n.2-vuotiaan kengistä tärkeää asiaa! Kannattaa lukea ja kommentoida! =)
Niin, siis minulle tärkeää... olen miettinyt, ja varmaan moni muukin, että kuinka monet kengät tuon ikäinen (n.2v.) OIKEASTI tarvitsee?
Nyt en haluaisi vastauksia " lastenvaatefriikeiltä" , jotka vastaavat että " meillä on 2-vuotiaalla kahdet nahkaiset kävelykengät, joista toiset pihakäytössä, toiset " paremmassa käytössä" , kahdet goretex-kengät, tavalliset kumisaappaat, lämminvuorikumisaappaat, hienostelukengät kauppareissuille, juhlakengät sisäkäyttöön, lenkkarit sekä kuomat ja varakuomat. Ja kahdella vanhemmalla lapsella myös sama määrä kenkiä." No, tämä oli kärjistetysti, mutta lähes tuollaista muistan joskus näiltä palstoilta lukeneeni. EI silti, olisihan se mukavaa jos olisi varaa ostaa lapselle (ja itsellekin! :-) ) tuollainen määrä kenkiä yhtä talvikautta varten...mutta kun ei ole.
Mutta siis, mikä on järkevä ja tarpeellinen (!) määrä kenkiä? Tietysti kengän pitää olla hyvä ja oikeankokoinen. Mutta lapsen jalka kasvaa nopeasti, onko järkeä ostaa esim. kahdet talvikengät yhtä talvea varten, JOS sama kenkä on kokonsa puolesta sopiva koko talven?
Millaisilla kenkävarustuksilla n.2-vuotiaanne kulkee vuoden ajan? Eli monetko ja millaiset talvikengät, kevätkengät, kesäkengät, ja syksykengät lapsillanne on, ja millaiset? Voisitteko myös kertoa mitä kenkämerkkejä suositte, ja löydättekö alennusmyynneistä lastenkenkiä? Ostatteko aina kaikki lastenkengät uutena?
Kommentit (27)
Olen vähän palkokasvi nenässä, että täällä ei saa tai osaa mukamas vastata ne, joiden lapsilla on enemmän kuin " sallittu" määrä kenkiä. Kyllä minä ainakin väitän, että osaan suositella niille, jotka haluavat vähemmän kenkiä hankkia (taloudellisista, ekologisista tms. syistä), myös heille suositella kenkiä.
Minusta vähimmäismäärä kenkiä tuon ikäiselle on kahdet kengät. Yksinkertaisesti siitä syystä, että jalat eivät totu yksiin kenkiin ja toisekseen, että kengät ehtivät " levähtää" välillä (mm. kuivua). Itse luultavasti ostaisin tuon ikäiselle toiset nahkaset kengät (esim. Kavat) ja toiset goret (esim. Viking), jos pitäisi kaksilla kengillä mennä. Lisäksi uskon, että jos lapsi on päivähoidossa on kumisaappaat välttämättömät ja luultavasti joutuu hankkimaan jotkut tarhatossut vähintään.
Ja mikäli tuntuu, että taloudellinen tilanne ei anna periksi ostaa kaksia kunnollisia talvikenkiä uutena edes alennuksia hyödyntäen, niin minusta toiset kengät voi vielä ostaa hyvin käytettynä, kunhan katsoo, että kenkiä ei ole astuttu linttaan edellisen käyttäjän aikana. Se on totta, että kengät ovat kalliita ja vaikka taiten ostaisi, voi yhden kuun lapsilisän saada uppoamaan kokonaan talvikenkiin. Itse kuitenkin säästäisin mieluummin esim. haalarista kuin kengistä, sillä haalari ei samalla tavoin lapsen terveyteen vaikuta kuin kengät.
asianmukaiset, siistit ja hyvännäköiset varusteet. SILTI meillä on kaikilla lapsilla ollut pienenä vain yhdet hyvät goretex-talvikengät joilla on pärjätty koko talvi ja ehkä vielä seuraavana syksynä ennen uusien ostoa. Lisäksi on tarvittu hienommat talvisaappaat juhlamenoihin mekon ja pitkän takin kanssa, käytetään myös kauppareissuilla, sekä kumisaappaat. Talvijuhliin on mustia nahkasisuksisia lakerikenkiä joka koossa ja näitä on kierrätetty jokaisella tytöllämme jo vuosia. Päiväkodissa on nahkatossut.
Kesällä käytetään lähinnä urheilusandaaleja ja juhlissa hienompia sandaaleja. Lenkkarit keväällä ja syksyllä päiväkodissa, lisäksi siistimmät kävelykengät.
Talvella
- 2 x goret (Viking ja Primigi)
- lämminvuoriset kumisaappaat (Viking)
- mekkosaappaat (Primigi)
- juhlakengät (Lelly Kelly)
Kesällä
- kumisaappaat
- kävelykengät (Kavat)
- lenkkarit (Primigi)
- sekalainen määrä sandaaleja ym.
Ostan yleensä kengät uutena, mutta esim. juhlakenkiä joskus vähän käytettynäkin. Kyllähän lasten kenkiin saa rahaa uppoamaan vaikka kuinka ;)
Siis sisätossut lisäksi (Giessweinin tossut ovat ehdottomat ykköset talvella, ainakin meidän päiväkodissa on kylmät lattiat).
on käytössä nyt Richterin goretex kengät ja nahkaiset karvavuorelliset Tepsut, sekä Nokian lämminvuori kumisaappaat. Näillä on pärjätty kivasti, poika on kotihoidossa.
Heissan!
Yleisesti ottaen kannattaisi kyllä olla enemmän huolissaan siitä minkälaisia ja minkä kokoisia kenkiä lapsillansa pitää. Olen ymmärtänyt että aika moni lapsi kävelee ihan liian pienissä kengissä. Aika harva varmaan tulee ajatelleeksi että kengissä on vähän huono säästää, kun on aika tärkeää että jalat saisi kasvaa rauhassa, eikä muokkaantua väärän kokoisissa kengissä. Paljon näkee että vaatteisiin panostetaan kyllä, mutta kengissä säästetään, kun asian pitäisi olla ihan toisin päin. Samoilla jaloilla pitäisi jaksaa mennä läpi koko elämän! Itse ainakin suosittelen että on vähintään ne kahdet kengät kauteen joista ainakin toiset pitää olla ihan uudet, eikä toisen lapsen lyttyyn tallaamat. Ja ostohetkellä pitäisi muistaa laskea sitä kasvunkin varaa 1-1,5 cm, eikä ostaa nippanappa just meneviä. Kasvupyrähdyksen aikanahan jalat saattaa kasvaa vaikka parikin numeroa puolessa vuodessa! Kätevä vanha kikka on piirtää lapsen jalan ääriviivat paperin päällä ja mallata sitten kaupassa kenkien sisälle. Itse olen ihan hurahtanut Goretex kenkiin, ne kun on niin helpot, jalat pysyy kuivina ja lämpiminä, mutta ei tule sitä kumisaapas-hikisukka-efektiä. Merkeistä on hyviä kokemuksia Viking, Ecco ja nyt uutena tuttavuutena Superfit, jota kai suosittavat ihan ortopeditkin.
*Talvigoret
*Kuomat (vähän käytetyt kierrätyskengät)
*Kumisaappaat
*Nahkanilkkurit (syksyltä, käytetään kauppareissuilla)
Kevääksi uudet nahkanilkkurit
Kesäksi sandaalit ja toiset kengät
Näillä mennään.