onko täällä diabetikoiden vanhempia? epäilen että lapsellani..
on diabetes. Mistä huomasitte että lapsellanne on diabetes? Minkälaisia oireita oli?
Kommentit (14)
onko muita oireita?
Miten diabetes on huomattu?
pelottaa kun lapsella on tainnut olla jo kauan tauti, mutta emme ole tajunneet epäillä.. :(
Mun lapsellani on näitä oireita. hengitys haisee usein makealle (muttei asetonille sentään). Joku opettaja pari vuotta sitten ehdotti,e ttä pitäisi diabetes tutkia, mutta kun väsymykselle löytyi muu syy (ihan koulun aiheuttama stressi), se jäi. Mietin vain,e ttä JOS se nyt olisi ollut diabeteskin, niin joko me oltais se huomattu?
Soitatte heti huomenna terveysasemalle. Hoitamaton, vastapuhjennut I-tyypin diabetes jää haaviin yksinkertaisella verensokerin mittauksella. Siitä alkavat selvitykset ja hoidot.
vaan mene päivystykseen mittauttamaan sokeri. Lapset menevät sitten todella nopeasti ketoasidoosiin ja koomaan => kuolema kun viimeisetkin insuliinitipat alkavat olla lopussa.
Meillä oli läheltäpititilanne, kun lääkäri vaan sanoi että lapsella on vatsaflunssa eikä suostunut mittaamaan sokeria vaikka pyysin. Yöllä mentiinkin sitten ampparilla sairaalaan tajuttoman pojan kanssa.
Mun lapsellani on näitä oireita. hengitys haisee usein makealle (muttei asetonille sentään). Joku opettaja pari vuotta sitten ehdotti,e ttä pitäisi diabetes tutkia, mutta kun väsymykselle löytyi muu syy (ihan koulun aiheuttama stressi), se jäi. Mietin vain,e ttä JOS se nyt olisi ollut diabeteskin, niin joko me oltais se huomattu?
jos epäilette lapsella olevan diabetes niin mars mars lääkärille.
mulla itellä todettiin lapsena diabetes onneks nopeasti sen jälkeen kun oireet ilmaantui. ja olen kuullut tarinoita joissa lapsella oli diabetes eikä kukaan tajunnu sitä ja lapsi joutu koomaan ja kuoli. :(
Eli ei tosiaankaan hoitamaton diabetes pysy kurissa (eikä lapsi hengissä) paria vuotta. Aina kun joku (vaikka opettaja) ehdottaa diabeteksen tutkimista, se kannattaa tutkituttaa, sillä tutkiminen on helppoa ja nopeaa eikä maksa kunnallekaan paljon.
kehottaa myös heti lääkärille! Jos sairaus on muhinut jo jonkin aikaa, on todellakin tosi kyseessä! Kokemuksesta tiedän :(
Ja HETI lääkäriin , henki voi mennä jos odottelet !!
hän kyllä juo tosi paljon ja pyytää vettä monta kertaa päivässä sen lisäksi että juo joka ruoan kanssa lasillisen maitoa ja tietysti sitten myös pissaa paljon. Välillä hänellä on jokin huonosti koska raivoaa kauheasti eikä meinaa rauhoittua millää ellei saa tahtoaan läpi ja joskus vaikka saisi tahdon läpi niin silti raivoaa ja kun saa tahdon läpi niin sitten ei enää haluakkaan sitä. Tämmöistä on usein kun herää päiväunilta ja joskus aamullakin. Onko se normaalia 2,5v ikäiselle vai voisiko johtua siitä, että verensokeri on alhaalla? olemme huomanneet, että jos on saanut mehua ennen päiväunia niin lapsi herää hyvällä tuulella, mutta jos ei ole saanut niin useimmiten huonolla. Voisiko olla diaabetesta ja kiukku ja huuto johtua siitä, että veren sokeri alhainen? lapsella on myös huono ruokahalu lähes aina.
...jos kuvailemiasi oireita on ollut pitkään, eikä lapsen vointi ole huomattavasti huonontunut, voit varmaan odottaa aamuun. Sitten kuitenkin olisi varmasti syytä kääntyä terveyskeskuksen puoleen. Verensokerin ja pissan sokerin tarkastuksesta ei varmasti ole haittaa!
Meillä myös poika, 2v10kk. Alkusyksystä alkoi pissavahingot, ja tuntui että pissasi tosi usein ja hallitsemattomasti. Kiukkuinen, väsynyt ja pahantuulinen. Hengistys haisi. Jos nukkui päiväunet niin niiltä herättyään oli todella itkuinen. Olen huomannut, että säännölliset ruokailuajat ja 12 tunnin unet on ihan pakolliset meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta. Muutenkin kuulostaa ihan samalta.
Meidän poika on mukana diabetestutkimuksessa, jossa otetaan verikoe 3 kk välein, ja sieltä sain kuulla että edellisessä kokeessa ei vasta-aineita ollut, ja juuri koskaan diabetes ei puhkea niin nopeasti, että vasta-aineita ei olisi ehitty näkemään. Joka tapauksessa mitattiin verensokeri, joka oli ihan ok ja otettiin pieni verenkuva, jossa ei myöskään ollut mitään.
Olen tullut siihen tulokseen, että samaan aikaan sattui taantuma pissa-asioissa, syksyn väsymys iski ja uhma nosti taas enemmän päätään. Ehkä nämä kaikki saavat pojan huonotuuliseksi ja kaikki harmittaa itseäänkin. Välillä meni pari viikkoa paremmin, housut pysyivät kuivana mutta tänään pissailu alkoi taas kuin napista painamalla. Aamupäivällä oltiin reissussakin ilman vaippaa, mutta iltapäivän aikana kotona kastui neljät housut...
Kyllä taas mietityttää, että jos sittenkin on jotain, jos ei muuta niin olisiko ollut aiemmin pissatulehdus, joka olisi ehtinyt parantua ennen verikoetta ja uusinut nyt taas? Ei kuulemma satu pissatessa kuitenkaan.
Mutta mun pointti sulle ap on se, että voi olla että on diabetes ja se tosiaan on varmistettava mahdollisimman pian. Nuoruusiän diabeteksen kohdalla ei ole kyse edes päivistä vaan tunneista. Mutta voi olla että on jotain muuta tai vaan sattumaa, kuten luultavasti meillä. Varmista nyt kuitenkin asia ja soita terveysneuvontaan.
oireina väsymys, jano, laihtuminen, jatkuva pissahätä, pissa laimeaa. Hengityksessä asetonin haju. Kun pahaksi menee, voi tulla nivel- ym. kipuja.