myyntivoittovero itse rakennetusta talosta?
löytyisikö asiantuntevia ihmisiä paikalta? tämä on täysin hypoteettista...mutta on mahdollista, että saisin viran niin kaukaa nykyisestä asuinpaikastamme, että meidän olisi pakko muuttaa (tai sitten minun asua yksin toisella paikkakunnalla viikot...ei hyvä vaihtoehto). olemme rakentaneet itse talon emmekä ehkä ehtisi asua siinä kahta vuotta, miten silloin myyntivoitto määritellään?? kuka ja miten siis määrittelee talon kokonaishinnan " ennen myyntivoittoa" ?
Kommentit (5)
Sitä en vaan muista miten ne prosentit meni. Mutta jos ootte työt tehneet kaikki ite niin voi olla edullisempi tuo hankitameno-olettama
sekä varainsiirtovero. jos käyttää myynnissä välittäjää, niin sen kulut. Mahdollisesta voitosta menee 28 % veroa.
Hankintameno-olettama alle kymmenen vuoden omistuksesta on 20 % myyntihinnasta. Eli verotettavaksi voitoksi jää 80 % myyntihinnasta ja siitä 28 % luovutusvoittovero.
Todennäköisesti oikeat kulut on tässä tapauksessa edullisempi vaihtoehto. Vero-sivuilta saa lisää tietoa myyntivoitosta.
kuulostaa ärsyttävän monimutkaiselta ;).
kannattaa kyllä harkita sitäkin vaihtoehtoa että sinä asuisit toisella paikkakunnalla siihen asti. Oman asunnon myynnin verottomuuden edellytyksenä on että asunto on ollut omassa ja/tai perheen käytössä yhtäjaksoisesti vähintään kaksi vuotta (asuntoon muuttamispäivästä lasketaan eli kun on tehnyt muuttoilmoituksen väestörekisterikeksukseen).
kannattaa tietty kaivaa esiin, ja oisko se sit niin että mitä kuitteina löytyy vähennetään myyntihinnasta ja siinä on verotettava osuus?? vai saisko sitä omaa työttään mitenkään laskea? tuskin. kun eihän siitä ole maksettu mitään veroja eikä mitään. Ehkä jos on pitänyt palkattomia ansiotyöstä rakennusaikaan ne vois laskee kuluihin mukaan. Selvii vain soittamalla verottajalle.
Tosin ei se myyntivoiton vero ole paha verrattuna normaaliin palkkaveroon.