Miksi ihmeessä vauva itkee aina imetyksen jälkeen?
Meillä siis reilu pariviikkoinen vauva, joka itkee imetyksen jälkeen. Selkä menee kaarelle ja itku on kovaa, ilmeisesti mahavaivoja? Ennen imetystä annetaan Cuplatonia, ja kerran päivässä Rela-tippoja. Ei mitään vaikutusta. Imuote tarkistettiin synnytyssairaalassa ja se on oikein. Vauva on osittaisimetetty ja korvikkeen jälkeen ei tietenkään itketä... Olin antibioottikuurilla ekan viikon synnytyksen jälkeen ja ajattelin, että itkeskely johtuu siitä, mutta nyt olen ollut viikon verran ilman eikä mitään muutosta. Rautakuurilla olen edelleen viikon ajan, johtuisiko siitä? Vauva ulostaa monta kertaa päivässä löysää, ryynimäistä, vaaleanruskeaa ulostetta.
Vaikea kiinnittyä vauvaan, eikä äidinrakkaus ole oikein herännyt, kun se äidin ja lapsen kaikkein tärkein vuorovaikutus ja kontakti ei onnistu. Kaikki muut vauvat, mitä olen nähnyt, ovat olleet tyytyväisiä ja onnellisia imetyksen jälkeen, mutta ei tämä meidän. Alan olla aika itkuinen ja masentunut tämän asian takia. En näe muuta vaihtoehtoa kuin imetyksen lopettamisen... :(
Kommentit (76)
Olen tarjonnut rintaa, mutta ei kelpaa.
ap
miten kauan vauva nyt haluaakin. En lopeta imettämistä, vaan vauva irrottaa otteensa.
ap
Kuinka pitkään imetät kerralla ja miten lopetat imettämisen?
röyhtäytä vauva. istut tuolissa, otat vauvan syliin pää sinun olkapäälläsi, masu rintaasi vasten ja taputtelet pepulle jahka vauva röyhtäisee, voi kestää viisi-kymmenen minuuttia. voi pulauttaakin vähän, joten pidä harsoliina olkapääsi suojana. innokas imeminen aiheuttaa ilman vetämistä samalla mahaan ja se jää kuplimaan, ja aiheuttaa pahan olon.
itse, ja jätä rautakuuri vähäksi aikaa. se voi aiheuttaa maidon maun muuttumisen.
röyhtäytä vauva. istut tuolissa, otat vauvan syliin pää sinun olkapäälläsi, masu rintaasi vasten ja taputtelet pepulle jahka vauva röyhtäisee, voi kestää viisi-kymmenen minuuttia. voi pulauttaakin vähän, joten pidä harsoliina olkapääsi suojana. innokas imeminen aiheuttaa ilman vetämistä samalla mahaan ja se jää kuplimaan, ja aiheuttaa pahan olon.
Olen tuota yrittänyt tunninkin ajan tuloksetta. Piereskelee kyllä.
ap
Ehkä jätän tuon rautakuurin. Ei se hemoglobiini nyt niin huono ollut (124).
ap
Minulla oli toinen kaksosista sellainen, että aina imetys päättyi vauvan raivari-itkuun. Joskus vauva irrotti otteensa ja maitoa suihkusi rinnasta, joten päätin että se suututti pikkuherraa. Joskus taas ajattelin, että hän ei saanut tarpeekseen ja suuttui siitä. Toiselle kaksosista rintamaito riitti hyvin, vaikka imetin usein tuon kiukkuilijan ensin ja vasta sitten toisen..
Meillä syyksi paljastui (jos sitä nyt koskaan voi varmasti tietää) huono imuote kireän kielijänteen takia. Vauva imi pinnallisesti ja aika lailla vain nänni suussa lutkutellen, kun toinen imaisi ainakin tuplasti suuremman alueen suuhunsa. Samaten imetysajassa oli suurta eroa: nopea ja tyytyväinen vauva söi 10min itsensä täyteen ja nukkui 4-6h sen päälle kun taas tuo huono imijä söi 45-55min ja halusi taas ruokaa kahden tunnin päästä.
Minun ratkaisuni oli lopettaa imetys 3kk jälkeen, jonka jälkeen lypsin vauvalle maidot aina 6kk ikään saakka jolloin hän siirtyi korvikkeeseen. Toisen vauvan täysimetin puolen vuoden ikään saakka ja muun ravinnon ohessa yli yksivuotiaaksi. Tuo helpotti lopettamispäätöstäni, sainhan silti imettää..
