miten antaa nestem antibiootti 1v9kk ikäiselle?
Hei,
poitsu 1v9kk sai antibioottikuurin, Kefeksin, nestemäinen. Pitää antaa 3x päivässä 2ml kerrallaan. Mutta miten? Sylkee pois suusta kun ruiskulla tai lusikalla annan. Maidon seasta maku erottuu ja jogurtinkin seassa sylkee pois eli selvästi maistaa lääkkeen maun. Mitä tehdä???? Olisi tärkeää saada 10pv kuuri syötyä mutta millä ilveellä? Itkuksi menee lääkkeen anto, vain pari krt olen onnistunut saamaan reilu puolet menemään kun poika on ollut hyvällä fiiliksellä ts jostain syystä yhteistyöhaluinen.
Särkylääkkeitä ei meillä paljoa ole syöty, nestem panadolin kanssa oli samat ongelmat joten aloin laittamaan suppoja.
Apuva!
Kommentit (9)
ostaa apteekista (yhden) millilitran ruisku. Se on kapea ja helpompi saada ujutettua poskeen syvemmälle. Jossakin oli vielä ohje että puhaltaa kasvoille lääkettä antaessa, että se saa nielaisemaan.
2 ml on oikeastaan aika vähän. Meillä 1v5kk:lla on nyt päällä penisilliinikuuri ja annostus on 7,5ml 2xpäivässä tyhjään mahaan (eli ei ruuan kanssa mielellään). Onneksi V-PEN on tosi makeaa hedelmäistä siirappia ja lääke on mennyt aika kivuttomasti alas kun istuttaa pojan tv:n eteen Teletappeja katsomaan ja ruiskaisee välillä suupielestä pienen satsin.
Aiemmin oli Amoxinia 2,5 ml muistaakseni ja sen kanssa oli ihan tuskaa...
Tsemppiä.
tai, jonkun todella makean jugurtin kanssa sekoitettuna.
jos kuureja ei joudu kovin tiheästi antamaan, niin on ihan hyvä kikka.
oma lapsi sai ekan ja tähän mennessä ainoan kuurin 3-vuotiaana ja jätskikonsti toimi. 2 ekaa päivää, jolloin ei vielä suostunut syömään oli ihan hirveitä, 3-vuotiaalla kun alkaa olla yllättävän paljon voimia vastustella.
on meilläkin. Lisänä se että kun väkisin yrittää antaa tulee kaikki oksennuksena ulos. Meillä mentiin niin että istui sohvalla ja annoin ruiskulla ihan tosi pieniä lirauksia kerrallaan ja aina jonkun hyvän suuhun sen perään. Jos juo limsaa, se vie pahan maun hyvin. Eli tilkka suuhun ja äkkiä pillillä juomaa perään. Meillä alkoi toimia, vaikka tyttö vielä siinä iässä että hänen kanssaan ei paljon neuvotella saati että selitykset auttaisi.Kuten itsekin totesit tärkeää on että kaikki annokset täysimääräisenä saisi menemään, toteutus vaan sitten toinen juttu.
Isosiskon kanssa homma meni niin että annettiin ensin nukkevauvalle ja sitten kovasti kehuen reipas tyttö otti kans ja hirveet aploodit perään ; ) Kaikkea sitä on kans tehty.Mutta kaikki keinot nyt sallittuja, koska tarkoitus pyhittää keinot.
kun esikoiselle tuli sairauksia ja piti saada ottamaan lääkettä kun en muutakaan keksinyt enkä jaksanut enää pakolla ja tappelulla istuin pojan kanssa alas (oli silloin ehkä 1,5 v) ja selitin miksi lääkettä ja mihin ja miten otetaan (ehkä näytin itse). Pipi tulee - lääke - pipi pois - pakko ottaa. Kas kun sai itse ottaa ruiskusta kiinni ja sitten lääke suuhun hups. 5 ml kerralla eikä mitään ongelmia. Nyt kun 2,5 v ja jo puhetta tulee niin tietää että lääke ja pipi pois ja ottaa lääkkensä upeasti. Toisinaan nämä pienet ymmärtävät paljon enemmän kun luulemme ja meidän tapauksessa tätä samaa olen käyttänyt monessa muussa jutussa kerron selkesäti mitä tuleman pitää ja tuntuu tepsivän.
Meilläkin on toiminut tuo, mistä asandst kertoi. Selitetään lapsen ymmärtämällä tavalla asia ja lääkkeet ovat uponneet yllättävän hyvin.
Kaikilla tämä ei tietysti toimi, mutta kannattaa kokeilla.
Mupsi
Meilläkin on toiminut juuri niinkuin Asandst ja Mupsi kertoivat =) Pienet tajuavat yllättävän paljon.
Ja vielä kun selittää lapselle, että hän saa ITSE ottaa lääkkeen, niin johan uppoaa suurempikin ruiskullinen. Ja meillä siis poika syönyt lääkkeet aina hyvin. Silmätipatkin menivät hyvin alle kaksivuotiaana, kun sai itse ensin laittaa äidille ja isille leikisti tipat silmiin.
Onnea koitokseen!
Nalle rv33+ ja poika 2v10kk
kahden muun kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta tämä kolmas on vaikea. Väkisin on jouduttu antamaan, mutta osa lääkkeistä menee hedelmäsoseen kanssa (mangosose erityisen hyvä tähän meillä). Lusikan kärkeen sosetta ja takaosaan lääkettä. Maistuu enemmän soseelle kuin lääkkeelle. Joka toinen lusikallinen pelkkää hedelmäsosetta, joka toinen tätä puolet ja puolet -tavaraa.
Helpointa tuon ikäiselle on antibiootti antaa ruiskulla. Joko poika syliin (lattialla istuen), pää tiukasti kainaloon ja ruiskutetaan lääke poskeen tai kurkuun. Meillä melkein helpommin on mennyt kun poika on itse saanut ruiskuttaa lääkkeen ja saa sen jälkeen jonkin " palkinnon" , mehua tai keksin.
Voimia teille!