Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsipsykologia(/aiheeseen perehtynyttä) paikalla?

Vierailija
10.11.2008 |

.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli haluaisin tietää mitä pitäisi tehdä seuraavissa tilanteissa, jotta lapsella olisi paras olla. Toivottavasti osaan selvästi kertoa tilanteet. Tässä nyt eka

Lähtötilanne: olen veljeni pojan kummi ja osallistunut alusta asti ja pojalle tuttu ilman isän läsnäoloa. Veljeni ei ollut mukana vauva-aikana ja pisti välit poikki (hylkäsi) pojan,kun poika oli 3. Isä ehti olla aktiivinen osa pojan elämää ehkä vuoden. Nyt pojalla kotona äiti, isäpuoli (poika kutsuu isäksi) ja siskopuoli. Minä näen poikaa kerran viikossa.

Ongelma: Minun äitini, eli pojan mummi haluaisi nähdä poikaa. Olen päättänyt, etten vie poikaa sinne, sillä vaikka minut poika käsittää kummitätinä,eikä isän siskona, niin mummi liittyy isäänsä, eikä ole tavannut muissa merkeissä. Teenkö oikein?

Kysy ihmeessä selvennystä =)

Vierailija
2/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ottaa yhteyttä lapsen äitiin ja kysyä häneltä, eikä sotkea sinua mitenkään siihen kuvioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako, että poika tietää isästään?

Minusta sinun ei tarvitse asiaa päättää, päätös on äidin ja sen voit äidillesi ilmoittaa.

Vierailija
4/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pojan isä ei aio olla enää osa pojan elämää ja isällä uusi perhe. En siis halua muistuttaa poikaa isästä, joka ei tahdo häntä. Mun mielestä on parempi ettei mummin näkeminen herätä hämmennystä.

Vierailija
5/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mummi haluaisi, että menisin pojan kanssa hänen luokseen silloin kun olen pojan kanssa. Äitini ei halua häntä hoitoon vaan vain nähdä välillä. Äiti ei oikein tiedä mitä mieltä olisi.

t:ap

Vierailija
6/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että mummi haluaa lasta nähdä, mutta päätös on yksin äidin ja äidin on oltava valmis selittämään lapselle tilanne. Jos epävarma, tuskin valmistautunut kysymyksiin. Eli mummi myt joutuu odottamaan.

Vierailija
7/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lapsen näkökulmaa, mikä on oikein? Mielipide on kai jokaisella, mutta mikä vahingoittaa lasta vähiten?

Vierailija
8/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, sehän voisi olla lapselle suurikin rikkaus tutustua omiin juuriinsa ja mummiinsa, jos mummilla on edellytykset luoda lapseen lämmin ja rakastava suhde.

Vierailija
9/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsen perheessä on ajateltu lapselle kertoa hänen taustastaan? Onko asia avoimesti käsitelty, eli lapsi tietää, että hänellä on sellaisia sukulaisia, joita hän ei tunne? Jos on, ei mummin tapaamisesta uskoisi olevan haittaa.

Sen sijaan salailusta on: Lapsi saa ennemmin tai myöhemmin kuitenkin tietää, ettei isäpuoli ole biologinen isä, ja lapsi tuntee tuona hetkenä itsensä loukatuksi ja petetyksi, jos muuta on uskoteltu. Ja tuon tiedon jälkeen hänen biologisen isänsä taustat, suku ja juuret alkavat kiinnostaa. Siinä vaiheessa sinulla voi olla merkittävä rooli, mutta lapsi voi myös iästä riippuen kokea sinun olleen osa hänelle valehdellutta joukkiota.

Eikö olisi mukavampaa, että lapsi saa tutustua isoäitiinsä nyt, eikä sitten kun mummi on esim. dementoitunut tai peräti kuollut?

Vierailija
10/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"riistää" pojalta mummia, mutta en halua vastailla kysymyksiin isästä, kun nyt menee niin hyvin, kun mikään ei muistuta poikaa siitä. Ja tiedän, ettei äitini ottaisi poikaa itselleen/kävisi katsomassa ilman mua. Mä olen aina ollut se, joka pojasta huolehtii. Mummin omantunnontuskista on kai kyse enemmänkin.

Vierailija
11/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään "valehdeltu", isä oli niin vähän aikaa oikeasti osa pojan maailmaa, ettei poika mitenkään kaipaa tätä. Enkä mä todellakaan halua mitään vääristynyttä kuvaa luoda tms.,mutta miten selität pojalle, että "kyllä isi rakastaa uutta vaimoa ja lasta, muttei sua halua"?? Raastaa sydämestä

Vierailija
12/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään "valehdeltu", isä oli niin vähän aikaa oikeasti osa pojan maailmaa, ettei poika mitenkään kaipaa tätä. Enkä mä todellakaan halua mitään vääristynyttä kuvaa luoda tms.,mutta miten selität pojalle, että "kyllä isi rakastaa uutta vaimoa ja lasta, muttei sua halua"?? Raastaa sydämestä

Lapselle voi vaikka sanoa, että isi katsoi että sulla on niin hyvä isäpuoli, joka pitää susta huolta, että isi keskittyy pitämään huolta siitä toisesta perheestään. tai jotain vastaavaa, asiat kun voi esittää myös positiiviselta kantilta...

Vierailija
13/13 |
10.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä valehtelua?

Lapselle voi vaikka sanoa, että isi katsoi että sulla on niin hyvä isäpuoli, joka pitää susta huolta, että isi keskittyy pitämään huolta siitä toisesta perheestään. tai jotain vastaavaa, asiat kun voi esittää myös positiiviselta kantilta...

[/quote]