Koululaisen läksyt joululomalla
Ihmetykseni oli suuri kun tokaluokkalaisemme tuli torstaina kotiin ja sanoi, että opettaja oli antanut koko luokalle tehtäväksi lukea lomalla kirjat. Niistä tekisivät loman jälkeen jonkinlaiset esitelmät. Meidän herralla oli Pekka Töpöhäntä, jossa sivuja 110!
Kyllä hän sen varmaan saisi luettua jos pakottaisimme mutta harmittaa kun koko ajan miettii, että kerkiääköhän sitä lukea. Olemme lukeneet ääneen välistä muutamia lukuja iltasaduksi ja katson, että minulla on oikeun näin tehdä.
Mielestäni loma on kuitenkin loma lapsellakin ja kouluasiat pitäisi voida jättää mielestä muutamaksi päiväksi! Onko muilla lapsilla joululomaksi koulutehtäviä?
Kommentit (28)
Ope ei antanut ottaa edes mitään kirjoja kotiin, koska lomalla pitää lomailla.
ekaluokkalaiset olivat hakeneet koulun kirjastossa jonain viimeisistä päivistä yhden kirjan. Tyttö oli valinnut kirjan, joka kertoo avaruudesta (siis sellainen tietokirja). Mitään pakkoa ei ollut kirjaa loman aikana lukea, mutta on silmäillä - kai. Eihän moni ekaluokkalaisista vielä edes lue kunnolla... Samaa mieltä olen kuitenkin, ettei läksyjä loma-ajalle saisi laittaa.
Jo olet fiksu äiti, niin kannustat lukemiseen. Sehän on rentouttavaa ja mukavaa puuhaa. Jos lapsellasi on lukemisen suhteen vaikeuksia, niin sitä suuremmalla syyllä sinun pitää kannustaa lastasi lukemaan.
Voisiko poika valita lyhyemmän kirjan? Ei kannata ottaa stressiä. Poika lukekoon sen verran kuin kerkeää ja jos ei ehdi lukea, voithan laittaa vaikka reissariin viestin, että lomailitte vaan ja kirja jäi lukematta.
Eikä tuollainen lukeminen ole edes mitään hupilukemista, kun sen pohjalta pitää kyetä myöhemmin kirjoittamaan esseekin. Onpa tosi tiukka opettaja.
Itse opetan nuoria aikuisia, ja niidenkin kanssa mietin, että voinko antaa joululomaksi lisätehtäviä sellaisille, joilta jäi kurssin numero saamatta. Annoin tehtävät sitten kuitenkin. Mutta en olisi edes näille aikuisille antanut, jos kyse olisi ollut koko luokasta, eikä näistä lintsareista. Eipä siis tosiaan tulisi mieleenkään antaa 15 vuotta nuoremmille jouluksi tehtäviä.
Ulkoilkaa, nukkukaa, leikkikää, pitäkää hauskaa ja lukekaa joka päivä vähän. Meillä koko luokka lukee mielellään, koska ekaluokasta saakka olemme pitäneet omaa lukukampanjaamme ja lapset ovat oppineet nauttimaan lukuharrastuksestaan.
Ei toki saisi tulla noin pienelle joululomaksi läksyjä. Meillä tokaluokkalainen on lukenut mm. Melukylän lapset 3 kirjaa ja Mauri Kunnaksen kirjoja, mutta ihan omasta halustaan joululoman aikana.
Kyllä lapsi lomansa ansaitsee.
Tokaluokkalaisten lukemisessa on niin suuria tasoeroja, että se mikä toiselta menee muutamassa tunnissa, aiheuttaa toiselle viikkojen tuskat.
Ja jos tosiaan vielä pitää esitelmä tehdä, huh-huh!
Ja tuo pekka Töpöhäntä on kyllä pöyristyttävä valinta: ne romaanithan on tosi tylsiä ja muistaakseni aika vanhahatavia suomennoksiakin. Ja tekstiä on 2-luokkalaiselle paljon. Lukekaa ihmeessä yhdessä, jos niin saatte kirjan kahlattua, ja anna palautetta opettajalle, ettei sentään hiihtolomaksi tule jotain vastaavaa.
Lukeminen on tärkeää kaikille lapsille, mutta pakottamalla siitä viedään kaikki hauskuus. Veikkaanpa että lapset, joiden on ollut pakko lukea koulussa epämieluisia kirjoja, lukevat kaiken kaikkiaan paljon vähemmän kuin ne joita ei pakoteta ollenkaan. Sama pätee palkitsemiseen: ei palkinnoilla lukemaan houkuteltu opi rakastamaan kirjoja vaan sitä palkintoa.
Minulla on paljon lukeva 9-vuotias poika ja mun kasvatuksellinen salaisuus on ollut, että lapsille luettiin pienenä tosi paljon ja hyviä kirjoja. Toinen periaate mulla on ollut, että lapsi saa lukea sitä mistä pitää. Minä tarjoan laatukirjoja, mutta jos ne jää kesken, niin en motkota. Aku Ankatkin on ihan hyvää kieltä ja kehittävät lukutapaa. Vähintään yhtä tärkeää on, että lukeminen on läsnä myös vanhempien elämässä ja että kirjoista ollaan kiinnostuneita. Turha sille lapselle on huutaa, että lue, lue, jos äiti ja isi istuu kaiken vapaa-aikansa tv:n ääressä...
