Onko nyt huono aika ostaa asunto? USAn tilanteen takia siis?
Itse olisin valmis ostamaan uuden jos vaan saadaan tää nykyinen myytyä, mutta miestä hirvittää jos tulee lama jos tuo USAn talous hässäkkä leviää tännekin.
Mielipiteitä kiitos!
Kommentit (21)
Jenkkien tilanne vaikuttaa tännekin, mutta viiveellä.
olisin enemmän yllättynyt, jos ei vaikuta. Se kuinka paljon se vaikuttaa, onkin sitten vaikeampi kysymys. Suomessa ei ole asuntomarkkinoilla eikä luottomarkkinoilla mielestäni läheskään niin pahoja ylilyöntejä kuin USA:ssa, mutta toisaalta se ei tarkoita, etteikö niitä voisi olla ollenkaan. Lisäksi USA on niin suuri talous, että sen mahdollinen taantuma vaikuttaa erittäin todennäköisesti muuallekin. Lisäksi on epäilty vahvasti osakekuplaa mm. Kiinassa, joten ongelmat saattavat olla laajempia.
Kun on pitkään noustu ja asiat ovat pitkään näyttäneet hyviltä, ihmiset ottavat helpommin riskejä, vaikka samalla ollaan aina hieman lähempänä huonompia aikoja. (Huonot ajat tulevat aina joskus, ajoittaminen on vaan ennalta melkoisen vaikeaa.) Nyt näyttäisi siltä, että ainakin jonkin verran huonot ajat ovat hyvin lähellä.
En jättäisi asuntoa ostamatta, mutta varoisin juuri nyt suurta lainaa ja riskejä. Ainakaan noilla bruttotuloilla en ottaisi noin suurta lainaa, en oikeastaan edes parempana aikanakaan. Ottakaan laina, josta selviäisitte yhden tuloilla.
Asunnon ostamattomuudessa on myös riski, että asunnon hinnat eivät laske tai laskevat sen verran hitaasti, että vuokraaminen tulee kalliimmaksi. Riski on keskimäärin aika suuri, nyt todennäköisesti pienempi kuin " keskimäärin" , mutta kukaan ei pysty sanomaan kuinka suuri riski todellisuudessa on.
Toisaalta jos pk-seudulla asutte, siellä olen kuullut tilanteista, jossa vuokralla asuminen tulee edullisemmaksi kuin korot + vastike yms. En tiedä näiden paikkaansa pitävyydestä, mutta laskea tietenkin kannattaa.
En ottaisi sitäkään suuremmalla syyllä noin suurta lainaa. Nykyisestä asunnosta saatavalla rahalla + pienemmällä lainalla uskoisin teidän saavan kuitenkin ihan ns. asuttavan kodin, joten tuskin on varsinaista pakkoa isoon lainaan. Ongelma tietenkin on, jos ette ole ehtineet vielä lyhentämään paljoa edellisen asunnon lainaa, mutta silloin sitä suuremmalla syyllä olisin varovainen. Suuremmalla lainalla lyhennystahti olisi entistä hitaampi ja riskit suuremmat. Sekä tietenkin korkokulut kovat.
Löytyisikö jotain selkeästi edullisempaa? Jos tilanne näyttää hyvältä muutaman vuoden kuluttua, voittehan sitten vaihtaa.
Näin siis itse tekisin. (Tai itseasiassa itse en muuttaisi ollenkaan, jos ei ihan pakko, mutta se ei taida olla teillä vaihtoehtona.)
Tuon uuden hintapyynti on 300000, mutta jos sen saisi vaikka 290000 ja omasta saisi käteen 110000, niin lainaa tarvitsisi vielä 180000...
Se on kyllä paljon... ap
Ja silloinkin muistaa tinkiä. Luottolaman vaikutus ei vielä näy hintapyynnöissä, mutta myyntiajoissa se jo näkyy ja näin ollen hyvä tinkijä voi säästää useamman vuoden keskimääräisen nettopalkan verran.
Vierailija:
Löytyisikö jotain selkeästi edullisempaa? Jos tilanne näyttää hyvältä muutaman vuoden kuluttua, voittehan sitten vaihtaa.Näin siis itse tekisin. (Tai itseasiassa itse en muuttaisi ollenkaan, jos ei ihan pakko, mutta se ei taida olla teillä vaihtoehtona.)
vaihtaa, kun ne on sitten nykyistä vastaavia kooltaan. Aluetta ei haluta vaihtaa lasten koulujen takia. Eli voi olla että ollaan sitten tässä edelleen ja vaihdetaan n 5 vuoden kuluttua, kun tästä on lähes kaikki laina maksettu.. ap pohtii täällä.
