Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspäivärahapäätös: onko ennakonpidätys jo tehty

Vierailija
25.12.2007 |

Hei, sain just ennen joulua äitiysrahapäätöksen. En ehtinyt enää kelaan soittaamaan ja jäin miettimään onko päätöksessä mainitusta summasta jo vähennetty ennakonpidätys vai ei. Päätöstä lukemalla en tullut hullua hurskaammaksi.

Tietääkö kukaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, no kuuluukin mennä varmaan paljon enemmänkin mulla. Mulla oli sellainen käsitys, että äitiyspäiväraha olisi joku 60 % tuloista, mutta mulla se jääkin sitten reilusti alle puoleen.

Vierailija
2/8 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska äpr on progressiivisesti on silloin pienempi. Tavikset saa sen noin 65% tuloista.

Lasketa äpr:le uusi verokortti, ehkä saat ennakonpidätysposenttia alemmaksi ja käteen enemmän.

Vierailija:

Ok, no kuuluukin mennä varmaan paljon enemmänkin mulla. Mulla oli sellainen käsitys, että äitiyspäiväraha olisi joku 60 % tuloista, mutta mulla se jääkin sitten reilusti alle puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainahan kela tekee tuloistasi kaikenmaailman vähenykset,mitkä vaan voi ... eli tulosi on todellakin pienemmät mitä oikeasti.

Vierailija
4/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiitoksia tiedosta. Mulla kävi vielä niin, että äitiyspäiväraha laskettiin kuluvan vuoden palkasta ja siinä oli kanssa selvittämistä, että miten se palkka lasketaan. Mulla tulee aika iso tuloista bonuksina, provisioina ja muina ylimääräisinä korvauksina.

Täytyy käydä tosiaan laskemassa veroprosenttia. Jos tulot tippuvat alle puoleen, niin kyllä se veroprosentinkin kuuluu sitten tippua aika lailla. Mä en muutenkaan tajunnut sitä logiikkaa, että miksi sitä ennakonpidätysprosenttia korotetaan automaattisesti kahdella prosenttiyksiköllä, koska tulojen vähennys todellakin kompensoi sitä että ei ole työmatkavähennyksiä jne.

Vierailija
5/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosiaalietuuksien vero% tulee korottaa kahdella yksiköllä ja vähintään 20 %:iin.

Vierailija
6/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kaikki tulosi (provikat, bonukset yms.) lasketaan mukaan varmasti.

Minulle ollaan KELAsta oltu todella ammattitaitoisia ja auttavaisia ja ovat jopa soitelleet perään ja kysyneet saako hakemustani muuttaa, niin saisin pari sataa kuussa enemmän käteen (hakemuksessani oli typerä virhe, jonka virkailija huomasi jälkikäteen, eikä todellakaan olisi ollut hänen tehtävänsä sitä huomata).

Vierailija
7/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisen vahivistetun verovuoden tuloista laskettuna tai äitiyslomaa edeltävän 6 kk:n tuloista, sen saa kumpi on isompi. Eiköhän ap ole hakenut niistä isommista tuloista...?

Vierailija
8/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuodelta 2007 kyllä merkittävästi isommat tulot kuin 2005 verotuksessa, joten kyllä se kannattaa laskea vuoden 2007 mukaan.

Vaan nyt kun luin kelan sivuja, niin ymmärsin. Näköjään progressio todella puree kovasti sekä verotuksessa että tuissa sen kerran kun niitä saa. No hyvää äitiyspäivärahaa saan silti edelleenkin, mutta tulojen tiputus on kyllä aika tuntuva eli reilusti yli puolet. Täytyy muuttaa toi verokortti, sen jälkeen käteen jäävä tulo tippunee noin puoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän