Vauva vain imee koko ajan!
Mikä avuksi 17 päiväisen vauvan tissillä roikkumiseen? Viettää käytännössä imemässä kaiket päivät, torkahtelee, herää, hamuaa taas. Tuttia ei huoli, eikä isänsä saa häntä ilman tissiä hiljenemään, joten käytännössä vietän kaiken aikani imettäen. Ehkä kerran päivässä saan vauvan laskettua sängylle, jossa saattaa nukkua jopa 1-2 tuntia. Nälkään ei pitäisi olla kuolemassa, koska painoa oli 9 päivän aikana tullut lähes puoli kiloa. Mikä neuvoksi?
Kommentit (20)
Osaisiko joku kertoa kauanko tätä kestää? Koska voisi olettaa vauvan alkavan tehdä jotain muutakin?
että saat imettää rauhassa. Ihanteellista olisi, jos voisit vaan huolehtia vauvasta + saada itse syötyä, peseydyttyä, nukuttua ja ehkä käytyä kävelyllä / kaupassa tms. kerran päivässä. Anna muiden hommien kasaantua, niitä ehtii sitten myöhemmin.
Muutaman kuukauden päästä tilanne on ihan toinen, mutta 1-2 -kuukauden ikäinen vauva voi hyvin vaan syödä, nukkua, syödä, nukkua, pissata, syödä, nukkua, kakata, syödä, nukkua ympäri vuorokauden.
Kahden kuukauden iässä lapsi hymyilee, ottaa katsekontakstia, alkaa ihmetellä omia käsiään jne.
Voisitko / voisiko isä työntää vauvaa ulkona vaunuissa päivittäin tiettyyn aikaan vähän pidempään? Voisiko se auttaa päivärytmin löytymisessä?
joten se tässä huolettaakin miten pärjäämme, kun isä menee töihin.
Olen ottanut tavaksi työntää vauvaa vaunuissa aamupäivisin. Vauva kyllä rauhoittuu ja nukahtaakin vaunuihin useimmiten, mutta herää yleensä heti, kun vaunut eivät enää ole liikkeessä.
Ap
tuttipullosta korviketta 60milliä, imetät sitten lisäksi. Äläkä välitä mistään syyllistämis yrityksistä! Olet täysin hyvä äiti, vaikka annat korvikettakin!!!! Tärkeintä, että vauva saa ravintonsa ja myös tärkeän leponsa - kun ei tarvi tankata koko aikaa! Ja jaksat itsekkin paremmin huolehtia myös niistä isommista.
Se, että vauva ei saa tarpeeksi ravintoa rinnasta kerralla, ei tarkoita, etteikö sinulta maitoa tulisi tarpeeksi! Voi olla, että vauva ei oikein osaa vielä syödä rintaa - tuttipullosta saa helpommin! Äläkä huoli, ei siinä rinnan syönti silti unohdu! Se on kuitenkin sieltä niin paljon hyvempää, että kyllä se vauva koittaa kaikkensa, että sitä herkkuakin saa!
Itse syötin vanhimpaa ihan jatkuvasti. Tuntui, että siitä korvikkeen annosta syyllistettiin niin, etten siihen suurin surminkaan ryhtynyt. Olin tosi väsynyt ja kuitti. TOisen lapsen kohdalla päätin, että korviketta annetaan, jos ei kohtuudella tule kylläiseksi rinnnasta. No, korviketta ei tarvinnut antaa koskaan, nukkui yönsä ekasta lähtien kokonaan ja muutoinkin söi ja nukkui hyvin. Kolmannen kanssa päätin samoin, että lapsi saa korviketta, jos ei omat eväät riitä tai niitä ei osata hyödyntää. Ja hänen kanssa kävi sitten niin, että hän ei oppinut kunnolla imemään rintaa aluksi. Annoin sitten kolmen tunnin välein tuttipullosta eka oman annoksen, sitten sen jälkeen imetin. Lapsi oli tyytyväinen ja nukkui hyvin. Neljän kuukauden ikäisenä lapsi jätti sitten tuttipullon pois eikä huolinut sitä enää ollenkaan. Sitten tissiteltiin puoli toista vuotiaaksi asti. Kuten myös isompia olen imettänyt.
Jaksamista sulle ja mikä tärkeintä KUUNTELE OMAA SYDÄNTÄSI ÄLÄ MUITTEN VIISASTELUJA JA SYYLLISTÄMISIÄ!
Vaikka se tippuisikin pari kertaa, vauva oppii siihen kyllä. Meillä olisi kanssa imenyt ja imenyt, homma rauhottui kun sai tutin suuhunsa (siitähän on nykyään tehty kauhea mörkö ja siksi en älynnyt aiemmin koittaa). Jos tutti ei oikeasti kelpaa, kokeile ihan toisenlaista mallia.
