Joulupukin vapaana oleva aika enää klo 16.30, miehen mielestä ok mä tuun kyllä hulluksi argh!!
Missä välissä sitä ehtii syödä saati käydä saunassa, pitää sitte varmaan aloittaa aatonaattona jo kaikki rituaalit et ehditään valmiiksi ennen pukin tuloa! Mulla istuu niin syvällä noi aaton ohjelmat että toi aika kuulostaa ihan hirveelle!! Enkä kyllä edes pysty menemään saunaa ruuan päälle se on varmaa... olen sitte vaikka itse pukki tai sitten ei ollenkaan saahan sen muutenkin järkättyä, pukki tuo vaikka lahjat oven taakse mutta ei, joulu olis niin ihanaa aikaa ilman näitä uskomattomia kädenvääntöjä....
Kommentit (51)
Minustakin olisi tosi outoa jos pukki tulisi jo iltapäivällä. Jouluun kuuluu se koko päivän jännittäminen, illan hämärtyminen, joulusauna kynttilänvalossa, Samu Sirkan joulutervehdys ja odottelu, kuuluuko kopinaa..
Olisiko teillä mahdollisuutta saada joku tuttu piipahtamaan pukkina? Tai voisiko isä olla pukkina?
Täällä siis yksi joka ymmärtää täysin, eikä yhtään ihmettele :D
Nykyään en enää stressaa. Kaikki menee omalla painollaan.
Jos teille tulee vieraita noin paljon, vieraathan voi käydä saunassa ja tulla sitten pöytään, ja saatte hyvin syötyä ennen pukkia. Jos teidän perhe on saunonut jo edellisenä iltana, voit laittaa pöydän koreaksi sillä välin kun vieraat pääsevät saunasta.
12...13 vieraita tulee
13 saunaan
14 pois saunasta
14.30 ruoka
15.30...16 kahvit
16.30 pukki
18 suolaista palaa ja lahjojen tutkistelua, lapset näyttävät mummille lelujaan ja vaari lukee heille uuden lahjakirjan. Rauhaisaa konjakin ja konvehtien nautintaa 19 asti ja vieraat lähtee kotiin.
Jos mä menen jonnekin kylään, laittautuneena tietysti, niin musta on outoa jos heti täytyy riisua ja putsata meikit ym. ja mennä saunaan, keskellä päivää.
Illalla voin saunoa, jos olen jäämässä kyläpaikkaan yöksi.
tuollaisella. Meillä on aina aatto suunniteltu sen mukaan moneltako pukki tulee. Ei koskaan silti ole tullut tollaista paniikkia. Ei se jouluaatto mene siitä pilalle jos vaikka syö vähän aiemmin ja meneekin vasta illalla saunaan myöhemmin. Tekis sinulle varmaan hyvääkin vähän muuttaa pinttyneitä tapoja kun niistä poikkeaminen saa sinut suorastaan sekoamaan.
Vierailija:
Missä välissä sitä ehtii syödä saati käydä saunassa, pitää sitte varmaan aloittaa aatonaattona jo kaikki rituaalit et ehditään valmiiksi ennen pukin tuloa! Mulla istuu niin syvällä noi aaton ohjelmat että toi aika kuulostaa ihan hirveelle!! Enkä kyllä edes pysty menemään saunaa ruuan päälle se on varmaa... olen sitte vaikka itse pukki tai sitten ei ollenkaan saahan sen muutenkin järkättyä, pukki tuo vaikka lahjat oven taakse mutta ei, joulu olis niin ihanaa aikaa ilman näitä uskomattomia kädenvääntöjä....
appenikin tulee töistä vasta 16.00 joten aika kiireeksi olisi pistänyt... päätimme ettei pukki ehkä vieraile luonamme tänä vuonna vaan tuo lahjat oven taa. Ja lapsemme ovat aina syöneet ja saunoneet kiltisti joka jouluna (vanhin hiukan alle8v) toki sitä kopinaa on innolla odotettu mutta kärsimystä en ole nähnyt ilmassa vaan iloisia hymyjä. Joten hauskaa joulua kaikille myös tältä nipottajalta. Terveisin ap
Mahtaa olla pettyneitä lapsia :( Aikuisten takia pukkia ei tule ollenkaan :(
Joka vähän liian aikaista meidän ohjelmaan... No, pukki tuo muutaman lahjan ja tonttu sitten enimmät lahjat vähän myöhempään... ilmeisesti pukin rekeen ei kaikki mahtuneet kerralla. Heh heh.. näin saadaan vähän jännitystä myöhempäänkin iltaan...
