veden juonnista
Terveydenhoitaja kehottaa juomaan runsaasti vettä raskauden aikana... Tätä runsasta vedenjuomistani tuttavani ihmettelee..että onko se niin välttämätöntä...
olen sanonut heille että niin minulle ollaan neuvottu mutta syytä en osaa selittää...
voitteko te selittää minulle miksi runsaan veden juonti on niin tärkeää raskauden aikana?
pikaista vastausta odotellen: Linnea 28+1
Kommentit (7)
että sen takia tarttee juua paljo vettä, ku verimäärä kasvaa. mulla ainaki alussa janottiki ihan erilailla, ku ennen raskautta. myös päänsäryt voi johtua kehon kuivumisesta, mihin veden juominen auttaa.
laala 9+6
ja ehkäisee vissiin myös niitä " vääränlaisia" supistuksia..
kun minä jouduin käymään sairaalassa ennenaikaisten kipeiden supistelujen takia niin siellä lääkäri toikin mulle kannullisen ja käski juoda niin paljo ku voin (siinä vaiheessa ei oikein janottanu muuten ku sattu niin pirusti :/..)
kehotti kotiin lähtiessäki levähtämään ja juomaan vettä paljon.
Turvotuksen ja ummetuksen estämiseen. Kummatkin yleisiä vaivoja.
Eli tuossa yllä tulikin niitä " syitä" vedenjuontiin. Huomaattehan, että se runsas veden juonti tarkoittaa sitten monen kohdalla todella isoa eroa totuttuun määrään. Eli normaalisti keho poistaa nestettä n. 1,7 l (jollei ole hellettä / liikuntaa) ja tämän määrän korvaamisen lisäksi olisi hyvä juoda vähän ekstraa. Eli NORMAALISTI minimissään 2 litraa / 8 isoa lasillista päivittäin. Raskausaikana voisin olettaa (tästä mulla ei mitään faktaa) että tuo 2 l. ei riitä eli tarvitaan vieläkin enemmän.
Ja jos juo kahvia, pitää kahvi " korvata" vedellä jota ei lasketa tuohon päiväsuositusmäärään! Sama koskee mustaa teetä. (Ja toisaalta alkoholi on kans diureetti mutta harvanapa sitä tarvii raskausaikana korvata)
Itellä menee päivästä riippuen n 2-3 litraa vettä mutta välillä tuntuu että tätä määrää olisi syytä aavistuksen lisätä. Ennen kuin opettelin vedenjuonnin, ei sitä mennyt päivässä kuin 1-3 lasillista. Ja se opetteluvaihe vasta kamala olikin, jatkuva vessassaravaaminen kävi hermoille, enkä edes ollut raskaana. Tosin tämän " puhdistusvaiheen" jälkeen keho tottui suurempaan vesimäärään, eikä vessassakaan tarvitse juosta jatkuvasti (samoin vähenivät päänsäryt ja tuli janontunne tutummaksi)
Eli koittakaahan juoda riittävästi, imetyskin sujuu todennäköisesti paremmin kun nestetasapaino on kunnossa :)
JN +masukaveri 21+0
Aineenvaihdunnan hidastuminen raskausaikana.
Välttää/helpottaa ummetusta,
ehkäistä turvotusta,
vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
Jos juot kahvia, tulisi kahvi kupillisen lisäksi nauttia 2 kupillista vettä. Kahvi kuivattaa.
Mutta ei veden juonnilla supistusten kannalta merkitystä ole.
Mutta kannattaa kyllä juoda runsaasti.
Eli 2-3l vrk. Nesteeksi luetaan siis muutkin kuin vesi.. Eli mehu, maito, jne.. No paitsi kahvia en lukisi nesteeksi kyllä....
Myös lapsivesi vaihtuu tiuhaan, ja siihen menee paljon nestettä. Vaihtuu tosin joka tapauksessa, joten juominen ei siihen vaikuta mutta se neste on sitten omasta elimistöstä pois jos ei juo tarpeeksi.
Ainahan vettä pitäisi runsaasti juoda,mutta raskausaikana varsinkin,sillä usein silloin turvottaa ja veden juonti auttaa siihen. Ja kun aineenvaihdunta hidastuu ja kehosi kuljettaa kahden ihmisen kuona-aineet,runsas vedenjuonti puhdistaa kehoa.
Se myös ehkäisee ummetusta,joka on yleistä raskauden aikana. Myös hikoilet enemmän raskaana ja neste tasapainoa on pidettävä yllä!
Ja tietty,vesihän on elämän eliksiiri ja sisälläsi on uusi elämä:):):)
Näin minä asian näkisin.
OcK