Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS tänään: HERBALIFE-TUOTTEISTA VAKAVIA MAKSAVAURIOITA!

Vierailija
27.12.2007 |

Ainakin 22 ihmistä on saanut maksavaurion Herbalife-tuotteista, kertoo Euroopan maksantutkijoiden julkaisu Journal of Hepatology. Näistä kahden maksa petti äkillisesti niin, että heille piti tehdä nopeasti maksansiirto.

Suomessakin on kokemusta luontaistuotteiden kaltaisten valmisteiden aiheuttamista maksavaurioista. Reumakipujen helpottamiseen syötyjen chaparral-tuotteiden takia kävi kuusi ihmistä Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa 1990-luvun lopulla, kun heidän maksansa petti äkillisesti.

Luontaistuotteet luetaan elintarvikkeisiin, eikä niitä valvota etukäteen. Monissa luontaistuotteissa on kasveista peräisin olevia ainesosia, ja peräti 350 kasvilajissa tiedetään olevan maksavaurioita aiheuttavia alkaloideja. Suomessa tällaisia kasveja ovat muiden muassa rohtovirmajuuri ja raunioyrtti.

Herbalifen tuotteissa jäi selvittämättä, mitkä aineosat vahingoittivat maksaa, koska yhtiö kieltäytyi kertomasta tuotteiden tarkkaa sisältöä. Tämän todennut Journal of Hepatologyn pääkirjoitus harmitteli myös sitä, etteivät tutkijatkaan olleet pyytäneet potilailta näytteitä käytetyistä tuotteista.

Selvittämistä hankaloitti käytettyjen tuotteiden runsaus, sillä vaurioita saaneilla käyttäjillä oli useita Herbalife-tuotteita. Vähimmillään käytössä oli kolme ja enimmillään 17 eri tuotetta.

Tuotteiden käytön yhteys maksavaurioon selvitettiin kansainvälisen käytännön mukaan. Yhteyttä pidettiin selvänä viiden ja todennäköisenä 13:n potilaan kohdalla. Epäilykselle ei jää juuri sijaa, pääkirjoittaja arvioi.

Lehti julkaisi kaksi tutkimusraporttia, joissa selviteltiin maksavaurioiden yhteyttä Herbalife-tuotteisiin. Kaikille Sveitsin sairaaloille lähetetyssä kyselyssä löydettiin 12 tapausta vuosilta 1998¿2004. Yksi käyttäjä joutui äkilliseen maksansiirtoon, loput tarvitsivat muuta hoitoa.

Israelissa taas todettiin 2004 neljä äkillisiä hepatiittia eli maksatulehdusta, jotka liittyivät Herbalife-tuotteisiin. Niiden jälkeen terveysministeriö halusi, että tilanne selvitetään tarkemmin. Kaikkiaan tutkittiin 12:ta potilasta, joille syntyi äkillinen maksavaurio lähes vuoden kuluttua Herbalife-tuotteiden käytön aloittamisesta. Yksi joutui maksansiirtoon ja kuoli sen seurauksiin.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
2/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva syntyi keskosena. Syytä en tiedä mutta tuli mieleen villi arvaus: raskaushepatoosi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, HL ei ole mikään lääkefirma, kaukana siitä, joten nuo väitteet lääkefirmojen peloista on ihan puuta heinää.

Vierailija
4/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei ole lääke, mutta lääkefirmoilla on keskenäänkin niin kova kilpailu että luontasituttoita ei markkinoille enää haluta.

Vierailija
5/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty käyttämään oikeastaan mitään lääkeaineita tai luontaistuotteita ja luulen, että mikä tahansa vieras aine voi aiheuttaa jollekin jotakin.

Vierailija
6/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan patentin voimassaoloaika lakkaa tietyn ajanjakson jälkeen. Tuo on kuitenkin varsin pitkä aika (muistaakseni parikymmentä vuotta) eli kyllähän HL siinä ajassa ehtii takoa ihan mukavasti rahaa ja kehittää uusia, patentoitavia tuotteita.