Meillä pukki on tullut aina anoppilaan n. klo 19.30. Aamun vietämme omassa kodissa syöden vähän juhlavampaa aamupalaa, sitten saamme joitain vieraita puurolle lounaaksi. Saunomme joko lounaan jälkeen tai olemme saunoneet omassa kodissa edellisenä iltana. Iltapäivällä jossakin vaiheessa siirrymme anoppilaan, jossa on ensin jouluglögit, sitten seurustellaan ja valmistellaan ilta-ateriaa. Syömme ensin ja sen jälkeen tulee pukki. Lahjojen availun ja ihastelun jälkeen aikuiset ottavat ehkä konjakit tai liköörit ja lapset leikkivät. Monesti jäämme yöksi, mutta toisinaan ajamme kotiin.
Meidän perheelle joulun juhlavuus tulee juuri tuosta iltaan painottuvasta touhusta ja tutuista rutiineista. Ihan helposti en ole niistä valmis joustamaan.
Omissa lapsuuden jouluissa tuntui aina että pukki tuli yömyöhään kun silloin oli jo pimeää ja se odottelu tuntui ikuiuudelta. En edes muista mihin aikaan se pukki lopulta tuli... Varmaankin myöhemmin sillä käytiin hämärän aikoihin haudoilla ja syötiin ensin.
Nyt tänä vuonna menemme mummolaan omien lapsiemme kanssa ja sinne pukki tulee 16.40. Onhan se aikaista mutta mitä sitten? Onko sitä nyt aina mentävä pipo kireällä ohjekirjan mukaan? Ketä varten ja miksi? jos ei se edes iloa tuota?
Meillä syödään jouluista aamupalaa, puolen päivän aikaan syömme joulupuuroa ja ulkoillaan joko sitä ennen tai vasta sen jälkeen... Käydään saunassa päivällä ulkoilun jälkeen. Haudoilla käydään ehkä ennen saunomista tai sitten ennen pukin tuloa... fiiliksen mukaan. Jossakin välissä keitellään päiväkahvit ja syödään jouluista välipalaa... Pukki tulee vaille viisi ja silloin odotellaan ilolla. Lahjojen kanssa ei pidetä kiirettä, availlaan jahka availlaan... ja sitten aletaan valmistautumaan joulu illallis pöytään. Kenelläkään ei ole kiire, syödään, turistaan ja nautitaan toistemme seurasta. Me aikuiset saamme ehkä viihtyä pöydän ääressä pidempään kun lapset kiiruhtavat uusien lelujensa ääreen. Loppuilta/yö leikitään pelaillaan, syödään, herkutellaan ja lapset saavat nukahtaa syliimme kunnes uni tulee.
ei ihme että ihmisillä on stressiä joulusta.
Syötte sitten pukin käynnin jälkeen. ja eikö jouluna syödä kokoajan.
rentoutta peliin!!!! Ja joulurauhaa, ja mieltä.
kun oli oikeen sähköä ilmassa kun pukkia odoteltiin koko päivä! Näin siis näen asian itse siksi en halua viedä lapsiltani samaa ilo...
pukki luultavasti tulee tilattuun aikaan.
Ilta-aikoihin ne tuppaavat olemaan aina myöhässä mikä on tosi kypsää, siis se odottaminen... Taitavat ottaa muutaman keikan liikaa iltaan ja sitten ei enää ehdikään.
Yhtenä jouluna tosin meillä oli pukki joka sanoi ajavansa reitin etukäteen ja funtsivansa aikataulun tosi tarkkaan, ja hän olikin ajoissa. Toisaalta yksi toinen pukki oli melkein kaksi tuntia myöhässä!! Onneksi nyt naapuri on ollut jo pari vuotta pukkina ja sillä ei ole muita keikkoja joten tulee kun on sovittu.
Ja itsekään en ole valmis luopumaan noista 30 vuoden aikana minuun iskostuneista tavoista! JouuluAATTONA kuuluu päästä saunaan, aikataulua ei siis voi " jouduttaa" saunomalla jo aatonaattona (tai voihan silloinkin saunoa mutta se ei kyllä ole joulusauna...). Ja Turussapäin on myös aika sitkeessä tapa että joulurauhanjulistusta mennään katsomaan eli sekin vaikuttaa aikatauluihin.
