Hedelmällisyysongelmista - onko muilla tällaisia kokemuksia?
Meillä on nyt 4 vuotta yritystä takana. Yksi lapsi jo on, joten tilanteeseen on suhtauduttu rennosti. 4 vuoteen mahtuu kaksi keskenmenoa. Ikää minulla on pian 30 vuotta.
Vuosi sitten työterveyslääkäri suositteli minulle painonpudotusta lievästä ylipainosta normaalipainoon, vaikka veriarvot olivat kunnossa. Ryhdyin erittäin maltillista tahtia pudottamaan painoa, koska tiedän kokemuksesta, että ns. kitukuurit eivät minulle sovi, kuukautiskierron kanssa voi tulla ongelmia ja tietysti myös mielitekoja tulee helposti.
Noin puolessa vuodessa pääsin normaalin painoindeksin rajoihin (24) mutta suunnilleen saman tien kuukautiskierto alkoi pidentyä. Viime kuussa kierto oli jo 40 päivää ja taas odottelen, milloin menkat alkavat. BMI on edelleen se 24.
Muuten olo on painonpudotuksen jälkeen sekä henkisesti että fyysisesti hyvä, joten en nyt haluaisi lihotuskuurille ruveta. Miten hedelmällisyyttä voisi " kotikonstein" tai muuten parantaa? Onko joku onnistunut raskautumaan pitkän yrityksn jälkeen, vaikka on kuukautisongelmia?
Kommentit (40)
Suomessa TSH:n yläraja on 4.0, muualla maailmassa 2.5 ja minä ainakin olen oireillut vajaatoimintaa jo kolmosen arvoillla ... sitten pikkuhiljaa arvot nousivat kunnolla vajaatoiminnan puolella. Lääkitys palautti kuukautiskierron heti normaaliksi.
laihduttamisella, juuri tuo menkkojen temppuilu on merkki siitä, että keho ei ole enää kondiksessa.
Käytätkö nyt siis mitään hormonivalmisteita hedelmällisyyden parantamiseksi?
Nuorempana laihdutin Painonvartijoiden menetelmällä, laskin myöhemmin, että energiansaanti oli tosiaan 1000-1200 kcal:n verran päivässä. En kuitenkaan ollut mikään teinijojolaihduttaja, siksikin tämä ihmetyttää. Kuukautisetkin alkoivat varhain ja kierto oli teini-iässä hyvin säännöllinen. Siksikin tämä " ominaisuuteni" ihmetyttää todella.
Silloin kun olin lukiossa, terveydenhoitaja muuten patisteli laihduttamaan sellaisiakin, joilla BMI oli normaalin rajoissa. Ei ihme, että käsitys normaalista on vähän hämärtynyt.
Ap
Ensimmäinen ja toinen raskaus lähtivät ekasta kierrosta vaikka painoa oli 72 ja 82 kg. KOlmaskin raskaus lähti neljännestä kierrosta vaikka aloituspaino oli jo hurjat 104kg.
Nyt olen laihduttanut 68kg,olen 170 pitkä. Kierto on myös minulla pidentynty, ennen se oli 30-33 päivää,nyt ei ole mikään ihme jos kierto menee 37 tienoille. Neljättä ollaan yritetty nyt 9kk ja tänään taas alkoivat kuukautiset.
Enpä ole tätä miettinyt mutta nyt kun luin kirjoituksesi aloin miettimään että onko raju painon pudotukseni nyt syynä. Laihdutin meinaan 107 kilosta tähän 68kiloon vuodessa....
Itselläni ei ole koskaan ollut mitään syömis eikä kuukautishäiriöitä.
Tosin eihan meillä ole kuin 9kk yritystä takana,10 alkoi nyt.
Mutta jotenkin jännää että ylipainoisena ja lihavana tulin helposti raskaaksi ja nyt suht normaalipainossa olevana ei tärppää vaikka päällään seisois...
Yleensä normaalipainoon laihduttaminen lisää hedelmällisyyttä, mutta meillä sitten elimistö tulkitsee tilanteen kai kriisiksi. En kyllä palaa entiseen mistään hinnasta. Toisaalta se vähän pelottaa, että jos hormonitasoille on käynyt samalla tavalla kuin silloin aikoinaan, alhaisesta estrogeenimäärästä on terveydelle muutakin haittaa.
Ap
Vierailija:
Mutta jotenkin jännää että ylipainoisena ja lihavana tulin helposti raskaaksi ja nyt suht normaalipainossa olevana ei tärppää vaikka päällään seisois...
Minullakin tärppäsi esikoisen kanssa suunnilleen ajatuksesta. Nyt olen tosi stressaantunut ajoittain työasioista. Ehkäisy on jätetty kesällä pois ja seksiä harrastettu oikein ja " väärinä" aikoina, mutta ei vain näytä tapahtuvan mitään. Itse ajattelen, että tämä työstressi aiheuttaa elimistölleni sen tilan, että en raskaudu.
Ikääkin on tietnekin nyt pari vuotta enemmän, mutta suht nuori olen vieläkin.
Kysyit ap, onko joku onnistunut raskautumaan pitkän yrityksen jälkeen, vaikka on kuukautisongelmia. Joo, minä olen. Odotan nyt neljättä lastani ja ensimmäistä kertaa olen luomusti raskaana. Aiemmat raskaudet ovat tarvinneet hormonaalista avitusta, mutta nyt tuli luomutärppi.
