Kroonisesta ahdistuksesta ja masiksesta kärsivät! Tätä et opi terapiassa...
Ostin itselleni kirjan nimeltä Anxiety and phobia workbook, joku bourne on tekijä, ja olen lueskellut sitä tässä jonkin aikaa. Tuntuu että kirjassa on todella hyvää asiaa ja ihmetyttää, ettei mitään näitä juttuja ole käsitelty terapiassa, jossa siis kävin vuoden pari vuotta sitten. Jos muistikuvani ovat oikeita, puhuin siellä vaan lähes pelkästään äitisuhteesta ja lapsuudesta, lähinnä mitä sylki suuhun tuo. Mitään masennuksen syntymekanismeja tai muita ei mielestäni käsitelty mitenkään systemaattisesti tai ainakaan niin että siitä olisi jäänyt mitään mieleen.
Hypoteesi siinä kirjassa on siis se, että masennus ja erityisesti yleistynyt ahdistuneisuus johtuu pantatuista tunteista, erityisesti vihasta. Nyt sittein tein elen ekaa kertaa harjoituksen ja whoouuuuu..... opin siitä itsestäni enemmän kuin vuodessa terapiassa. Ensin piti rentoutua, rentoutin itseni päästä varpaisiin. Sitten piti kuulostella onko kehossa jossain paikka, " inner place of feelings" tai jotain sinnepäin. Noh, huomasin selvästi että se paikka oli kurkku, siitä ei ollut epäilystäkään. Samalla älysin että mulla kuristaa koko ajan kurkkua! Jännitän sitä koko ajan. En ollut tajunnutkaan sitä ennen. Olin joskus ihmetellyt ja miehellekin sanonut, että ihme kuinka mulla on joskus aamulla ihan kuin kurkku kipeä, vaikkei se selvästi ole flunssakipua. Sitten kun tuo paikka oli löytynyt, piti odottaa ja miettiä mikä tunne siellä on, ja ou boi tarviko mun odottaa. Mieletön viha ja raivo hyökyi yhtäkkiä päälle... Sitä kesti hetken aikaa ja oli ihan pöllämystynyt siitä miten voimakas se oli. Sitten sille piti vielä antaa koko ja muoto ja väri, ja sekin oli ihan helppoa. Mun viha on tuhkanharmaa, suorakaiteen muotoinen ja vähän isompi kuin meidän talo.
En tiedä mitä kiukkua olin " niellyt" (hassua että tuokin sanonta sattuu noin kohdalleen), jotain yleistä vai edellisen päivän tietystä kinasta johtunutta. Aamulla mulla oli taas masentunut olo, alakulo pukkasi päälle. Kirjoitin kirjan ohjeen mukaan vihani ulos, kirjoitin miten mua suututti miehen vastuuttomuus tietyissä asioissa ja se että mun pitää " niellä" se tietyistä syistä. Sitten kun olin laittanut paperille, otin asian esille miehen kanssa ja kas, alakulo oli poissa. Kun normaalisti olis saanut tapella taas koko päivän sen kanssa ja raahautua läpi pakollisten kuvioiden koko ajan ahdistuneena. Mulla on ollut tänään hyvä olla. Nytkin pukkaa kyyneltä silmään, mutta tällä kertaa en " niele" , vaan menen itkemään.
Kommentit (11)
NLP-kirjoja löytää hyvinvarustetuista kirjakaupoista ja etenkin huuhaakirjakaupoista, vaikka se onkin huuhaaksi erittäin toimivaa - siis ei huuhaa ollenkaan. Myös kursseja järjestetään, Suomessakin. Tuon kirjan kirjoittaja on selvästikin soveltanut yhtä NLP:n perusprosesseista masennuksen hoitoon. Itse olen auttanut NLP-harjoituksilla vanhempiensa erosta masentunutta 6-vuotiasta.
johtuu.. Kotoa olen sen oppinut. Negatiisia tunteita ei saanut näyttää, sitä seurasi heti syyllistystä.
Mutta täytyy sanoa että olen vähän ihmeissäni siitä miten munatonta se terapia oli. Mulla ei esim. sen jälkeen ollut tietoa siitä, että vihan panttaaminen aiheuttaa masennusta. Ihan uutena asiana sen luin tuosta kirjasta.
...eivät yleensä sano sitä potilaalle, koska NLP:llä on hiukan huuhaakaiku tai paremminkin kukaan ei ymmärrä, mitä se on. On parempi vain tehdä eikä selittää liikaa. Omakin terapeuttini on käyttänyt NLP:tä, jota on oppinut ihan terapian ammattilaisten omilla kurssella.
Ja minusta noitten lapsuuden juttujenkin pohtiminen on ihan ok, mutta tosiaan se on liian eteeristä.
Minun padottuun vihaan ei ainakaan terapiassa päästy käsiksi ja samasta syystä kuin se lapsena jäi näyttämättä - en uskaltanut näyttää vihaa tai muitakaan tunteita terapeutille. Mietin silloin terapaian aikana itsekin, että kai tuo psykiatri tiedostaa tässä transferenssin. Eli että en pysty terapeutillekaan näyttämään mitään itsestäni hylkäämisen pelossa. Enkä pysty ottamaan asiaa puheeksi samasta syystä.
Nyt jos terapeutti olis antanut mulle tällaisia harjoituksia, niistä keskusteleminen olisi ollut paljon hyödyllisempää kuin epämääräisten lapsuusmuistojen kertaaminen. Nyt tuntuu siltä että haluaisin puhua terapeutille tästä tosi paljon. Mutta en saa enää uutta terapiajaksoa kun ekasta ei kauheasti ollut apua. Eikä ole varaa kustantaa itse.
Mutta koetan nyt harjoitella itsekseni.
Mä löysin pelon tosta solisluitten ja pallean tienoilta, eli ne osat jotka estää mua hengittämästä kunnolla...
ja hyppiä aina kattoon asti. Ihan samalla tavalla kuin Aku Ankka sarjakuvissa. Ja oikeastikin sitten hypin ja hypin.
Allergiset ja astmaattiset oireenikin helpottivat, kun aloin hengittämään vapaammin. Tiedostin, että voin ajatuksillani vaikuttaa tapaani hengittää.
Nyt olen elänyt terveempää elämää jo kymmenen vuotta ja osaan ilmaista myös vihaani.
Sivuaa tätä. Googlettakaa ihmeessä.
Vapaaksi ahdistuksesta - Työkirja paniikista ja peloista kärsiville
Edmund J. Bourne
RIKUREX kustannus 1999
ISBN: 952-91-1212-2
Vapaaksi ahdistuksesta - Työkirja paniikista ja peloista kärsiville on ainutlaatuinen ohjekirja jokaiselle, joka kärsii jonkinlaisesta ahdistuksesta (paniikkikohtaukset, julkisten paikkojen pelko, sosiaalisten tilanteiden pelko, pakko-oireinen häiriö jne.). Kirjaa voit käyt niin itsehoidon kuin terapiankin apuvälineenä. Kirjassa on selkeät, tiiviit ohjeet, miten voit pienillä elämänmuutoksilla auttaa itseäsi paranemaan ongelmastasi. Kirjassa käsitellään mm. ahdistuneisuushäiriöiden syitä, visualisointia, kielteisen puheen voittamista, altistamista, paniikkikohtauksista selviytymistä, mielikuvaharjoittelua, tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista, ahdistukseen liittyä elämänfilosofisia kysymyksiä, virheellisten uskomusten muuttamista, rentoutustekniikoita, liikuntaa, jämäkkyyden harjoittelua, ravitsemusta, lääkehoitoa, oman toipumisohjelman laatimista ja itsetunnon vahvistamista.
Ensinnäkin, kyllä se terapeutti on tiennyt, että padottu viha synnyttää masennuksen. Se on yleisesti tiedossa. Sääli, ettei hän osannut ja kyennyt avata tuota solmua sinussa.
Minä en ole lukenut tuota kirjaa, mutta olen ihan itse (lukemattomien itselukuoppaiden jälkeen) huomannut myös sen, että kun jää kuuntelemaan omaa kehoaa, niin sieltä se vastaus löytyy. Minä, maailman rohkein ihminen, löysin vatsani alueelta pelon.
Näiden opuksien valossa minulle tulee mieleen, että sinä olet kyllä tuntenut pienenä sen vihan, mutta et ole saanut sitä kurkustasi ulos.. Onko sinut vaiennettu ja pakotettu pitämään mölyt mahassa?