O0o~HELMET VUODEN VIIMEISEEN VIIKKOON 52~o0O
Oikein ihanaa alkavaa juhlantäyteistä viikkoa!
Edellisen viikon pölötykset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11959970&p=1&tm…
Kommentit (41)
Aurela ja Anna_liisa kirjoittivat hikoilusta. Mulla ei varsinaisesti tule kylmähiki, mutta kylläkin aivan kuin kuumia aaltoja. Eli hikeä pukkaa kyllä. Ärsyttävän tuntuista, kun ei meillä täällä sisällä tällä hetkellä ole edes mitenkään kuuma eikä mulla vaatettakaan liian paljoa ole. Mies vielä haluaisi, että pitäis leivinuunia lämmittää (se kun tahtoo olla vilukissa vaikka sisällä olis +25...), mutta en ole suostunut. Jestas, mitähän meikäläisen olosta tulis, jos täällä olis vielä uuni lämmitetty...
Kohtapa tuota uunia saa kyllä lämmittää, kun ma-ti -väliseksi yöksi on luvattu netin mukaan tänne -26!!! Mahtaa se tuntua oudolta, jos tosissaan tuollaiset pakkaset tulee ;-). Pari päivää on satanut vettä ja etupiha on aivan peilijäässä. Enpä yhtään ihmettelisi, jos ennustus vielä muuttuis ja pakkasta tuliskin vaan muutama aste ja sit jatkuiskin taas vesisade...
( . ) Eilen sattui aika ikävästi alamahaan. Ensin vauva alkoi möyriä. Puski päällään häntäluuhun ja hartiako lie työntynyt alamahasta ulospäin ja jalat ja pylly puski navan yläpuolella. Kyllä meni kävely melkoiseksi ankan vaappumiseksi tuossa vaiheessa. Sit alkoi kivut alamasulla. Tajusin sitten, että supistuksiahan ne on. Mulla kun kivuliaammat/kovemmat supistukset ei tunnu sellaisina aaltomaisina mahan kovettumisina, vaan ne on vaan sellaista kipua tuolla alhaalla. Ekaa kertaa tuli nyt ihan konkreettisesti synnytys mieleen ja sellainenkin tuli mieleen, että entäs jos synnytys sattuisikin tällä kertaa käynnistymään spontaanisti, niin mites me järjesteltäiskään lastenhoito, jos lähtö mihinkin vuorokauden aikaan tulis. Mutta pah, sellaista ihmettä ei kyllä mulle ainakaan satu, että synnytys käynnistyisi ainakaan ennen rv40 (eikä nyt välttämättä tarvitsiskaan), joten aika turha mitään mietiskellä. Oon vaan niin varautunut siihen, että kenties käynnistävät tämän synnytyksen aika pian la:n jälkeen, mutta riippuu varmaan ihan siitä, kuka lääkäri sattuu kontrollikäynnillä olemaan ja mikä hänen mielipiteensä asiaan on (siis tukostaipumus ja onko riski antaa raskauden edetä esim. rv 42 asti ja käynnistää sitten kuten kaksi kertaa mulla on aiemmin jouduttu tekemään, mutta silloin ei ollut tukostaipumusta).
Jahas, pojat tuli sisälle. Täytyy mennä sanomaan, etteivät saa mennä kuopusta herättämään....
neronja rv 34+5
Ehkäpä täälläkin alkaa olla aikaa aktivoitua! =)
Nyt oli vaan pakko päästä kertomaan kuulumisia, kun vihdoin näyttää tosi ihanan valoisalta masutunnelmat synnytyksen suhteen. Edellinen kun oli mitä oli, niin on tässä tullut vähän jännättyä ja kävin pari viikkoa sitten sokerirasituksessa (Arvot oli ok.) ja tänään synnytystapa-arviossa, jota olen jännännyt tosi pitkään ja luulin että sorkkivat minut läpikotaisin. Mutta ei, se oli vain painoarvio ultralla ja kaikki on kunnossa alatiesynnytykseen, kuten jo jälkitarkastuksessa totesivat viime kerralla. IHANAA!!!! =) Pelkäsin, että minulta jäisi synnytys väliin. Mutta nyt pääsen sen taas kokemaan! (Kuullostaa varmaan hieman ristiriitaiselta, mutta nautin suunnattomasti esikoisen synnyttämisestä. Siinä vain repesin pahasti, kun esikoinen oli huonossa tarjonnassa..) Tämä vauva tulee olemaan samaa suurta kokoa, mutta todennäköisyydet, että sama kävisi ovat niin mitättömät, että olen hyvin toiveikas haavattoman synnytyksen suhteen! =)
Nyt pitäisi olla päiväunilla, mutten pysty lepää, kun liitoskivut vaivaavat. Mulla oli kaksi täysin kivutonta päivää ja sitten menin nostelemaan esikoista ja samantien makasin loppupäivän. Onneksi mies on nyt lomalla ja voi hoitaa nostelun. Ei sitä vaan muista, ettei kivuttomuus tarkoita kivun aiheuttajan poistumista. Viimeiset kolme viikkoa työssä perhepäivähoitajana oli aivan tuskaa, mutta aloitan nyt joululoman jälkeen varhennetun äitiysloman, joten sitten vain oman lapsen kanssa pitää oppia ottaa iisimmin. En voinut ottaa saikkua töistä, kun mistään en olisi saanut rahaa siltä ajalta..