Voimia sinulle, lopettaminen ei ole ainoa vaihtoehto! Kokeile tosiaan luopua raudasta, anna vauvalle aikaa, kokeile tarjota pulloa joskus kun itku vaan yltyy eikä tissi kelpaa. Varmasti löydät teitä molempia tyydyttävän ravinnonhankinta- ja tarjontamuodon. Imetys on kaunis ja luonnollinen asia, mutta muistan ikäni sen tunteen, kun jokainen imetyskerta päättyi vauvan - usein meidän molempien itkuun :(
ei enää tule ja hän olisi halunnut enemmän
ei enää tule ja hän olisi halunnut enemmän
En saa vauvaa rauhoittumaan imetyksen jälkeen, mutta mies saa. Tuntuu, etten osaa tehdä mitään oikein.
ap
jos, niin yritä vielä kehitellä sitä röyhtäyttämistä (ota vaikka tanssiaskelia vauva olkapäällä). Tsemppiä!
MItäs jos imettäsit vauvaa sen aikaa kun lapsi tahtoo, ja kun irrottaa otteen tarjoat vielä pulloa (jos olisi se korvikepullo siinä jo valmiina). Näin lapsi saisi takuulla masunsa täyteen eikä ainakaan nälkäänsä ja turhautumistaan itkisi.
minulla meni pitkään että maito nousi (5-6 vrk) , ja että se viimein alkoi riittää lapseni tarpeisiin. Annoin hänen siis olla rinnalla TOSI paljon, aina kun tahtoi (n. tunnin välein, tunnin kerrallaan). Lisäksi annoin siihen päälle aina nania. PArhaimmillaan vauva imaisi pullosta vielä 80ml!!! Eli nälkäiseksi todellakin jäi.
VIimein kun kysyntä ja tarjonta kohtasi, päästiin lopettamaan korvikkeen antaminen imetyksen päälle, näki että lapsi sai rinnasta kyllikseen.
Tsemppiä sinulle kovasti, muistan miten minuakin tuo tilanne itketti ihan kamalasti, olin tosi onneton ja harmissani. Kyllä se siitä kuitenkin lähtee, imettämin ON tosi vaikeaa aluksi! Harmi ettei siitä infota enempi jo neuvolassa, että kaikilla se ei todellakaan suju niin että tissi suuhun vauvalle ja kaikki hoituu.
Pian maitosi varmasti riittää ja kaikki helpottuu.
Onnea vauvasta, pian huomaat takuulla miten ihana käärö teille on tullut :)
Ei pulauttele. Ehkä täytyy lisätä tuota korvikkeen määrää.
ap
Mun vauva nimittäin oli koko ajan kiukkuinen ja se oli juuri meillä syynä. Monta päiväää meni, kun ei tajuttu antaa lisämaitoa. Sen jälkeen oli maailman helppohoitoisin ja tyytyväisin.
ettei siellä ole sammasta (valkoista)
sinussa ei ole mitään vikaa, jotkut vauvat vaan on vähän kränkkiä!
Selviää onko syynä nälkä. Mahavaivoistakin voi olla kyse, jos vauva ei röyhtäise ja rauta tosiaan voi myös aiheuttaa vauvalle mahavauvoja.
Mun eka lapsi tyytyi rintamaitoon, mutta toinen ei, vaan huusi aina imetyksen jälkeen. Kieltämättä tuntui vähän turhauttavalta, mutta ei siinä auttanut kuin tarjota sitten Tuttelia aina imetyksen jälkeen. Imuotteessa tms ei ollut vikaa, tämä toinen on aina ollut tosi nälkäinen lapsi. Syö kaikenkaikkiaan paljon enemmän kuin esikoinen.
Voiko sammaskin aiheuttaa itkuisuutta? Vauva tuntuu niin tyytymättömältä hoitooni, etten tajua, mitä pitäisi tehdä. Alan jo harkita, että mies jäisi vanhempainvapaalle. Hän pärjää vauvan kanssa paljon paremmin kuin minä...
ap
Joko on nälkäinen tai sitten saa rintamaidon kautta jotain, joka aiheuttaa vatsavaivoja. Mun kuopus pulautti aina kaaressa imetyksen jälkeen, kun maitoa tuli suihkuamalla, mutta korvikketta saatuaan näin ei käynyt.
minusta on ihan hyvä ajatus sekin, että meis on vanhempainvapaalla.
Itse en ole mikään vauvaihmien, ja oma äitiyteni alkaa kukoistaa vasta 2-3-vuotiaan kanssa. Olen hyväksynyts en omana ominaisuutenani.
Ja siihen 'tyytyväinen vauva'-ajatukseesi: oman käsitykseni mukaan suurin osa vauvoista on oikeasti hyvin rasittavia: vauvoista ja niiden hoidon vaativuudesta vaan annetaan ihan väärä kuva julkisuudessa. Mutta minä en siis olekaan mikään vauvaihminen...
Jos tulee ahdistus siitä että ei saanut tarpeeksi maitoa vaikka olisi kuinka halunnut?