Onko sokerirasituslukemani huolestuttavat? Neuvola on sitä mieltä...
Eli rasitus tehtiin ja tässä tulos:
Paasto 12 h: 5,3
1h : 9,0
2h 5,4
Eli onko mulla nyt sitten raskausdiabetes?
Kommentit (8)
Tärkeintä on pitää dietti kunnossa tästä eteenpäin, niin ei siitä välttämättä sen kummempia seuraa.
Raskausaikana se saa ainakin meilläpäin olla enintään 5,0 jotta olisi normaali. Kaksi muuta arvoa ovat normaalit (toi kolmas suorastaan upea raskausajalle!). Raskausdiabetekseksi tuo silti luetaan mutta selviät siitä ihan ravinto-ohjauksella eli pitää vaan jättää sokerisia ja rasvaisia tuotteita pois (vähennä mehujen, karkkien, sipsien ja vaalean leivän määrää).
Itellä oli ainoastaan tuo 1 h arvo 0,5 yli rajan, mutta raskausajan diabetes diagnosoitiin ja taistelen nyt 2-tyypin diabetestä vastaan.
Itsellä oli myös samoin ekassa raskaudessa. Olin sairaalassa yön yli seurannassa ja ottivat useita verikokeita, joista selvisi, että arvot eivät olleet niin korkeita enää. Sain ruokavalio-ohjeet ja niitä noudattamalla arvot pysyivät kohtuullisina ja vauva ei ollut syntyessään isokokoinen.
Suosittelen pyytämään neuvolasta ruokavalio-ohjeita, jos et ole niitä jo saanut. Niistä on apua sekä sinulle että vauvalle. Itse huomasin jaksavani huomattavasti paremmin, kun vähensin hiilarit minimiin ja sokerit pois... ei turvottanut, ei väsyttänyt ja paino ei noussut enää niin hurjaa vauhtia, niinkuin alkuraskaudessa...
Ruokavalion tarkistus oli ainakin itselläni sysäys terveempään suuntaan, jota noudatan edelleen, muutama vuosi raskauden jälkeen...
Selvisin kuitenkin ihan dieetillä eli:
- sokerit pois ja samoin rasvat ja turhat vaaleat jauhot
Noudatin noita ohjeita ihan pilkulleen mutta hyvin pysyikin arvot kurissa. Tyttö syntyi rv40+1 painolla 3400g ja 52,5cm eli hoikka tyttö oli. Plussana myös että oma paino oli laitokselta kotiin päästyä -1kg raskauden alkuun verrattuna. Oli sen verran hyvä ruokavalio. ;) Nykyisin jos haluan tiputtaa painoa niin syön vain niin kuin söisin kun olin raskaana...
No nyt mua sitten huolestuttaa koska en syö mitään herkkuja. Aloitin laihduttamisen ennenkuin tulin raskaaksi ja jatkan samaa ruokavaliota edelleen. Syön siis monta pientä terveellistä ateriaa päivittäin ja pieni herkkupäivä muutaman viikon välein. Neuvola tietää tästä ja annoin heidän lukea ruokapäiväkirjaani ja he olivat sitä mieltä että syön esimerkillisesti. Ruokavaliossa ei siis korjattavaa ole.
Miten siis menettelen?
Nyt kun kotona olen mittaillut niin kaikki tulokset todella hyviä. Mutta eihän se niin tarkkaa ole kuin labrassa otettu näyte.
Vauva kasvaa hyvin masussa, vastaa täysin viikkojaan.
Sen mukaan olisit diabeetikko.
Itselläni oli 4,9, 8,0 ja 4,3. Ja olin siis sairastunut rask.ajan diabetekseen. Ruokavalio ja hiilareiden välttäminen.
Synnytyksen jälkeen sokeriseurannat labrassa säännöllisesti.