Tuotteiden " suojeleminen" valmistusainetietoja panttaamalla nyt ei todellakaan ole mitään " suojelemista" vaan yksinkertaisesti huonoa mainosta ko. firmalle ja omiaan herättämään epäilyksiä heidän tuotteitaan kohtaan (ja sitä kautta vaikuttamaan myyntiin epäsuotuisasti).

Vierailija
7/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden miehen, joka käytti älyttömästi alkoholia ja sen maksa-

arvot oli tosi korkeella. Sit se alko käyttään herbaa ja laihtu 2:ssa kuukaudessa 12 kiloa ja maksa-arvot palas normaaleiksi. Tää kohu saattaa olla vaan kateellisten ihmisten yritys liata herban maine.

Vierailija
8/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko tätä juttua, se on varmaan vaan kateellisten yritys liata hyvän tuotteen ja yrityksen maine. Kuulemma 10 v sitte ollu samalainen kohu ja siitä on tullu oikeusjuttu jonka herbalife on voittanu 10-0. Herbalifen tuotteita käyttää ympäri maailman 40 miljoonaa ihmistä.

Vierailija
9/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten niitä ei saisi myydä Suomessa. Sen lisäksi on todettu,e ttä se sisältää tasan sitä mitä purkin kyljessä sanotaankin, muuten sitä ei saisi myydä Suomessa.

Itse en myy, mutta olen käyttänyt 10 vuotta ko. tuotetta... raskausaikana ja imettäessä myös. Molemmat lapsewt on täysin terveitä ilman minkäänlaisia perussairauksia/allergioita.......

Tunnen myös monia muita jotka ovat käyttäneet ko. tuotetta päivittäin vuosia.

En ihmettele yhtää, että joistain yrttejä sisältävistä tuotteista voi saada huonoja vaikutuksia jos niitä syö liikaa päivittäin!!!

En ymmärrä mitä tuossa oikeasti tarkoitetaan, ettei tuotetta saa tutkia tms.... Koska tuote on todellakin tutkittu löäpikotaisin muuten sitä ei saisi Myydä suomessa niinkuin ei mitään muutakaan tuotetta/ruokaa/elintarviketta/luontaistuotetta.

Vierailija
10/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotteet eivät ole elintarvikkeita eivätkä lääkkeitä, eli niitä ei tutkita elintarvikkeina eikä lääkkeinä, ja ne voivat sisältää ihan mitä vain.

Vierailija
11/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kannattaa kuitenkin muistaa, että luontaistuotteitakin myydään ihan puhtaasti voitontavoittelun vuoksi. Koska tuotteiden sisältöä ei juuri säädellä ja tutkita puoluettoomasti, niin ahneus varmasti valmistajilla lisääntyy ja saatetaan käyttää aika kyseenalaisiakin aineita.

Tästä oon täysin samaa mieltä. Mulla ei ole kokemusta Herbalife-tuotteista, mutta satuin tapaamaan sen miehen (ruotsalaisen), joka toi kyseiset tuotteet pohjoismaihin. Esiinnyin sen pippaloissa Etelä-Ranskassa missä sillä oli mieletön lukaali uima-altaineen, design-kalusteineen ja urheiluautoineen, ja mies itse ihana blondi yliruskettunut hampaansa valkaissut iljetys, vaimo paljettiminimekossaan ja ikinä en ole esiintynyt niin röyhkeälle yleisölle, joka tulee kesken biisien valittamaan kun haluais nyt saada vähän toisenlaista musaa. Siinä on mulle jo syy boikotoida herbalifea ja olla vakuuttunut että firman pomoilla on vain taloudelliset intressit tärkeitä.

Vierailija
12/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA todella kunnolla tarkoittaa, että he ovat tutkineet mitä se sisältää.. Mutta siihen iten sisältö vaikuttaa ihmiseen ei elintarvikevirasto tietenkään ota kantaa.

