suomenruotsi kuulostaa ihan kauhealta, taas kaupassa joku
puhui kotikieltänsä niin rumasti lausuen että huh. miksi ette lausu sanoja niinkuin ruotsalaiset, pehmeästi ja kauniisti?
Kommentit (36)
De där " kiva" ," nami" mm. orden. Det är klart att finskan smittar av sig till finlandsvenskan,vi bor ju för helvete i finland inte i sverige!
Jag kan inte ens rikssvenska.
(omat vanhemmat mukaanlukien) on asunut/asuu edelleen Ruotsissa.
He ovat usein puhuneet siitä, että VANHEMMAT suomenruotsalaiset puhuvat ihan hyvää " ruotsia" , mutta nuoret eivät enää puhu.
Monie nuorten puhe kuulostaa; " Ota nalle punainen kassi" (=kun koitetaan sanoa " ota punainen nalle kassista" ) eli kieli ei ole ruotsia, vaan jotain kummallista soperrusta, eli kielioppia ei osata.
Ja myös tämä " Det var jättekiva jätkä" kieli kuulostaa kamalalta!
On eri asia puhua suomenruotsia TAI suomea kun kummallista sekakieltä.
Lukiossa muuten luokallemme tuli ruotsissa asunut tyttö, jolla suomalainen äiti ja isä ruotsalainen. Hän nauroi ruotsintunneilla, ettei kukaan ruotsissa puhu niinkuin kirjassa opetetaan (eli ko. sanoja ei käytä kukaan). Eli suomessa ei edes opeteta kunnon ruotsia, vaan suomenruotsia, en ymmärrä...
Itse käyn pari kertaa vuodessa Ruotsissa, ja puhun aina englantia. En edes koita sönkätä ruotsia vaikka sitä osaankin. Ja koskaan ei ole tullut eteen tilannetta, etteikö myyjä tmv. ymmärtäisi englantia...!
Miksei jotain asiaa saisi vihata? Minä vihaan mm. maitoa, en voi sietää sitä makua, oksennus tulee jos juon eli kyllä minä vihaan maitoa.
asiat LIIAN hyvin; pakko keksiä kohteita joihin voi kohdistaa huomionsa ja purkaa turhautuneisuutensa?
15
Vierailija:
15
Miksei jotain asiaa saisi vihata? Minä vihaan mm. maitoa, en voi sietää sitä makua, oksennus tulee jos juon eli kyllä minä vihaan maitoa.
Ainakaan manneja ja mamuja ei viitsi vihata, vaikka niidenkin kieli on mitä on.. niitä ei voi kadehtia muutenkaan.
Vierailija:
Ainakaan manneja ja mamuja ei viitsi vihata, vaikka niidenkin kieli on mitä on.. niitä ei voi kadehtia muutenkaan.
Yleensä suomi kuulostaa rumemmalta.
Kyllä minä ainakin pidän suomenruotsia ihan kokonaisuutena todella rumana, en ole missään kuullut kaunista suomenruotsia.
Vierailija:
Riikinruotsalaiset vaikuttavat puhetyyleineen lähinnä hölmöiltä, mutta suomenruotsi on sointuvaa ja selkeää.
t. täysin suomenkielinen, joka on elänyt lapsuutensa ruotsinkielisellä alueella
suomenruotsia, sulje se. . se nimittäin todellakin kuullostaa kauhealta. tänään Lindexillä kuultua: " här är kivat housut."
että lapsuuden äänimaisema kuulostaa mukavalta.
Jos on lapsuuden viettänyt suomenruotsalaisella alueella, niin toki kielestä tulee mieleen ne ihanat mansikkakesät, äidin letut, ja talvet jolloin vielä oli lunta.
Sama juttu vaikkapa Savossa lapsuutensa kasvaneella, hänelle savonmurre on se lapsuuden kauniit muistot herättävä puheenparsi. Tämä ei kuitenkaan tee savosta tai suomenruotsista sen kauniimpaa kieltä, mitä ruotsin-ruotsi tai vaikkapa pohjoisenmurre on!
Kielestä tekee kauniin sen herättämät muistot. Jos vaikkapa lapsena oli hoidossa tädillä joka puhui raumalaisittain, niin kun aikuisena kuulee jonkun puhuvan kaupassa rauman murretta, kauniit muistot heräävät.
Sama toimii myös käänteisenä; jos lapsena oli kesät hoidossa kerjalan murretta puhuvalla kiukkuisella lapsia vihaavalla tädillä, niin karjana murretta aikuisena kuulleessan kylmät väreet kulkevat selkää pitkin.
Suomenruotsissa on aivan erilainen lausunta kuin riikinruotsissa, myös sanasto on erilaista.
Vierailija:
samoin Ruotsissa puhutussa kielessä.On vähintäänkin outoa, jos jollakin on vain yksi mielipide kummastakin tyyliin " suomenruotsi on rumaa, Ruotsin ruotsi kaunista" kun esim. Skånessa ja Tukholmassa kuulee a i k a erilaista puhetta...........
Miksi nauraisin? He asuvat ULKOMAILLA! Suurin osa suomenruotsalaisista on syntynyt Suomessa ja kaiken lisäksi 95% heidän suvuistaan on täysin supisuomalaista alkuperää.
Vierailija:
Kyllä minä ainakin pidän suomenruotsia ihan kokonaisuutena todella rumana, en ole missään kuullut kaunista suomenruotsia.Vierailija:
Jos yhtään tuntee kumpaakaan niistä, tietää, että niiden kummankin sisällä on valtavat variaatiot. Todennäköisesti ap ei edes erota vaasalaista ja jotain riikinruotsalaista toisistaan puheen perusteella.
samoin Ruotsissa puhutussa kielessä.
On vähintäänkin outoa, jos jollakin on vain yksi mielipide kummastakin tyyliin " suomenruotsi on rumaa, Ruotsin ruotsi kaunista" kun esim. Skånessa ja Tukholmassa kuulee a i k a erilaista puhetta...........
mieheni on finski-svenski! Onneksi hän käyttää ruotsia todella harvoin, mutta saisi olla käyttämättä sitä molotusta kokonaan.