vicks-salva?
Pikaista apua!!!
tyttäremme eka räkätauti päällä ja yön pikkutunteina mietin että miten voisin helpottaa oloa... Mieleen tuli vanha kunnon vicks salva, jota itse ainakin olen kautta aikojen käyttänyt.
No passitin ukkoni apteekkiin ja purkin kyljessä lukee että ei saa antaa alle 2vuotiaalle!!
Onko kukaan kuitenkaan käyttänyt tuosta kiellosta huolimatta hieman rintaan sivellen? mitä haittaa siitä voi olla? lapsemme nyt 8,5kk.
kiitos!
Kommentit (6)
että vicks salvaa voi laittaa pienillekin vaatteisiin.. me laitettiin omalle puolivuotiaalle salvaa yöksi unihaalariin hieman navan alapuolelle tosi pieni sipaisu. Autto kyl mun mielestä tukkoiseen nenään noinkin..
on aika voimakasta se vick eli eukalyptuksen ja piparmintun jne eteeristen ölyjen laittoa iholle ei varmasti suositella aivan vauvojen herkälle iholle, varsinkin kun ihonkin läpi imeytyy aineita kehoon. Muuten niiden tuoksujen hengittäminen on kyllä kaikille sallittua ja avaa tukkoisen nenän. Sen takiahan niitä nenän lähelle laitetaan. Mutta itsellekin en laita iholle vaan esim yöpukuun. Vauvalle voisin laittaa vaikka talouspaperiin ja sen paperin pään viereen, niin ei yöpuvustakaan osu ihoon. Tai pahimmassa tapauksessa suuhun vauvan käsien mukana. Ei siihen varmaan kuole, mutta pahaa se on ja ei oo suuhun tarkoitettua tai vauvan herkkään ruuansulatukseen.
..sipulia! se auttoi todella hyvin! pilkoin sipulin hedelmäpussiin ja laitoin tuolille sängyn lähettyville. lisäks laitoin tuolin selkänojalle märän pyyhkeen kosteutta tuomaan, niin johan nukku neiti katkeamattomat yöunet ja myös itse sain hyvin nukuttua, vaikka räkätauti iski sitten kaikella voimallaan myös äitiin...
ei ollu niin järetön sipulin löyhkä, mitä kuvittelin.. kissat tuntu vaan yöllä vähän aivastelevan :)
mutta kannattaa hieroa sitä yöpukuun, ei suoraan iholle.
Vicks-salvahan vedettiin joskus vuosia vuosia sitten markkinoilta ja sen jälkeen sanottiin, ettei sitä saa käyttää pikkulapsilla. Syy tosin ei muistu mieleen.
Paloiteltua raakaa sipulia voi ripustaa pussiin vauvan nukkumapaikan läheisyyteen. Raa' an sipulin haju ei ehkä ole niitä miellyttävimpiä, mutta aika mukavasti tuntuu avaavan tukkoisuutta.