Vierailija:

Luontaistuotteet eivät ole elintarvikkeita eivätkä lääkkeitä, eli niitä ei tutkita elintarvikkeina eikä lääkkeinä, ja ne voivat sisältää ihan mitä vain.

Vierailija
13/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tiedetä millä tavalla nämä aineet ovat myrkyllisiä ihmisille.

Vierailija
14/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuuden kemiallisten lääkkeiden armoilla. Ja ei kiitos minulle ainakaan.. HAluan tehdä itse valinnan siitöä mitä käytän. Otan selvää luontaistuotteista ja valitsen oikeat tuotteet oikeaan vaivaan. En ole todellakaan joutunut sen jälkeen käymään lääkärissä yhtään minkään vaivan takia kun olen ensinnäkin aloittanut käyttämään lisäravinteita (tässä tapauksessa Herbalifeä) Sekä muutenkin alkanut käyttämään luonnonmukaista lääkintää :)

Vierailija:

Kun ei tiedetä millä tavalla nämä aineet ovat myrkyllisiä ihmisille.

Vierailija
15/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen työkavereiden " painostuksesta" suostunut ostamaan purkin jotain Herbalifen proteiinijauhetta. Olen käyttänyt sitä ainoastaan pari kertaa (onneksi!!) enkä tule enää koskaan käyttämään uudestaan, en sitä proteiinia enkä mitään muutakaan Herbalifen tuotetta.

Yksi tuttuni (joka on näihin tuotteisiin hurahtanut) syöttää sitä jopa 2 vuotiaalle pojalleen! Mitenkähän sen ikäisen maksa kestää?? Muutenkin se juttuun hurahtaneiden mantra on jotain todella aivopesun kuuloista ja ne niiden " seminaarit" kuulostaa myös ihan hihhuli meiningiltä :P

Vierailija
16/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedät senkin, että niistä on sinulle vähemmän haittaa kuin lääketehtaiden tutkituista tuotteista, vaikka luontaistuotteiden haittoja ei ole tutkittu?

Vierailija
17/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sai täysin terveen lapsen. Ei ollu koliikkia ja nukku alusta asti yöt hyvin. Oli tosiaan villi tuo sun arvaus.

Vierailija
18/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt henkioppaaltasi?

Vierailija
19/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyinen länsimainen lääketiede perustuu tähän tietoon aikojen kuluessa..... Et myösköön tiedä, etä länsimainen lääketiede ei ole edes kaikkein suosituimpien lääketieteiden arvossa tällä maapallolla.. Esim kiinalainen lääketiede menee edelle.....

Ja noista luontaislääkinnästä löytyy pilvin pimein kirjallisuutta ja sitä on tutkittu vuosituhansia... Tosiin kuin länsimaisen lääketieteen kemianteollisuuden tuotteita ;D

Pelkästään maalaisjärjellä ajatellen olen todellakin varma,e ttä elimistöni paranee oikeasti mikäli oikeaan vaivaan käyttää oikeaa luontaistuotetta. Ja olen myös varma, että elimistölleni ei ole hyväksi kemialliset lääkkeet.

Vierailija:

ja tiedät senkin, että niistä on sinulle vähemmän haittaa kuin lääketehtaiden tutkituista tuotteista, vaikka luontaistuotteiden haittoja ei ole tutkittu?

Vierailija
20/57 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herbalifen tuotteet, ainakin suuremmin käytettynä, tuhoaa maksaa. Pitää olla aika hidas tyyppi jos vielä tämän tutkimuksen jälkeen niitä syö ja sitten voi syyttää vain itseään. Täälläkin taitaa olla Herbalifen edustajia paikalla kun on näköjään " puolustuspuheenvuorojakin" . Ihan varmasti Herbalifen tuotteiden menekki romahtaa tämän jälkeen. Tämä aihe oli tänään töissä kaikkien huulilla ja mielipide oli selkeä, eivät aio koskaan herban tuotteita käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan