Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaanko viedä esikoisen virikehoitoon, kun meille syntyy kaksoset?

Vierailija
29.12.2007 |

Olisi hieman vajaa 3-vuotias kaksosten syntyessä, mikäli syntyvät lähes täysiaikaisina. Tyttö on ollut pph:lla hoidossa, kun olen tässä välissä ollut töissä. Ensin ajattelin, että tietysti kaikki kotiin, esikoinen myös. Mutta kun olen lukenut kaksosäitien tarinoita, niin on ruvennut epäilyttämään oma jaksaminen. Kaikki tutut ovat ottaneet esikoisen kotiin kakkosen syntyessä, olisin sitten itse erilainen.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni esikoinen oli 2v11kk kun kaksoset syntyivät. Mulla raskaus meni loistavasti ja jaksoin touhuta ja ottaa esikoisen kotihoitoon kun jäin virallisesti äitiyslomalle. Sairaslomalle jäin jo vk 23 työni luonteen takia.

Vauvat syntyivät laskettuna päivänä ja olivat n.3,5 kg molemmat. Isä piti kolmen viikon isyysloman ja päälle kesäloman.

Alkuun vauvojen heräily öisin tuotti minulle jaksamis ongelmia,esikoinen kun ei enään nukkunut päiväunia. Mutta kummasti sitä jaksoi. Meillä kaksoset olivat ekan puolivuotta täysin erirytmissä,kun toisen vein nukkumaan,niin toisen nostin sängystä. Kokoajan oli vauva hoidettavana,mutta silti esikoisen hoito ja viihdyttäminen onnistui jotenkin. Otin häntä paljon vauvojen hoitoon mukaan.

Kaksoset ovat nyt 8 kk vanhoja ja arki helpottuu päivä päivältä. Nukkuvat ja heräilevät samoihin aikoihin ja nukkuvat muutenkin pitkiä päikkäreitä monta kertaa päivässä,joten aikaa jää hyvin esikoiselle.

Kyllä minä olen tyytyväinen että jätin esikon kotiin.

Mutta itse mietit mitä jaksat ja toimit senmukaan.4

Onnea silti kovasti tulevista kaksosista:) Kyllä se on sellainen tupla onni,niin vanhemmille kuin itse lapsillekkin:)

Vierailija
22/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tietty se on varmaan kiva vaan jäädä kotiin makaamaan, mutta miksi edes tehdä lapsia jos ne sitten jätetään yhteiskunnan kasvatettavaksi?! :-O

;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi 3-vuotias on jo sen verran iso, että kaipaa ikäistään leikkiseuraa ja voin kuule kertoa, että sitä leikkiaikaa ja -seuraa hän ei tule sinusta saamaan vaikka miten haluaisit.

Vierailija
24/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 30 vuotta sitten äidit hoitivat lapsensa YKSIN, tosin silloin hoitoon vietiin aiemmin. Mutta ikinä ei pidetty isompaa hoidossa jos oli pienemmän kanssa kotona. Ja hengissä selvisivät! Eikä ainakaan meidän lähipiirissä ollut ketään, jolla olisi asunut mummot tai tädit samassa taloudessa. Kaikki ei ole maalta ja tuo saman katon alla asuminen oli yleistä just sota-aikaan, ei enää 70-luvulla. Nykyaja mammat tarttis vähän itsekuria eikä aina tarvi mennä matalimman aidan kautta. Sen saa mitä tilaa - olkoot hankkimatta lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa.

Vierailija
25/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea ei voi suunnitella. Ja esikoinen menee osa-aikaiseen hoitoon ihan mitä vaan nuo nykyajan äideistä valittajat sanookin.

Vierailija
26/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä 30 vuotta sitten äidit hoitivat lapsensa YKSIN, tosin silloin hoitoon vietiin aiemmin. Mutta ikinä ei pidetty isompaa hoidossa jos oli pienemmän kanssa kotona. Ja hengissä selvisivät! Eikä ainakaan meidän lähipiirissä ollut ketään, jolla olisi asunut mummot tai tädit samassa taloudessa. Kaikki ei ole maalta ja tuo saman katon alla asuminen oli yleistä just sota-aikaan, ei enää 70-luvulla. Nykyaja mammat tarttis vähän itsekuria eikä aina tarvi mennä matalimman aidan kautta. Sen saa mitä tilaa - olkoot hankkimatta lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa.

___

Suuria ikäluokkia ei todellakaan kannata ihannoida ainakaan lisääntymisasioissa. Pahempia kämmäreitä ei Suomen historiassa ole. Heitä oli noin 100 000 per vuosi, ja he synnyttivät noin 60 000 lasta vuodessa. Se on hirveän vähän. Äidit siis ehkä hoitivat lapsiaan muutaman kuukauden ihan yksin itse, mutta todella harvalla niitä lapsia oli ainakaan kahta enempää. Monet eivät lapsia tehneet lainkaan, ja yhden lapsen perheet olivat yleisiä.

Vierailija
27/27 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmaa ei olisi, jos suurilla ikäluokilla olisi ollut normaalit lapsiluvut.