Eli kun tarkoitus on viettää sukujoulu saunomisiin (meistäkin on aivan luonnollista että saunotaan " kylässä" , joulua ei niin oudossa paikassa&porukassa vietetäkään etteikö niin tehtäisi!) ja sitten jouluruokien viimeistely suurelle porukalle niin kello ON jo jotain 19!! Rauhassa syödään ja sitten vielä kahvit päälle niin pukin aika on sitten klo 21-22 välillä. Eikä kyllä meidän perheessä ainakaan ole näkynyt tuskasta kiemurtelevia lapsia! Lapset ovat jo vauvasta asti oppineet että jouluun kuuluu erilaisia tapoja ja lahjat ovat sitten piste i:n päälle aattoiltana! Ja hyvin niillä leluilla jaksaa vielä silloinkin leikkiä, aattona kun saa valvoa myöhään!
Eli ymmärrän ap:n vaahtoamisen varsin hyvin! Meillä taitaa olla aattona pienoinen aikataulujen aikaistaminen tiedossa (eli ruoka klo 18) mutta ei sentään noin pahaa...ei menisi meillä läpi!
T:toinen joulu" fanaatikko"
aikaa, ehtii noita pakollisia rituaaleja muulloinkin!!??
Meillä saunotaan edellisenä iltana ja päiväkahviin mennessä pitää kaikki olla tehtynä. Silloin alkaa joulu. Ruuat tosin kypsennetään (perunat ja laatikot) vasta aterialle mutta valmistelut ennen puoltapäivää.
Monena vuonna tuohon 16.30 mennessä on syöty ainakin alkuruoka ja pukki on saanut tulla siinä välissä. Pari pakettia on avattu ja sitten jatkettu syöntiä. Vielä parempi jos ehditte syömään myös pääruuan - jälkkärin voi sitten jättää myöhemmälle.
Mieti nyt vähän mikä siinä joulussa on olennaista, rituaalit vai yhdessäolo?
Tehkää vaikka näin
aatto:
klo 10 joulupuuro
klo 11 joulusauna
klo 13-16 valmistautumista, kaunistautumista, terveellistä välipalaa napostelemalla, glögiä ja pipareita, lautapelejä yhdessä.
16.30 joulupukki ja lahjat. Leikkiaikaa
19.00 jouluateria yhdessä
20.00 kiva yöretki haudalle ja sitten lapset suoraan nukkumaan
joulupäivä:
joulukirkko klo 7/8/9 miten paikkakunnalla on (ihanan tyhjää ja rauhallista kun kaikki nykyään tunkee aattona kirkkoon, mikä typerä idea!)
Meillä se on perinteet ja yhdessäolo, EI lasten joululahjat!!
Siksi pukki ei tule jo iltapäivällä!
T:ei ap
MInun mieheni on joskus jopa töissä aattona. Lahjat on saatu vasta joulupäivänä. Mitäs siihen sanot.
Joulusaunan voi jättää vaikka väliin. Ei se tee joulua yksinään. Tai käytte tosiaan aamulla joulusaunassa.
Meille pukki tulee n. tuntia myöhemmin kuin teille. Ei ihan paras aika, mutta menettelee. Syömme sitten välipala-aikaan oikean ruoan, jouluruoan ja illalla kahvitellaan ja syödään kinkkuleipiä.
Minäkin olen jouluihminen. Henkeen ja vereen. Mutta lapsilel joulutunnelma syntyy muustakin kuin kellon tarkasta suunnitelmallisuudesta. Rentoutta kehiin.
Vierailija:
Siis joulu on mulle koko vuoden kohokohta ollut aina. En vaan millään halua muuttaa perinteistä järjestystä aattona koska musta joulu ei tunnu sitten enää joululta! =( Eikö kukaan oo samaa mieltä? Ja lapsetkin on aina odotelleet kiltisti iltaan asti pukkia kun se pukki on aina tullut illalla....En olisi itsekkään lapsena voinut kuvitella että pukki tulee iltapäivällä... ap
Vierailija:
Siis joulu on mulle koko vuoden kohokohta ollut aina. En vaan millään halua muuttaa perinteistä järjestystä aattona koska musta joulu ei tunnu sitten enää joululta! =( Eikö kukaan oo samaa mieltä? Ja lapsetkin on aina odotelleet kiltisti iltaan asti pukkia kun se pukki on aina tullut illalla....En olisi itsekkään lapsena voinut kuvitella että pukki tulee iltapäivällä... ap
Sinun joulurutiinisi voi mennä sekaisin myös tälläisesta asiasta. Siinä on kuule pukkiaikataulussa tunti sinne tänne ihan samantekevää. Relaa hyvä ihminen ja nauti. Anna myös lastesi nauttia äläkä niuhota.