Nyt kun ihmiset ovat turtuneet pitkiin laina-aikoihin, tämä saattaa kuulostaa hurjalta, mutta pitäisin lainaa liian suurena, jos laina-aika ylittää 15 vuotta. Ei ole montaa vuotta, kun tuo ja sitä lyhemmät olivat hyvin yleisiä laina-aikoja. Tuon jälkeen korkokulut nousevat koko laina-ajalle aika nopeasti sekä tietenkin riskit kasvavat. Laina lyhenee hitaasti, jolloin menee melkoisen kauan, ennen kuin edes puolet lainasta on lyhennetty.
Ja oletteko laskeneet miten pärjäätte, jos toinen jää työttömäksi? Tai muuten kulunne nousevat syystä tai toisesta rajusti? Tai ihan mitä tahansa.
Normaalitilanteessakaan en suosittelisi tuollaista lainaa, enkä varsinkaan nyt, kun talouden tilanne näyttää epävarmalta.
t. 8&10
Mistä kaupungista ja millaista asuntoa olette ostamassa? Uudistuotantoa vai vanhaa?
t. 8 jne
Se me varmaankin pystyttäisiin maksamaan. Ja koron marginaalin saisi pankissa varmasti alemmas kuin tuo laskurin valmiiksi antama on. Tuossa laskurissa oli 5,2 % vuosikorko.
ap
kiitos kun olet vastaillut 8 / 10 !
Vierailija:
Mistä kaupungista ja millaista asuntoa olette ostamassa? Uudistuotantoa vai vanhaa?t. 8 jne
ihan hirveästi. 12 kk Euribor on nyt 4,754 % ja esim. 0,4 marginaalilla ollaan jo 5,154 %:ssa. Voihan marginaalissa vähän alas päästä ja esim. Primella päästä vähän alemmas, mutta tuon kaltaiseen kikkailuun en sinänsä laskelmiani todellakaan perustaisi. Korot heilahtelevat kuitenkin sen verran nopeasti.
Koronnousuvaraa kannattaa jättää, sanoivat asiantuntijat ja ennusteet mitä hyvänsä. Korot ovat viime vuosina mitä olen seurannut useinkin liikkuneet juuri päinvastaiseen suuntaan, kuin on ennustettu ja viime aikona heiluneet minne suuntaan sattuu. Vaikka juuri nyt veikkaisin niiden olevan hieman laskusuunnassa, kukaan muu ei tule korkojanne maksamaan kuin te itse, jos ne pomppaavatkin.
Sinänsähän tilanteenne ei ole mikään kaikkein riskialttein, että teillä on omaa rahaa jo tuo n. 100000 ¿. Siltikään en itse noin suurta lainaa ottaisi, mutta en teitä ihan täysin hulluina ja kajahtaneina pitäisi vaikka ottaisittekin. En tosin täysin fiksuimpinakaan taloudellisesti ajatellen. Myisin teinä kuitenkin ehdottomasti vanhan asunnon ensin.
Asuntojen hintojen romahdus on levinnyt jo Ruotsiinkin. Ei mene kovin kauan kun Suomessa on sama tilanne.
http: //www. hs. fi/talous/artikkeli/Asuntojen+hintojen+l%20asku+jyrkentyi+Ruotsissa/1135232495528?r%20ef=rss
Vierailija:
ihan hirveästi. 12 kk Euribor on nyt 4,754 % ja esim. 0,4 marginaalilla ollaan jo 5,154 %:ssa. Voihan marginaalissa vähän alas päästä ja esim. Primella päästä vähän alemmas, mutta tuon kaltaiseen kikkailuun en sinänsä laskelmiani todellakaan perustaisi. Korot heilahtelevat kuitenkin sen verran nopeasti.Koronnousuvaraa kannattaa jättää, sanoivat asiantuntijat ja ennusteet mitä hyvänsä. Korot ovat viime vuosina mitä olen seurannut useinkin liikkuneet juuri päinvastaiseen suuntaan, kuin on ennustettu ja viime aikona heiluneet minne suuntaan sattuu. Vaikka juuri nyt veikkaisin niiden olevan hieman laskusuunnassa, kukaan muu ei tule korkojanne maksamaan kuin te itse, jos ne pomppaavatkin.