Hyvää vointia kaikille helmiksille ja onnellista uutta vuotta! =)
nemma ja masu 31+0
Jahas, kuopus painoi just sitä väärää nappia, jolla saadaan viestit katoamaan...
Sitä vaan tulin vielä kirjoittamaan, että just tuossa hoksasin, että eihän se aurela ollutkaan, joka hikoilusta kysyi, vaan astralis (jos nikin nyt oikein muistin). Ja aurela kysyi tuolla omassa aloituksessaan repäisykivuista ja nyt vasta tajusin, että ollaankin samoja helmikuisia ;-).
Nam, kohta pääsee syömään lihakeittoa. Laitoin siihen karjalanpaistin tähteen ja kinkusta vielä lisäksi lihaa. Tuoksu ainakin on herkullinen.
neronja rv 34+5
Mulla tuli tänään päivällä valkovuodon seassa hiukan vaaleanpunaista verta tai siinä oli sellanen veriviiru seassa.Soittelin oysiin kätilölle ja hän arveli et limakalvoilta tuli.Mulla on hiukan kuivat limakalvot.Sitä ei tullut onneksi ku yhden kerran ku pyyhki paperilla.
Muistin sit et kuopukselta tuli kans viikkoa myöhemmin entäs nyt ja kävin sillon äitipolilla ja eipä siihen mitään niin ihmeempää syytä löytynyt.Sanoivat vain et näin lähellä synnytystä sitä voi tulla ja kuopushan syntyi rv39.
anna_liisa 34+2
Vuoden viimeiset päivät meneillään, ja kaikki helmet siirin kaksosia lukuunottamatta vielä masussa!
Täällä on edelleen ilma ihan plussalla ja vettä sataa. Niin toivois edes pientä pakkasta, et ulkoilu olis mukavampaa. Tänään on satanut tosiaan koko päivän vettä, joten lapset ei oo ollenkaan päässeet ulos. Naapurin kaksoset tuli kuopuksen kanssa meille leikkimään.
Mulla ton nukkumisen kans edelleen vaikeuksia, eli kun yöllä herään pissalle niin sit ei uni meinaaenään tulla. Ja päivisin mul on koko ajan pissahätä. Vauva painaa sopivasti varmaan virtsarakkoon.
Meillä oli miehen kanssa 15-vuotis kihlapäivä ennen Joulua. Tuntuu hurjalta, miten nopeasti aika on vierähtynyt siitäkin. Ja et oon tosiaan elämästäni lähes puolet ajasta ollut kihloissa mieheni kanssa. Mutta onneksi suhde tuntuu ihan yhtä ihanalta, kun silloin alussa.
Mukavaa Uutta Vuotta 2008!!!!
neronja:
Kohtapa tuota uunia saa kyllä lämmittää, kun ma-ti -väliseksi yöksi on luvattu netin mukaan tänne -26!!! Mahtaa se tuntua oudolta, jos tosissaan tuollaiset pakkaset tulee ;-). Pari päivää on satanut vettä ja etupiha on aivan peilijäässä. Enpä yhtään ihmettelisi, jos ennustus vielä muuttuis ja pakkasta tuliskin vaan muutama aste ja sit jatkuiskin taas vesisade...
Joo, enpä välttämättä kauhean väärässä ollut tuossa viimeisessä virkkeessä ;-). Eilen illalla kävin uudestaan Ilmatieteenlaitoksen sivuilla, niin -26 olikin jo lauhtunut -12 asteeseen ja tänään lauhtuminen oli jatkunut -10 asteeseen. No, kymmenisen astetta on tietysti paljon kivempi kuin yli 20, ei sen puoleen. Saa nyt sit nähdä, muuttuuko tuo ennuste vielä sittenkin vesikeliksi ;-).
Pakko mennä pyyhkimään...
neronja rv 34+6
Pikapikaa kuulumisia..
Täällä on hikoilusta puhuttu, oon itselläkin huomannut hieman lisääntyneen, ei onneksi pahasti. Mutta eipä tarvitse paljon pukea ylle.
Niin oon sitten jo äitiyslomalla, eilen oli viimeinen työpäivä. Olipa mukava lähteä pois, ihan riittämiin tulikin taas sorvin äärellä tahkottua.
Tänään piipahdin alennusmyynneissä, tarkoituksena oli ostaa talvikengät (näitä metsästänyt jo kauemman). Ja löytyi sitten KAHDET! *hih* Toiset on sellaiset hienot, ja toiset hauskat karvaiset, paksut ja isot joihin ei tarvitse kumartua kun laittaa ylle. Eipä kulunut paljon, kun alle 60 eurolla pääsin..
Eipä tässä kummempia.
Pian ollaan uudessa vuodessa ja pakkasesta tai lumesta ei ole tietoakaan. Toivottavasti ei tule hirveätä takapakkia ja pukkaa -40 asteen pakkasia juuri kun pitäisi lähteä synnyttämään.
Täällä ollaan kauheassa räkätaudissa ja kuumeessa koko perhe. Välipäivät on menneet aika pitkälle maatessa. Tänään olisi jo pakko vähän ryhdistäytyä ja pestä pyykkiä yms. Ensi viikolla pitäisi mennä töihinkin vielä pariksi viikoksi, mistähän saisi motivaatiota...