Televisio on ollut auki vain lastenohjelmien ajan, koska en itse katso televisiota.
Mutta silti vain tyttö on kova lukemaan, pojilla ei kiinnosta.
Mitähän minä olen taas tehnyt väärin?
Niin ja meillä ei annettu läksyjä lomalle. Ei, annettiinpas sittenkin. Opettaja käski levätä ja leikkiä.
jos ovat palatakseen. Ja useimmat fiksut ihmiset palaavat :-) Minä olen kasvanut kirjojen parissa ja ollut lukutoukka pienestä pitäen. Vanhempani viettävät yhä iltansa lukien mieluummin kuin tv:n ääressä ja meille lapsille luettiin valtavasti kun olimme pieniä. Mun veli ei kuitenkaan lapsena lukenut paljon, korkeintaan sarjakuvia, kunnes 20-vuotiaana yhtäkkiä marssi kirjastoon ja lainasi Dostejevskia. Nykyään hän lukee taas paljon ja monenlaista ja seuraa kotimaista kirjallisuutta.
Sinä voit vain tarjota sen taustan ja asenteen, että lukeminen on kivaa. Voit tietenkin myös tarjota sopivia kirjoja, mutta pakottaa et voi, jos lasta ei kiinnosta. Tärkeää on, kuten Doris Lessing sanoi, että kirjoja on tarjolla, koska ilman kirjoja, ei kasva Nobel-kirjailijaksi - eikä lukijaksikaan.
joka suhtautuu intohimoisesti kirjoihin, kuten ehkä huomaa...
minua vain tympäisee tän palstan ehdottomuudet aina.
Kun MINÄ olen lukenut lapsille, minun kaikki lapset lukee. Jos joku lapsi ei lue niin se johtuu siitä, että vanhemmat TÖLLÖTTÄÄ TELKKUA aina.
Juuh.....
tuoda esiin sitä, että ei lasta voi pakottaa lukemaan, niin tärkeää kuin se ihmisen kehitykselle ehkä olisikin. Minua kun taas ärsyttää nuo, joiden mielestä " tokaluokkalaisen pitää jo jaksaa yksi kirja lukea loman aikana" ja " ei pitäisi vanhempien valittaa, jos koulu kannustaa lukemaan" . Kun juuri sillä pakottamisella tapetaan lukuinto niiltä, jotka eivät luonnostaan istu nenä kirjassa. Yläasteella voidaan sitten vaatia muutamaa romaania jokaiselta, mutta ei nyt sentään vielä 8-vuotiailta. Kodin asenne on tuossa vaiheessa paljon tärkeämpi kuin se, montako kirjaa opetussuunnitelman mukaan kuuluu lukea.
Sullahan on, 20, asiat hyvin, kun olet tehnyt juuri niin kuin aina neuvotaan. Ei niistä kaikista luetuista lapsista tulekaan Nobel-kirjailijoita tai edes kirjaston suurkuluttajia, mutta tuleepahan hitusen sivistyneempiä kuin ihan ilman kirjoja kasvaneista. Sunkin pojat sentään tietää, että kirjoja voi lukea ja niistä voi pitää - on lapsia jotka ihan oikeasti luulee että kirjat on vaan pikkulapsia varten eikä aikuiset niistä enää välitä.
15
vaikka olen sellaisesta perheestä, missä vanhemmat ei todellakaan lukeneet lapsilleen. Aika meni kummasti töitä tehden ja heinäpellolla huhkien.
Mielestäni joku on tekijä ja joku toinen taas lukija luonnostaan.
Vieraalla kielellä.
Itselläni oli koulussa kirjalista, josta sai lisäpisteen per kirja. Kun niitä lisäpinnoja oli tarpeeksi, arvosana nousi numerolla.
Lastenkirjoja on varmasti sen 300 kappaletta ja kaikki on luettu, osa moneenkin kertaan. Lapsi lukee itsekin paljon oikeita kirjoja (Mauri Kunnas, Risto Räppääjät, Ella-kirjat ym.) ja tietenkin sarjakuvia.
Hän on siis suht hyvä lukija (oppi lukemaan 5-v). Ei kyse ole siitä ettei osaa vaan siitä, että vetää pulttia kun on STRESSI! Tämä harmittaa äitiä. Tietenkin voi ajatella, että onko kaiken aina pakko olla kivaa. Mielestäni lukemisen tässä vaiheessa sen olisi oltava, ettei homma käy vastenmieliseksi. No, taidamme lukea loputkin kirjasta yhdessä iltasatuna ja laitan opelle viestiä, että kirja on luettu porukassa ja toivottavasti hiihtoloman lapset saavat lomailla.
taas alka kehua itseään, kuinka paljon lukevat lapsilleen ja kuinka hyviä heidän lapsensa on lukemaan.
Jäi taas se pääasia varjoon omankehun taakse.
Eli, onko lapsella oikeus lomailla lomalla.
Minusta on ja kirjan lukeminen sillä silmällä, että pitää tehdä essee, on väärin.
Pistä opelle viestiä kunhan koulu taas alkaa että ei toimisi noin.