Jotenkin vain tuntuisi hullulta antaa lisäruokaa vauvalle, jonka kasvuvauhti on tätä luokkaa. Meillä myös vanhemmat lapset ovat maitoallergikkoja, joten normaalikorvike ei käy.
Ap
Ärsyttää kun tietämättömät luulevat että vauvan normaali käytös on epänormaalia. Ihan pienet vauvat imevät rintaa, ja voivat viihtyä tuntikausia rinnalla. Vauva saa tarpeeksi ruokaa, kun pissa on kirkasta ja sitä tulee vähintään 5-6 pissavaippaa vuorokaudessa.
koita eri muotoisia tutteja...lapsi oppii tuttiin kun opettaa, mutta heti ei saa luovuttaa
neuvolan täti sano että pitäs antaa vauvan imeä 20min ja sit vaa irrottaa tissistä. Että ekat kerrat varmasti itkee, mutta sitten rauhottuu jo parissa päivässä tuttiin/tai ilman. Meillä tää onnistu ja oli ihanaa katsoa telkkaria ja käydä vessassa rauhassa kun vauva nukkui sängyssään eikä roikkunut tississä.
Siihen asti olin ihan epätoivoinen, kun vauva aina ärjähti jos joutui pois tissiltä.
ja sekin vasta muutaman viikon jälkeen......11
Sairaalassa vauva kyllä söi sellaista, ehkä sokeriveden takia, mutta kumminkin. Mutta jos siinä muodossa olisi joku taika.
Itse asiassa vauva on tänään syönyt vähemmän. Kitisee vain, mutta ei huoli tissiä, ei nukahda... Olen kokeillut vaunut, kantoliinat yms. mutta vauva ei nuku, vaikka on selvästi väsynyt. Tämä vauva taitaa olla aika ongelmallinen verrattuna helppoihin esikoisiini.
Ap
Aivan säikähdin kun luin tuon yhden vastauksen, missä kannustettiin korvikkeen antamiseen. Ei todellakaan tarvitse antaa korviketta, kun vauvelin kasvutahti on ollut valtavan hyvä äidinmaidolla. Ihan totta, että olet nyt kovin kiinni pikkuisessa mutta tuota vaihetta ei varmastikaan kestä enää hirvittävän pitkään. Vauvojen " rytmi" kun voi kääntyä ja vaihtua jo yhdessä päivässä ihan muuksi. Voithan toki koittaa pumpata maitoa pulloonkin, että isä voisi hoitaa jonkun syötön. Juo paljon, syö hyvin ja nauti ainutlaatuisista alkuajan imetyshetkistä!Muutaman kuukauden päästä vauva kietaisee masunsa täyteen viidessä minuutissa ja sinä ihmettelet, miksei se nyt kauempaa syö =)
Onnea uudesta perheenjäsenestä!
-kätilö-
Lapsi tarvitsee unta, ja myös SINÄ tarvitset lepoa! Ja isommat lapset tarvitsevat SINUA! Et voi olla koko aikaa tissistä yhdessä kiinni! Se ei ole kenenkään etu! Viimein palat loppuun, kun koitat olla täydellinen äiti ilman minkäänlaista korvikkeen käyttöä, ja silloin ei ole todellakaan hyvä olla kenenkään! Älä rakas ystävä anna tämän imetyspropagandan aivopestä itseäsi!
Terveisin se kolmen lapsen erikoissairaanhoitaja äiti, joka kirjoitti aikaisemmin käyttäneensä korviketta kolmannen lapsensa kanssa ja yritti neuvoa myös sinua siihen
Vierailija:
tuttipullosta korviketta 60milliä, imetät sitten lisäksi. Äläkä välitä mistään syyllistämis yrityksistä! Olet täysin hyvä äiti, vaikka annat korvikettakin!!!! Tärkeintä, että vauva saa ravintonsa ja myös tärkeän leponsa - kun ei tarvi tankata koko aikaa! Ja jaksat itsekkin paremmin huolehtia myös niistä isommista.
Se, että vauva ei saa tarpeeksi ravintoa rinnasta kerralla, ei tarkoita, etteikö sinulta maitoa tulisi tarpeeksi! Voi olla, että vauva ei oikein osaa vielä syödä rintaa - tuttipullosta saa helpommin! Äläkä huoli, ei siinä rinnan syönti silti unohdu! Se on kuitenkin sieltä niin paljon hyvempää, että kyllä se vauva koittaa kaikkensa, että sitä herkkuakin saa!