Äitiyspäiväraha-päätöstä ei kuulu vieläkään ja Kelan mukaan hakemus on jätetty 5.11. Kauanpa kestää. Hienoa että meidänkin kaupunki päätti kuntalisän puolesta. On edes vähän kannattavampaa olla kotona.
Yöt ovat aika katkonaisia pissalla hyppäämisen ja iskias-vaivojen takia, mutta ilmeisesti tähän tottuu kun ei väsytä päivällä yhtään. Ehkä tämä on hyvää valmentautumista tulevia yösyöttöjä varten. Hyvää loppuvuotta kaikille
Mauii rv 32+2
Sain perjantaina postista ajan pelkopolille, itse synnytys tai sen mukanaan tuomat kivut ei mua niinkään pelota mutta viime kerralla sattui todella ärsyttävä kätilö ja eniten mua pelottaa se ettei kätilön kanssa synkkaa. En ole koskaan käynyt pelkopolilla ja nykyinen terv.hoitaja on vanha, vähäsanainen nainen, joka ei turhia jorise, joten minulla ei ole minkäänlaista tietoa mitä siellä tehdään.. Onko joku käynyt pelkopolilla ja mitä siellä tehdään?
Viime yönä ei paljon nukuttu, näin painajaisia ja supisteli..
Olen jännittänyt että miten käy syntyykö tälle vuodelle kun on supistellut aikalailla ja supistukset ottaa alaselkään mutta kun päästään uudelle vuodelle luulen että supistelut loppuu ja lasketulle ajalle mennään.
Olen mitaillut verensokereita, aamun paastosokerit olleet hyvät sekä muutkin aterianjälkeiset arvot, mutta eilisen kyläilyillan jälkeen ilta-arvo oli 8.2, tuli syötyä suklaata, kahdenlaista kakkua ja pullaa...
Miten muilla sokeriarvot seikkailleet näin joulun aikaan?
Riemuisaa loppuvuotta!
aurela ja masuasukki rv35+2
Huomenna vietetään uuden vuoden aattoa ja sitten alkaakin jo Tammikuu. Suuri osa tammikuisista alkaa jo jakaantua, eli eiköhän osa meistäkin nouda oman nyyttinsä jo silloin. Suurin osa ainakin saavuttaa täysiaikaisuuden.
Joulu meni nopeasti ja tänä vuonna melko rauhallisesti. Jouluruoat syötiin loppuun tapaniin mennessä, joten samaa " nyyttärimeininkiä" jatketaan varmasti ensi vuonnakin. Kaikilla tuntui olevan mukavaa siitä huolimatta, ettei mitään lahjoja osteltu. Ensi vuonna sitten Nallekarkki onkin ainoana pienenä joukossa, joten katsotaan, millainen määrä puketteja kuusen alle eksyy.
Kävin tossa arkiviikolla aleissakin pariin kertaa pyörähtämässä, mut ainoa, mitä osasin ostaa oli uusi meikkivoide (samaa mitä yleensäkin, ja senkin ostin kun edellinen loppui jo kuun vaihteessa), uusi dödö (samaa vanhaa ja edellinen oli loppu) ja uudet hiustenpesuaineet (kehtaanko edes sanoa, et nekin oli jo loppu). Jotenkin tuntuu, et nyt on kaikkea, eikä itselle viitsi enää reilun kuukauden ajaksi ostella mitään. Tässä sohvalla nekin suurimmaksi osaksi tulen varmasti viettämään.
(.) Mua ihmetyttää hieman, kun viimeiset 4 viikkoa paino on pysynyt t' ysin samoissa eikä mahakaan tunnu kasvaneen. Keskiviikkona, heti uuden vuoden tokana päivänä on onneksi neuvola, silloin rv 33 tasan. Raskausmyrkytystä olen alkanut epäilemään, sillä lievän kutinan (voi olla muutakin) lisäksi mun päätä särkee taas melkein koko ajan ja olen tosi nuutunut. Kahtena viime yönä olen nukkunut vessassa ramppaamisen väleissä yhteensä 10 h ja eilen nukuin 3h päikkäritkin eikä nuutumus katoa minnekään. Maha on valahtanut alemmas ja olo selvästi siltä osin helpottunut. Iltaisin kiristelee ylämahaa jos yrittää olla pystyasennossa (esim. istua).
Pistetäänkös pientä galluppia pystyyn? (nää kysymykset tuli mun mieleeni, lisätkää ihmeessä)
1. Minkä verran teille muille on tullut painoa yhteensä?
- Mulle on tullut nyt 9 kiloa. Olen syönyt melko normaalisti eli paljon hedelmiä ja vihanneksia.
2. Onko tullut raskausarpia?
- Mulle tuli 15veenä nopean kasvukauden yhteydessä repeämiä lonkkien yläpuolelle ja reisiin. Ne on jo vaalentuneet, mut ihan kuin olisivat raskauden myötä tulleet uudelleen esiin. Uusia ei ole tullut, mahassa ei ole mitään.
3. Onko tullut suonikohjuja?
- Mulle ei ole tullut niitäkään. Pari kertaa on yöllä vetänyt suonta ja seuraavana aamuna olen yleensä juonut magnesium-poretta, minkä jälkeen suonenvetoja ei ole ollut pariin viikkoon.
