Mikä helvetin " ponnistuslupa" ?? Aion ponnistaa tasan sitten kun mun ponnistuttaa!!!
Olen piakkoin synnyttävä nainen ja mua ärsyttää ihan suunnattomasti tuo synnytyskertomuksissa esiintyvä ilmaus " ponnistuslupa" siis se kun kerrotaan kuinka " kätilö antoi luvan ponnistaa" . Mä en takuulla aio mitään lupia kysellä, vaan ponnistan tasan silloin kun mua ponnistuttaa!
Kommentit (22)
Hän näkee ja tuntee tilanteen ehkä paremmin. Voi olla huono asento lapsella tai liian vähän auki. Ponnistustunne on kyllä helv... voimakas mutta silti, kuuntele kätilön ohjeita.
1cm jäljellä ja suu on auki 3 cm. niin teet vaan hallaa itsellesi ja lapselle. Ensinnäkin liian aikainen ponnistaminen aihuttaa sen että paikat turpoaa joten se avautuminen hidastuu tais itten repät joka suuntaa ja siinä sitten parannut.. Lapsi saattaa saada ties mitä vammoja varsinkin jos Lapsi on otsatarjonnassa siinähän sitten ponnistelen muutaman sentin reijästä ilman lupaa ja tapat kakarasi..
Katsos kultaseni joskus se ponnistus tarve tulee ennen kuin kohdun suu on auki sen maagisen 10 cm ja silloin ei saa ponnistaa. Ellet halua noin simmpelisti sanottuna 2 h ponnistusvaihdetta ja erittäin revenneitä paikkoja...
Kun odotat lupaa selviät ponnistuksesta 2-15 minutissa.
T 2, kolmen äiti ja ei tarvetta ponnistaa kertaakaan
Ehkä kätilöt tietää vähän paremmin mitä tekevät kuin sä!
niin ei kannata alkaa ponnistamaan ilman ponnistamisen tarvetta, jos vaan vauvalla on kaikki kunnossa eli ei ole kiire syntyä esim heikkojen sydänäänien vuoksi. Voit odottaa tarvetta ponnistaa vaikka tuntikausia.
Yli kahden tunnin odotus kuulemma laittaa heidät epäilemään, että synnytys pysähtyy. Mulla oli lapsi väärässä asennossa, mutta korjasi itsensä noiden neljän tunnin aikana. Ihan vaistojen varassa synnytin ja syntyikin sitten helposti 5 min ponnistuksella.
kun vauvan pää on ulkona ja napanuoraa tarkastellaan. Mitä siitä jos on kaulan ympärillä, antaa ponnistaa vaan!!
Ei kai ne huvikseen niitä " lupia" jakele. Kätilöt osaavat työnsä. Pidä sä turpas kiinni ja kuuntele ohjeita!
Silloin ponnistetaan kun kätilö antaa luvan. Et sä itse sinne alapäähäsi näe. Ei lentokoneetkaan laskeudu ilman lennonjohdon lupaa.
Se ponnistamisen pidätteleminen on tosi vaikeaa, ellei mahdotonta. Mua ponnistuttaa aina kun vedet ovat menneet. Vaikka en ois auki laisinkaan vielä. Mutta pakko yrittää pidätellä, muuten repeää.
Sä siis aiot ponnistaa vaikka olisit alle 10cm auki.. No, omapahan on tosiaan värkkis. Se repee ja pahasti, heh.
Mä en todellakaan lähtisi ponnistamaan ennen kuin tosiaan kätilö on antanut " luvan" , ja niin aion myös kiltisti odottaa tässä kolmannessa synnytyksessäkin :)
Vierailija:
Voit odottaa tarvetta ponnistaa vaikka tuntikausia.
Minä en ainakaan jaksanut lämpimikseni odotella hirveiden supistusten takia! Kyllä se ponnistaminen onnistuu ilman tarvettakin.
10
Kohdunsuusta oli vielä reunoja jäljellä, ja kätilö veti niitä sormineen pois edestä, että pääsisin ponnistamaan. Olisipa ollut tosi kiva revetä syvältä emättimestä vain sen takia, että " mähän ponnistan just silloin kun siltä tuntuu!"
ponnistutti niin vietävästi alusta loppuun ja nippanappa sain sitkuteltua melkein 10senttiin ja viimein sain luvan - aah, mikä helpotus ja vauva ekalla pinnistyksellä pihalle
mä olen kuulemma niitä, joilla vauva on liiankin alhalla ja tuloillaan, sanoi vanhempi kätilö heti alkajaiseksi
Vierailija:
Niin, se kuule on asia niin että, jos alat ponnistaa ns liian aikaisin, teet siinä hallaa vauvallesi sekä itsellesi. Mutta omapa on asiasi! Tule sitten kertomaan jos tilanne menee siihen että, olisit halunnut ponnistaa mutta kätilö " kielsi"
Siinä olisi kärsinyt tyhmästä päästä sen jälkeen koko ruumis JA SE VAUVA.
Itse jouduin kesken ponnistulejen sektioon ja käsky kävi, että nyt et sitten ponnista vaikka siltä tuntuu.
Meinas pää hajota, kun tuntu, että jostain se " paine" oli saatava ulos :-)
No ei mene aina noinkaan. Itse kuuntelin kätilöin ohjeita ja ponnistin kun sain luvan (liian aikaisin ei onneksi ees ponnistuttanut), siltikin ponnistusvaihe kesti about tunnin.
Vierailija:
1cm jäljellä ja suu on auki 3 cm. niin teet vaan hallaa itsellesi ja lapselle. Ensinnäkin liian aikainen ponnistaminen aihuttaa sen että paikat turpoaa joten se avautuminen hidastuu tais itten repät joka suuntaa ja siinä sitten parannut.. Lapsi saattaa saada ties mitä vammoja varsinkin jos Lapsi on otsatarjonnassa siinähän sitten ponnistelen muutaman sentin reijästä ilman lupaa ja tapat kakarasi..Katsos kultaseni joskus se ponnistus tarve tulee ennen kuin kohdun suu on auki sen maagisen 10 cm ja silloin ei saa ponnistaa. Ellet halua noin simmpelisti sanottuna 2 h ponnistusvaihdetta ja erittäin revenneitä paikkoja...
Sanoin että se tulee nyt. Ei ponnistuttanut kun vaan tuntui että muksu työntyy ulos. Kukaan ei uskonut ennenkuin muksu tipahti kirjaimellisesti siihen sängylle. Lääkäriltä oli lähtä taju! Sen silmät pyöri ja hän ravisteli päätänsä=)
Kohdunsuu aukesi samalla kun vauva työntyi ulos. Kätilö sanoi jälkeenpäin että hän oli varma että menee vielä useampi tunti ennen vauvan syntymistä. Pari pikku tikkiä tuli.
Ja tosiaan ei tarvinut ponnistaa. Ennemmin koitin pidätellä kun tuntui että sieltä se tulee. Pelkäsin että repeän pahasti. Eikä ole väärä mittatulos tuo 4cm kun juuri muutama sekunti aiemmin oli sekä kätilö että lääkäri kokeilleet.
Kyllä niillä kaikilla toimenpiteillä on ihan oma tarkoituksenja, ei niitä suoriteta vain synnyttäjien kiusaksi.