Laihdutin siihen painoon, mitä painoin kun aloin odottaa edellistä lastani. Kierrot ovat luonnostaan aivan epäsäännöllisiä tai tulevat vain terolutin avulla. Mutta pari kuukautta sitten kroppa alkoi yhtäkkiä toimia ja olin aivan takuuvarma, että ovuloin ... niinpä jätin terolutit pois ja oikeassa olin; menkat tuli jämptisti kaksi viikkoa oviksen jälkeen (mitä ei ole tapahtunut vuosikausiin ilman terolutia!). Samat tuntemukset seuraavassa kierrossa ja niinpä kävi, että silloin tulin raskaaksi. Aloin syödä kalaöljykapseleita pari kuukautta sitten ja epäilen niiden tasapainottaneen hormonitoimintaani. Joten kokeilepa kalaöljykapseleita, eivät maksa paljon.
niitä saa apteekista ilman reseptiä. olellinen kysymys kierto-ongelmissa on se, liittyykö niihin paljon ovuloimattomuutta. Se on helppo testata itse.
välttämättä munasolu ei irtoa. Mulla tsekattiin ihan julkisella puolella, että munarakkula kypsyy ja sitten puhkeaa ja munasolu irtoaa, ultraäänellä kierron tiettyinä päivinä.
Sattumaa vai mitä, minua vaivasi hiiva ja kun sain sen hoidettua ja myöskin lakkasin stressaamasta yrittämisestä (=hiukka luovutin), niin raskauduin!
eikä se myöskään kerro munasolujen tasosta mitään. Mutta se on helppo keino tsekata onko asiat suurin piirtein oikean suuntaisia. Hormonitason testaajina ne on luotettavia.
mutta harkinnassa on ollut. Olen miettinyt, meneekö sitten stressaamiseksi niiden kanssa. :)
Työstressiä oli aiemmissa tehtävissä ja ajattelinkin sen vaikuttavan, mutta yli vuoden olen nyt ollut sellaisessa työssä, jossa stressitaso on alhainen. Muustakaan en ole mielestäni pahemmin stressannut.
Kalaöljykapselit ovat olleet käytössä jo vuosia.
Hyviä neuvoja on tullut!
Ap
Meillä toista lasta yritettiin tuloksetta vuosi, ja minulla kierrot olivat myös yli 40 päivää ja kaikenlaisia kipuja oli pitkin kiertoa. Ultralla gyne totesi minulla olevan pco:n enkä ovuloinut ollenkaan. Sain Clomifen-kuurin ja tulin heti seuraavasta kierrosta raskaaksi.
ja sitten alkuraskauden ultrassa (ennen keskenmenoa). Ihan lähiaikoina ei ole ultrattu.
Ap
mä jättäisin ongelman oikeiden lääkäreiden käsiin, mene gynelle ja teetä perustutkimuspaketti, hormonikierto, SSG, ja mitä siihen kuuluu. Ylipaino voi olla myös seurausta hormonitoiminnasta.
Itse raskauduin helposti ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen ei mitään enää tapahtunutkaan. Mulla on vain yksi munasarja ja vain toinen munatorvi toimii. Nämä kaksi vain sattuvat olemaan eri puolilla. Jostain ihmeestä olin kuitenkin tuurilla raskautunut ensimmäisellä kerralla. Loput tehtiin IVF:llä
Kun laskee niiden aikojen päiväkohtaisia energiamääriä, voi vain ihmetellä, miksi en painanut vieläkin enemmän.
Kotikonstejakin kyselin, siksi tänne sellaisia varmaan ehdotettu. :) Toistaiseksi en ole menossa lääkäriin, mutta jos kuukautiskiertoon liittyvät ongelmat jatkuvat, menen gynekologille ja mainitsen varmasti myös hedelmällisyyteen liittyvistä pitkäaikaisista ongelmistamme.
Ap
Oon ajatellut et olen " ainoa" tällaisen ongelman kanssa... Nytkin odottelen kk alkaviksi (raskaana en ole,testasin jo...) ja on kp39 menossa,ne ei vaan tuu...
Olin reilusti ylipainoinen,painoin noin 100kg... :/ Lapsen
saamisen jälkeen lihoin siis (tämä ainokainen on nyt 4,5v) ja kun lapsi oli 1v aloitettiin yrittäminen. Noh,arvelin aluksi itsekkin että paino vaikuttaa kun sitä on liikaa (edellisen kerran raskautuessa olin lievästi ylipainoinen,noin 68kg/165cm),ajattelin et pudotan tuohon 68kg nyt aluksi,kun silloin se edellinen tärppikin tuli :D Noh,pudotin ja samalla mullakin alkoi kuukautishäiriöt... Nyt painoa on 62kg ja kärvistelen edelleen kuukautisten kanssa ja yrittämistä on takana nyt tuo 3,5v... :(
Olen ollut 2x terolut kuurilla,mutta ne eivät mulle oikein sopineet,tasoittivat kyllä kuukautisia mutta aina kun ne sit jätti pois niin kuukautiset jäi myös pois,eivätkä tasoittuneet niinkuin piti.
Mulla ei ole kilpparin vajaaatoimintaa,ei pcota eikä mitään...
En ole varma, tutkittiinko kilpirauhanen silloin kun aiemmin oli ongelmia. Pitää varmaan ottaa selvää kilpirauhasasioista. Kiitos vinkistä.
Ap