4. Onko turvotusta?
- Ei ollenkaan.
5. Mitä lisäravinteita olet syönyt raskauden aikana?
- Mä söin alussa ja nyt lopussa inkiväärikapseleita (Lidlistä saa halvalla) pahaan oloon, alussa ja keskellä rautaa poreena ja multivitaa ja d-vitamiinia. Kaikista olen ostanut ihan ruokakaupasta sen halvemman version.
6. Sf-mitta nyt?
- Mulla viimeksi mitattaessa 25cm rv 30 tasan, tuntuu, ettei pahemmin ole kasvanut tosta.
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
- Mä en ole...öljyämisen aloittamista mietin. Sairaalakassin pakkaus ajoittuu varmasti ensi vuoden alkuun.
8. Onko teillä ollut merkkejä synnytyksestä?
- Mulla nyt parina yönä ollut sellainen menkkakipuaalto. Päivisin en ole niitä huomannut. Supistelee pari kertaa päivässä, yleensä silloin kun esim. nousen makuulta tai istualtaan ylös.
9. Vaivat? Lisääntyneet, vähentyneet vai pysyneet samoina?
- Alkuraskauden pahoinvointi palasi, liitoskivut vähentyivät, ylämahan kirraus tullut uutena sekä siihen liittyvä lapaluiden välin kipu (yhtä aikaa sattuu sinne kun kirraa mahaakin iltaisin). Supistukset vähentyneet sairausloman myötä.
Jos näillä nyt alkuun. Ainakaan tänne Helsinkiin ei taida olla luvassa lunta tai pakkasta tänään ainakaan...+4 näyttää mittari, näytti muuten koko yön. Mulle kelpaa tääkin, kun alkaa noi vaatevarannot olla aika rajalliset.
Meille tulee huomenna kaksi tuttavapariskuntaa juhlimaan vuoden vaihtumista. Miehet ovat luvanneet kokata, joten me naiset (kaikki raskaana!) saamme vaan keskittyä olemaan ja nauttimaan. Voisin veikata, mistä aiheista keskustellaan illan aikana.
Nautinnollista vuoden 2008 vaihdetta Helmisiskot!
Nonna ja Nallekarkki rv 32+4
Eli taidan ekana vastailla tuohon äskeiseen galluppiin...
- kuutisen kiloa, hassua kyllä mutta viimeiseen pariin viikkoon ei mitään, mutta masuvaavi siellä on vetänyt painoa aika mukavasti, näin ainakin ultrassa nähty...
- ei niin minkäänlaisia
- eipä niitäkään, kuuluvat olevan lievästi perinnöllisiä, ja meillä ei kellään suvussa ole.
4. Onko turvotusta?
- sormissa, ei muualla.
- taas on otettu inkiväärit käyttöön, sitten sitä ihme rautajuomaa juon, eipä paljon muuta, ruokavalio on aika monipuolista.
6. Sf-mitta nyt?
- viimeksi rv30+0 oli 28cm
7. Oletteko tehneet jotain valmisteluja synnytystä ajatellen (rasvailleet välilihaa tms?)
- noup. nyt olen miettinyt näiden suppareiden takia että pitäisiköhän sitä alkaa jo katsella sairaalakassin sisältöä...
- menkkakipuja parina yönä, ja aina kipujen jälkeen " kakkoshätää" , mutta kun kävin varmuuden vuoksi synnärillä tarkistuttamassa paikkoja niin kaikki oli vielä hyvin kiinni.
Jotenkin pahoinvointi palailemassa, iskias on hävinnyt, onneksi, liikkuminen muuten vaikeaa kun vaavi painaa rakkoa.:/
Itse voisin vielä lisätä yhden kysymyksen:
10. onko teille tehty painoarviota?viikot ja kilot?
-juuri tuossa pari päivää sitten rv33+3 oli vaavin arvioitu paino 2,6kg. sieltä on tulossa jättivauva...
Nyt pitää kysyä tällainen outo kysymys, nimittäin onko teidän miesten suhtautuminen teihin muuttunut? Meikästä tuntuu että olen yhtäkkiä joku saaterin neitsyt maria, pitää varoa kaikkea, jos haluaisin ja suostuisin mies varmaan pistäisi sänkyyn vaan makaamaan ja tekisi kaiken mun puolesta, ettei vaan vauva vahingoitu...kyllä mä vielä pystyn oikein hyvin siivoamaan ja käymään kaupassa ja elämään ihan normaalia elämää, ei tosiaan ole mitään tarvetta vetäytyä vällyihin vaan makaamaan ja odottamaan synnytystä, ajatuskin puistattaa... Kummallisinta tuossa on se että alkuraskauden pahoinvoinnin kourissa kun olin, mies mäkätti kun en voinut tehdä sitä enkä tätä, ja nyt kun vointi on melkein normaali, en saisi sormeani nostaa, ja taas syynä se ettei vauvalle vaaaaaan käy mitään. Herranjestas, ennen vanhaan naiset kävi pelloilla töissä viimeiseen asti, ja ihan normaaleja vauvoja sitä maailmaan tuli...:D Ja mikä pahinta, tämä neitsyt maria -syndrooma ulottuu myös makkarin puolelle... kun eihän äiteet mitään seksiä harrasta, hyi olkoon... Kaikista vauvaopuksista aina saa lukea kuinka loppuraskaudessa NAISET haluaisivat lähinnä hellyyttä ja kainalossa makoilua, meillä se tuntuu olevan hieman toiste päin...:) Kertokaa nyt te, joilla esim aiemmista raskauksista tällaisia kokemuksia, mikä tähän toisi helpotusta? Kyseessä on, tietenkin, ensimmäinen raskaus...
