noita 5kg vauvoja joita korkea sf-mitta on enteillyt.
Juneko kyseli vauvan potkuista alamahaan? Meidän nää kaikki kolme aikaisempaa muksua ovat melkein alusta asti olleet massussa pää alaspäin, mutta tämä pyöriäinen on poikkeus ja potkii milloin mihinkin suuntaan ja tosiaan, aika järkyiltä tuntuu esim. täyteen pissarakkoon tähdätty potku :D Mutta kyllä nää vielä kestää. Mein äiti puhui, että kun odotti miun nuorinta siskoani, niin tuntui välillä, että vauvan jalka tuli haarovälistä ulkopuolelle, kun oikein punki itseään jaloillaan kohti kylkiluita... Mahtaa olla mukava tunne 8I
Toivottavasti tää nirppu kääntyy kanssa pää alaspäin ihan itekseen, jotenkii kauhistuttaisi ajatus joutua siihen käännökseen, silläkin äiti on ehtinyt miuta jo peloitella :) Vaikka tässä neljättä jo odotellaan, niin edelleen jaksan ahmia kaikenlaista tietoa toisten odotuksista ja synnytyksistä, taitaa olla muodostumassa jo pikkuhiljaa pakkomielteiseksi, yksi yö valvoin tässä koneella vielä kahdelta nauramassa maha kippurassa ja vedet silmissä tuolla synnytyspuolella olevalle ketjulle, mitä hölmöä miehet ovat sanoneet tai tehneet synnytyksessä!!! Ootteko lukeneet niitä? Suosittelen, jos kaipaatte piristystä :D
Miulla on neuvolalääkäri vasta 14. päivä. Jotenkii tuntuu, että nää supparit, aika paljon harjoitussuppareita ja joitakin vähän kipeämpiäkin, ovat saaneet jo ainakin pehmenemistä aikaiseksi tuolla alhaalla. Saa nähdä, pistääkö saikulle. Mut se selvinnee vasta sitten. Ja silloin viimestään palailen kertomaan kuulumisia.
Voimia kaikille :)
Niina ja nirppu rv 27+3 (piti käydä jo miunkii laskemassa ja tarkistamassa viikot :D )
Hyvää alkanutta vuotta ja toivotaan, että tulisi kaikille entistäkin parempi vuosi. Tämä oli sitten viimeinen lomapäivä ennen äitiysloman alkua ellei tarvitse saikulle jäädä. Ja mitään siihen viittaavaa ei kyllä ole näkyvissä...
Vaikka olo on mitä mainioin, niin kyllä tätäkin mammaa jo tihkasee raskaana oleminen. Mahaa alkaa olemaan sen verran, että tiettyjä asioita on epämukavaa tehdä ja neiti tuolla masussa tekee sellaisia kieppejä, että välillä sattuu ja oikein kunnolla. Toisaalta on hyvä, että potkii vielä enemmän alavatsaan, sillä ainakin esikoisen kanssa oli tukalaa lapsen käännyttyä pää alaspäin. Oli meinaan jatkuvasti kantapäätä kylkiluiden välissä. Toinen tympivä asia on se, että huomenna pitää alkaa kouluttaa töissä sijaista. Ei nyt nappaa ajatus, että pitää istua päivät pitkät oman mutsin ikäistä naista kouluttamassa.
Ensi viikolla onkin vuorossa lääkärineuvola, sitä odotellessa voisi yrittää vähän hillitä syömistä, kun on tässä pyhien aikaan tullut mässytettyä herkkuja enemmän kuin laki sallii. Silti painoa on vähemmän, kuin esikoisesta samaan aikaan, mutta en millään haluasi kerätä yhtä julmettua massaa tässä raskaudessa.
Winku ja Veera, 25+1