Tajusin ettei ikinä saada uutta omakotitaloa :(
Ollaan kauan miehen kans haaveiltu omakotitalosta. Haettiin pari vuotta sitten tonttiakin ja saatiin se. Sitten seuraavana päivänä mies jäi työttömäksi. No nyt on mies ollut uudessa työpaikassaan niin kauan että sai vakituisen paikan. Nyt haettiin tonttia ja saatiin se. Eilen käytiin sitten katsomassa niitä ah niin edullisia Design taloja (itse ei aikaa eikä mahdollisuutta rakentaa) niin tajuttiin että nekin tulee maksamaan 200 000 euroa vaikka on pieni. Siihen päälle sitten vielä autolaina niin hyvästi unelmat.
Voi että mua harmittaa kun koko unelma valuu sormien välistä. Ei meillä ole varaa lyhentää lainaa 1500 euroa kuussa ja sitten vielä elääkin.
Kiitos kun sain kertoa..
Kommentit (32)
Ette voisi tinkiä autolainasta? Valita talomallin, jota voi rakentaa vaiheissa?
- Ja mitä vikaa älvsby-taloissa on? Ettekö voisi ajatella että otatte sellaisen ja tuunaatte sitä sitten kun varat antaa periksi? Uudet vuorilaudat ikkunoihin, pari kuistia lisää, terassi jne.
Ihmiset voisivat käyttää arkkitehtiakin näissä tapauksissa, aika pienellä kustannuksella voisi saada suunnitelman siitä miten esimerkiksi vaiheittain edetään.
Ei olla itse Muurame-taloa rakennutettu, mutta hyvät ystävät on. Heillä 1-kerroksinen 5 h ja keittiö, n. 120m. Sisältä tosi kaunis, parkettilattiat, rosterikoneet jne.
Hinta oli muistaakseni avaimet käteen-tavalla n. 170 000¿, ei varmaan ihan tarkka hinta, mutta aika liki kuitenkin.
En vaihtaisi 80-luvun KOTIAMME mihinkään uuteen TALOON.
En tiedä minkä ikäisiä olette, mutta jos teillä on kaksi pientä lasta, niin ette varmaan vielä kovin vanhoja. Haaveet ja myös taloudellinen tilanne ehtii varmasti muuttua moneen kertaan, joten ei sitä nyt unelmistaan kannata luopua.
tai alueella minne tahdotte muuttaa? Eihän aina tarvitse olla uutta, voitte sitten ajan myötä rempata mieluisaksi. Ehkä vähän sivummalle jos muuttaa, voihan löytyä vaikka jonkun muutaam vuosi sitten rakentama design-talokin.
Itse haaveilen mahd. vanhasta hirsitalosta..
Mihin päin suomea rakentaisitte? Meillä lainaa otetaan vajaa 150 000e ja talo pn 122m2 vuokratontilla. Mies töissä, minä opiskelen ja teen jonkun verran töitä. pieni lapsi. Netto tulot kuussa alle 3000e. maksetaan eka vuosi korkoja ja sitten kun minä valmistun ja saan töitä niin aletaan maksaa enemmän. Kyllä haaveet voi toteuttaa myös pienillä tuloilla...
ahdistavaa. Asutaan maalla ja täällä ei ole isoja vuokrataloja. Alkaa kämppä käydä ahtaaksi. No uskon että joskus voidaan ostaa oma koti, se on haaveeni. Kateutta välil joutuu käsittelee, kun kaikilla ystävillä melkein on oma koti. Mut tää on nyt meidän koti:)
Meillä nettotulot 3000+lapsilisät ja lainaa lyhennetään 1280 kk (tässä siis mukana myös korot) ja lapsiakin kolme!!! Mihin teillä menee rahat???
Lainaa meillä 140 000
Vierailija:
Mihin päin suomea rakentaisitte? Meillä lainaa otetaan vajaa 150 000e ja talo pn 122m2 vuokratontilla. Mies töissä, minä opiskelen ja teen jonkun verran töitä. pieni lapsi. Netto tulot kuussa alle 3000e. maksetaan eka vuosi korkoja ja sitten kun minä valmistun ja saan töitä niin aletaan maksaa enemmän. Kyllä haaveet voi toteuttaa myös pienillä tuloilla...
Vierailija:
- Ja mitä vikaa älvsby-taloissa on? Ettekö voisi ajatella että otatte sellaisen ja tuunaatte sitä sitten kun varat antaa periksi? Uudet vuorilaudat ikkunoihin, pari kuistia lisää, terassi jne.Sulla ei taida olla hajuakaan, paljonko pari kuistia ja terassi maksaa?
Olemme sitä katsastaneet ja hinta riippuu minne se rakennetaan. Keski-Suomessa maksaa 120 neliötä neljällä makkarilla jotain 120 000 avaimet käteen. Olen kuullut monen rakennusmestarin kehuvan näitä. Ovat hyviä ja laadukkaita perustaloja. Toimitus kestää kymmenen viikkoa.
kun Pitää laittaa ens kesänä pihaa ja kenties autotalli rakentaa. Tehdään nämä jutut palkkarahoista, ei oteta lainaa. Toki jos ylimäärästä kertyy niin lyhennetään kerralla isompi summa tai maksetaan autolaina pois (isompi korko). Alotettiin eka näin varovasti nuo lyhennykset ettei olla heti kusessa maksujen ym. kanssa. Hyvä puoli tässä on, että miehellä on vasta eka vuosi vakipaikassa menossa ja 25% palkan korotus ois tiedossa keväällä:) On muuten sellanen ammatti et palkka nousee melkeinpä joka vuosi. On yksityisellä. Itelläki bruttotulot kasvaa n. 500e kesällä, kun voi tehdä täyspäiväsesti hommia... Mihin päin ap olis rakennuttamassa?
Luulisi tuolla hinnalla saavan jo aika ison? eikö pienempi riittäisi?