Anteeksi tilitys.:)
Huimat 12-13 kg, en kyllä edelleenkään ymmärrä mihin kilot ovat menneet, kun en ole varsinaisesti lihonut yhtään, eikä turvotustakaan pahemmin ole. Joten minä olen kävelevä todiste siitä, ettei kiloja kannata tuijottaa, vaan peiliä. =)
Ei ole tullut, *koputtaa puuta*. Teininä on kyllä tullut, joten luulisi että tulisi nytkin.
Pohkeissa on muutamia pieniä, mutta ovat aika huomaamattomia.
4. Onko turvotusta?
tosi vähän sormissa. Nilkat olivat välillä tosi turvonneet työpäivän jälkeen (istumatyö), mutta nyt sohvalla makaaminen on auttanut. :)
Alusta asti Ladyvita Plussaaa (söin ladyvitaa jo aiemminkin), lisärauta piti aloittaa aika alussa, ja d-vitamiinia otan silloin tällöin. Lisäksi syön maitohappobakteereja.
6. Sf-mitta nyt?
31+1 oli 28cm
En vielä, mutta tarkoitus olisi. Se kassin pakkaaminen kuuluu mullakin alkuvuoden ohjelmaan.
Menkkamaisia suppareita on ollut, välillä tuntuneet alaselässäkin, ja välillä tosi kovaa paineen tunnetta alapäässä, mutta ei ainakaan viimeksi ollut kohdunsuussa muutoksia oireista huolimatta.
Vaihtuneet ja monipuolistuneet matkan varrella... Alussa pahoinvointi, sitten armoton väsymys. Myöhemmin tuskaiset liitoskivut, levottomat jalat, suonenvedot, unettomuus, heikotus (alhainen verenpaine), närästys, hengenahdistus, ummetus, peräpukamat...
Olen miettinyt sellaista hassua kysymystä, että kuinka paljon lapsivettä tulee? Kun leffoissa naiset ovat aina esim. ovat juuri kaupassa ja kastelevat koko lattian... Se tuntuisi aika nololta...
Mukavia vuoden viimeisiä päiviä kaikille!
täysikuu ja tytär 33+0
Viimeksi neuvolassa rv 32+2 mitattuna painoa oli tullut 7 kg.
Mulle tuli raskausarpia jo murkkuiässä eikä mielestäni ole enää sen jälkeen tullut pahemmin lisää. Ei niitä ainakaan havaitse enää sen kummemmin.
Juu, suonikohjuja on ollut aiemmissakin raskauksissa (ekassa ei), mutta onneksi varsin hyvin katoavat synnytyksen jälkeen. Ainakin tähän asti ovat. Äidiltäni on leikattu suonikohjut, joten sukurasitetta on.
4. Onko turvotusta?
Joinakin iltoina toinen pohje ja nilkka turpoaa. Viime päivinä on joskus sormissa tuntunut vähän turvotusta.
Rautaa piti syödä aika pitkään ja hartaasti, että hb lopulta nousi. Nyt otan vain ajoittain. D-vitamiinia ja kalkkia (th:n määräyksestä) yritän muistaa ottaa joka päivä. Niin ja magnesiumia otan joka ilta. Siitäkin huolimatta meinaa välillä vetää suonta, ainakin jos rupeaa jalkoja venyttelemään.
6. Sf-mitta nyt?
Rv 32+2 oli 31 cm.
En mitään. Ellei sit vauvan vaatteiden pesua lasketa tähän kategoriaan ;-).
Ei mitään konkreettista. Kerran tainnut olla kipeitä supistuksia, mutta se ei kyllä meikäläisen kohdalla tarkoita yhtään mitään. Nimim. Varmaan mennään käynnistykseen.
Väsymys on vähentynyt. Ärsyttäviä " kuumia aaltoja" välillä. Toisen jalan turvotus joinakin iltoina. Vessahätä tulee herkästi, kun lähtee kävelemään. Siinä kai ne " vaivat" eli en mitenkään raihnaiseksi tunne itseäni, ainakaan tällä hetkellä.
Rv 33+4 painoarvio 2,5 kg.
Nyt jo nikki unohtui, että kuka se kysyi miehen suhtautumisesta. Meillä mies on kyllä kaikkien raskauksien aikana suhtautunut minuun ihan normaalisti. Siis on muutenkin ihan sellainen normaalin huomaavainen mies eli käytöksensä ollut koko ajan sellaista, ettei mulla kyllä mitään valittamista ole ollut, suuntaan tai toiseen. Petipuuhissa on tietysti ainakin silleen varovaisempi, että kysyy, sattuuko tms. mutta halut sillä ei oo kyllä minnekään kadonneet ja jos annan luvan, niin suostuu kyllä ;-). Tosin edellisraskaus oli siitä poikkeuksellinen, että sitä edelsi neljä km:a ja sen raskauden alkupuolella sain jo lääkäriltä määräyksen ottaa varovaisemmin (mm. raskasta jumppaa ei suositellut, kun istukka oli ihan kohdunsuun vieressä), joten petipuuhatkin oli sitten kyllä melko nollassa ja mieskin oli arka ryhtymään mihinkään. Ei mulla kyllä ollut silloin edes halujakaan. Tämä raskaus vaikuttaa siinä mielessä vähän erilaiselta omalla kohdallakin.