Itse syötin vanhimpaa ihan jatkuvasti. Tuntui, että siitä korvikkeen annosta syyllistettiin niin, etten siihen suurin surminkaan ryhtynyt. Olin tosi väsynyt ja kuitti. TOisen lapsen kohdalla päätin, että korviketta annetaan, jos ei kohtuudella tule kylläiseksi rinnnasta. No, korviketta ei tarvinnut antaa koskaan, nukkui yönsä ekasta lähtien kokonaan ja muutoinkin söi ja nukkui hyvin. Kolmannen kanssa päätin samoin, että lapsi saa korviketta, jos ei omat eväät riitä tai niitä ei osata hyödyntää. Ja hänen kanssa kävi sitten niin, että hän ei oppinut kunnolla imemään rintaa aluksi. Annoin sitten kolmen tunnin välein tuttipullosta eka oman annoksen, sitten sen jälkeen imetin. Lapsi oli tyytyväinen ja nukkui hyvin. Neljän kuukauden ikäisenä lapsi jätti sitten tuttipullon pois eikä huolinut sitä enää ollenkaan. Sitten tissiteltiin puoli toista vuotiaaksi asti. Kuten myös isompia olen imettänyt.
Jaksamista sulle ja mikä tärkeintä KUUNTELE OMAA SYDÄNTÄSI ÄLÄ MUITTEN VIISASTELUJA JA SYYLLISTÄMISIÄ!
tulee!! Tyhmää tuollanen korvikkeen tyrkyttäminen. Tosiaan, tuo vaihe ei kestä ikuisuuksia, kyllä varmaan miehesi pärjää niiden vanhempien lapsien kanssa keskenään. Uskon, että kun aikaa kuluu, lämmöllä muistelet tuota aikaa kun sait kaksistaan vauvan kanssa olla ja imetys sujui noin hyvin.
Varmaasn pian täytyy jo laitoksella nukkua täydet yöt.?
Mulla melkein muuten nukkuneetkin x5, kun vähän aikaa jaksaa kuunnella lapsen tarpeita!
Kuulostaa vähän samanlaiselta kuin meidän tyttö oli pikkuvauvana. Päivisin nukkui pieniä pätkiä, nukahti usein rinnalle mutta heräsi pian jos nostin sänkyyn. Tyttö oli aika itkuinen. Annoin rela-tippoja hänelle, en osaa sanoa oliko apua vai ei. Pienet haluavat olla rinnalla ja imeä muistakin syistä kuin nälkä; esim turvallisuuden tunne ja läheisyys, ihokontakti . Ehkä vauvasi jostain syystä (voisiko olla esim mahavaivaa?) ei saa nukuttua ja pyrkii (ja ilmeisesti onnistuukin) rauhoittamaan itsensä imemällä. Kantoliinassa meidän muuten paljon heräilevä ja huonosti nukkuva tyttö nukkui pitkiä unia. Kannattaa kokeilla vielä, jos vauvasi nukkuisi vaikka liinassa. Voi kestää vähän aikaa että hän tottuu olemaan siinä (etenkin jos itse et ole vielä tottunut kantoliinan käyttöön, koska vauva aistii epävarmuuden). Kantoliinassa on mahdollista myös imettää. Vauvasi on vielä aika pieni ja unirytmin löytäminen voi kestää. Luultavasti tuo jatkuva rinnallaolo-kausi ei kestä kovin kauan.
Eikä yhtenäkään yönä nukkunut ennen vieroitusta kolmea tuntia pitenpiä pätkiä.
Ja mitä isän pärjäämiseen isompien kanssa tulee: kaikilla eivät isät syystä tai toisesta voi ottaa osaa lastenhoitoon. Eikä sukulaisia ole apuna. Itse olisin tullut hulluksi, jos en kolmannen kanssa olisi ottanut korviketta apuun! Kun tosiaan pitää pyykit pestä, ruuat laittaa, pyyhkiä pyllyjä, auttaa vaatteitten pukemisessa, kammata tukkaa, leikata kynttä, tiskata, olla erotuomarina, pitää sylissä, lohduttaa itkussa jne niitä isompiakin. Meillä kun isä ei voinut hoitaa heitä kaverina.
Ja tosiaan, kyllä myös imetin nuorimmaistakin korvikkeen rinnalla. Hän vain tuli helpommin tyytyväiseksi ja nukkui sitten useamman tunnin. Iloinen ja terve vesseli oli ja on! Ja tosiaan, korvikkeet ei kelvanneet enää sitten 4kk lähtien. Ja imetys jatkui 1,5 vuotiaaksi asti. Kolmen lapsen hoitaminen ja arjen pyöritys on ihan pikkuisen eri juttu kuin yhden tai kahden.
aluksi vauva voi ekat viikot viettää lähes täysin tissillä, kyllä se siitä. Voit kokeilla välillä tutin antamista jos osan imutarpeesta saisi ohjattua sinne.