Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hedelmällisyysongelmista - onko muilla tällaisia kokemuksia?

Vierailija
20.12.2007 |

Meillä on nyt 4 vuotta yritystä takana. Yksi lapsi jo on, joten tilanteeseen on suhtauduttu rennosti. 4 vuoteen mahtuu kaksi keskenmenoa. Ikää minulla on pian 30 vuotta.

Vuosi sitten työterveyslääkäri suositteli minulle painonpudotusta lievästä ylipainosta normaalipainoon, vaikka veriarvot olivat kunnossa. Ryhdyin erittäin maltillista tahtia pudottamaan painoa, koska tiedän kokemuksesta, että ns. kitukuurit eivät minulle sovi, kuukautiskierron kanssa voi tulla ongelmia ja tietysti myös mielitekoja tulee helposti.

Noin puolessa vuodessa pääsin normaalin painoindeksin rajoihin (24) mutta suunnilleen saman tien kuukautiskierto alkoi pidentyä. Viime kuussa kierto oli jo 40 päivää ja taas odottelen, milloin menkat alkavat. BMI on edelleen se 24.

Muuten olo on painonpudotuksen jälkeen sekä henkisesti että fyysisesti hyvä, joten en nyt haluaisi lihotuskuurille ruveta. Miten hedelmällisyyttä voisi " kotikonstein" tai muuten parantaa? Onko joku onnistunut raskautumaan pitkän yrityksn jälkeen, vaikka on kuukautisongelmia?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa tää kilpirauhasjuttu.

Vierailija
2/40 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin eilen juttelemaan tästä aiheesta oikein kunnolla äidin kanssa ja selvisi, että meillä on suvussa (sattumalta?) ollut parilla naisella tiettyjen vitamiinien imeytymiseen liittyviä ongelmia. :( Aiemmin ei ollut tullut mieleen, voisiko tämä vaikuttaa.

Kylläpä näitä mahdollisia tekijöitä alkaa kerääntyä, kun asiaa ryhtyy selvittämään. Sitten on tietysti eri asia, selittääkö mikään lopulta ongelmien taustoja.

Itse sain aikoinaan muistaakseni kolmannella Terolut-kuurilla kuukautiset takaisin ja ne tulivat sitten säännöllisinä. Lääkäri tosin oli luvannut, että ne tulisivat jo ensimmäisellä. :)

Ap

Vierailija:

Oon ajatellut et olen " ainoa" tällaisen ongelman kanssa... Nytkin odottelen kk alkaviksi (raskaana en ole,testasin jo...) ja on kp39 menossa,ne ei vaan tuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku onnistunut raskautumaan pitkän yrityksn jälkeen, vaikka on kuukautisongelmia?

Vierailija
4/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, mä tulin raskaaksi 1,5 vuoden yrityksen jälkeen, vaikka menkat heittelee välillä 28-43 päivää. joskus on pidempäänkin poissa, maksimi kait 60 päivää.

nyt ollaan oltu yli kolme vuotta ehkäisyttä ilman tärppiä. mulla ei ole ylipainoa, mieluummin pulma vois olla lievä alipaino tai ainakin olen siellä painoindeksien alarajoilla. syön normaalisti ja vain satun luonnostani olemaan laiha. luulen, et mulla vaan muuten laiskat hormonit, painosta riippumatta. ja sit voi olla muutakin häikkää, koska mulla on kivuliaat menkat. ja viime aikoina on ollut myös niin kivuliaat ovulaatiot, et senkin takia pitää kyllä lähi-aikoina käydä lääkärin puheilla.

toivottavasti sinulla ja minulla tärppää pian!

Vierailija
5/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille voit ihan reilusti kertoa että sitä painoa sinulla on enemmän kuin " lievästi" yli ihannepainon. Kuukautisongelmasi johtuvat suurella todennäköisyydellä juuri siitä. Oletko muuten varma ettei sinulla ole pco:ta? Sehän on lihavilla tosi yleinen ja aiheuttaa hedelmättömyyttä.

Otat nyt itseäsi niskasta kiinni ja laitat asiat tärkeysjärjestykseen: Jos haluat sen vauvan niin laihdutat ihan kunnolla, alat harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti (jos tupakoit ja/tai käytät alkoholia paljon lopetat ne heti), eiköhän se hedelmällisyys siitä parane, ellei sinusta muuta vikaa löydy. :)

Vierailija
6/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko pakolla pitäs ap,llä olla ylipainoa vielä? 24 kun ei ole liikaa.

Vierailija
7/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä ylipainoa EI pidä laskea siitä normaalipainon ylärajalta lähtien, vaan siitä keskeltä, siis siitä mikä vielä luokiteltaisiin hoikaksi. Tämä siis jos tavoitellaan optimaalista heelmällisyyttä.