Sinänsähän tilanteenne ei ole mikään kaikkein riskialttein, että teillä on omaa rahaa jo tuo n. 100000 ¿. Siltikään en itse noin suurta lainaa ottaisi, mutta en teitä ihan täysin hulluina ja kajahtaneina pitäisi vaikka ottaisittekin. En tosin täysin fiksuimpinakaan taloudellisesti ajatellen. Myisin teinä kuitenkin ehdottomasti vanhan asunnon ensin.
Joo, jos tässä nyt ruvetaan uutta ostamaan, niin ehdottomasti vanha ensin myydään pois. Ja yritetään tinkiä ostettavasta...
Mutta kiitos vielä paljon kommenteistasi! Niistä sain paljon ajateltavaa. Täytyy koittaa pitää pää kylmänä, eikä mennä tunteen varassa näissä asuntoasioissa :)
ap
Kannattaa katsoa ainakin seuraavat asiat:
- Onko asunto ollut pitkään myynnissä? (Nyt on joitakin uusia Tampereen seudulla ollut myymättä pitkään.)
- Onko yhtiö valmistumassa pian ja onko siinä paljon myymättömiä asuntoja?
- Jos jompi kumpi pätee, kannattaa yrittää ehdottomasti tinkiä
- Tai jos rakennusliikkeellä on paljon myymättä muissa kohteissa, saattaisi heilllä olla halua tinkaamiseen silloinkin
- Katsokaa, että talo on rakennettu kunnolla
- Itse ottaisin joltain tunnetummalta rakentajalta, sillä nyt rakentamisen käydessä kuumana on ollut monenlaisia tekijöitä liikkeellä (Tai jos tuntisin pienen tekijän laadun, niin silloinkin tietty ok. On niissäkin hyviä.)
- Valitettavasti isokaan rakennusliike ei takaa lopulta mitään. Se on tosin hieman helpompi saada vastuuseen, jos jotain ilmenee, ja niillä on sentään maine menetettävänä.
t. 8
http: //www. uusisuomi. fi/blogit/teknobeduiini/asuntolama-hyokyy
http: //www. taloussanomat. fi/ulkomaat/2007/12/27/Asuntojen+hintojen+lasku+enn%E4tykseen+USA%3Assa/200732721/382
Vierailija:
Kannattaa katsoa ainakin seuraavat asiat:- Onko asunto ollut pitkään myynnissä? (Nyt on joitakin uusia Tampereen seudulla ollut myymättä pitkään.)
- Onko yhtiö valmistumassa pian ja onko siinä paljon myymättömiä asuntoja?
- Jos jompi kumpi pätee, kannattaa yrittää ehdottomasti tinkiä
- Tai jos rakennusliikkeellä on paljon myymättä muissa kohteissa, saattaisi heilllä olla halua tinkaamiseen silloinkin- Katsokaa, että talo on rakennettu kunnolla
- Itse ottaisin joltain tunnetummalta rakentajalta, sillä nyt rakentamisen käydessä kuumana on ollut monenlaisia tekijöitä liikkeellä (Tai jos tuntisin pienen tekijän laadun, niin silloinkin tietty ok. On niissäkin hyviä.)
- Valitettavasti isokaan rakennusliike ei takaa lopulta mitään. Se on tosin hieman helpompi saada vastuuseen, jos jotain ilmenee, ja niillä on sentään maine menetettävänä.t. 8
Omakotitaloon en ainakaan nyt laittaisi rahaa vaan odottelisin ihan rauhassa hintojen jatkavan laskuaan. Pääkaupunkiseudulla hintojen lasku on ollut ripeintä tilastokeskuksen mukaan. Taitaa se USA ja Ruotsi jo vaikuttaa tännekin.
AP, älkää ainakaan vielä ostako. Ehkä kuitenkin kannattaa myydä vanha pois.
http: //www. taloussanomat. fi/omatalous/2007/12/14/Omakotitalojen+hinnat+k%E4%E4ntyiv%E4t+laskuun+/200731794/322
Molemmat ollaan työssäkäyviä ja bruttotulot on 2300 + 3500 e kk