Jaahas, nyt tuli taas kuuma aalto eli hiottaa. Ei ookaan nyt pariin päivään hiottanut. Ja pikkuneitikin haisee kakalle, joten pakko lähteä viemään pesulle.
neronja rv 35+0 (tääkin jo tuntuu eräänlaiselta välietapilta, jännitys alkaa tiivistyä kun tästä viikkomäärä kasvaa)
huomenna alkaa siis äippäloma. Olin kyllä viimeisen työviikon saikulla suppareitten takia ja nyt joulun jälkeen ei niitä opetustöitä ole ollutkaan. Synnytyts lähenee, nyt kun tietää mitä on edessä, niin vähän hirvittää. edellinen käynnistetiin ja tehtiin kaikki mahdollinen, kunnes useiden imukuppiyritysten jälkeen päädyttiin kiireelliseen sektioon. En jaksaisi samanlaista rumbaa uudestaan, mutta pääsen ä-polille synnytystapa-arvioon rv. 39+1 (vasta!!).
Galluppiin:
1. paino: lisääntynyt 10 kg, ruokahalut on hävinnyt ja iltaisin närästää, joten johtuneen vaan siitä. Edelliseltä lihoin 18 kg.
2. raskausarvet:
ei ole tullut
3. suonikohjut: siellä pikkuhousuosastolla, kaamean näköiset!
4. turvotus: ei ole, sormuksetkin vielä unohtuu yöksi sormiin
5. lisäravinto: syön kalkkitabletin ja d-vitamiinin päivittäin, alkuraskaudessa söin yhden purkin jotain raskausvitamiineja. Hb pysynyt hyvänä.
6. sf-mitta: 34+3 oli 30 cm. keskikäyrällä lähes koko ajan, esikolta olin yläkäyrillä.
7. valmistelut: sairaalakassit pakattu itselle ja vauvalle, kännykässä jo synnärin numero valmiina. Pitäisi alkaa vaatteet käymään läpi.
8. merkkejä: supisteluja, jotka kivuttomia usein. Nyt toista päivää selkä kipeänä, heräsin siihen jopa yöllä. en tiedä ovatko merkkejä.
9. vaivat: närästys, sokeria pissassa nyt koko ajan, kaksi sokerirasitusta tehty, joista pääsin nippanappa läpi (meidän kunnan rajt oli mielestäni korkeat). Lapsi siis kasvaa suureksi. Yöt nukun poikkeuksellisen hyvin esikkoon verrattuna, jollon valvoin paljon.
Mukavaa uutta vuotta kaikille!
Elni ja masukki rv. 34+5
10. kysymykseen:
Ei ole tehty mitään painoarvioita eikä muitakaan. Vielä valmennuskin edessäpäin. Olen miehen kanssa oikein ääneen pohtinut näitä eri kuntien erilaisia käytäntöjä. Mulla kun ei ole ultrattu sen rakenneultran jälkeen eikä terkkari ole osannut edes sanoa miten päin vauva masussa on...
Valentineko kyseli miehen suhtautumisesta; Neitsyeksi minäkin olen vähintään muuttunut. Kaveri just eilen poreammeen ja tuoreehkon parisuhteen onnellisena omistajana kehuskeli petielämällään ja mä sit totesin siihen, et Seksi??? Mitä se on? Joku uusi suklaalajiko?...Kaveri niin hyvin sit totes, et kai miehen päässä on ajatus, et ensin edelliset siemenet ulos ennenkuin uudet sisään... :) Mut positiiviseksi puoleksi täytyy sanoa, ettei yhtään enää mietitytä, jaksaako mies tsempata ja tukea mua loppuun asti...niin ihanasti on ollut odotuksessa mukana. Aloittaa nyt tipattoman tammikuunkin sen takia, et päästään sit autolla sairaalaan jos kiire tulee. Ja tänäkin aamuna teki mulle aamiaista, kun valitin, et on huono olo, etten jaksa nousta sohvalta laittamaan.
Mies lähti pyörällä punttikselle, joten mä taidan taas roikkua tänkin päivän netissä.
Nonna jälleen.
-Viimeksi neuvolassa rv 32+1 painoa oli alkupainoon nähden tullut 7 kg. Nyt kuitenkin joulun takia varmasti tuokin lukema on paljon suurempi. Keskiviikkona sekin selviää.. =)
- On! Joka puolelle.. On selässä, mahassa, jenkkiksissä, reisissä ja rinnoissa.
- Ei ole ainakaan vielä tullut.
4. Onko turvotusta?
- Välillä pientä turvotusta esim. sormissa, mutta ei suurempaa.
- rautaa piti syödä joku kuukauden verran, jonka jälkeen hemppa nousi ihan itsestään vaikken syönytkään.
