Miten muilla 4-5vuotias on reagoinut uuteen sisarukseen ja millaista uhmaa on esiintynyt?
Meillä on nyt ilmaantunut mökötystä ja turhista asioista itkemistä että saataisiin omatahto läpi.
Kommentit (4)
tai heittäähän se kolmella viikolla :)
Kun vauva syntyi isoveli oli onnensa kukkuloilla. 6 kk myöhemmin kun vauva alkoi liikkumaan, ei ollutkaan enää yhtä kivaa. Kun sisko rupesi kävelemään ....
Ikää heillä on nyt 2 ja 6 v. Isommalle saa muistuttaa koko ajan että sisko on pienempi eikä häntä voi kohdella (leikeissä ja muutenkin) samoin kuin 6 v kaveria. Siskolle voi ja saa puhua normaalisti, ei tarvitse komennella ja huutaa koko ajan.
Mökötystä ja itkuisuutta on meilläkin, samoin jotkut taidot katoavat silloin tällöin kuin tuhka tuuleen.
elämänsä onnellisin päivä. Hän järjesti mm. kavereilleen vauvakutsut ja aluksi pubui pikkusiskostaan niin että kaverit jo vähän taisivat alkaa kyllästyä... =) edelleenkin (tytöt nyt 7 ja 1v 8kk) pitää pikkusiskostan tosi hyvää huolta ja pussailee ja halailee koko ajan ja leikittää. On aivan ihanaa, mutta välillä jopa toivoisin että isompi vähän suuttuisi pienemmälle, mutta kun pikkusisko esim. sotkee nukkekodin järjestystä niin isompi vaan sanoo ettei haittaa. Vaikka naamasta kyllä näkee että haittaa. Oon yrittäny hänelle opettaa että kyllä sille pikkusiskollekin saa välilä suuttua!!
Isosisko kyllä arvostaa myös omaa aikaa äidin kanssa ja nyt kun pienempi on joka toinen viikonloppu 1-2 yötä isällään niin meillä onkin esikoisen kanssa mukavasti kahden keskeistäkin aikaa.
Kun pikkuveli syntyi,tyttömme oli 4v3kk ja oli onnensa kukkuloilla ja auttoi mua tosi paljon ja helli ja hali veljeään,kun vuoden ikä alkoi lähestyä,aloin huomata muutosta käytöksessä...
ja nyt kun poika reilun vuoden ja tyttö 5v4kk on semmoista että vieläkin pussailee välillä veljeä ja sanoo kuinka rakas se on MUTTA kun silmä välttää,kiusaa ja ärsyttää veljeään tahallaan,laittaa pimeään huoneeseen ovi kiinni,laittelee päähän kaikkea mm.huppuja jotka ärsyttää poikaa ja aina väittää että pikkuveli on tehnyt kaikki jos on jotain kiellettyä tehty!!!itse hän ei ole mitään tehnyt koskaan.ja mustasukkaisuutta tämä varmaan sitten on.
mutta kun ennen ilmoitti aina jos en nähnyt,jos poika menee kiellettyyn paikkaan ja oli apuna niin nyt kun he ovat kahdestaan,mun on pakko ite valvoa mitä tekevät.
ei ilmoita mistään ja auttaminenkin vähentynyt vaikka onneksi vielä näyttää tykkäämistäkin kuten äsken kun poika on kipeänä,hali sitä.
äityliini ja tyttö 5v4kk ja poika 1v 3viikkoa
reilu 5-vuotias ja nuorin täyttää kohta vuoden ja vieläkään ei esikoinen leiki,puhu tai huomaa pikkuveljeään.Ja onhan noita mökötyksiä meilläkin.Neuvolassa olen puhunut tästä kun on jo vuoden kohta kestänyt tuo reagoimattomuus niin meillä on tammikuussa perheneuvolaan aika.
Onneks saadaan tukea tähän asiaan.