Vierailija
8/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lihavat laskevat sen oman ylipainonsa siitä lukemasta, joka ylittää BMI 30:n, mikä on täysin väärin laskettu.

Vierailija
9/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n BMI on 24 eli normaali. Ei 24 kiloa ylipainoa. Ja pco ei johdu ylipainosta vaan se on munasarjojen monirakkulatauti, johon liittyy testosteronin liikatuotantoa ja hormoniongelmien vuoksi tauti aiheuttaa taipumusta miehiseen karvoitukseen, ylipainoon ja diapetekseen.

terv. pco potilaan sisko, jolla itsellään kaikki kunnossa mutta ei vaan tärppää..ja sisko sai äsken vauvan!

Vierailija
10/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja sitä ylipainoa EI pidä laskea siitä normaalipainon ylärajalta lähtien, vaan siitä keskeltä, siis siitä mikä vielä luokiteltaisiin hoikaksi. Tämä siis jos tavoitellaan optimaalista heelmällisyyttä.

Vierailija
11/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä BMI 24 minusta on ylipainoinen.

Vaan normaalin BMI:n rajat on kyllä yleispätevästi määritelty.

Ei niitä sinun mielipiteidesi mukaan sovelleta.

Vierailija
12/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin BMI 24 pitäisi itseäni selkeästi ylipainoisena.

Vierailija
13/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos olisin BMI 24 pitäisi itseäni selkeästi ylipainoisena.

Vierailija
14/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kyllä ihan mitä sattui, ahmimisoireita ei ollut. Liikuntaa olen aikuisikäni harrastanut 3 - 7 kertaa viikossa (jumppaa, kamppailulajeja ja kuntosalia).

Ap

Vierailija:

Meille voit ihan reilusti kertoa että sitä painoa sinulla on enemmän kuin " lievästi" yli ihannepainon. Kuukautisongelmasi johtuvat suurella todennäköisyydellä juuri siitä. Oletko muuten varma ettei sinulla ole pco:ta? Sehän on lihavilla tosi yleinen ja aiheuttaa hedelmättömyyttä.

Vierailija
15/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan liikunnallinen olen. Tarkoitus oli päästä suunnilleen painoindeksiin 22, mutta kuukautishäiriöiden alkamisen jälkeen en ole rohjennut enää laihduttaa, kun taustalla on tosiaan aiempia laihduttamisesta johtuvia kk-häiriöitä.

Vierailija
16/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mielelläni laihduttaisin vielä, mutta en uskalla, koska kuukautishäiriöt ovat todennäköisimmin aiheutuneet painonpudotuksesta. Ylipainoisena kuukautiset olivat säännölliset, kierto 26 - 28 päivää. Edellisen kerran tulin raskaaksi normaalipainon ylärajalla.

Alkoholista en välitä (lasi - pari viiniä keskimäärin kerran kuussa), tupakkaa en ole vuosiin polttanut.

Ap

Vierailija
17/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus aiheuttaa kk-häiriöitä vasta kun mennään alle 18 BMI:n. Älä petä itseäsi ap!

Vierailija
18/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhanen tutkittu? Tulee mieleen kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus. Itselläni rajun laihduttamisen jälkeen kuukautiset jäivät pois, mutta samalla löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta ja hormonit toimivat jälleen.

Vierailija
19/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole ylipainoinen, joten antakaa olla. Jos te näyttäisitte BMI 24:ssa omasta mielestänne lihavalta niin hankkikaa uudet silmälasit tai menkää hoitoon, sillä kärsitte ilmeisesti jonkinnäköisestä syömishäiriöstä!

..Ja AP: Tsemppiä! Toivottavasti tärppää pian ja unohda se laihdutus. Tällä hetkellä tärkeämpää on pitää paino tasaisena, jotta se kuukautiskiero normalisoituisi. Ja terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta, mutta nehän sulla taisikin olla jo hallussa... :-)

Vierailija
20/40 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli laihdutuksesta johtuvia kuukautishäiriöitä (muistaakseni diagnoosi oli amenorrea tms.), jotka tutkittiin, ja kaikki arvot olivat anoreksiatasolla. Olin 1000 - 1200 kilokalorin kuurilla enkä lähelläkään alipainoa. Minulle määrättiin lääkettä nimeltä Terolut.

Hyvä siis kun mainitsit tuon anoreksia-asian, tuli mieleen tuo lääkekuuri. Ehkä siitä olisi apua? Kokemuksia?

Ap

Vierailija:

Laihdutus aiheuttaa kk-häiriöitä vasta kun mennään alle 18 BMI:n. Älä petä itseäsi ap!