6. Sf-mitta nyt?
- Viimeksi mitattiin siis 32+1, jolloin se oli jopa 34 cm.
- Sairaalakassi on ollut puoliksi pakattuna jo muutaman viikon. Pitäisi pakata se loppuun, kun ei koskaan tiedä vaikka lähdön aika tulisi.
- No välillä supistelee ikävästikin, mutta ei kovin usein. Menkkamaista jomotusta mahassa ja selässä on täälläkin välillä havaittavissa ja viiltelyjä kohdunsuulla. Paineentunnetta on viimeaikoina myöskin ollut, että taitaa pikkuinen pikkuhiljaa painaa itseään jo ulospäin. Mutta eipä ainakaan viimeksi lääkärissä kohdunsuulla ollut muutoksia tapahtunut. (Lääkäri oli rv 31+2)
Selkä väsyy todella nopeasti jos istun. Seistessä ei mitään.. Nukkuminen on välillä todella tuskaisaa, kun ei mikään asento ole hyvä, mutta siitä olen kiitollinen että saan aika lailla nukuttua yöni ilman vessassa juoksentelua. Usein saan nukkua koko yön ilman vessaravaamista, mutta joinain öinä heräänkin sitten tunnin välein vessaan..
-Painoarviota ei ole tehty.
Kysymys: Missä vaiheessa kannattaa huolestua ihon kutiamisesta? Ajattelin neuvolassa asiasta kysyä, mutta kysynpä nyt teiltäkin.
Elikkäs mulla on nyt muutamana iltana kutittanut käsiä ja jalkoja (koko eilisen päivän myös leukaa :] ), mutta kutina ei ole kuitenkaan ollut ihan tajutonta. Ärsyttävää kuitenkin. Yleensä mulla ei iho ihan helposti kutise.. Mietinkin että milloin kutina on sellaista että pitäisi niitä maksa-arvoja mennä mittailemaan?
Jeps, mutta nyt siivoilemaan.
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2008 KAIKILLE! (jos en ehdi sitä tulla lähipäivinä enää toivottamaan) EI ENÄÄ KAUAA NIIN SAADAAN NYYTIT KAINALOON!!
Suan ja Nuppu 33+4
Vimpulaa täytyykin vielä kiittää niistä salaattiohjeista. Ei kylläkään olla vielä kokeiltu kuin sitä vuohenjuusto/fetasalaattia, mutta sitä tehtiinkin jo eilen toisen kerran (aatoksi vuohenjuustosta, eilen fetasta). Sanoin miehelle, että jos tehtäis sitä uudeksi vuodeksi ja ostettiinkin eilen ainekset, mutta miehellä alkoi illalla tehdä niin mieli sitä salaattia, että tein sitä siis jo eilen ja nyt se on jo viimeistä jämää vaille syöty. Oliivit jäi nyt pois (itse en oo niitten ystävä), mutta öljynä käytin oliiviöljyä, joten tavallaan korvaa ne itse oliivit. Nauratti muuten, kun 5-vuotias tyttö oli katsomassa salaatin tekoani ja kun kaadoin fetat salaatin joukkoon, niin tyttö sanoi: " Ai, sinä laitat tuollaisia palikoita sinne." ;-D
Ja sit vielä asiasta ihan eri ääripäähän. Tuli mieleen, että mulla unohtui tuossa gallupin vaivakysymyksessä (vähentyneet, lisääntyneet), että ummetus on selvästi vähentynyt tai oikeastaan poistunut. En tiedä, mistä johtuu, mutta onneksi näin on!
neronja
- vain viisi kiloa tähän mennessä :) Esikoista odottaessa tuli aikanaan 14kg joten lupaavsti näyttää siltä et sen alle jäädään tällä kertaa
- yhtään uutta ei ole tullut ja vanhatkin arvet on vielä ihan vaaleita
- ei ole
4. Onko turvotusta?
- nyt parina viime viikkona on alkanu olla turvotusta, käsissä ja nilkoissa sekä jalkaterissä, varsinkin iltaisin
- raskaus monivitamiinia ja rautaa
6. Sf-mitta nyt?
- viimeksi rv 33+5 36cm
- Ei vielä. Sairaalakassia olen kyllä aatellu, mut vielä on pakkaamatta
- harjotus supistuksia on ollu sillon tällön, mut eipä juuri muuta.
- Lisääntyneet :( lonkka kipu, varsinkin öisin, sekä suun kuivuminen ja nenän tukkoisuus ja närästys. Enkä nykyään enää voi kävellä/seistä kovin pitkiä aikoja, kun alkaa sattua selkään ja alavatsaa.
- rv 30 n. 1600g, syntymäpainoksi arvioi silloin n. 3800g
Parina viime päivänä on kovasti väsyttäny, mut muuten olo suht ok. Vilkkaasti kuopus vielä tuntuu masussa liikkuvan. Neuvola mullakin on 2.1.08 ja pikkasen jännittää, kun viimeks kuopus oli vielä perätilassa ja jos on perätilassa silloiunkin, ni sit tulee lähete äitiyspolille synnytystapa-arvioon ja ehkä kääntämis yritykseen. Mua ei kyl se kääntämisyritys kiinnosta yhtään, kun tää raskaus on ollu hankala muutenkin, ettei aiheuttas sit lisä harmia. Mut katellaan.
