Haluaisin irtosanoutua työstäni. En vaan millään kehtaa.
Tilanne on tämä, että olen 1,5 vuotiaan pojan työssäkäyvä äiti. Olen ollut töissä jo muutaman kk:n ajan ja pojalla on mennyt hoidossa oikeen mukavasti. Työsuhteeni on määräaikainen. Nyt työssäkäynti on alkanut ihan suunnattomasti ahdistaa ja minulle on tullut tunne, että tulen katumaan aikaista työhönpaluutani. Minulla on ihan kiva työ (ei tosin koulutusta vastaava), hyvä palkka ja mukavat työkaverit. Mutta nyt sydän sanoo, että aikaa pitäisi viettää enemmän aikaa lapsen kanssa. Miten rohkaista itsensä ja lopettaa työt? Kärsin ilmeisesti " kiltin tytön" syndroomasta, kun irtisanoutuminen on niin hiton vaikeaa. Jotenkin kurjaa jättää muut pulaan, kun tiedän, että uuden työntekijän saaminen tilalleni on hankalaa...
Kommentit (12)
Vierailija:
haluta palkata töihin? Kun alkaa " ahistaa" .
No höh, jos työnantaja haluaisi irtisanoa sinut, niin luuletko, että tuntisivat paljon sympatiaa?
Jos sulla on määräaikainen työsopimus, niin kannattaa lukea se tarkkaan miten itse asiassa irtisanoutuminen hoidetaan. Käytännössä kai kyseessä on sen määräaikaisen sopimuksen purku. Työnantajan ei todennäköisesti ole pakko suostua, mutta kyllä nyt kai jokainen suostuu, kun ei kukaan halua sellaista työntekijää, jolla ei ole motivaatiota ja on lähtökuopissa.
Selvitä tuo sopimustilanne. Kirjoita sen jälkeen kirjallinen ilmoitus ja menet sen kanssa esimiehesi puheille.
Kuten edellinen vastaaja jo sanoi, niin kyse olisi määräaikaisen työsuhteen purkamisesta. Voit joutua korvausvelvolliseksi, esim. maksamaan uuden työntekijän hakukustannukset tai korvauksia, jos uutta työntekijää ei löydy.
En tosiaan ollut tietoinen tuollaisista lainkoukeroista enkä varsinkaan siitä, ettei työnantajan ole pakko suostua irtisanoutumiseen. Luulin, että kyseessä olisi vaan ilmoitusluontoinen asia. No, täytynee perehtyä sitten paremmin työsopimuksen pienellä präntättyyn osuuteen. -ap
täällä aivan samassa tilanteessa oleva äiti ja irtisanoin juuri jouluna itseni. olin muutaman kk töissä, mutta tutkippa työsopimustasi....luulisin että sullakin on 4kk koeaika jolloin voit irtisanoutua koska vaan. ja mä ainakin vaan soitin pomolle ja se sano et ok.
täällä yks samanlainen liian kiltti. mutta hei...ei muttaku rohkeutta peliin. kyllä ne ymmärtää että tämä ei nyt ollutkaan sinulle sopiva järjestely. kyllä työntekijöitä aina löytyy........
palaisitko sitten kotihoidontuelle vai työttömyyskorvaukselle?
Mutta minun alallani on helppo saada osa-aikatyötä/keikkatyötä, joten varmaan sellainen vaihtoehto tulisi jossain vaiheessa kyseeseen. Olisi parempi ratkaisu tässä elämäntilanteessa....-ap
haluta palkata töihin? Kun alkaa " ahistaa" .