Hyvää Uutta Vuotta Kaikille!!!!!
t:sininenkirsikka ja kuopus 35+2
Just kun eilen kerroin että eipä oikeastaan pahemmin ole hikoiluttanut, niin tänä aamuna valtava kuuma-aalto niin että mun yöpaitana toimiva T-paita oli ihan märkä kainaloista, rintojen alta ja selästä. Just..
Mies ei kohtele mua tällä kerralla mitenkään erikoisesti ajatellen parisuhteen seksielämää, tosin minä olen normaalisti se jonka tekee enemmän mieli kun hänen. Esikoista odotellessa oli vähän varovainen aluksi kun maha alkoi kasvaa, että jos vaikka osuu päähän.. x) Mutta onneksi se meni nopeasti ohi..
Lähtöpainoon nähden 3 kg, kävi kilon alempana, eli yhteensä nousua on tullut 4 kg toistaiseksi.
Ei vielä lisää.
Esikoisesta tulleet ovat vielä selkeästi jäljellä
Yksi lisää.
4. Onko turvotusta?
Tällä kerralla ei ollenkaan, ainakaan vielä, onneksi.
Epäsäännöllisen säännöllisesti Multivitaa ja Obsidania
6. Sf-mitta nyt?
Edellisessä neuvolassa 12.12. oli 30 cm, yläkäyrillä mennään taas.
No en juurikaan.
Hieman supistelee, mutta on hieman supistellut jo jonkin aikaa että ei varmaan ennakoi synnytystä.
Liitoskivut lisääntyneet.
Vessahätä useasti yössä.
Ilmennyt suonenvetoa jota ei ole aiemmin ollut.
rv30+1 sairaalassa painoarvio 1.400 - 1.700 kg. Lääkäri sanoi että keskimääräistä pienempi, iso pää.. (Kuten esikoisellakin.)
Mrs.Marple & kuopus, rv 31+4
Joulu oli ja meni! =]
Miehen vanhempien luona aattoa vietettiin vähän surullisissa tunnelmissa, eräs sukulainen oli päättänyt elämänsä oman käden kautta reilu viikko ennen. =( Miehen leski oli kanssamme joulua viettämässä.
Minun sukulaisten kanssa tulikin sitten vietettyä joulupäivä ja tapaninpäivä. Joulupukkikin kävi, toi kaikkea hyödyllistä (ja vähän hyödytöntä). Mies sai sellaisen " tanssimaton" playkkaripelin, twindancers. =] Itse en sitä viitsinyt ihan " tosissaan" koittaa, kun tän mahan kanssa hyppiminen on vähän vaikeeta.. =] Mutta kyllä muut pelillä hien pintaan sai.. =]
Eilen käytiin alennusmyynneissä. Käteen jäi vauvaa varten sitteri, sekä Travellen toppapussi. =] Halvalla sai! =] Potkuhousuja olisin ostanut, mutta en löytänyt mistään sellaisia. Myydäänkö niitä vielä?! Onko jollain joku hyvä kauppa tiedossa?! Siis sellaisia potkuhousuja, joissa ei ole hihoja, on vain ne " henkselit" ? Kiersin henkkaajamaukkaa, lindeksiä ja kapphallia.. (siinäpä tuon lähikaupungin liikkeet melkein onkin.. =P)
Mulla on tänään viimeinen " maksettava" työtönpäivä (viikonlopusta kun ei makseta)! =] Eli maanantaina on ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä. =] Mutta eipä sitä taida tässä omassa arjessani juuri huomata sitä eroa! =P
Kelasta pitäis vielä selvittää, kuinka miehen isyyslomapäivät oikein lasketaan, kun hän tekee jatkuvaa 3-vuorotyötä (tai siellä vuorosysteemi vaihtuu vähän väliä, mutta tämän tiedon mukaan helmikuun alussa oltais jatkuvassa 3-vuorossa, tällä hetkellä on menossa vielä hullu 4-vuorosheema). Eli jos mieheni haluaakin pitää vain esimerkiksi 12 päivää vapaata aluksi (ja loput 6 myöhemmin), niin jos sunnuntaille on merkitty työvuoro, kuinka ne otetaan huomioon (jos siis viikolla joku arkipäivä kuitenkin on vapaa). Vai lasketaanko ne vain suoraan niin, että jos on työvuoro merkitty vaikka päiville pe, la, su ja ma, ja tiistaina vapaa, niin tuo aika pe-ti kuluttaa 4 isyyslomapäivää (vastaa siis niitä 4 työpäivää).. =] Olipas kerrassaan hienosti " selvällä suomenkielellä" selitetty.. =P no, ehkä joku ymmärsi mitä tarkoitan, en tiedä pysyinkö itsekään mukana loppuun asti. =] Mutta ajattelin vasta tuossa ensivuoden puolella ottaa kelaan yhteyttä ja kysyä. =]
Vai onko teillä jollakin puoliso aiemman lapsen kohdalla ollut vuorotyössä ja pitänyt isyyslomaa?
Nyt lähden kodinkoneliikkeeseen katselemaan uutta astianpesukonetta ja mahdollisesti kuivausrumpua.
Viikonloppuja kaikille ja nauttikaa vuoden viimeisistä päivistä! =]
jonttu rv 34+3